Vilken var er första Linux-distro?

Permalänk
Medlem

Red Hat Linux 5 här också, på min första PC som jag köpte 1997. Linux kan jag ha installerat först året därpå, men jag hade iaf lämnat plats på hårddisken för det från början. Jag installerade så mycket från källkod att det skar sig med Red Hat's installation av RPM:er flera gånger under åren.
Använt Ubuntu sedan '10, men uppgraderade inte under Unity-åren. Bytte sedan till Ubuntu Mate som bäst motsvarade gamla Ubuntu.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Debian, runt 98-99 har jag för mig. Har provat många olika under årens lopp men alltid återgått till Debian av någon anledning.
Nu har jag iof fattat tycke för Linux Mint som finns på ena jobbdatorn, så vi får se.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@krigelkorren: Anaconda FTW! Ja jisses vad bra Red Hat var på den tiden, allt från installation till effektiv och lättanvänd användarmiljö utan myriad av buggar. Blir lite lätt nostalgisk här med eftermiddagskaffet

Jag installerade Windows ME på en dator med 350 MHz-propp, så lite hurtigare än ditt fall, men jag tror den bara hade 64 MB RAM också. Lagringen var väl en 20 GB HDD, så lite mer spelrum hade jag, har för mig att jag tutade på och körde in precis allt i Red Hat-distarna.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Var nog Mandrake 1998/99 med KDE

Permalänk
Medlem

Tekniskt sett Debian, jag hade en server hemma i garderoben som jag delade inköpskostnad och viss driftkostnad med en annan person, jag var 15-16 och hade inte en aning om hur den fungerade. Jag fick visat för mig putty, kunde logga in i terminalen, skrev typ, help, hjälp, och kunde skriva shutdown -h. Använde inget annat än shutdown -h fattade inte ett skit var bara konstig text, utan kompisen fick sköta allt remote istället. Jag hade fiber tidigt och vi båda seedade nog mer än halva staden gjorde på privat internet.

Gick ganska många år, typ 10, innan jag hörde om Ubuntu och tänkte vi testar, installerade och surfade kanske en dag, hade ingen aning egentligen vad jag gjorde men mina spel fungerade inte och jag återigen hade ingen aning om vad fan jag gör alls.

Sen fram till för 4-5 år sedan, blev frälst av att lyssna på intervjuer med Richard Stallman, massa Linux podcasts, mycket om frihet och licenser och fbi typ, bestämde mig för att ge Linux en ÄRLIG Chans. Installerade varenda distro som fanns på 2 veckor, försökte lista ut vad en distrobution var och vad som skiljde hade ingen aning först, blev rätt jätteless fort, förstod inte läste bara olika guider la till olika ppas.

Så, jag skrev Arch till ett usb-minne, bootade och följde Arch's Wiki@mobiltelefon för att installera, och utan att egentligen veta alls vad jag gjorde så kom jag tillslut fram till ett skrivbord... Sen dess har det varit spännande, otroligt lärorikt, totalt brickat mina system så många gånger att... Det är lätt att fixa.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Inaktiv

Den första distron jag kom i kontakt med var Fedora core 3 (eller var det 4?) hos min polare vars farsa jobbar inom IT. Den agerade lånedator för mig när jag surfade på internet så jag lärde mig knappast nåt linux där.

Första distron jag installerade på min egna maskin var Ubuntu 7.04 och underbara gnome 2. Jag var coolast på LANen när jag snurrade runt min "desktop kub" och hade brinnande effekter när man kryssade ner fönster med beryl :D. World of warcraft fungerade riktigt fint i linux redan då.
Ungefär samtidigt började jag och några polare koda html och vi gick började närma oss (förr oss då) avancerade saker som PHP så mitt uppdrag var att installera upp en gammal burk med Debian 4 som snurrade i många år utan krångel.

Följande år har jag testat alla distros ni kan tänka er, inklusive freeBSD och openBSD. När studierna började så kom jag i kontakt med RHEL och Centos (då version 5) som i princip är industristandard med sina 10-års supportcykler. Något annat väljer jag inte i servermiljöer.
På jobbdatorn uppgraderade jag nyligen min fedorainstallation från version 29 till 30 och det gick smooth som vanligt! Man är verkligen bortskämd med dagens distar, jag använder en modern dell-laptop kopplad till en thunderboltdocka fullproppad med diverse kretsar varav alla stöds till 100% utan problem. Förr blev man förvånad om ljudet, wifi eller sleepmode fungerade. Största hindret är väl dessa förbannade kunder som vill prata med en över Skype for bussiness eller skicka komplexa visiofiler ;). Damn them

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

När jag fick familjendatorn, en Dell Dimension 8100 utrustad med:
1.6 GHz Pentium 4 (en kärna, en tråd)
256 MB PC800 RAMBUS

Kom med det eminenta Windows ME.
Testade att installera Ubuntu 8.04. Fungerade slött.
Installerade Xubuntu byggt på Ubuntu 8.04. Fungerade bättre. Körde så säkert ett år innan jag försökte installera Windows XP.

Hade noll koll på hur det här med drivrutiner fungerar så en Win XP utan drivrutiner resulterade i en skärm med 640x480 256-färger. Slutade nog med att jag körde vidare med Xubuntu ett tag till innan jag köpte mig en Netbook 2009. Troligen var den maskinen något snabbare än den nio år äldre Dell maskinen.

Numera är det windows som gäller på jobbdatorn men ska det köras något tyngre så får man VNC:a in i Linux-servern i plugget. Kör någon Redhat skulle jag tro.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Slackware som installerades från disketter, någon gång i mitten av 90-talet, testade sedan ett antal olika distributioner, vet att jag köpte SuSE 6.3 1999 (har kvar boken), tog sedan tills Windows 10 för mig att helt lämna Windows för Arch.

Permalänk
Inaktiv

Red Hat som de flesta orsaken till den popularitet på den tiden var superenkel. Internet var inget för vanliga, bbs inte heller även om någon hade tillgång så inte laddade man hem ett helt os.
Så det blev att testa det linux (Red Hat) som svenska datortidningar skickade med som en cd-r skiva.

Börjar man närma sig 1997 så hade en större del tillgång till en bekant som hade snabbare internetuppkoppling och då var det lättare att testa andra distributioner.

Permalänk
Medlem

Provade lite olika distros i mitten på 90 talet. Den jag fastnade för var Slackware som jag använde länge. Hörde tillslut om Gentoo vilket jag också fastnade för och använde rätt länge. Sen tröttnade jag på att kompilera allt och provade Ubuntu och gillade den. Fram tills de dumpade Gnome2. Då hittade jag Linux mint. Som fortfarande är min Desktop distro. Jag slutade duelboota Windows 2003.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Lejoni: har du uppdaterat till de senaste utgåvorna av Mint? Jag använde Mint flitigt för några år sedan, primärt på klena bärbara (varav en päronen använde), och tyckte om det rejält då. Men jag har fått intrycket att Linux Mint tacklat av en del i kvalitet och popularitet de senaste två åren?

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

@loevet: Ja! Anaconda hette den grafiska installern! Hade förträngt det namnet. Inte pillat med vare sig Red Hat eller Fedora på många år nu, då jag hamnade i Debian-träsket på senare år.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Raspbian var den första jag använde och de var väl runt 2013 tror jag och som dem flesta vet så är den Debianbaserad och jag gillade den. Sen dess har jag använt Ubuntu mate och Ubuntun 14.04 LTS med unity launchern som är helt underbar. Lär nog bli så nån gång i tiden att jag emigrerar till Linux helt när jag fått upp kunskaperna kring Terminalen

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem

"Picasso" (RedHat 1996)

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Började doppa tårna med dual-boot Windows 95 med Redhat 4.x, osäker på exakt version men var i slutet på 90-talet. Kommer ihåg krångel med partitioner, boot loaders och mycket svärande. Samt en hel del tid väntandes på nedladdningar från Sunet. Det här via ett ursinnigt snabbt 56K-modem på småtimmarna för att spara slantar (halva-priset per timme efter 18!).

Efter det följde en väldigt mörk period under 00-talet där det var Gentoo som gällde. Först via 10 och senare 100Mbps! Givetvis med Kernel och KDE uppgradering + omkompilering när det passade som minst, tur det bara tog 6h eller så. Vilket så klart uppvägde nackdelarna med den snabba uppkopplingen! Var säkert kortare, men kommer ihåg att det kändes som evigheter. Sensmoralen är väl att det är kul att vänta på saker - antingen nedladdningar eller omkompilering (https://xkcd.com/303/).

Antalet gånger jag antingen gjorde en olycklig rm -rf (klant!) eller en välavvägd Grub-uppdatering under den perioden vågar jag inte ens tänka på. Bra sätt att lära sig den hårda vägen om hur man räddar ett Linux-system dock. Ofta med någon extremt jobbig Studie/Jobb-deadline i bakgrunden.

Hade ett uppehåll på ca ett år där i början/mitten av 00-talet utan hårddisk då den enda jag ägde gav upp.
Fattig student, så körde Knoppix med nätverks-monterad disk tills lite slantar trillat in för ny burk.

Har sedan 10-talets början kört diverse Ubuntu-derivat och aldrig längtat tillbaka...

Permalänk
Medlem

Ubuntu år 2009 har jag för mig.

Visa signatur

XPS 15 9529 | i7-12700H | RTX 3050 Ti | 32 GB DDR4 | SK Hynix 1 TB | Dell U2719DC
"Computers are like bicycles for our minds."

Permalänk
Medlem

Första var Slackware någonstans runt 93/94.

Permalänk
Datavetare

Köpte en bok om Linux 1995, där fick man med Slackware så det blev mitt första möte med Linux. Kan inte påstå att jag blev frälst från första stund, var allt annat än lätt att få igång X11 och spelade rätt mycket på datorn då.

Testade lite till och från fram till millennieskiftet. Måste varit 2001-2002 när jag första gången började köra Linux som primärt OS på jobbet, initialt Debian senare Gentoo och slutligen Ubuntu egentligen från första release. Har kört Ubuntu som primärt OS på de jobb jag haft sedan dess.

Hemma växlas det mellan Windows, MacOS och Ubuntu. Mest för att få lite omväxling, men har alltid en maskin med Ubuntu på nätverket som kan nås via SSH (har just nu två sådana maskiner, en NUC med i7-8559U samt en stationär med 2700X, föredrar att sitta med en laptop).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Allra första var Mandrake någon gång runt 2001 gissningsvis, och jag var väl inte riktigt redo för det då, så hela konceptet Linux blev något som jag tyvärr såg som "inte värt mödan". Sedan hade jag plötsligt tiden och lusten att ge mig på det igen mot slutet av 2012 om jag inte missminner mig helt. Då blev det en stor bunt distar på väldigt kort tid, de flesta ubuntuderivat. Sedan trillade jag in på Archbang, trivdes som fisken i vattnet och övergick snart därpå till Arch Linux.
Körde sedan Arch i sådär en 4 års tid innan jag började jobba med Linux och då insåg vitsen med QA. Helt plötsligt var Arch otänkbart (även om jag fortfarande gillar konceptet i sig). Idag kör jag Fedora på alla mina "vanliga" burkar och Raspbian av bekvämlighetsskäl på mina RPi. För något med minsta krav på driftsäkerhet är det CentOS eller RHEL som gäller, och det är även de primära distributionerna på jobbet.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Ujj, första kontakten med Linux var en Yggdrasil installation med kernel 0.99 om inte minnet sviker, denna agerade mailgateway över en dubbel ISDN-lina.
Självklart spårade skripten ur och eländet kopplade upp sig var 30:e sekund istället för var 30:e minut vilket blev allt annat än gratis.
Sedan följde Slackware, RedHat, Süse, Debian, Fedora, Centos, Ubuntu LTS i vad som känns en rasande fart.
Stökat runt med Gnome, KDE, Enlightenment, Xfce, LXDE, Unity och alltid tröttnat och kört rena "work horses" utan X.

Visa signatur

//Dixon

Permalänk
Medlem

Red Hat eller Suse nångång mitten av 90-talet. Det blev inte så långvarigt eftersom inget funkade, typ. Sen runt millennieskiftet gav jag mig på Gentoo och Linux from Scratch.

Permalänk

Installerade Corel Linux men ändrade snart källorna till Debian.
Körde Debian ett antal år. Sedan blev det Ubuntu sedan Mint.
Testar nu Arch. Gillar egentligen inte Arch men det får duga tillsvidare.
Blir nog Debianbaserat igen <3 om jag installerar om.
Har Gentoo i en VM.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Första var Ubuntu 12, behövdes temporärt till ett skolprojekt. Strax därefter förlorade jag min Windows-nyckel och istället för att köpa en ny så körde jag Fedora hela vägen

Har också testat Ubuntu nu igen när de gjorde sig av med Unity. Kan säga att det är MYCKET bättre nu än vad det var förr. Nvidias grafikdrivrutiner + Linux-distro var en levande mardröm för inte så länge sedan.

Permalänk
Medlem

Började leka med linux 2006 av ren nyfikenhet. Tror min första distribution var Fedora, i ungefär en dag sen hade jag säkert pajjat mitt OS 3 gånger. Bytte spår och installerade Ubuntu 6.04 - vilket fungerade bättre

Körde mest Ubuntu och dess derivat kombinerat med Windows dom nästkommande åren men efter att jag läst en kurs i systeminstallation där vi jobbade med Debian började jag få upp intresset igen. Testade Debian och Linux mint debian edition ett tag, sedan Fedora igen som jag den här gången kom betydligt bättre överens med (tills en uppgradering fallerade totalt).

Senaste åren har jag nästan helt snöat in på Arch och kör det på alla mina privata maskiner. Dualbootar dock fortfarande windows på min stationära "huvud" dator.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | Dell S2721DGFA | Asus MG279Q |

Permalänk
Medlem

gissningsvis red hat typ 2000 som jag hade fått med någon tidning inhandlad i usa. det första som jag körde som min daily driver var nog linux from scratch något år senare. ytterligare senare fastnade jag för crux som jag körde några år ända till någon välmenande släkting gav mig ett beroende i present, och från och med då jag var tillbaka på windows.

jag har kommit ur beroendet sen dess men inte hittat tillbaka till linux...

Permalänk

Måste ha varit 98 nångång, och distron va Slackware

Visa signatur

MacBook Pro | HPE Microserver
iPad | iPhone Apple Watch
AirPort Time Capsule | Apple TV
Nintendo Switch | Playstation 5

Permalänk
Medlem

@loevet:
Började med Slackware i början på 90-talet efter att ha försökt ett tag med NetBSD. Mest för att labba med nätverk då nätverkssupporten i Win 3.1/3.11 inte var speciellt upphetsande.
Har även provat Redhat, Suse, RockLinux, Linux-from-scratch, Debian och Ubuntu. Men har alltid kommit tillbaka till Slackware. Debian går på lite udda maskiner som Sun, Alpha, Itanium o liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mill:

Var nog Mandrake 1998/99 med KDE

Samma för mig. Mandrake vid den här tiden var den jag blev fast för. Jag hade arbetat eller kommit i kontakt med debian men även unix Solaris/Aix sedan -95 på universitetet.

Det var roligt att lösa dom saker som behövdes lösas, och det fanns ett glatt kommunity på irc freenode för alla distar.

Kommer ihåg att jag senare när gentoo blev i ropet tyckte det var häftigt att man kunde nyttja flera datorers processorkraft för att kompilera packet, men jag hoppade aldrig på det spåret trots allt.

Permalänk
Medlem

Min första var Best Linux 2000 och trots att det levererades med en riktigt tjock manual och låg på totalt 4 cd-skivor med en massa innehåll så begrep jag inte mycket alls av det. Några år senare beställde jag Ubuntu på CD och det var aningen mer greppbart för mig även om jag egentligen hade noll koll även då. Version 5.10 var det och jag har kvar ett klistermärke som man fick med sin beställning av skivan. Att jag inte laddade ner det berodde helt enkelt på att vi hade för dålig uppkoppling på den tiden.

Visa signatur

iMac, inget monster på något sätt så spec överflödigt!

Permalänk

Hittade en cd-skiva med Ubuntu när jag geocachade för längesen. Så det var väl där min linux resa startade.

Skickades från m.sweclockers.com