Allmän dator för enklare sysslor 5-6K

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Allmän dator för enklare sysslor 5-6K

Go kväll..

En dator i närheten av mig (Esprimo P1510) tycker jag bör bytas ut, gärna redan till helgen.
Den innehar lastgammal cpu, äldre gpu som iofs funkar (GT220) med en HDD som troligen sjunger på sista versen osv.
Värt att nämna är att det är 4-5 pers och 3 katter i den lägenheten så ett bra luftigt chassi med bra fläktfilter är ett måste.

Nedan är en ungefärlig lista ihopsatt på vad som ändå käns ganska rimligt och som kan komma hålla många år med rätt skötsel och det är här eran input behövs! Syftet är enklare vardaglig surfdator (FB, Spotify, Film etc samt eventuellt The Sims 4)

Allt ska köpas från webhallen/Inet då dessa ligger bäst till (MoS, Hötorget)
Lista från Komponentkoll
CPU: Intel Core i3-8100
Chassi: Fractal Design Define Mini C
Moderkort: ASUS Prime B360M-A
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB)
SSD: Samsung SSD 860 EVO 250GB (MZ-76E250B/EU)
PSU: Fractal Design Power Supply (PSU) Integra M 550W
Summa: 5 777 kr

Troligaste ändringar är nätagget, byte av RAM till 2x4GB 2666Mhz. Moderkortet måste ha en VGA-utgång.
Utökat lagringsutrymme kan göras i ett senare skede.

Edit: Höll ju på att glömma tredjeparts-kylare, vad har vi där?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Skulle faktiskt tro det. Eventuellt tillkommer ju ett grafikkort av enklare modell.
Att lägga sig på högre W och effektivitet lär få ned belastning än ettagg med lägre W? Huvudsaken är stabilitet men också ett svalt utrymme.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Annat MB: B360M-K & A för något lägre pris
Annat agg: Corsair Powersupply (PSU) CX450M 450W
CPU-Kylare: Noctua NH-U12S

Ideas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Go kväll..

En dator i närheten av mig (Esprimo P1510) tycker jag bör bytas ut, gärna redan till helgen.
Den innehar lastgammal cpu, äldre gpu som iofs funkar (GT220) med en HDD som troligen sjunger på sista versen osv.
Värt att nämna är att det är 4-5 pers och 3 katter i den lägenheten så ett bra luftigt chassi med bra fläktfilter är ett måste.

Nedan är en ungefärlig lista ihopsatt på vad som ändå käns ganska rimligt och som kan komma hålla många år med rätt skötsel och det är här eran input behövs! Syftet är enklare vardaglig surfdator (FB, Spotify, Film etc samt eventuellt The Sims 4)

Allt ska köpas från webhallen/Inet då dessa ligger bäst till (MoS, Hötorget)
Lista från Komponentkoll
CPU: Intel Core i3-8100
Chassi: Fractal Design Define Mini C
Moderkort: ASUS Prime B360M-A
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB)
SSD: Samsung SSD 860 EVO 250GB (MZ-76E250B/EU)
PSU: Fractal Design Power Supply (PSU) Integra M 550W
Summa: 5 777 kr

Troligaste ändringar är nätagget, byte av RAM till 2x4GB 2666Mhz. Moderkortet måste ha en VGA-utgång.
Utökat lagringsutrymme kan göras i ett senare skede.

Edit: Höll ju på att glömma tredjeparts-kylare, vad har vi där?

Nedan har du en bättre dator för samma pris (blir ca 5800kr om du köper allt på Webhallen/Inet). Större SSD, snabbare RAM och en processor med fler trådar och bättre intregrerad grafik.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Avstängd

Du glömde 2080Ti

Permalänk
Medlem

För de ändamålen så hade jag köpt denna:
https://www.tradera.com/item/120202/349162674/lenovo-thinkcen...-

Och sen uppdaterat till 16GB RAM.

Obs. Inte min annons!

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Samlooh:

Nedan har du en bättre dator för samma pris (blir ca 5800kr om du köper allt på Webhallen/Inet). Större SSD, snabbare RAM och en processor med fler trådar och bättre intregrerad grafik.

https://komponentkoll.se/bild/oGlpR.png

Topp för en kontorsdator. Har faktiskt aldrig byggt en AMD-dator men skillnaden är ju noll-ish.
Det är huruvida en större SSD ör nödvändig jag är lite tveksam till, det beror på hur jag gör senare (Om datorn får en mekanisk disk)

Skrivet av Kossamu:

Du glömde 2080Ti

Till vad?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av PointMan:

För de ändamålen så hade jag köpt denna:
https://www.tradera.com/item/120202/349162674/lenovo-thinkcen...-

Obs. Inte min annons!

Vill dock åt byggprocessen:) Tack ändå.
Fick datorbyggande på hjärnan när jag såg webbhallens och Inets kampanjer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Topp för en kontorsdator. Har faktiskt aldrig byggt en AMD-dator men skillnaden är ju noll-ish.
Det är huruvida en större SSD ör nödvändig jag är lite tveksam till, det beror på hur jag gör senare (Om datorn får en mekanisk disk)

Lagring är alltid skönt att ha! 250GB fylls snabbt upp. Windows tar upp nästan 80GB på min SSD.

Det man däremot antagligen inte behöver är 16GB RAM. Ska man däremot ha snabba RAM-minnen (3000Mhz eller mer) så verkar det som att det knappt kostar särskilt mycket mer med 16GB vs 8GB.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Samlooh:

Lagring är alltid skönt att ha! 250GB fylls snabbt upp. Windows tar upp nästan 80GB på min SSD.

Det man däremot antagligen inte behöver är 16GB RAM. Ska man däremot ha snabba RAM-minnen (3000Mhz eller mer) så verkar det som att det knappt kostar särskilt mycket mer med 16GB vs 8GB.

Det är sant, för mig tar Windows ca 58GB av 120. Å andra sidan är min 1TB SSD nästan full.
Det är ju dock en kontorsdator som troligen kommer få mekanisk lagring utöver SSD'n. Om 8GB eller 16GB kostar ungefär lika mycket så varför inte ta den större mängden.

Övrigt: Fler förslag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Det är sant, för mig tar Windows ca 58GB av 120. Å andra sidan är min 1TB SSD nästan full.
Det är ju dock en kontorsdator som troligen kommer få mekanisk lagring utöver SSD'n. Om 8GB eller 16GB kostar ungefär lika mycket så varför inte ta den större mängden.

Övrigt: Fler förslag?

Kollade igen och verkar finnas 8GB 3000Mhz RAM för ca 600kr. Om du vill skulle man kunna köpa dessa och istället lägga pengarna man sparar på en lite bättre kylare till processorn om man vill ha en tyst dator. Titta på ”Hyper 212 Evo” eller ”Cryorig H7” (till H7:an för man köpa till monteringsbrackets för 9kr).

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Samlooh:

Kollade igen och verkar finnas 8GB 3000Mhz RAM för ca 600kr. Om du vill skulle man kunna köpa dessa och istället lägga pengarna man sparar på en lite bättre kylare till processorn om man vill ha en tyst dator. Titta på ”Hyper 212 Evo” eller ”Cryorig H7” (till H7:an för man köpa till monteringsbrackets för 9kr).

Ljudnivå i sig är inte högst prio. Om stockkylare kommer med fungerar den bra.
En prioriterad grej är bra dammfilter eftersom morsan har tre katter.. Ingen fönsterpanel behövs heller egentligen.

Första paketet står sig säkert bra/bäst:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Ljudnivå i sig är inte högst prio. Om stockkylare kommer med fungerar den bra.
En prioriterad grej är bra dammfilter eftersom morsan har tre katter.. Ingen fönsterpanel behövs heller egentligen.

Första paketet står sig säkert bra/bäst:)

Skickades från m.sweclockers.com

Stockkylaren fungerar, visst. Chassit jag länkat till är ett väldigt bra sådant och har fläktfilter där det skall vara sådant. Tyvärr tycker jag det är svårt att hitta vettiga chassin (eller som är orimligt dyra) utan fönster, därav valet. Kom förresten att tänka på om DVD-spelare är något hon vill ha?

Beror vilket du menar med "första paketet" - mitt eller ditt? Ryzen 2400G är som sagt bättre i varje avseende.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Samlooh:

Stockkylaren fungerar, visst. Chassit jag länkat till är ett väldigt bra sådant och har fläktfilter där det skall vara sådant. Tyvärr tycker jag det är svårt att hitta vettiga chassin (eller som är orimligt dyra) utan fönster, därav valet. Kom förresten att tänka på om DVD-spelare är något hon vill ha?

Beror vilket du menar med "första paketet" - mitt eller ditt? Ryzen 2400G är som sagt bättre i varje avseende.

En DVD-spelare/brännare finns nånstans i min närhet så den kan vi avvakta med. Japp, chassin är ett gissel idag.
Ditt första paket, jag labbade runt lite och fick fram en något billigare Intel-variant.