Hur kan krypto va värt så mycket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av linusdunkers:

Det finns bara en säker digital valuta, den heter Bitcoin. Allt annat är mindre säkert. Eftersom det finns en begränsad mängd bitcoin och det kommer finnas betydligt fler människor än bitcoin så kommer bitcoin behöva vara värt mer än idag.

Det förutsätter att man behöver bitcoin.
Att det är säkert gör det inte till en självklarhet, det är inte säkert för alla heller, tappat bort eller glömt dina keys? Ajdå, varit med om en olycka och tappat minnet? Tough luck... Visst kan man gardera sig för sånt men skulle gissa att 99% som äger bitcoin inte har säkrat upp oförutsedda saker som att ditt hus brinner ner eller liknande
Dessutom 100,000,000 satoshi = 1 bitcoin så vet inte om det argumentet håller heller, men men

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gabriel15:

Hur kommer man från bankernas monopol när man är BEROENDE av banker för exchanges?

DVS om bankerna förlorar stora mängder pengar på att folk kringgår deras monopol så kommer de väl garanterat sätta stopp för det eftersom det är bankerna i slutändan som bestämmer eller?

Idag är det 100% bankerna som bestämmer, det håller jag helt med om. Men det fanns en tid då det var kyrkan som bestämde. Det system vi är så vana vid kommer ta lång tid att ändra på. Det kommer ta minst några generationer att förändra samhällsstrukturer. Men jag personligen är helt övertygad om att decentraliserade lösningar är de som kommer överleva. Sedan behöver det inte vara just Bitcoin som överlever, men någon form av decentraliserad digital valuta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Viochee:

Det förutsätter att man behöver bitcoin.
Att det är säkert gör det inte till en självklarhet, det är inte säkert för alla heller, tappat bort eller glömt dina keys? Ajdå, varit med om en olycka och tappat minnet? Tough luck... Visst kan man gardera sig för sånt men skulle gissa att 99% som äger bitcoin inte har säkrat upp oförutsedda saker som att ditt hus brinner ner eller liknande
Dessutom 100,000,000 satoshi = 1 bitcoin så vet inte om det argumentet håller heller, men men

Skickades från m.sweclockers.com

Vi är helt överens, men om man ska kunna använda satoshi för att köpa något så måste som sagt kursen på bitcoin gå upp. För just nu så är en satoshi värd 0,0005 SEK (0,05 ÖRE). Så visst kan du fördela ut 21 miljoner bitcoin så det räcker till alla om du hanterar enstaka satoshi. Men då måste som sagt kursen gå upp åtminstone en faktor 20 eller liknande. I så fall skulle en satoshi vara värt ett öre. Men sedan har du nästa problem, om bitcoin "bara" blir värt 20 gånger mer så kursen en miljon SEK per BTC. Med 21 miljoner BTC så kommer du då bara kunna hantera 21.000.000.000.000 SEK vilket är väldigt lite jämfört med USD eller guld eller något annat. Det är alltså 21.000 miljarder som kan lagras i 21 miljoner bitcoin om de är värda en miljon per st. Detta kan jämföras med allt guld på jorden som har ett ungefärligt värde på 76.000 miljarder med dagens kurser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av linusdunkers:

Vi är helt överens, men om man ska kunna använda satoshi för att köpa något så måste som sagt kursen på bitcoin gå upp. För just nu så är en satoshi värd 0,0005 SEK (0,05 ÖRE). Så visst kan du fördela ut 21 miljoner bitcoin så det räcker till alla om du hanterar enstaka satoshi. Men då måste som sagt kursen gå upp åtminstone en faktor 20 eller liknande. I så fall skulle en satoshi vara värt ett öre. Men sedan har du nästa problem, om bitcoin "bara" blir värt 20 gånger mer så kursen en miljon SEK per BTC. Med 21 miljoner BTC så kommer du då bara kunna hantera 21.000.000.000.000 SEK vilket är väldigt lite jämfört med USD eller guld eller något annat. Det är alltså 21.000 miljarder som kan lagras i 21 miljoner bitcoin om de är värda en miljon per st. Detta kan jämföras med allt guld på jorden som har ett ungefärligt värde på 76.000 miljarder med dagens kurser.

Mm men allt är redan kört långt innan det, inget land kommer att använda en valuta de inte kan kontrollera.
Skulle eventuellt kunna användas som guld.

Finns redan blip kort och de flesta butiker börjar ha det idag, bitcoin eller någon annan crypto kan omöjligt göra det enklare än vad det är idag.
Ingen normal person skulle spendera timmar på att sätta sig in i digitala pengar som man i slutändan ändå inte förstår hur det fungerar.

Sen har vi väl "när crashen kommer så håller bitcoin värdet"
Ja kanske när crasher i fattiga länder kommer, blir det så i Sverige lär det ha hänt i flera stora länder innan det, och när det händer kommer nog folk fundera på att skaffa mat istället för att kolla priset på crypto (men det är ju iofs min åsikt, skulle ju också kunna bli miljonär)

Vi får väl se vilket håll allt går i framtiden men jag skulle bli sjukt förvånad om bitcoin eller någon annan crypto kommer bli en valuta som majoriteten i länder använder sig av

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av linusdunkers:

Idag är det 100% bankerna som bestämmer, det håller jag helt med om. Men det fanns en tid då det var kyrkan som bestämde. Det system vi är så vana vid kommer ta lång tid att ändra på. Det kommer ta minst några generationer att förändra samhällsstrukturer. Men jag personligen är helt övertygad om att decentraliserade lösningar är de som kommer överleva. Sedan behöver det inte vara just Bitcoin som överlever, men någon form av decentraliserad digital valuta.

Tror du t.ex affärer kan sälja varor med krypto i framtiden?

Hur ser länders regeringar på det angående beskattning etc, speciellt när bankerna har så stort inflytande ser jag det svårt att de skulle acceptera det.
De kan skylla på att det används för att finansiera terrorism etc, politiker är inte svåra och köpa om man har pengar.

Jag hoppas själv på att det kommer en stabil kryptovaluta som kommer användas i framtiden men vi får väl se.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Viochee:

Mm men allt är redan kört långt innan det, inget land kommer att använda en valuta de inte kan kontrollera.
Skulle eventuellt kunna användas som guld.

Finns redan blip kort och de flesta butiker börjar ha det idag, bitcoin eller någon annan crypto kan omöjligt göra det enklare än vad det är idag.
Ingen normal person skulle spendera timmar på att sätta sig in i digitala pengar som man i slutändan ändå inte förstår hur det fungerar.

Sen har vi väl "när crashen kommer så håller bitcoin värdet"
Ja kanske när crasher i fattiga länder kommer, blir det så i Sverige lär det ha hänt i flera stora länder innan det, och när det händer kommer nog folk fundera på att skaffa mat istället för att kolla priset på crypto (men det är ju iofs min åsikt, skulle ju också kunna bli miljonär)

Vi får väl se vilket håll allt går i framtiden men jag skulle bli sjukt förvånad om bitcoin eller någon annan crypto kommer bli en valuta som majoriteten i länder använder sig av

Skickades från m.sweclockers.com

Den som lever får se Det som är intressant är att ingen verkar känna något behov av att förstå hur pengar fungerar idag. Alltså hur det befintliga systemet fungerar. Inte heller hur Internet, Swish, smartphones eller liknande funkar. Vi bara litar på att alla vill oss väl och att all teknik runt omkring oss gör det vi tror och inget annat. Men när det kommer till blockchain och digitala valutor så verkar det vara ett stort motstånd bara för att man tror sig behöva veta massa för att komma igång. Internet på tidigt 90-tal var likadant. Det var ingen normal människa som surfade på nätet då. Bara nördar som kunde hacka och göra egna program som pratade över TCP/IP. Idag använder vi internet hela tiden utan att vi ens vet om det ibland. JAVA används bland annat i tre miljarder telefoner, det är ingen som stör sig på att de inte förstår JAVA. Bitcoin, andra digitala valutor och andra blockchain-implementationer kommer användas för att de innebär en rad fördelar som de tidigare systemen inte klarat av. Frågan är om användarna kommer vara medvetna om det eller inte.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gabriel15:

Tror du t.ex affärer kan sälja varor med krypto i framtiden?

Hur ser länders regeringar på det angående beskattning etc, speciellt när bankerna har så stort inflytande ser jag det svårt att de skulle acceptera det.
De kan skylla på att det används för att finansiera terrorism etc, politiker är inte svåra och köpa om man har pengar.

Jag hoppas själv på att det kommer en stabil kryptovaluta som kommer användas i framtiden men vi får väl se.

Jag är övertygad om att decentraliserade system är framtiden. Det är inte bara inom IT-system det börjar slå utan även i samhället i sig. Airbnb och Uber är två exempel på nya typer av system och dessa tjänster har inneburit att man ser boende och transport på ett nytt sätt. Nu finns även Uber Eats där du kan få maten utkörd eller utcyklad till ditt jobb eller hem. Eftersom det är så mycket enklare att välja var man vill bo och arbeta idag så tror jag att länder som ligger efter (vilket Sverige gör) kommer lida skada då kompetensen flyr landet till andra platser som är mer välkomnande. Så visst kommer det vara svårt under en period att driva företag inom områden som konkurrerar med framförallt bankerna. Men det är en övergångsperiod. Förr eller senare tvingas man ställa om till den nya verkligheten på precis samma sätt som man gjorde med mobiltelefoner eller internet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av linusdunkers:

Den som lever får se Det som är intressant är att ingen verkar känna något behov av att förstå hur pengar fungerar idag. Alltså hur det befintliga systemet fungerar. Inte heller hur Internet, Swish, smartphones eller liknande funkar. Vi bara litar på att alla vill oss väl och att all teknik runt omkring oss gör det vi tror och inget annat. Men när det kommer till blockchain och digitala valutor så verkar det vara ett stort motstånd bara för att man tror sig behöva veta massa för att komma igång. Internet på tidigt 90-tal var likadant. Det var ingen normal människa som surfade på nätet då. Bara nördar som kunde hacka och göra egna program som pratade över TCP/IP. Idag använder vi internet hela tiden utan att vi ens vet om det ibland. JAVA används bland annat i tre miljarder telefoner, det är ingen som stör sig på att de inte förstår JAVA. Bitcoin, andra digitala valutor och andra blockchain-implementationer kommer användas för att de innebär en rad fördelar som de tidigare systemen inte klarat av. Frågan är om användarna kommer vara medvetna om det eller inte.

Du gör mycket jämförelser med teknik som slog igenom... Jag gör inget motstånd mot crypton i sig, men jag ser inte banken som osäker heller, tror det är en idelogifråga i slutändan, många som förespråkar crypto vill inte betala skatter eller vill att någon ser vad man handlar m.m

Innan internet kom fanns inte något liknande, idag finns pengar redan och fungerar bättre än aldrig förr i form av enkelhet att använda.

hur som helst försöker jag följa bitcoin ganska mycket och har hittills inte hittat en bra anledning till investera i det, annat än just investera i hopp om att tjäna pengar.

Och nej man behöver inte förstå allt man investerar i, JAVA finns bara där, det är inte så du måste lägga pengar på det för att "vara" med, och ska bitcoin slå igenom måste folk köpa det
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Du gör mycket jämförelser med teknik som slog igenom... Jag gör inget motstånd mot crypton i sig, men jag ser inte banken som osäker heller, tror det är en idelogifråga i slutändan, många som förespråkar crypto vill inte betala skatter eller vill att någon ser vad man handlar m.m

Innan internet kom fanns inte något liknande, idag finns pengar redan och fungerar bättre än aldrig förr i form av enkelhet att använda.

hur som helst försöker jag följa bitcoin ganska mycket och har hittills inte hittat en bra anledning till investera i det, annat än just investera i hopp om att tjäna pengar.

Och nej man behöver inte förstå allt man investerar i, JAVA finns bara där, det är inte så du måste lägga pengar på det för att "vara" med, och ska bitcoin slå igenom måste folk köpa det
Skickades från m.sweclockers.com

Pengar ska inte tappa köpkraft under en längre period. Vilket svenska kronan och alla andra valutor har gjort genom tiden. ( En av alla anledningar och köpa bitcoin)

Svenska kronan är dessutom inte pengar utan en valuta. Likaså med alla andra länders pengar. Dem är valutor.
Rekommenderar starkt Mike Maloneys Gold&Silver eller hans videos på Youtube till att börja med.
Hidden secrets of money.

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nzt:

Pengar ska inte tappa köpkraft under en längre period. Vilket svenska kronan och alla andra valutor har gjort genom tiden. ( En av alla anledningar och köpa bitcoin)

Svenska kronan är dessutom inte pengar utan en valuta. Likaså med alla andra länders pengar. Dem är valutor.
Rekommenderar starkt Mike Maloneys Gold&Silver eller hans videos på Youtube till att börja med.
Hidden secrets of money.

Varför ska inte pengar tappa köpkraft?

Ska de öka i köpkraft? och varför ska de öka i köpkraft?

Jag kan inte köpa att det är en av anledningarna till att köpa bitcoin, för den om något kommer att variera i värde mer än svenska kronan och många andra länders valutor (mest troligt kommer den bli värd mer, men skulle kunna bli värd mindre också)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Beställningsmord, utpressning utan spårbarhet, inköp man inte vill att staten ska kunna beskatta etc etc. Listan kan göras lång, och det är främst i den undre världen som transaktionerna sker. Värdet är för oförutsägbart för att det ska funka som vanlig valuta.

Säg att du fick lön i Bitcoin, och värdet är 30 000Kr efter skatt, sedan nästa dag så är det bara värt 25 000Kr. Det skulle ju aldrig gå. Om jag får lön så vill jag ju få mitt värde i någon slags trygghet som innebär att de 30 000 Jag får idag också är 30 000Kr i morgon eller om en månad..

Är man däremot kriminell så är det totala insynsskyddet från staten absolut värt att själva värdet fluktuerar, till och med kraftigt.

Alla valutor står i relation till varandra, det finns ingen "single source of truth". De står också i relation till sig självt dock: 1kr = 1kr, 1 BTC = 1 BTC o.s.v.

Även kronan svänger i värde jämfört med andra valutor andra valutor är låsta till dollarn som i sin tur svänger jämfört med andra valutor. Det finns inget som heter "fixed value" längre, inte ens guld, det handlas också på marknaden med svängande kurs. Du ser dock inte detta på ditt bankkonto, du ser det i butiken när du går och handlar, priset på saker justeras efter valutan i inköpslandet.

Dessutom; på grund av vårt inflationsmål på 2% minskar dina 30 000 sakta men säkert i värde det också. När det gäller BTC är det tvärt om, efterfrågan ökar men utbudet per person minskar, därmed ökar värdet snabbt (deflation).

Permalänk
Medlem

När Sverige satsar kontantlöst så blir Euro och Kryptovaluta alternativa pengar, kanske FallOut style med kapsyler who knows
Men det är dags att dra här ifrån när vi blir ett kontantlöstsamhälle...

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Efter alla dessa år ser diskussionen likadan ut. Det är som att det är i vår natur att gå runt i cirklar.

Min syn på det hela, med referenser från sista sidan i tråden:

Regga sin kryptowallet hos skatteverket, betala inkomstskatt på inkomster. Nu kan den jämföras med ett bankkonto, förutom att den är betydligt mer transparent då alla transaktioner loggas och finns tillgänglig för alla. Så transparent på gott och ont.

Det finns kriminella som använder krypto, det finns tydliga fördelar. Av samma anledning använder de kontanter, så inget nytt under solen. Innan man laddade ner musik via torrents fanns napster, innan det kassettbandspelaren. Nya teknologier, men vi går runt i cirklar.

@Viochee gjorde poängen att pengar fanns innan krypto, till skillnad från internet som inte hade en föregångare. Internet är information, kommunikation. Innan Internet hade vi bibliotek. Innan email hade vi brev, innan Tinder hade vi singelkvällar på puben, osv. Internet är bara en sån väsentlig förbättring (analog->digital, typ).

Jag tycker inte heller pengar ska förlora värde över tid. Men det är en ideologisk ståndpunkt, pengar "ska" inte göra nånting. Av någon bisarr anledning "ska" pengar förlora värde, men aktier "ska" gå upp i värde. Varför handlar alla inte med aktier?

@linusdunkers poängterade att BTC inte är värt tillräckligt mycket för en bred användning även om den går upp 20x i värde. Internationellt, som valuta, är BTC väldigt liten. En 20x större utbredning skulle knappt registreras. I takt med att fler använder BTC kommer värdet gå upp.

Om jag inte missminner mig såg jag en beräkning på vad BTC skulle vara värd om alla i hela världen använde BTC som primär valuta utan att samla på sig (så minsta värdet som maximalt använd valuta), och med en enorm felmarginal pga minnet som sviker var det väl i storleksordningen en miljard kronor för en BTC. Kan lika gärna ha varit 100 miljarder, kommer inte ihåg. I praktiken kommer det aldrig ske, aldrig någonsin i vår historia har "alla" gjort en sak. Inte ens i en demokrati i en av världens friaste länder röstar alla, hur kan olika folkgrupper från vitt skilda kulturer med förvirrande många olika värderingar och livsbehov alla enas att använda en och samma valuta?

Och då kommer jag inte lite på vad @Ozzed har varit inne på, de enorma värdeförändringarna. Idag är BTC enormt opraktiskt att få lön i. Det är inte så konstigt, BTC är en liten robåt i ett stormigt hav. När/Om BTC växt sig till USD's storleksordning av ett massivt oljefartyg har marknadens vågor betydligt mindre påverkan, och då har gemene man alternativet mellan lön i stabila BTC som inte sjunker i värde över tid till sin wallet man som hederlig medborgare reggat hos skatteverket, eller fortsätta få sin lön i devalverande SEK till sitt bankkonto man betalar en månadsavgift för. Blir wallets mer användarvänliga tills dess så vem som helst kan använda och förstå dessa har det då blir det lite av en nobrainer, varför hyra filmer hos blockbuster när man har netflix?

Sen, ärligt talat, om det börjar bli ett epokskifte (eller egentligen redan innan det) så borde bankerna göra vad både Kodak och Nokia misslyckades att göra, anpassa sig. Vad förhindrar banker från att förvalta cryptowallets åt folk som inte orkar bry sig om att säkerhetskopiera nycklar hit och dit? Det är ju exakt vad de gör idag med fiat. Så de fortsätter ta sina månadsavgifter i utbyte för enkelheten, och det är ju en bra tjänst att erbjuda. För vissa är det det bästa av två världar. För andra det sämsta. Men det är lite min poäng, alternativ. Idag har vi bara ett. Hur betalar jag min hyra med kontanter? Man verkligen måste ha ett bankkonto med SEK i.

Jag tänker såhär, vissa föredrar att hyra en lägenhet, andra att köpa sitt hus. Bankerna ger lån för husen, så varför tillåter de hyresrätter? Är de måna om sin makt borde de gå i krig mot såna. Men det gör de inte. Kan det vara att de som äger hyresrätterna tar banklånen istället? Så vad spelar det för roll om du har ett bankkonto med SEK hos banken, eller en cryptowallet med BTC hos samma bank? De får sina avgifter trots allt. Och staten får sina skattepengar. Jag har inga problem om detta skulle vara normen.

Sen finns det väl oss andra som fortfarande har sin wallet reggad hos skatteverket men håller i private keys själva, och slipper dessa månadsavgifter. Alternativ är fantastiska. Tänk om det bara fanns ett politiskt parti att rösta på. Eller en glassmak. Eller en bilmodell, i en färg. Vilken grymt tråkig värld. Vissa av oss litar inte på auktoritet pga att de är en auktoritet. Andra litar inte på ett företag med sin information då både ägare och agenda kan skifta. Andra litar inte på banker.

Här är en grej jag inte gillar med min bank: Vissa månader går jag på shopping sprees. Jag planerar min dag, vilka butiker jag ska besöka och vad jag behöver från varje butik. Jag kollar banksaldo och anpassar inköpslistan därefter. So far so good. Min bank har däremot en tendens att av någon bisarr anledning ibland visa saldot innan senaste transaktionen. Dvs köpte jag nåt för en tusenlapp senast så har jag egentligen en tusenlapp mindre att röra mig med än vad banken rapporterar. Och jag går på den finten varje gång, vilket brukar orsaka strul i sista butiken. Och de gånger det sker håller jag på köpa något jag behöver mer än vad jag redan köpt, vilket är suboptimalt och jag tycker inte om suboptimalt. Jag vill ha optimalt, vilket är varför jag planerar mina sprees. Detta sker kanske 2-3 gånger om året.

Problemet är ännu värre när jag överväger att byta bank, då de andra bankerna har andra problem som är värre. En bank har den gräsligaste, mest ointuitiva webbdesignen jag nånsin stött på, som ett enstaka exempel.

Jag tänkte inte göra detta inlägg så lång, men som jag påpekade i början, att gå runt i cirklar är väl en del av vår natur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Varför ska inte pengar tappa köpkraft?

Ska de öka i köpkraft? och varför ska de öka i köpkraft?

Jag kan inte köpa att det är en av anledningarna till att köpa bitcoin, för den om något kommer att variera i värde mer än svenska kronan och många andra länders valutor (mest troligt kommer den bli värd mer, men skulle kunna bli värd mindre också)

Ser ingen som helst anledning att diskutera vidare detta.
Kolla igenom det jag har tipsat om. Om du vill. Då kan vi diskutera mera efter det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nzt:

Ser ingen som helst anledning att diskutera vidare detta.
Kolla igenom det jag har tipsat om. Om du vill. Då kan vi diskutera mera efter det.

Skickades från m.sweclockers.com

Ok då vet jag, tror jag passar...
Vill inte lägga tid på att söka en sanning som passar in i din värld om du inte kan argumentera för den själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Ok då vet jag, tror jag passar...
Vill inte lägga tid på att söka en sanning som passar in i din värld om du inte kan argumentera för den själv

Det är 100% fakta det jag har tipsat om. Dessutom en väldigt känd författare vi pratar om.
Skriver ett kort inlägg då jag inte har något som helst vinning i att du ska lära dig något. Därav lägger jag minimalt med energie.
Dessutom är hela serien cirka 8 timmar totalt om inte mera.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag har en data