Varför blev du medlem på SweClockers?

Permalänk
Hedersmedlem

Varför blev du medlem på SweClockers?

Jag postade för några dagar sedan en tråd på FZ där jag var nyfiken på hur alla en gång i tiden hittade till FZ och vad det var som fick de att ta steget och registrera sig. Tråden har fått ganska många svar och det är jättekul att läsa alla olika historier som ibland spåras tillbaka ända till 90-talet.

SweClockers 20 års-jubileum känns som ett ypperligt tillfälle att mysa med gamla minnen och jag är väldigt nyfiken på att höra SweC:s historier om hur vi hittade hit! Vad fick dig att bli medlem på SweClockers? Hängde du länge i skuggorna och lurkade eller kändes det solklart direkt att bli medlem och hoppa in i forumdiskussionerna?

Och sist, lystring alla lurkers! Bli medlem (eller logga in) bums och berätta din historia. Varför har du inte blivit medlem på SweC tidigare? Vad är de största trösklarna för att bli medlem och börja engagera sig?

Permalänk
Medlem

Var en lurker i ca 1 år innan jag bestämde mig för att bli medlem.
Ville ha lite köpråd på en ny dator, så jag reggade mig helt enkelt
Bara varit medlem i lite mer än 10 år, men himmel vilka roliga och lärorika år det varit!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem

Bra fråga, det verkar som att jag blev medlem för att min dator lät för mycket. Om mitt minne inte sviker mig hade jag lurkat runt på Sweclockers ett tag innan dess för att läsa recensioner o.s.v., så det var väl naturligt att skaffa ett konto när jag behövde datorråd. Och sen har det blivit att jag skrivit ett och annat inlägg genom åren (253 kvar till 10k!)

Tillägg: Just ja, jag brukade hänga mycket på gamedev.net och hjälpa nybörjare på den tiden, tills jag utan varning blev tillfälligt avstängd av en övernitisk moderator som tyckte att jag hjälpt någon för mycket med vad moderatorn tyckte såg ut som en skoluppgift. Då övergav jag det forumet och började skriva mer här istället.

Permalänk
Medlem

Kommer inte alls ihåg varför det blev sweclockers.

Hängde på anandtech och toms hardware men hittade nog sweclockers för att den var en svensksida för nördar som jag.

Mitt första inlägg.
#985150

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 |► Raspberry Pi 3B | Osmc |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Baserat på mitt första inlägg var det för att jag hade datorproblem

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Tekniska besvär, vad annars xD

Permalänk
Inaktiv

Hängde på olika forum, var aktiv på passagen, flashback och andra forum. Blev sedan medlem här ungefär samtidigt var ganska passiv. Bytte sedan liv, alla gamla vänner = fiender och gamla fiender = vänner. Jag ändrade mitt beteende på internet, där ingen av mina gamla vänner vet längre om att jag ens lever.

Nå varför jag hänger på sweclockers är att jag ej vet något annat ställe att hänga på. Det diskuterar här intressanta saker och mycket kunnigt folk finns. Facebook etc så har jag inga såna typer av vänner. LinkedIn är så otroligt företagsinriktat. Om man delar ett klipp så är det endast för att marknadsföra företaget man jobbar på.

Permalänk

Jag vill tro att jag blev medlem för att diskutera World of Warcraft och <Northern Horde> (hej alla glada, Callistu och Mala här) men baserat på historiken hade jag tydligen nätverksproblem.

Permalänk
Medlem

Jag kommer inte ihåg varför, det var ett par år sen. Men jag tror jag gjorde det för att hjälpa någon med ett Windows problem. Men nu idag använder jag kontot för att trycka på "Bra inlägg" knappen

Permalänk
Medlem

För Flashback var inget för mig. Nu sitter man väl mest mellan SweC och Reddit.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem

hade väl sett det lite innan, men när jag ville ha min första speldator så tyckte jag att marknaden såg bra ut och tog klivet.

Permalänk
Medlem

Vart medlem länge men, men reggade mig pga marknaden om jag inte minns fel. Och när NHW dödade sitt fora och Techsweden var ett minne blott, så blir det att man hänger här istället.

Permalänk
Medlem

Tråd om IPv6 och ISP som fångade mig.

Permalänk

Hej
Kul tråd.
Vart medlem då jag stod i valet o kvalet på köp av 2 olika datorer i samma prisklass, men med lite annorlunda specs, och behövde hjälpande råd.
Det fick jag också, och tyckte alla var så hjälpsamma o trevliga, så jag bestämde mig för att stanna kvar.
Skulle nog tro att jag är inne i forum delen ganska dagligen, sedan dess.

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem

Hängde nog här säkert tre år innan man registrerade sig och sög in kunskap om överklockning. Så, för överklockningens skull, samt val av komponenter som överklockade bra på den tiden.

Permalänk
Medlem

Jag minns inte, men mitt första inlägg handlade om att överklocka en Pentium 3:a iaf (tydligen). Därefter blev det många trådar där man bad om hjälp, som den klåfingriga tonåring man var när man började hänga här.

Oh well, forumet har lärt mig mycket ändå 🤷‍♂️😊

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Tror jag hade problem med min gamla Barton 2500 fick inte till överklockningen hehe man ville ju få upp den till en 3000+ om jag minns rätt. Länge sen nu

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Minns inte hur jag hittade hemsidan men det är antingen via någon bekant eller kollega som tipsat om den eller så hittade jag den vid en sökning.

Dröjde inte länge innan jag skapade en användare. Var för att jag ville spela ARMA II - DayZ Mod och min laptop höll inte måttet.

Då var det en Acer 5742G med:
i5-450M
Nvidia GT 540M
8 GB RAM
500 GB HDD

Köpt som refurb från typ Tradera tror jag för 3500kr.

Dög som ni förstår inte för varken BF3 eller ARMA II om man ville ha mer än typ 12 FPS.
Första tråden var en "Jag ska köpa och bygga en egen dator".

Sju år, 11 000 inlägg
Nio år och 13 000 inlägg senare så kan man väl säga att det var ett lyckat val.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Tror att det var för att använda mig utav marknaden faktiskt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Oj var så länge sen så minns inte. Förmodligen datorproblem

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
99:e percentilen

Kunde inte avgöra om jag skulle välja ett 6950 eller 6970 till min nya dator. Måste ju maxa BF3 på min Fujitsu 60 Hz-skärm med typ decenniets sämsta TN-panel …

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Hedersmedlem

En gång i tiden för länge länge sedan satt jag i datorsalen på gymnasieskolan tillsammans med
@BlackBird @Raz och @Broberg
Det gemensamma intresset och vad livet kretsade kring på den tiden var datorer. Mycket av kunskapen och informationen hämtades från sidor som Tomshardware och senaste numren av nån datortidning. Det här med forum på nätet var inte jättenytt men SweClockers var på den tiden blått och hade drygt ett tusental medlemmar. Jag blev fast mer eller mindre direkt när jag började läsa om roliga överklockningsprojekt och moddade Aopen HX08...

Under åren här har det blivit ett och annat inlägg och troligen ännu mer skrivet på den numera insomnade irc-kanalen sweclockers.com@QuakeNet. Ett gäng kompisar sen ganska många år tillbaka har också lärts känna genom SweClockers.

Nu några år senare så är livet och datorintresset lite annorlunda men det är alltid kul att skruva i nån gammal dator eller pyssla med något annat dator-relaterat. Vissa saker var kanske bättre förr men å andra sidan så finns det saker som är ganska bra nu också

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Skulle köpa min första speldator. Efter att ha sökt tips och råd på bfhq så blev jag hänvisad hit eftersom det fanns folk med mer kunskap om datorer!

Visa signatur

5800X3D|Aorus Elite|32GB 3600MHz|6750 XT|Air 540|RM750X
PG279Q|VG259QM

Permalänk
Medlem

Uj uj uj, varför jag blev medlem här....?

Jag tror att det var för att elektronik och datorer är ett stort intresse, och sedan ville jag kunna prata med folk här och inte bara vara spectator.

Med åren har man förändrats rejält, och tur är väl det.

Vad gäller min aktivitet här så skulle jag nästan våga påstå att jag är en periodare, vissa perioder är jag aktivare än andra.

Men hittills så har jag fått upp 6025 inlägg och 124 skapade trådar.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem

Hmm, jag reggade mig under 2007 och skrev signaturen "Celeron power" eller något för jag hade en P4-baserad Celeron i min billiga skräpburk Hade iofs just uppgraderat från en 550MHz P3 så för mig var det ändå natt och dag bättre.

Varför jag riktigt reggade mig just då vet jag inte, kan inte se att jag gjorde något inlägg förrän 2011. Då hade jag haft fast inkomst under ca ett år och inköp av komponenter började komma tätare

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem

Lurkade i något år innan jag registrerade mig. Sen var det dags att bygga första datorn (socket 939) och jag behövde hjälp med ett nätaggregat så jag skapade min första tråd. Jag var 16 när jag registrerade mig och är 30 nu

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

Började med att bygga egna datorer efter att jag köpte min Pentium 75Mhz dator och ville uppgradera den för att få lite mer fart i Quake.
Surfade mycket runt på engelska sidor för att försöka få ut så mycket information om bussklockning vilken var grejen då och vilka moderkort som kunde hantera det samt vilka som det faktiskt också fungerade med.
Reggade mig ganska tidigt på swe vill jag minnas när det var nytt. Sedan dog forumet och mitt konto försvann. Tyckte då att Swec höll ganska låg nivå så jag reggade inte ett nytt konto förrns flera månader senare vill jag minnas av någon anledningen jag idag inte kommer ihåg.
Sedan dess har jag mer eller mindre varit inne på sidan och läst nyheter varje dag och även om mitt datorintresse och framförallt nytillkommen kunskap inom ämnet försvinner för varje dag, läser jag ändå flera nyheter och tittar sporadiskt i forumet (som nu).

Permalänk
Medlem

Jag hade ett Antec P182 med en massa skador, och ville därför byta ut det.
Såg att Sweclockers fanns och startade en tråd för att få tips på nytt.
Har, sen dess besökt Sweclockers säkert tio gånger per dag, älskar denna communityn.

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk
Sötast

Jag fick kolla i historiken för att vara säker men det stämde!

Jag gjorde en tråd med en ghettomod, kopplade om en batteridriven ljusslinga till USB
Minns att jag inte långt därefter ghettomoddade sönder mitt ikea bord.

Laptopen var för varm och istället för att köpa en laptopkylare så borrade + sticksågade jag upp ett hål till en chassifläkt och hade det i bordet Fungerade ypperligt XD

Fanns en hel del ghettomods runt tiden jag joinade och var nog en drivande kraft till att jag registrerade mig