Dator till föräldrarna utan grafikkort

Permalänk
Medlem

Dator till föräldrarna utan grafikkort

Hej!

Skulle vilja ha er input kring val av komponenter till mina föräldrars nya stationära dator.
Datorn ska ej innehålla något grafikkort då de primära sysslorna de kommer att göra är att betala räkningar, hantera office-paketet samt webbläsare. Dvs, inget tungdrivet grafikmässigt. CPU:ns inbyggda borde vara tillräckligt bra.

Jag letar efter mest bang for the buck.
Jag vill att datorn ska vara rapp och vill inte höra något klagomål från föräldrarna att den "tänker länge"
Hårddiskar samt OS finns sedan tidigare (SSD ofc).

Detta har jag satt ihop:

https://classic.prisjakt.nu/list.php?l=3868964&view=m

Tar gärna emot synpunkter på denna samt även helt nya förslag!
Tack på förhand!

Visa signatur

| i7-8700K @ 5.0 Ghz | Fractal Design S24 AIO | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 Advanced | Asus ROG STRIX Z370-H GAMING | Corsair Vengeance LPX 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz C15 | Samsung 840 EVO 250GB SSD | Kingston 240GB V300 SSD | Seagate BarraCuda Green 1.5TB | Fractal Design C |

Permalänk
Medlem

@SIEMPRE:

Köpte en Chromebook till mina päron som är tekniskt obegåvade, extremt simpelt operativsystem som fungerar galant till word, youtube, netflix mm mm och man slipper att dom ringer gång på gång med frågor. Betydligt smidigare för dom än den vanliga stationära PCn dom hade innan.

Kan vara värt att se över om dom vill ha något som bara alltid fungerar.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av SIEMPRE:

Hej!

Skulle vilja ha er input kring val av komponenter till mina föräldrars nya stationära dator.
Datorn ska ej innehålla något grafikkort då de primära sysslorna de kommer att göra är att betala räkningar, hantera office-paketet samt webbläsare. Dvs, inget tungdrivet grafikmässigt. CPU:ns inbyggda borde vara tillräckligt bra.

Jag letar efter mest bang for the buck.
Jag vill att datorn ska vara rapp och vill inte höra något klagomål från föräldrarna att den "tänker länge"
Hårddiskar samt OS finns sedan tidigare (SSD ofc).

Detta har jag satt ihop:

https://classic.prisjakt.nu/list.php?l=3868964&view=m

Tar gärna emot synpunkter på denna samt även helt nya förslag!
Tack på förhand!

Fattar att det inte ska vara något monster men har du någon slags budget att gå efter? Har de sagt ungefär vad de är villiga att lägga ut?
Ska den vara tyst?

Permalänk
Medlem

Jag skulle köra på en Ryzen 2400G

https://www.komplett.se/product/982096/datorutrustning/datork...

Där får du med en bra kylare också.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Ditt bygge känns kanske lite mycket för de ändamålen. Hur all datorn kommer kännas beror nog mer på mjukvaran, och t.ex. 8 GB ram räcker nog gott och väl till.

Mitt förslag är en Chromebox, så slipper du mycket huvudbry:

https://www.webhallen.com/se/product/286933-Asus-CHROMEBOX-3-...

Alternativ med trevlig låda och inbyggd wifi: https://komponentkoll.se/bygg/YuweT/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Väldigt snabb SSD för vad jag gissar de är vana vid och en tyst dator i allmänhet.

Permalänk
Medlem

Typ?
https://www.blocket.se/stockholm/Dell_Optiplex_790_i5_2400___...

EDIT: Chromebox som några andra nämnt är inte heller så dumt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muumin:

Fattar att det inte ska vara något monster men har du någon slags budget att gå efter? Har de sagt ungefär vad de är villiga att lägga ut?
Ska den vara tyst?

Nej, jag har ingen budget men vill inte lägga mer än nödvändigt för en väldigt rapp burk!
Helst tyst, men behöver inte ha dämpad låda för det, t.ex.

Skrivet av Sando:

Ditt bygge känns kanske lite mycket för de ändamålen. Hur all datorn kommer kännas beror nog mer på mjukvaran, och t.ex. 8 GB ram räcker nog gott och väl till.

Mitt förslag är en Chromebox, så slipper du mycket huvudbry:

https://www.webhallen.com/se/product/286933-Asus-CHROMEBOX-3-...

Alternativ med trevlig låda och inbyggd wifi: https://komponentkoll.se/bygg/YuweT/

Skickades från m.sweclockers.com

Tack, ska kika på det!

Skrivet av Muumin:

Väldigt snabb SSD för vad jag gissar de är vana vid och en tyst dator i allmänhet.
https://komponentkoll.se/bild/YXNXT.png

Tack! SSD finns redan och annars såg den väldigt lik ut den jag tagit fram. Ska kika på den också.

Skrivet av Undie:

Typ?
https://www.blocket.se/stockholm/Dell_Optiplex_790_i5_2400___...

EDIT: Chromebox som några andra nämnt är inte heller så dumt

Ska kolla på det där. Känns som 995:- är för lite pengar för att få det jag är ute efter. Känns inte som det räcker.

Visa signatur

| i7-8700K @ 5.0 Ghz | Fractal Design S24 AIO | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 Advanced | Asus ROG STRIX Z370-H GAMING | Corsair Vengeance LPX 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz C15 | Samsung 840 EVO 250GB SSD | Kingston 240GB V300 SSD | Seagate BarraCuda Green 1.5TB | Fractal Design C |

Permalänk
Medlem

@SIEMPRE Japp, stora skillnaden är nätagget. Värt att lägga några hundra extra på.

Permalänk
Medlem

@Muumin: Yes. Behövs verkligen 550 W för dator utan graffe dock?

Visa signatur

| i7-8700K @ 5.0 Ghz | Fractal Design S24 AIO | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 Advanced | Asus ROG STRIX Z370-H GAMING | Corsair Vengeance LPX 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz C15 | Samsung 840 EVO 250GB SSD | Kingston 240GB V300 SSD | Seagate BarraCuda Green 1.5TB | Fractal Design C |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SIEMPRE:

@Muumin: Yes. Behövs verkligen 550 W för dator utan graffe dock?

Billigaste guld certifierade är 400W för 200 mindre men kan inte tala för ljudnivån på den. Denna är knäpptyst och kommer garanterat hålla länge.

Permalänk
Medlem

Mitt förslag:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12498234

Vill man slå på stort kan man ändra till 2x8 GB RAM i stället för 2x4 (som lär räcka fint).

Kanske en chassifläkt till, eller en tystare om den som följer med chassit är för skränig.

Möjligen en processorkylare med bra fläkt (t ex be quiet Pure Rock Slim) för att få det tystare än vad den medföljande kylaren eventuellt är.

Med alla tre "uppgraderingar" blir det ungefär en tusenlapp till.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Jag har svårt att se att någon som inte brinner för PC-komponenter vill ha fönster på lådan, de föredrar nog en något tystare upplevelse.

En chromebox är inte att föredra om man exempelvis använder Office eller andra riktiga programvaror som inte är webb-baserade.

Du kan absolut inte flytta en bootdisk från en datopr till en annan, du kommer ha konstiga krascher och problem tills du gör en clean install av windows.

För en dator utan GPU med en i5 skulle jag ta det effektsvagaste guld-certade (minst) agget jag kunde hitta för att få ner onödig värmeutveckling.

Min kontring är en något framtidssäkrare lösning.

https://classic.prisjakt.nu/list.php?l=3873215&view=l

Permalänk
Medlem

Budgetbygge:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muumin:

Väldigt snabb SSD för vad jag gissar de är vana vid och en tyst dator i allmänhet.
https://komponentkoll.se/bild/YXNXT.png

Jag har inte sett effektivitetskurvan på det nätagget men de flesta är väldigt inneffektiva vid 20% last och den här datorn kommer i princip aldrig dra mer än 100 watt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Jag har svårt att se att någon som inte brinner för PC-komponenter vill ha fönster på lådan, de föredrar nog en något tystare upplevelse.

En chromebox är inte att föredra om man exempelvis använder Office eller andra riktiga programvaror som inte är webb-baserade.

Du kan absolut inte flytta en bootdisk från en datopr till en annan, du kommer ha konstiga krascher och problem tills du gör en clean install av windows.

För en dator utan GPU med en i5 skulle jag ta det effektsvagaste guld-certade (minst) agget jag kunde hitta för att få ner onödig värmeutveckling.

Min kontring är en något framtidssäkrare lösning.

https://classic.prisjakt.nu/list.php?l=3873215&view=l

Ang. fönster så stämmer det. Men det var det billigaste FD-chassit. Och den sidan står mot en vägg så det var så jag valde!

Ang. bootdisken är jag medveten om det, men OS finns och jag kommer göra en ren installation som du föreslår

Tack för förslaget!

Visa signatur

| i7-8700K @ 5.0 Ghz | Fractal Design S24 AIO | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 Advanced | Asus ROG STRIX Z370-H GAMING | Corsair Vengeance LPX 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz C15 | Samsung 840 EVO 250GB SSD | Kingston 240GB V300 SSD | Seagate BarraCuda Green 1.5TB | Fractal Design C |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Jag har inte sett effektivitetskurvan på det nätagget men de flesta är väldigt inneffektiva vid 20% last och den här datorn kommer i princip aldrig dra mer än 100 watt.

Som referens drar datorn i min signatur ca 75-80 W när jag, som nu, slösurfar.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Absolut bäst för pengarna, hade valt 16GB och annat chassi men som det är nu är det grym prestanda för pengarna.

[edit]Jag har 32GB installerat, surfar med några tabbar i chrome i några fönster. ledigt under 2GB. Visst en massa bakgrundsskit igång men det är saker som är bekväma att ha igång. Windows allokerar dynamiskt minne och jag kan eftersom jag har 32GB helt stänga av swapfilen och ändå aldrig få kraschar. På så sätt slipper jag micro-stutter och sparar lite skrivcykler på min SSD. 8 GB fungerar om du enbart spelar och bara har spelet igång, inga chrome-instanser, chat- appar, anti-virus eller dylikt. Windows kommer ändå konstant att skriva till din swap-fil även om ditt spel bara använder 4GB. På så sätt sänker du både livslängd och prestanda på din primära disk.[/edit]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Absolut bäst för pengarna, hade valt 16GB och annat chassi men som det är nu är det grym prestanda för pengarna.

[edit]Jag har 32GB installerat, surfar med några tabbar i chrome i några fönster. ledigt under 2GB. Visst en massa bakgrundsskit igång men det är saker som är bekväma att ha igång. Windows allokerar dynamiskt minne och jag kan eftersom jag har 32GB helt stänga av swapfilen och ändå aldrig få kraschar. På så sätt slipper jag micro-stutter och sparar lite skrivcykler på min SSD. 8 GB fungerar om du enbart spelar och bara har spelet igång, inga chrome-instanser, chat- appar, anti-virus eller dylikt. Windows kommer ändå konstant att skriva till din swap-fil även om ditt spel bara använder 4GB. På så sätt sänker du både livslängd och prestanda på din primära disk.
[/edit]

Nu var det ju fråga om en enkel dator till TS föräldrar, med lätt surf, inga spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Nu var det ju fråga om en enkel dator till TS föräldrar, med lätt surf, inga spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Exakt min poäng, om man bara surfar så behöver man mer än 8GB internminne.

Permalänk
Medlem

Nä, verkligen inte. Jag har 32 GB och brukar ha runt 25 ledigt när jag bara slösurfar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Exakt min poäng, om man bara surfar så behöver man mer än 8GB internminne.

Struntprat. Jag har nu öppet 5 flikar i Chrome (youtube, swec, facebook och diverse), steam, spotify, outlook, word och en del bakgrundsgrejer, och jag ligger nätt och jämt över 6gb.

Man klarar sig gott och väl på 8 Gb för det som trådskaparen funderar på.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Nä, verkligen inte. Jag har 32 GB och brukar ha runt 25 ledigt när jag bara slösurfar.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Sando:

Struntprat. Jag har nu öppet 5 flikar i Chrome (youtube, swec, facebook och diverse), steam, spotify, outlook, word och en del bakgrundsgrejer, och jag ligger nätt och jämt över 6gb.

Man klarar sig gott och väl på 8 Gb för det som trådskaparen funderar på.

Då har ni nog inte förstått hur Windows använder "ledigt" minne. Eller hur minnet offloadas till swapfilen.
Windows minneshantering ser alltid till att det alltid finns "ledigt" internminne, annars skulle det ta en evighet att öppna en ny flik i chrome. Merparten av ditt "lediga" minne används som cache (standby i performance monitor) för att minska läsningar från lagringsenheter.

Detta är exakt vad man upplever som slött eller irriterande med en dator när man "bara" surfar eller använder Microsoft Office. Tack vare SSDs är dessa missar i cachet inte lika markanta som de var med mekaniska diskar men det fortfarande klart märkbara, speciellt om SSDn är ansluten med SATA.

Permalänk
Medlem

Hade jag byggt en dator till min mor hade jag kört vad @Muumin komponerade i sitt artistiskt namngedda "Namnlöst bygge 2/5". Valet hade varit mellan 2200G och 2400G. Jag hade också övervägt färg efter rummet den kommer stå på, äldre personer brukar ha den ståendes i vardagsrummet eller liknande, vit färg kanske smälter in bättre.

Gällande RAM, 4GB räcker för en surfdator. Vill man eliminera ev. telefonsamtal om att "den är seg när den laddar den", eller "jag klickar på den och inget händer" så är det 8GB som gäller. Den budgetlaptop min mor använder idag som surfdator har 1x4GB, och hon sysslar mycket med bilder via sin systemkamera och lättare redigering utan problem. Hade hon velat gå över till en stationär hade jag definitivt satt 2x4GB i den, för att vara på den säkra sidan. 8GB räcker även för att spela relativt nya, grafiktunga spel på. Definitivt under min egen standard, men det räcker.

Och mitt bidrag till RAM-debatten. Antivirus, Afterburner, Logitech Gaming Software (för macros på tangentbordet), Chrome med 8 flikar (youtube bl a), och andra enstaka småprogram i bakgrunden och jag landar på 2,73GB använda (av 16GB) efter 12h uptime, vilket inkluderar min hela arbetsdag och de program jag använt för det.

Kör man typ Counterstrike med Discord och Chrome med några flikar räcker 8GB. Ta bort CS och Discord, och inte behöver man 16GB helt plötsligt @Mordekai.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Då har ni nog inte förstått hur Windows använder "ledigt" minne. Eller hur minnet offloadas till swapfilen.
Windows minneshantering ser alltid till att det alltid finns "ledigt" internminne, annars skulle det ta en evighet att öppna en ny flik i chrome. Merparten av ditt "lediga" minne används som cache (standby i performance monitor) för att minska läsningar från lagringsenheter.

Detta är exakt vad man upplever som slött eller irriterande med en dator när man "bara" surfar eller använder Microsoft Office. Tack vare SSDs är dessa missar i cachet inte lika markanta som de var med mekaniska diskar men det fortfarande klart märkbara, speciellt om SSDn är ansluten med SATA.

Och som du själv säger så har det här inte vidare märkbart när man har en okej SSD. För de användningsändamål som trådskaparen nämnde kommer de knappast att märka något av pagingen. Säkert kan det uppstå enstaka situationer där det märks, men det är nog ovanligt och påverkar betydligt mindre upplevelsen än t.ex. bloatware.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Jag satte i en 2400G i en liknande setup, och den presterar grymt bra.

Visa signatur

[AMD Ryzen 5600x]--[212 Evo Black Edition RBG]--[Zotac 3070ti]--[ASUS ROG STRIX B550-F GAMING]--[Corsair Vengeance RGB PRO SL32 GB 3600MHz]--[Mission SG GGX 3.5 Tempered glass]--Samsung SSD 970 EVO PLUS 500GB--[ 111GB Corsair Force GT]--[ 465GB WD]--[Windows 10 Pro x64]--[LG UltraGear 27GL850 x 2 & ASUS VG248QE]--[Ducky One 2 Mini]--[Razer Deathadder Chroma]--[Xbox Series X]

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Tack för all hjälp!

Jag har tagit in det ni sagt och gjort en ny varukorg. Den ser ut såhär:

Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2666MHz DDR4-minne 506:-
AMD Ryzen 5 2400G 3,6GHz Socket AM4 Box Processor 1 499:-
MSI B450M PRO-M2 Moderkort 847:-
Fractal Design Define Nano S (Svart) Chassi 685:-
Cooler Master Hyper 212 Evo CPU-kylare 300:-

blir totalt 3837:-

Ryzen 2400G verkar väldigt prisvärd. Jag vill ha ett stilrent chassi med utrymme för 212 EVO som kommer duga fint.

Visa signatur

| i7-8700K @ 5.0 Ghz | Fractal Design S24 AIO | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 Advanced | Asus ROG STRIX Z370-H GAMING | Corsair Vengeance LPX 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz C15 | Samsung 840 EVO 250GB SSD | Kingston 240GB V300 SSD | Seagate BarraCuda Green 1.5TB | Fractal Design C |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SIEMPRE:

Tack för all hjälp!

Jag har tagit in det ni sagt och gjort en ny varukorg. Den ser ut såhär:

Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2666MHz DDR4-minne 506:-
AMD Ryzen 5 2400G 3,6GHz Socket AM4 Box Processor 1 499:-
MSI B450M PRO-M2 Moderkort 847:-
Fractal Design Define Nano S (Svart) Chassi 685:-
Cooler Master Hyper 212 Evo CPU-kylare 300:-

blir totalt 3837:-

Ryzen 2400G verkar väldigt prisvärd. Jag vill ha ett stilrent chassi med utrymme för 212 EVO som kommer duga fint.

Det blir nog riktigt bra. Kom bara ihåg PSU också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum