Permalänk
Medlem

Time lapse av resor

Hej,

Av olika anledningar har det blivit en hel del resande på senaste och ser ut att hålla i sig. Funderar på att göra något produktivt jag kan dela med mig av. Riktar mig främst till dem som planerar att besöka samma ort och vill få en liten känsla för platsen på förhand. Här är ett försök:

Tanken är att begränsa det till 30 sekunder per video. Förstod behovet av någon typ av stabilisator vid rörelse.

Vill också fråga vad ni tycker om:
Filmning från en plats eller under rörelse?
Ikoniska platser eller mera vardagsplatser?

Ser det som en hobby som kan hjälpa mig att utvecklas på många fronter. Är tacksam för alla råd!

Permalänk
Medlem

Cool idé! Jag ser gärna liknande videos och speciellt kanske på platser som inte är väldokumenterade och svårt att få en bild av... Det behöver absolut inte vara så exklusivt som Hong-kong, skulle funka lika bra med typ Danmark eller varför inte en stad i Sverige?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClubT:

Cool idé! Jag ser gärna liknande videos och speciellt kanske på platser som inte är väldokumenterade och svårt att få en bild av... Det behöver absolut inte vara så exklusivt som Hong-kong, skulle funka lika bra med typ Danmark eller varför inte en stad i Sverige?

Tack för uppmuntran! Gillar också tanken på platser där inte så många har vart eller filmat. Gör det lite mysigare på något sätt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Gjorde ett nytt försök med lite annorlunda stil. Behöver fortfarande förminska skakningarna.

Ska prova några stilla time lapses tänkte jag. Kul att experimentera med olika platser och sätt att göra det på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Något som jag sett flera göra är att dom fäster kameran på en äggklocka. Har själv funderat på att testa detta så kanske blir en tur till ikea(som tydligen ska ha den bästa för det) i sommar när man har tiden över.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem

@Asssor: Häftigt sätt att göra det på! Har beställt en äggklocka och ska försöka hitta något sätt att modulera det för att kunna filma. Tack för tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asssor:

Något som jag sett flera göra är att dom fäster kameran på en äggklocka. Har själv funderat på att testa detta så kanske blir en tur till ikea(som tydligen ska ha den bästa för det) i sommar när man har tiden över.

Gav det ett försök. Rätt rolig effekt och teknik. En timmes 360 graders video på under 25 sekunder.

Här är resultatet:

Permalänk
Medlem
Skrivet av cnohall:

Gav det ett försök. Rätt rolig effekt och teknik. En timmes 360 graders video på under 25 sekunder.

Här är resultatet:

https://youtu.be/n2wA5nHNUV4

Snyggt!

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem

Blev ett nytt försök. Den här gången var det på ett tåg/tunnelbana.

Hoppas på att kunna filma lite i Sverige också. Känner till Sverige bättre och vill leta reda på bra och intressanta platser att filma ifrån.

Permalänk
Medlem

@cnohall: Det är en gimbal du söker för att reducera skakningar!

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

@Purrfected: Tack för tipset! Har kollat upp lite olika varianter. De verkar kosta en slant. Funderar på att köpa en mekanisk variant, en med vikter. Fast den verkar bökig att använda, eller kräver en del övning innan det blir stabilt. Håller hobbyn i sig ett tag till får det bli att slå till på något!

Permalänk
Medlem

Du vill nog kolla på hyperlapse, både som grej och som app. Microsoft (!) har en erkänt bra hyperlapse app och det finns en för instagram (fristående) som får bra kritik.

Exempel:
https://www.youtube.com/channel/UCqeTbe_Y_nkUA-DLcX1wE8w/vide...
https://www.youtube.com/watch?v=WCGGQZXIlR8

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

@Gurk: Häftigt! Plockade upp att filma time-lapses för att jag vill kunna minnas resor utan att känna att det blir långdraget. Hade ingen aning om vilket djup det fanns till tekniken!

Med ihållighet och nyfikenhet går det nog att lära sig en sak i taget.

Tack för tipset om microsofts app. Testat den lite nu. Helt klart överlägsen min xiaomi stock time-lapse.