eluttag som kan stänga av vid temperatur.

Permalänk
Medlem

eluttag som kan stänga av vid temperatur.

Håller på att bygga en kylanläggning till mitt akvarium för att kyla vattnet.
tagit delar från en gammal kustomlopp o ska kyla vattnet med en minikyl

letar just nu efter ett uttag eller adapter som temperatur probe som stänger av kylen vid en viss temepratur.
eller alternativ en T-korsning med samma funktion.

letat som en galning men inte riktigt hittat det jag vill. så vänder mig hit för tips om någon vet något.

mvh

Permalänk
Medlem

Hur många liter är det på? Höll på med detta själv för saltvatten och detta är supersvårt och det krävs väldigt stor kyleffekt om storleken drar iväg...

Permalänk
Rekordmedlem

Det ör en termostat du letar och det finns typ https://www.conrad.se/p/rumstermostat-renkforce-ut300-mellanp...
Du kan säkert lösa monteringen av givare så att den inte hamnar i vattnet eller så får du skaffa nått som tål vatten men då blir det dyrare.
Det finns också lösa moduler som du ansluter lösa sensorer till om du kan bygga själv.

En minikyl brukar använda ett peltierelement och de har tämligen låg kyleffekt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Hur många liter är det på? Höll på med detta själv för saltvatten och detta är supersvårt och det krävs väldigt stor kyleffekt om storleken drar iväg...

Det är på 250 Liter

Skrivet av mrqaffe:

Det ör en termostat du letar och det finns typ https://www.conrad.se/p/rumstermostat-renkforce-ut300-mellanp...
Du kan säkert lösa monteringen av givare så att den inte hamnar i vattnet eller så får du skaffa nått som tål vatten men då blir det dyrare.
Det finns också lösa moduler som du ansluter lösa sensorer till om du kan bygga själv.

En minikyl brukar använda ett peltierelement och de har tämligen låg kyleffekt.

Den såg ut som något som kan funka isf.
Kanske inte klarar att kyla ner det då ? behöver ju igentligen bara få ner det några grader.

Just nu har jag flera 2liters flaskor som jag roterar i frysen.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel i7-4930K - Asus Rampage IV extreme - Corsair CMD16GX3M4A2400C9 16GB - SLIx2 EVGA Titan X SC (Maxwell) - 2x Intel 730K 480GB (raid1) - CM Storm Scout II
Dell U3011 - Asus PG278Q (även ett nyare bygge..)

Permalänk
Medlem

Bygg det utan massa sensorer först och kolla om det ens fungerar.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Känns som att en PID-regulator är ett bra första steg att läsa på om.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Skrivet av Boax:

Det är på 250 Liter

Den såg ut som något som kan funka isf.
Kanske inte klarar att kyla ner det då ? behöver ju igentligen bara få ner det några grader.

Just nu har jag flera 2liters flaskor som jag roterar i frysen.

för att kyla ner 300L vatten från 25-20°c behöver du en kyleffekt på ca 1200W har jag för mig jag läste i något akvarieforum så har du ett peltierelement på 100W eller vad det nu kan vara i det så får du kanske ner tempen 1/12 del av de 5 graderna dvs ca 0.41°c på 300l så på 250l blir det väl strax under 0.5°c eller nått det räcker till max.

ingen exakt uträkning det där tippar jag på men kontentan är nog att du skaffar en AC och kyler ner hela rummet till den temp du vill Ha för en dedikerad kylning kommer ju vara som att ha spisen på halv effekt igång hela tiden i elförbrukning typ.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows