Vilken var er första Linux-distro?

Permalänk
Lyxfällan 🎮

Vilken var er första Linux-distro?

Jag läste nyss att Red Hat ska byta logotyp från den klassiska Shadowman-loggan till kort och gott en fedora-hatt, och det fick mig att tänka på mitt första steg in i Linux-världen.

Året var 1997 och som ung tekniknörd tänkte jag att Windows var tröttsamt, och Mac OS alldeles för föråldrat, vilket gjorde att ett open source-system lät väldigt lockande. Valet föll på Red Hat Linux 5 som jag fick på en skiva från en Linux-tidning, och jag hade lyckligtvis en kompis som hade sysslat med Linux sedan tidigare som kunde hjälpa mig med konfigurationen (det var ju inte helt självklart på den tiden).

Jag gillade verkligen Red Hat och uppdaterade fram till Red Hat Linux 9 som var den sista desktop-distributionen innan de knoppade av det till Fedora-communityn. De första versionerna av Fedora var lite väl buggiga så jag hoppade vidare till SuSE Linux i ett par år innan jag, ner med högafflarna nu, började använda OS X eftersom det gav Unix-basen i kombination med en mindre tidskrävande användarmiljö. Jag har dock fortfarande nostalgiska minnen av Red Hats desktop-distros, det var bannemig bra skit.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Första gången var nog ... Zeus, tror jag det hette? Kommer inte ihåg årtalet men rätt säker på att det körde Gnome som DE.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Året var 2004 och jag hade införskaffat en dual socket AMD-bräda med tillhörande 2x Opteron 240.
64-bitars propp var ju asfett.
Drog igång med att försöka få till en 64-bitars Gentoo-installation. Men var fan inte lätt med min bristfälliga Linuxkunskap och det slutade i tårar...

Jag hade kört LOAF mfl Live-varianter under en del år tidigare men inte använt ordentligt utan mest i felsökningssyfte.

Efter Gentoo-fjaskot så tog det många år innan jag satte mig framför Linux igen och det var nog först år 2013 eller så som jag satte upp en Ubuntu Server hemma som NAS och VM-box.

Idag kör jag fortfarande inte Linux primärt utan det kommer endast uppstickare för specifika saker (har en Unraid).
Jag hade gärna använt Linux mer men fram tills nu (och fortfarande) så är det ju lite problem med spelandet. Detta har iofs resulterat i att jag grävt ned mig i M$ ganska mycket och hanterar Windows med hjälp av Powershell (även småsaker som att slå på eller av en funktion i Windows skriver jag allt som oftast i Powershell istället för att leta upp var knappen finns idag och klicka på den )

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem

Red hat 4.2 i retail version måste varit i slutet på 90talet?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Min första linuxdist som jag körde seriöst var Ubuntu 5.04 - jag har en även en uppsättning CD's för 4.10 någonstans, men körde nog aldrig den. Jag gick över till Debian då jag inte var nöjd med LTS'en (6.06), och har stannat på Debian sedan dess.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@GreyWilk: åhåhå, minns också när jag hade mina funderingar på att testa Gentoo, samma kompis som hjälpte mig med Red Hat förklarade lite vad som krävdes för att kompilera Gentoo för min specifika hårdvara, och vad som krävdes när jag väl hade systemet på plats. Fattade ganska snabbt beslutet att inte försöka ge mig på det Det närmaste det jag kom var att installera Slackware, minns inte vilken version det var, men fattade aldrig tycke för det. Gillade ändå den förbakade upplevelse som Red Hat, SuSE med flera erbjöd.

Just spelande har ju vuxit enormt på senare tid. Lite OT, men det kan det vara värt: Jag har ingen dedikerad rigg till Linux-distros, och min htpc där hemma vill jag ogärna mecka med, men jag blev väldigt sugen på att slänga ihop en Ryzen-baserad rigg när jag såg den här videon:

En Ryzen 7 2700X med 32 GB RAM och en snabb SSD + stor HDD ... rycker lite i köptarmen Att spela på Linux-distros med Steam, Proton och annat arbete som gjorts kommer nog ge en trevlig upplevelse även om det inte kommer upp i Windows-nivå. Och om man vill virtualisera Windows på Linux går det att ge Windows-maskinen direkt åtkomst till hårdvaran också. Ska sluta titta på systemkonfigurationer nu innan teknikmeckar-begäret blir för stort

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Redhat 4.0 i mitten på 90-talet 👌

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@CubaCola: ja jag tror det var ungefär i samma veva som jag testade RHL 5. Red Hat släppte systemuppdateringar i ganska rask takt där, började bli mer glest runt RHL 7 och framåt.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Red Hat 5.någonting var den första jag provade. Kan ha varit runt 1998.
Köpte senare CD-skivor med Red Hat 6.0 när det släpptes och ska ha dom liggandes någonstans.

Jag och min klasskompis testade alla möjliga varianter och hjälpte varandra med support.
Minns att jag körde Mandrake ett tag och fastnade för KDE som skrivbordsmiljö. Fanns inte KDE i distron jag körde försökte jag installera det med varierande resultat

Sen blev det en lång paus ifrån Linux då jag ledsnade på att pilla och var mer intresserad av att spela.
Hoppade på tåget igen med Ubuntu 12.04 LTS och har kört Linux hemma på heltid sen dess.

Har provat dom flesta skrivbordsmiljöer men kommer alltid tillbaka till Plasma (KDE), så nu är det KDE Neon på HTPCn och Kubuntu LTS på desktop.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Jag började köra Ubuntu runt 2006 då jag kom över en laptop utan Windows licens. Var en spännande tid och lärorikt. Minns att jag föredrog GNOME...

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Året var 1997 och som ung tekniknörd tänkte jag att Windows var tröttsamt, och Mac OS alldeles för föråldrat, vilket gjorde att ett open source-system lät väldigt lockande. Valet föll på Red Hat Linux5

Samma år, dist och version för mig om jag inte minns fel. Dualboot med en piratad Windows NT (4?). Sedan blev det Debian med KDE, Suse och numera Ubuntu. Minns inte när jag slutade med dualbootandet, men LILO måste fortfarande varit aktuellt.

Permalänk
Medlem

Även jag började med Red Hat, minns inte exakt vilken version men 5.0 eller 6.0 var det nog. Jag lånade en skiva med det på biblioteket, att ladda ned sånt över modem var det ju inte tal om. Sen hoppade jag runt mellan lite olika, Mandrake, SUSE, o.s.v., tills jag "hittade hem" till Slackware som jag körde med under många år. Senare blev det dock ett byte till Arch Linux när Slackware halkade efter allt mer i utvecklingen.

Permalänk
Medlem

Jag köpte Red Hat 5 när det begav sig och har kvar manualen och förpackningen (dock ej skivan) i fint skick.
Dock var min första dist Slackware. Sen blev det Debian för hela slanten och sista åren har det varit ett pendlande mellan Debian och Ubuntu.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Kommer inte ihåg när, gissar på någon gång innan 2010 i alla fall, men det var Ubuntu. Har dock aldrig stannat med någon Linux distribution i mer än en dag fören nu när jag sitter med Manjaro i ~2 veckor och going strong.

Permalänk
Medlem

Första distron var nog för en 3 år sedan då jag testade att installera Arch på min macbook pro. Satt ganska länge och svor men fick igång det tillslut

Visa signatur

-~=| Louqe Ghost S1 MKII, Ryzen 5800X3D, Nvidia 4070 FE |=~-

Permalänk
Inaktiv

Ubuntu 4.10 i mitt fall.

Permalänk
Medlem

Även jag började med Red Hat 5.2 senare 6.0 och 6.2 sen har jag kört Debian mestadels och på senare tid Fedora mestadels som Desktop OS!

Permalänk
Medlem

Slackware 3.x tror jag det var någon gång 1996

Visa signatur

CPU: Intel i7 6700K @4,7GHz GPU: 2X GeForce GTX 980Ti SLI RAM: 32GB Corsair Vengeance LPX 2400Mhz Moderkort: Asus z170 PRO Gaming Systemdisk: Samsung 950 PRO 512GB Gamingdisk:Samsung 850 500GB Lagring: 4TB WD Red Mus: SteelSeries Rival Tangentbord: Corsair k70 Headset: Kingston HyperX Cloud http://www.it-schill.com

Permalänk

Slackware på disketter tror jag det var, och sedan Red Hat som man fick med Datormagazin för tusen år sedan.

Visa signatur

keep on swimming :-)

Permalänk
Medlem

@loevet Jag hade ingen som kunde avråda mig från att ge mig på Gentoo Det blev en vända Slackware för mig också och sedan blev det Windows...

OT (men lite fortsättning på det du tog upp):
Precis! Har luskat lite i trådarna som dykt upp senaste tiden ang linux och att spela och det verkar ju inte alls omöjligt att få till.
Så även om det är lite lockande idag så har jag, som jag skrev (med andra ord), samtidigt grävt mig ännu djupare ned i Microsoftträsket.
Nu har ju Powershell kommit till Linux också så det är ju också en motivator, men i huvudsak så är det Microsoftplattform som man använder Powershell på och idag så livnär jag mig till stor del på Powershell

MEN (!) kan vara värt att testa lite. Stoppa in en disk till och köra Linux på den

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@perost @Lembritt Jag hoppade faktiskt också över till Mandrake ett kort tag innan jag gick över till SuSE. Det höll dock inte särskilt länge, tror det var Mandrake 8 eller 9 jag började med och det var så pass buggigt att jag lackade ur ganska snabbt. Anledningen till att jag föll för SuSE låg dock inte i KDE, var aldrig helt överens med KDE men jag gillade användarmiljön som helhet som SuSE kokade ihop. YaST var särskilt trevligt att rodda med vill jag minnas.

Men när SuSE började gå ner sig runt tionde utgåvan eller så gick jag över till att testa olika GNOME eller XFCE-baserade användarmiljöer, föredrog dem över KDE. Var länge kritisk till GNOME 3, men senaste gången jag testade en dist med det hade upplevelsen klart blivit bättre. Därför är jag lite sugen på att hoppa på Fedora 30 om jag skulle ge mig in i Linux-användarnas värld igen (använder Mac OS och Windows 10 idag).

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

SuSE 9.2, men det var precis innan 9.3 släpptes så 9.3 var väl den första jag verkligen använde. Jag tyckte att XP började kännas för klen och inlåst. Samtidigt var Longhorn för långt bort för att jag skulle orka vänta på den (och med facit i hand var det ju helt rätt beslut).

Lite uppförsbacke men gick ändå snabbt att vänja sig vid. Spel fick gå i XP men resten gjorde jag i SuSE. Efter något års hoppande när openSUSE bytte till KDE4 landade jag till slut på Debian och har kört det sedan dess.

Testade någon version av Knoppix långt innan, men kommer inte ihåg vilken version det var och testet varade bara några timmar.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

Red Hat 7.3 Valhalla vill jag minnas, detta var runt 2002.
Blev min första dual-boot med Windows ME. (gissa vilket som fungerade bäst av dem?)

Som en extra skjuts hade jag alltså lyckats med konststycket att skaffa en Windows version som fungerade sämre än en Linux Desktop på den tiden...

Även om jag hade kommit i kontakt med Linux sporadiskt tidigare än så, blev detta startskottet som senare ledde till ett primärt OS byte.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@krigelkorren: Windows ME var väl lättare att installera vill jag minnas, men det var också det enda som kunde sägas till dess fördel. Maken till antalet blåskärmar jag fick första veckan med ME har jag inte upplevt någon annanstans, inte ens med de mest buggiga Linux-distar jag testat.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

YaST var särskilt trevligt att rodda med vill jag minnas.

Håller visserligen med, men samtidigt tycker jag att Bryan Lunduke har lite rätt i denna video (gå till 16:39 om den inte gör det automatiskt):

Fick ett gott skratt av det, för när jag verkligen tänker tillbaka till 9.3 var YaST en av programmen jag satt och bråkade med nästan dagligen. Fin idé att ha en analog till kontrollpanelen i Windows men det hade nog varit bättre att lära sig arbeta med de riktiga verktygen från början istället.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Djhg2000: jag håller med, om man snackar om de senare versionerna av YaST. I SuSE 8, 9 och till viss del 10 (där började det bli svajigt dock) var det åtminstone för mig ett effektivt verktyg för att ändra inställningar utan att behöva rodda med terminalkommandon hit och dit. En bra samling inställningar, likt kontrollpanelen. Men jag håller till fullo med om att YaST i OpenSUSE och framåt är en tågolycka, det är en av anledningarna till att mina tester av OpenSUSE aldrig har blivit långlivade.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk

För mig var det väl kanske -95/-96 och fick hjälp av en polare, det blev Enlightenment 0.72, tror inte det var en färdigpackad sak, utan vi installerade linux först och sen fick vi lägga till massa paket.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

@loevet: Njaa, finns nog både dem som håller med och dem som inte känner igen sig.
ME började strula med hängningar redan under installation för mig. Kan ha berott på hårdvara i mitt fall, satt på en något föråldrad Pentium 233Mhz med 64MB RAM 4GB+10GB HDD så jag klickade inte i alla paket under installation av Red Hat kan jag lova!

Red Hat 7.3 installationen hängde sig inte vad jag minns och maken till användarvänlig installation (den grafiska) hade jag inte sett vid den tiden. (Länk till exempel nedan)

https://kkslinuxinfo.wordpress.com/2016/01/10/rhel-7-3-valhalla-installation/

Dock något drygt med nedladdning och bränning av typ 3-4 CD-skivor!

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Ubuntu en kort sväng 2005, gick över till Gentoo hösten 2006 och sedan till Debian sommaren 2007.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Landmärket jag fortfarande har att gå efter är en stor och tung kameleontgrön box som det står SUSE 9.3 på.

Innan dess var det under några år nog som mest sporadiskt knåpande med diverse distar som var med tidningar. Vill minnas att de ibland låg på 4 CD eller kanske mer. Hela skafferiet var nog inkluderat med tidningarna som säkert också recenserade de senaste vrålsnabba 8000 baud modemen!

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint