Permalänk
Medlem

Edgerouter - Har jag konfat fel?

Har en Edgerouter PoE, dvs en 5-portars som jag måste ha konfat fel eller något för jag verkar inte kunna nyttja samtliga portar på samma nät?

Har detta i följande portar:

eth0 inkommande
eth1 NAS #1
eth2 Pi-hole
eth3 NAS #2
eth4 AP AC PRO

Kruxet verkar vara att eth1 är låst till att skapa ett eget lan? How come. Där vill jag ju ha min NAS #1 i samma nät, borde inte eth0 vara inkommande och sen är resten på samma nät?

Är inte superhaj på det här som ni märker, går det ens att konfa så som jag vill ha det?

Så här ser det ut!

Permalänk
Medlem

Kör om deras wizard bara så borde du lösa det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Du kan använda alla portarna på routern men då måste du confa så att eth 1,2,3,4 är switchportar nu är de helt separata. Ännu enklare måste vara att sätta en switch i eth 1 för du kommer säkert hitta nya prylar att koppla in och då kommer portarna i routern inte räcka till.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Jag har inte läst mycket men kursoriskt så verkar eth 0 och eth 1 vara L3 portar, dvs egna nät, och 2,3,4 verkar vara L2 switch.
Jag tror nog du måste in i CLI för att konfa om eth1 i samma grupp som 2,3,4.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Är switch-0 hårdvaru eller mjukvaru switch? Mjukvaru switch påverkar hastigheten negativt. Då kan en vanlig switch behövas för att avlasta routern

Permalänk
Medlem

Kör om deras Wizard, konfa eth0 till inkommande och resterande till samma LAN, switch0

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

@Def_Dog: Följ denna guiden så blir det rätt, se även till och ha senaste FW.

Permalänk
Medlem

@Def_Dog: Jag har sett att en del utrustning levereras med en "default konfiguration". Det skulle kunna vara det som trasslar. Man måste alltså ta bort den konfigurationen för att kunna börja från början med sitt eget upplägg.

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips! Ska kika på detta ikväll

Permalänk
Medlem

Nu funkar alla portar! Men det är som ni säger, kör man den i bridge-mode så blev det markant förändring på hastigheten å det sämre.

Drygt att man pungar ut nästan 2 lök och får så undermålig fart och lösningen är en separat switch. Då hade man ju bara kunnat kört på en X och en switch så hade det varit samma lika?

Permalänk
Medlem

Du kan bara använda port 2-4 för LAN.
Finns hårdvarustöd för switching på dessa portar.
Port 0 och 1 är tänkt som routing portar, t.ex. 0 för WAN och 1 för DMZ.
Lägger du till port 1 i switch grupp 0 så måste den göra detta i mjukvara och då blir det ingen fart.

De olika EdgeRouter har mer eller mindre konstiga kombinationer på portarna, så det gäller att lusläsa specifikationerna.
X varianten har switch på alla portarna så den hade ju räckt för dina behov.
Unifi AP AC PRO kan inte drivas från en X då den inte har passive Poe.
X har lite sämre prestanda på WAN (1700 Mbps) än ERlite/ERPoe som klarar full fart.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W