Valve avtäcker Index – VR-headset med 120 Hz-paneler och saftigt pris

Permalänk
Melding Plague

Valve avtäcker Index – VR-headset med 120 Hz-paneler och saftigt pris

Valve äntrar marknaden för virtuell verklighet med en trio produkter. I centrum står VR-headsetet Index med hög uppdateringsfrekvens, god ergonomi och ett högt pris.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Börjar likna något. Lite mer FOV, PPI och OLED till 30% lägre pris så är vi hemma.

Permalänk
Medlem

Kul att se att det händer saker på VR-fronten

Visa signatur

| bequiet! Dark Base 900 | Corsair HX1000i Platinum | MSI Z370-GAMING M5 | i7 8086k @ 5000mhz | Custom EK-loop (GPU & CPU) | Corsair Veng. 32GB @ 3200mhz | Samsung 960 EVO M.2 500GB | Zotac RTX 2080 Ti AMP! | Asus PG348Q @ 100hz |
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/562661-grat...

Permalänk
Medlem

blir ju ett givet köp, mest för att få tag i knuckles-kontrollerna. Äger redan ett pimax 5k som jag ev säljer beroende på vilket headset jag föredrar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

blir ju ett givet köp, mest för att få tag i knuckles-kontrollerna. Äger redan ett pimax 5k som jag ev säljer beroende på vilket headset jag föredrar

Kontrollerna går ju att köpa löst. Pimax är säkert bättre i övrigt, åtminstone likvärdigt.

Permalänk
Medlem

Niiiice! Som man väntat!

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem

Det låter som ett väldigt bra headset, förutom att det saknar oled. Ej testat vr headset som ej haft oled dock då jag äger ett rift, så vet inte hur stor skillnaden skulle bli. Skulle gissa på att det tar stryk iallafall i rymdspel där oled bidrar en hel del till immersionen. Jag gillar de nya basstationerna med som tillåter användning på 10x10m, om man nu har ett så stort rum

Permalänk
Medlem

Är det denna som har eye tracking för renderings tricken utanför skarpseendet som swec testade på CES?
Om det är så så blir man riktigt sugen

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Instant buy för mig! Väldigt mycket klagomål på priset men om man kollar vad man får och hur konkurrenterna ställer sig så är det inte så jävla farligt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hur är pixeltätheten till skillnad mot HTC Vive Pro?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Får man plats med glasögon under dessa?

Permalänk
Livsnjutare 😎

Alltså jag är delad.... det är ju åt detta hållet VR skall gå rent tekniskt, absolut !

Men priset är ju katastrof.
”VR for the masses” är ju inte att tänka på. 😢

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av seraj5:

Det låter som ett väldigt bra headset, förutom att det saknar oled. Ej testat vr headset som ej haft oled dock då jag äger ett rift, så vet inte hur stor skillnaden skulle bli. Skulle gissa på att det tar stryk iallafall i rymdspel där oled bidrar en hel del till immersionen. Jag gillar de nya basstationerna med som tillåter användning på 10x10m, om man nu har ett så stort rum

Just svärtan kan nog inte mäta sig med OLED, men vad jag har förstått ska det vara mycket bättre än "vanlig" LCD.

Skrivet av infigo:

Är det denna som har eye tracking för renderings tricken utanför skarpseendet som swec testade på CES?
Om det är så så blir man riktigt sugen

Tyvärr inte. Såg fram emot den här väldigt mycket. Väldigt synd att det uteblev. Hade varit mycket lättare att svälja priset annars.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Sötast

1. Jag är väldigt glad att Valve har börjat släppa mer och mer hårdvara. Det kan bli stort.

2. Varför är detta headsetet bättre än något annat? Är det inte marginella förbättringar, flera år senare, till ett fortfarande högt pris?

Äger inget headset själv så är inte vidare insatt, men känns som att något *wow* skulle behövas - antingen i funktion eller pris för att bli ekonomiskt vinstdrivande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Kontrollerna går ju att köpa löst. Pimax är säkert bättre i övrigt, åtminstone likvärdigt.

Visst, men jag vill gärna ta reda på själv vilket headset som är bäst.

Permalänk
Inaktiv

De ser grymma ut. Priset tycker jag inte är så farligt, men så måste jag skaffa större lägenhet för att få plats med allt och då blir det genast dyrt. Och det är egentligen endast av denna orsak som jag ännu ej har VR.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Vangen:

Hur är pixeltätheten till skillnad mot HTC Vive Pro?

Hmm. Pixeltäthet är lite lurigare för VR. Det handlar mindre om hur tätt pixlarna är packade för VRheadsets. DPIn splear mindre roll för det grafiska i VRheadsets. På vanliga skärmar är DPI mer relevant skulle jag säga. Eller ja, byggtekniskt funkar det såklart inte att ha för stora pixlar för då blir headsetet för stort och tungt eftersom skärmarna behöver vara så stora - alltså klumpiga. Men annars är det av mindre relevans.

Det som avgör är istället antal pixlar totalt i förhållande till hur brett synfält de ska täcka och vilken optik som används.
Index har samma upplösning som HTC vive pro (1400 x 1600 per öga).
Ett bättre mått att mäta detta i är bågsekunder. Alltså hur stor andel av vårt synfält en pixel tar upp. Det har emellertid sina svagheter också eftersom linser används så blir pixlarna inte lika mycket förstorade så olika områden på skärmen är olika mycket inzoomade. Ja det är lite tricky

Aja. Med samma antal pixlar totalt ska Index täcka ca 20% större field of view. Det innebär att varje pixel behöver ta upp lite större yta med Index så ur det perspektivet ligger den antagligen lite efter vive pro.
Men linserna kan vara bättre vilket kan ge en bättre bild. Möjligt att de har ett diffuser-pattern mellan pixlarna likt Samsung Odyssey + vilket markant minskar screen door. Och man får dessutom högre field of view wilket kan innebära en bättre upplevelse totalt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av seraj5:

Det låter som ett väldigt bra headset, förutom att det saknar oled. Ej testat vr headset som ej haft oled dock då jag äger ett rift, så vet inte hur stor skillnaden skulle bli. Skulle gissa på att det tar stryk iallafall i rymdspel där oled bidrar en hel del till immersionen. Jag gillar de nya basstationerna med som tillåter användning på 10x10m, om man nu har ett så stort rum

Tycker 10x10 låter häftigt men känns som att man då bör ha en trådlös adapter för att inte snurra in sig totalt i lång sladd. Besviken på att detta blev trådat, åtminstone till det priset.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Till alla er som har planer på att lägga ut dessa ytterligare 11-12kkr:

Vad spelar/nyttjar ni det till? Jag äger själv ett HTC Vive som spenderar mest tid i en låda i väntan på ett infall av beatsaber eller A-tech så lite sugen på att höra vad man kanske missar.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Hedersmedlem

Oj. Hmm. Priset...

Jag skaffade mig VRheadset för någon månad sedan eller två. Samsungs HMD odyssey + blev det. Finns inte i Europa så det beställdes från USA. Blev lite snopen när jag såg att det var nya headsets på ingång kort efter att jag fått hem grejerna. Tänkte mig att nu kommer prisvärda grejer med inbyggd eye tracking som kan använda sig av fovated rendering!
Men nu ser det väl inte riktigt ut som att det kommer denna vändan kanske.
Det är såklart synd för tekniken är efterlängtad!

Men det gör iaf att mitt förvärv kommer stå sig en generation till så på en mer egoistisk nivå känns det ändå rätt bra hehe.
Samsungs odysey + kostade ca 4000 spänn med frakt+moms och allt sådant från USA när jag beställde och för detta fick jag med handkontroller och Oledskärm med 1400*1600 upplösning per öga med ac 110 graders synfält. Inside out tracking vilket jag är helnöjd med. Kanske inte bästa lösningen på marknaden men jag är helnöjd på den fronten också.
Enda riktiga nackdelen jag upplever är att det inte är nå vidare bekvämt om man använder det längre än 30 minuter. Spelar en del elite dangerous vilket innebär längre sessioner så jag hamnar lite i klistret där. Det är en ganska stor nackdel faktiskt. Undervärdera inte den delen ni som tänker på headsets. På den fronten tror jag både oculus och HTC har bättre lösningar.

Vad spelar jag då? Ja mest beat saber och som sagt elite dangerous.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Hur var det med stöd för GNU+Linux? Har läst någonstans att Index skall vara det enda VR-headset med stöd för operativsystemet.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

För de som är besvikna på att Index använder en LCD och inte OLED: https://www.reddit.com/r/ValveIndex/comments/bj9ypg/to_anyone...

Permalänk
Medlem

Betydligt mer intresserad av Oculus Quest, som lanserades igår. 449€ för all-in-one, bara att slänga på sig och vara igång på mindre än en minut, trådlöst. Stödjer redan Virtual Desktop för streaming, kommer högst troligen snart att stödja streaming av SteamVR-spel (finns redan för Go med ALVR).

11500kr för att montera upp basstationer, kalibrera varje gång någon annan vill använda headsetet/kontrollerna och där en av de stora nyheterna med ökad uppdateringsfrekvens inte ens kommer att fungera i de flesta spel utan att det hackar (variabel refreshrate stöds inte, man får välja mellan 90/120/144Hz) låter inte ett dugg lockande. Dessutom har de än så länge inte kommit med någon vettig mjukvara att sälja plattformen med, till skillnad från Oculus.

Det behövs verkligen äkta Gen 2 med eye-tracking och foveated rendering för att sån här teknik ska bli relevant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Börjar likna något. Lite mer FOV, PPI och OLED till 30% lägre pris så är vi hemma.

Exakt, jag hade nog slagit till om det var OLED-paneler på denna. Faktiskt förvånad att man inte tog det steget..

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk

Skulle gärna ha ett headset med högre upplösning än min nuvarande vive men då är nog vive pro lämpligare så jag kan återanvända lite grejer. Tror däremot jag väntar på lägre priser eller något som är ett ännu större kliv i upplösning.

Skrivet av andreas_dock:

Alltså jag är delad.... det är ju åt detta hållet VR skall gå rent tekniskt, absolut !

Men priset är ju katastrof.
”VR for the masses” är ju inte att tänka på. 😢

Begagnat så kan du ju få tag på gamla vive och oculus rätt billigt runt 2-3000kr har jag sett flera gånger. Playstation VR kostar under 3000kr nytt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför ni skiver saftigt pris? Vive pro med headset, basstationer mm kostar 15,000:-.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Inaktiv

Ser detta positivt att utvecklingen av VR går framåt och att det kommer nya produkter. För min egen del så finns det 4 saker som måste uppfyllas. Trådlöst, under 5000kr, 6 timmars spelande på en laddning, plugg and play dvs ska vara lika lätt att använda som en datormus/joystick.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Förstår inte varför ni skiver saftigt pris? Vive pro med headset, basstationer mm kostar 15,000:-.

Beror väl på din utgångspunkt. Har man haft Vive Pro i siktet så är man väl glad över minskat pris. Men för alla vanliga dödliga som kikar på headset i ~3000kr klassen så är det en väldigt saftig prislapp i jämförelse.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8755:

Ser detta positivt att utvecklingen av VR går framåt och att det kommer nya produkter. För min egen del så finns det 4 saker som måste uppfyllas. Trådlöst, under 5000kr, 6 timmars spelande på en laddning, plugg and play dvs ska vara lika lätt att använda som en datormus/joystick.

Vill du ha trådlöst 2880x3200@120Hz? I och för sig sa du inget om vikten på bilbatterierna.

Streaming ger sannolikt för hög fördröjning och låg kvalite för VR.

Permalänk

Någon kanske inte prenumererar på Tested så postar en länk -- Hands-On with Valve Index VR Headset! https://www.youtube.com/watch?v=2SI_3jlAV9M&t=0s