Permalänk
Medlem

två olika i9 9900k på komplett

Tjena,

Tittar lite på processorer inför min nästa build. Gick in och kollade på komplett och såg att de har en rea just nu. Nu är det så att det finns två st i9 9900k på deras hemsida... ena med -19% rabatt och den andra med original pris. Känner mig lite dum men vad är skillnaden förutom priset? https://www.komplett.se/compare?id=1113273&id=1097872

Permalänk
Medlem

Den billigare är tray, d.v.s. utan förpackning. Men den stora skillnaden är garantin. Box har 3 år och du kan sköta garantin direkt mot Intel. Tray har ett år och kan endast hanteras i butiken du köpt den i.

Permalänk
Medlem

Förpackningen, är väl skillnaden jag kan se, en är retail förpackad i en häftig plastboll medans den andra förmodligen kommer med en mer sparsmakad liten kartong eller esd-påse.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X | Nvidia Titan V | 64GB G.SKILL TridentZ NEO 3600 | AORUS X570S MASTER | Samsung 970 EVO 2TB | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Seasonic Platinum 1200W | Alienware AW3423DW QD-OLED ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av xonz:

Tjena,

Tittar lite på processorer inför min nästa build. Gick in och kollade på komplett och såg att de har en rea just nu. Nu är det så att det finns två st i9 9900k på deras hemsida... ena med -19% rabatt och den andra med original pris. Känner mig lite dum men vad är skillnaden förutom priset? https://www.komplett.se/compare?id=1113273&id=1097872

Skulle gissa på detta.

Diverse
Förpackningstyp: OEM/magasin --- Intel Boxed

Edit: Se ovan...

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Medlem

@Rauf: Dock så har ju tray 36 månader garanti enligt Komplett.

Permalänk
Medlem

Tacksamt för snabbt svar. Ser också att tray har 36 månaders garanti, men då måste det bara gälla hos komplett och inte via Intel?

Permalänk
Medlem

Tray brukar bara ha ett år, i alla fall internationellt. Men det är ju upp till butikerna att välja om dom vill hålla med längre garanti.

Permalänk

Alltså va man har typ alltid ''3års garanti'' för efter att garantin är ute så får man reklamera och en processor är elektronik då är det 3års reklamation på så sätt har man typ 3års garanti. Men jag har märkt att många tänker bara på garanti men inte reklamationen som hör att företaget måste betala tillbaka den summan oavsett produkten gått sönder efter 2år å 11 månader.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Shadow666:

Alltså va man har typ alltid ''3års garanti'' för efter att garantin är ute så får man reklamera och en processor är elektronik då är det 3års reklamation på så sätt har man typ 3års garanti. Men jag har märkt att många tänker bara på garanti men inte reklamationen som hör att företaget måste betala tillbaka den summan oavsett produkten gått sönder efter 2år å 11 månader.

Skickades från m.sweclockers.com

Garanti och reklamation är inte samma sak.

Permalänk
Skrivet av Andreaz1:

Garanti och reklamation är inte samma sak.

Vet men funkar på liknande sätt du får oavsett pengarna tillbaka.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Enda skillnad jag kan se är att den ena är en coffelakerefreash utan kylare o att de står 3.6 - 5.0 GHz så vetetusan

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadow666:

Vet men funkar på liknande sätt du får oavsett pengarna tillbaka.

Ja, om du kan påvisa att felet är ett fabrikationsfel och funnits hela tiden.
Går produkten sönder p.g.a normalt slitage eller liknande så kan jag ju önska dig lycka till att få genom den reklamationen

Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadow666:

Alltså va man har typ alltid ''3års garanti'' för efter att garantin är ute så får man reklamera och en processor är elektronik då är det 3års reklamation på så sätt har man typ 3års garanti. Men jag har märkt att många tänker bara på garanti men inte reklamationen som hör att företaget måste betala tillbaka den summan oavsett produkten gått sönder efter 2år å 11 månader.

Skickades från m.sweclockers.com

Absolut ingen koll på vad reklamationsrätt är ser jag

Permalänk

Personligen anser jag inte att den potentiellt lägre garantin bör väga särskilt tungt just när det kommer till processorer.
I min erfarenhet är det, relativt till andra komponenter, extremt sällsynt att processorer slutar fungera efter längre tids användning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rauf:

Den billigare är tray, d.v.s. utan förpackning. Men den stora skillnaden är garantin. Box har 3 år och du kan sköta garantin direkt mot Intel. Tray har ett år och kan endast hanteras i butiken du köpt den i.

Nja det är inte riktigt sant. I enlighet. Med konsumentköplagen har du ALLTID 2 års garanti mot fabrikationsfel så vida det inte är så att de skriver just att det är en begagnad vara.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nitrouz:

Nja det är inte riktigt sant. I enlighet. Med konsumentköplagen har du ALLTID 2 års garanti mot fabrikationsfel så vida det inte är så att de skriver just att det är en begagnad vara.

Skickades från m.sweclockers.com

Haha, det där har du hittat på själv konsumentköplagen reglerar inte garanti, däremot reklamationsrätt (som för övrigt gäller tre år). Den reglerar även bevisbördan vid reklamation, som skiftar efter sex månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nitrouz:

Nja det är inte riktigt sant. I enlighet. Med konsumentköplagen har du ALLTID 2 års garanti mot fabrikationsfel så vida det inte är så att de skriver just att det är en begagnad vara.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej. Finns inget som helst krav på garanti. Garanti är en service från ÅF eller fabrikant, helt frivillig. Reklamation däremot, är någonting vi har på precis allt vi köper av svenska butiker.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Nej. Finns inget som helst krav på garanti. Garanti är en service från ÅF eller fabrikant, helt frivillig. Reklamation däremot, är någonting vi har på precis allt vi köper av svenska butiker.

Oj. Så helt plötsligt så har hela konsumentköplagen bara upphört att gälla för att du säger det? Föreslpr att du läser på lite avtalsrätt samt konsumentköplagen.
Rätt att få en felaktig vara ersatt av tillverkaren. Reklq. Ationsrätten på felaktig vara gäller i 3 år.

https://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nitrouz:

Nja det är inte riktigt sant. I enlighet. Med konsumentköplagen har du ALLTID 2 års garanti mot fabrikationsfel så vida det inte är så att de skriver just att det är en begagnad vara.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Rauf:

Haha, det där har du hittat på själv konsumentköplagen reglerar inte garanti, däremot reklamationsrätt (som för övrigt gäller tre år). Den reglerar även bevisbördan vid reklamation, som skiftar efter sex månader.

Skrivet av marcusOCZ:

Nej. Finns inget som helst krav på garanti. Garanti är en service från ÅF eller fabrikant, helt frivillig. Reklamation däremot, är någonting vi har på precis allt vi köper av svenska butiker.

Skrivet av Nitrouz:

Oj. Så helt plötsligt så har hela konsumentköplagen bara upphört att gälla för att du säger det? Föreslpr att du läser på lite avtalsrätt samt konsumentköplagen.
Rätt att få en felaktig vara ersatt av tillverkaren. Reklq. Ationsrätten på felaktig vara gäller i 3 år.

https://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-...

Skickades från m.sweclockers.com

Oj, det är faktiskt du som blandar ihop Garanti, Reklamationsrätt med felaktig tidsperiod.
Och dessutom verkar välja att negligera vad andra skriver...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nitrouz:

Oj. Så helt plötsligt så har hela konsumentköplagen bara upphört att gälla för att du säger det? Föreslpr att du läser på lite avtalsrätt samt konsumentköplagen.
Rätt att få en felaktig vara ersatt av tillverkaren. Reklq. Ationsrätten på felaktig vara gäller i 3 år.

https://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-...

Skickades från m.sweclockers.com

Men du skriver det ju själv. Reklamationsrätten. Det är inte garanti.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk

Siken röra det blev här.. från en fråga om processorer till konsumentköplagen hehe..

Skickades från m.sweclockers.com