AMD redovisar ljummet resultat för Q1 2019 och bekräftar sommarlanseringar

Permalänk
Melding Plague

AMD redovisar ljummet resultat för Q1 2019 och bekräftar sommarlanseringar

Frånvaro av desperata kryptogrävare får AMD:s resultat för första kvartalet 2019 att sjunka skarpt jämfört mot fjolåret. Samtidigt bekräftar bolaget att tredje kvartalet fylls av stora nyheter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nu börjar man ju faktiskt höra de dova och avlägsna knallarna från stormen som är på väg att blåsa upp på processormarknaden tycker jag

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Zemlan:

Nu börjar man ju faktiskt höra de dova och avlägsna knallarna från stormen som är på väg att blåsa upp på processormarknaden tycker jag

Skickades från m.sweclockers.com

Att inleda en artikel med "Det blåser upp till storm ..." i en annan kontext än grafikkort vore väldigt roligt, men samtidigt så fel! Finns det nån annan lökig fras vi kan använda för processorer?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Hoppas bara det lev enligt ryckterna denna gång , IPC behöver bli bättre för att komma ikapp intel inte bara en massa kärnor

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tip Top:

Hoppas bara det lev enligt ryckterna denna gång , IPC behöver bli bättre för att komma ikapp intel inte bara en massa kärnor

Ryzen levererade väl enligt ryktena? De flesta trodde ju den skulle vara något efter intel i IPC och frekvens.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ryzen levererade väl enligt ryktena? De flesta trodde ju den skulle vara något efter intel i IPC och frekvens.

jo det var ju bättre men hypen var ju högre än resultatet, krävs lite mer om man skall gå över från mitt håll, så jag hoppas på bättre prestanda i frågan om det skall bli en threadripper eller inte

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Inaktiv

Sedan kommer nästa generations konsoler, men cpu/gpu är extremt prispressade dit.
Det blir intressant och se vad som händer, jag tror dock amd har haft ett enorm påverkan. Jag tror ärligt att vi hade suttit på 4 core cpuer i mainstream än idag utom dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tip Top:

Hoppas bara det lev enligt ryckterna denna gång , IPC behöver bli bättre för att komma ikapp intel inte bara en massa kärnor

AMD ligger väl bara 7% efter i IPC eller så.
Det som skulle behövas är att klockfrekvenserna trycks upp mot 5 Ghz likt Intel.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Administrativ avgift

@Jacob: Det Ryzer till på processormarknaden ?

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

@Jacob: Det Ryzer till på processormarknaden ?

Sommaren blir en riktigt Ryzare för AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Att inleda en artikel med "Det blåser upp till storm ..." i en annan kontext än grafikkort vore väldigt roligt, men samtidigt så fel! Finns det nån annan lökig fras vi kan använda för processorer?

Just nu? "Nu när vintern Ryzat ut från våra fjällar, är det dags att..."

Mer generellt: "Spänningen stiger på processor-marknaden, när..."

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tip Top:

Hoppas bara det lev enligt ryckterna denna gång , IPC behöver bli bättre för att komma ikapp intel inte bara en massa kärnor

När det gäller förhållandet prestanda/pris så är AMD en klar vinnare. Vem vill betala multum bara för en pytteskillnad på IPC?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

AMD ligger väl bara 7% efter i IPC eller så.
Det som skulle behövas är att klockfrekvenserna trycks upp mot 5 Ghz likt Intel.

Inte funderat på vadför dom inte når så högt i GHZ, samt att dom tål mindre tempraturer och drar mer volt i stock , en 2700x kan ju ta upp mot 1,45 v vid 4,1ghz, så

Alttid lika kul och läsa amd trådar , minsta lilla man nte är positiv i dom blir man på hoppad av fanboys, det är som jag säger klara dom inte ssamma frekvens som intel är det inte ett allternativ för mig, men det vill ju inte säga att dom är sämre eller bättre om man säger så

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

AMD ligger väl bara 7% efter i IPC eller så.
Det som skulle behövas är att klockfrekvenserna trycks upp mot 5 Ghz likt Intel.

Intel i5 8400 presterar typ 25% bättre än Ryzen 5 2600 i Quake Champions. Allt som allt är IPC skillnaden inte stor, men i vissa titlar verkar Zen+ ligga rätt långt efter. Hoppas AMD lyckas täppa till luckorna där de tappar. Hade tänkt zen 2 för egen del, men presterar intel bättre så blir nog till att skippa AMD. :/ skulle ta emot som fan att behöva köpa en typ olåst i5a bara för ett spel, men vad gör man?!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

AMD ligger väl bara 7% efter i IPC eller så.
Det som skulle behövas är att klockfrekvenserna trycks upp mot 5 Ghz likt Intel.

Varför måste det alltid just va 5ghz?
Räcker det inte med 4.2-4.5Ghz och en vettig prislapp?
Vill man ha 5Ghz, köp en 9590 och va nöjd

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av mpat:

Just nu? "Nu när vintern Ryzat ut från våra fjällar, är det dags att..."

Mer generellt: "Spänningen stiger på processor-marknaden, när..."

Där har vi det, spänningen stiger!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Intel i5 8400 presterar typ 25% bättre än Ryzen 5 2600 i Quake Champions. Allt som allt är IPC skillnaden inte stor, men i vissa titlar verkar Zen+ ligga rätt långt efter. Hoppas AMD lyckas täppa till luckorna där de tappar. Hade tänkt zen 2 för egen del, men presterar intel bättre så blir nog till att skippa AMD. :/ skulle ta emot som fan att behöva köpa en typ olåst i5a bara för ett spel, men vad gör man?!

Jag kör på en 1800X i dagsläget, men lirar i 4K oftast och då skiljer det inte mycket alls jämfört med en Intel-propp.
Tänkte köra denna cpu som en server istället, så det blir till att skaffa Ryzen 3700/3800 när de väl kommer. Hoppas att de släpps med 12-kärnor, annars får det bli en threadripper istället.

Skrivet av ExcZist:

Varför måste det alltid just va 5ghz?
Räcker det inte med 4.2-4.5Ghz och en vettig prislapp?
Vill man ha 5Ghz, köp en 9590 och va nöjd

Ja, de kan väl skrämma upp den till 6 Ghz då så är jag nöjd.
Anledningen att de måste vara högre upp är så att folk börjar köpa AMD istället för Intel så att de även kan konkurrera i framtiden.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Jag kör på en 1800X i dagsläget, men lirar i 4K oftast och då skiljer det inte mycket alls jämfört med en Intel-propp.
Tänkte köra denna cpu som en server istället, så det blir till att skaffa Ryzen 3700/3800 när de väl kommer. Hoppas att de släpps med 12-kärnor, annars får det bli en threadripper istället.

Ja, de kan väl skrämma upp den till 6 Ghz då så är jag nöjd.
Anledningen att de måste vara högre upp är så att folk börjar köpa AMD istället för Intel så att de även kan konkurrera i framtiden.

Vet inte hur det funkar när de tillverkar processorerna men jag vet ju att sånt kostar pengar och intel har ju gott om det medans AMD har varit "fattiga" rätt länge när alla köper intel och nvidia.?

Fixar deras nya 3000 serie 4.5Ghz så är det inte illa ändå med tanke på hur bra FX serien har varit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Jag kör på en 1800X i dagsläget, men lirar i 4K oftast och då skiljer det inte mycket alls jämfört med en Intel-propp.
Tänkte köra denna cpu som en server istället, så det blir till att skaffa Ryzen 3700/3800 när de väl kommer. Hoppas att de släpps med 12-kärnor, annars får det bli en threadripper istället.

Ja, de kan väl skrämma upp den till 6 Ghz då så är jag nöjd.
Anledningen att de måste vara högre upp är så att folk börjar köpa AMD istället för Intel så att de även kan konkurrera i framtiden.

I 4K så borde det inte skilja något alls? Då får man ju va glad om grafikkortet orkar prutta ut 60fps? Tror inte du kommer behöva uppgradera de närmsta åren om du inte siktar på höga bildfrekvenser. Jag hade inte övervägt uppgradering från i7 2600K om det inte vore för att jag skulle behöva en hundraprocentig prestandaökning i just quake.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

I 4K så borde det inte skilja något alls? Då får man ju va glad om grafikkortet orkar prutta ut 60fps? Tror inte du kommer behöva uppgradera de närmsta åren om du inte siktar på höga bildfrekvenser. Jag hade inte över vägt uppgradering från i7 2600K om det inte vore för att jag skulle behöva en hundraprocentig prestandaökning i just quake.

Diffar någon enstaka procent vad jag sett från tester.
Jag kör med ett 2080 i dagsläget, men har ett till liggandes så det blir att köra in det andra kortet när jag byter processor.
Mitt nuvarande moderkort stödjer bara ett grafikkort (MITX-bräda).
Det är väl en av huvudanledningarna till att jag skall uppgradera, samt att jag behöver en server.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Diffar någon enstaka procent vad jag sett från tester.
Jag kör med ett 2080 i dagsläget, men har ett till liggandes så det blir att köra in det andra kortet när jag byter processor.
Mitt nuvarande moderkort stödjer bara ett grafikkort (MITX-bräda).
Det är väl en av huvudanledningarna till att jag skall uppgradera, samt att jag behöver en server.

Ok så då menar du att SLI är prestanda/per krona då , nu var det ju för visso inte du som vaderade det innan , men ändå 20k för 2 kort som funkar i typ 3 spel till 50% skalning ,

Kan man ju utesluta pengar och säga att det handlar om intresse vissa föredrar intel och vissa AMD ,

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Finns det nån annan lökig fras vi kan använda för processorer?

Det hettar till på marknaden när....

Spänningen är olidlig....

Alla blickar vänder sig mot....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tip Top:

Ok så då menar du att SLI är prestanda/per krona då , nu var det ju för visso inte du som vaderade det innan , men ändå 20k för 2 kort som funkar i typ 3 spel till 50% skalning ,

Kan man ju utesluta pengar och säga att det handlar om intresse vissa föredrar intel och vissa AMD ,

I mitt fall så fick jag två st 2080 till priset av ett 2080 TI (~13000:-).

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Chris_Kadaver:

I 4K så borde det inte skilja något alls? Då får man ju va glad om grafikkortet orkar prutta ut 60fps? Tror inte du kommer behöva uppgradera de närmsta åren om du inte siktar på höga bildfrekvenser. Jag hade inte över vägt uppgradering från i7 2600K om det inte vore för att jag skulle behöva en hundraprocentig prestandaökning i just quake.

Helt OT men när det gäller pruttare finns bara en kung
https://youtu.be/aSLT09eYAN8

Visa signatur
Permalänk
Datavetare
Skrivet av Lodisen:

AMD ligger väl bara 7% efter i IPC eller så.
Det som skulle behövas är att klockfrekvenserna trycks upp mot 5 Ghz likt Intel.

"7 % efter i IPC" är ett väldigt specifik påstående. 7 % i vilken last?

Relativ IPC mellan Zen och Skylake varierar ju extremt mycket beroende på arbetslast, från 0 % till ~100 % för Skylake.

Är inom felmarginalen samma IPC om man t.ex. använder Cinebench som måttstock.
Är ~100 % skillnad om man använder t.ex. Matlab som måttstock (en skillnad som Zen 2 i teorin eliminerar).

Tittar man på spel blir det ännu svårare. Blir ju samma IPC om GPUn är flaskhals, vilket typiskt är fallet i höga upplösningar med maxinställningar. Är ~40 % fördel för i9-9900K över 2700X i SweClockers mätning där båda plattformarna kör med DDR4-3200 minnen där GPU-delen i praktiken eliminerats ur ekvationen, ungefär hälften kan förklaras med högre frekvens och andra hälften måste då förklaras med högre IPC.

IPC är egentligen irrelevant och tror du även menade "7 % efter i absolut prestanda", vilket är långt mer relevant. IPC är ett bra mått för hur effektiv en design är, men det är IPC*frekvens som spelar roll för slutanvändarna.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Jacob:

Att inleda en artikel med "Det blåser upp till storm ..." i en annan kontext än grafikkort vore väldigt roligt, men samtidigt så fel! Finns det nån annan lökig fras vi kan använda för processorer?

Det blåser upp till lök

Visa signatur

MSI GeForce GTX 780 Ti 3GB, EVGA Supernova G2 650W, Cooler Master Hyper 212 EVO, Corsair 16GB (2x8GB) CL10 1600MHz VENGEANCE LP, ASUS Z87-A ATX, Intel Core i7 4770K 3.5 GHz, Samsung 840 EVO 250GB, 2TB Toshiba 7200rpm 64MB, Win 7 x64.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

"7 % efter i IPC" är ett väldigt specifik påstående. 7 % i vilken last?

Relativ IPC mellan Zen och Skylake varierar ju extremt mycket beroende på arbetslast, från 0 % till ~100 % för Skylake.

Är inom felmarginalen samma IPC om man t.ex. använder Cinebench som måttstock.
Är ~100 % skillnad om man använder t.ex. Matlab som måttstock (en skillnad som Zen 2 i teorin eliminerar).

Tittar man på spel blir det ännu svårare. Blir ju samma IPC om GPUn är flaskhals, vilket typiskt är fallet i höga upplösningar med maxinställningar. Är ~40 % fördel för i9-9900K över 2700X i SweClockers mätning där båda plattformarna kör med DDR4-3200 minnen där GPU-delen i praktiken eliminerats ur ekvationen, ungefär hälften kan förklaras med högre frekvens och andra hälften måste då förklaras med högre IPC.

IPC är egentligen irrelevant och tror du även menade "7 % efter i absolut prestanda", vilket är långt mer relevant. IPC är ett bra mått för hur effektiv en design är, men det är IPC*frekvens som spelar roll för slutanvändarna.

Bör iofs ha skrivit att Intel var 7.1% Före, snarare än att AMD är 7% efter om jag tolkat nedanstående (och att det är korrekt) rätt.
https://www.reddit.com/r/Amd/comments/9x41z0/zens_relative_ip...
AVG %IPC weighting of 1 for each program 7.1%

Måhända att jag tolkat det hela fel.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

AMD och Intels största problem idag kan egentligen vara att en någorlunda hyffsad PC köpt idag inte behöver bytas på kanske 6-7 års tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

AMD och Intels största problem idag kan egentligen vara att en någorlunda hyffsad PC köpt idag inte behöver bytas på kanske 6-7 års tid.

Tror även att intels lite äldre X99 kommer klara sig ett par år till med tanke på att de inte ligger långt efter de nya heller?
Skulle inte förvåna mig om även äldre processorer håller i sig några år till men det dröjer nog inte länge till innan min i7 920 blir pensionerad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tip Top:

jo det var ju bättre men hypen var ju högre än resultatet, krävs lite mer om man skall gå över från mitt håll, så jag hoppas på bättre prestanda i frågan om det skall bli en threadripper eller inte

Om vi konsumenter hypade Ryzen 1 så har jag svårt att se att det är någpn annans fel än vårt eget. AMD höll cad de sa om Ryzen förvånandsvärt bra. Jag satt bara och väntade på att "sanningen" skulle komma fram och när jag till sist ibsåg att vad de visat stämde och de inte kraftigt hade vinklat det hela så fick jag villigt erkänna att jag helt enkellt blivit för van med det ifrån teknikbolag nu för tiden. Intels 28kärniga 5GHz konsument-cpu, Nvidia som vägrar tala prestanda i traditionella titlar för 20-serien och försöker tala om för folk att vi "måste" tala om "en ny typ av prestanda". FPS som de tryckt ner i våra halsar under decenium var helt plötsligt inte relevant längre. Bu var det giga rays osv som gällde istället. Sedan fick vi kort som presterade likvärdigt med tidigare generation för mer pengar.

Skrivet av Tip Top:

Inte funderat på vadför dom inte når så högt i GHZ, samt att dom tål mindre tempraturer och drar mer volt i stock , en 2700x kan ju ta upp mot 1,45 v vid 4,1ghz, så

Alttid lika kul och läsa amd trådar , minsta lilla man nte är positiv i dom blir man på hoppad av fanboys, det är som jag säger klara dom inte ssamma frekvens som intel är det inte ett allternativ för mig, men det vill ju inte säga att dom är sämre eller bättre om man säger så

De har varit rätt tydliga med att tillverkningsprocessen satte begränsingar för klockfrekvenser. Om nästq gen ger oss 4.5GHz och IPC förbättringar runt 10-15% och de INTE börjar ta Intelpengar så kommer jag iaf vara väldigt nöjd och uppgradera.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P