Noctua NH-U12A vs Corsair Hydro H100i Pro till i9-9900k

Permalänk
Medlem

Noctua NH-U12A vs Corsair Hydro H100i Pro till i9-9900k

Tänkte det var dags att uppgradera min lilla lojala Cool Master Hyper 212 EVO som har suttit och kylt ner en i5-4690k de senaste 5åren.

Uppgraderar till

CPU: i9-9900k (stock tills jag behöver OC:a när behovet kommer)
MB: ASUS ROG Strix Z390-F GAMING
RAM: Ballistix 32GB (2x16GB) DDR4 3000MHz
Chassi: Fractal Design R4

Valet av kylare är mellan

Noctua NH-U12A 1 090:-

eller

Corsair Hydro H100i Pro 1 269:-

Enligt LinusTech verkar Noctua lite bättre? Öppen för förslag om jag kan få bättre prestanda/pris.

Källa: https://www.youtube.com/watch?v=23vjWtUpItk

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt hur LTT gjort sina tester. Finns rätt många tester som visar att H150i Pro slår större kylaren D15 vid högre stresstester.

Annars är skillnaden marginell på båda. I slutändan får du själv bestämma vad du föredrar.

Permalänk
Medlem

Jag själv har länge funderat på att gå tillbaka till Noctua kylare, men det var mer för att få ner ljudet. Och Linus senaste video fick mig bara mer sugen

Sedan så testade Alex en H100i v2 och inte H100i Pro som du länkade till, och ska man utgå efter vad testet visar så är Pro designen bra "mycket" sämre än v2. Jag menar 2° högre temp på Pro även fast den är en 360 vs en 240 på v2...

Men som sagt jag skulle nog köpt en Noctua förutsatt att man har plats för den

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem

@{SWEC}Rool82:

Samma här. Har en Corsair H100i V2 just nu men suktat efter en Noctua D15S. Frågan är bara vilken av Noctua NH-U12A eller D15S som presterar bäst och tystast.

OnT: Jag hade valt en luftkylare såsom någon av Noctuas toppmodeller. Men jag är alltid lite orolig för att pumpen helt plötsligt ska lägga av eller att en läcka ska inträffa. Är du inte som mig så estetiskt så är en vattenkylare mycket snyggare. Man får en bra överblick över hela moderkortet med vattenkylning och det är enl mig snyggare om man kör med RGB också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBodyLotion:

Tänkte det var dags att uppgradera min lilla lojala Cool Master Hyper 212 EVO som har suttit och kylt ner en i5-4690k de senaste 5åren.

Uppgraderar till

CPU: i9-9900k (stock tills jag behöver OC:a när behovet kommer)
MB: ASUS ROG Strix Z390-F GAMING
RAM: Ballistix 32GB (2x16GB) DDR4 3000MHz
Chassi: Fractal Design R4

Valet av kylare är mellan

Noctua NH-U12A 1 090:-

eller

Corsair Hydro H100i Pro 1 269:-

Enligt LinusTech verkar Noctua lite bättre? Öppen för förslag om jag kan få bättre prestanda/pris.
https://i.imgur.com/1HjeqfU.png
Källa: https://www.youtube.com/watch?v=23vjWtUpItk

Lite OffTopic: Någon specifik anledning till 32gb RAM? Skulle kört på annat moderkort också då en 9900k går varm och en Aorus Elite/Pro har bättre VRM.

OnTopic: Skulle kört Noctua, kyler lika bra om inte bättre än många av dessa AIO-kylare för lägre pris och t.om. lägre ljudnivå. Tror inte att NH-UA12:an kommer kyla bättre än NH-D15 men kommer sannolikt vara lite tystare.

Permalänk
Medlem

Finns ett test på noctua kylaren här på sweclockers. Bara att grotta ner sig i det här.

Permalänk

Aorus moderkort om du ska ha 9900k.
Och h150i.
16gb ram räcker. Man kan alltid uppgradera senare om det skulle behövas.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av {SWEC}Rool82:

Jag själv har länge funderat på att gå tillbaka till Noctua kylare, men det var mer för att få ner ljudet. Och Linus senaste video fick mig bara mer sugen

Sedan så testade Alex en H100i v2 och inte H100i Pro som du länkade till, och ska man utgå efter vad testet visar så är Pro designen bra "mycket" sämre än v2. Jag menar 2° högre temp på Pro även fast den är en 360 vs en 240 på v2...

Men som sagt jag skulle nog köpt en Noctua förutsatt att man har plats för den

H100i v2 verkar inte gå att köpa längre, h100i PRO är väl ersättaren?

Skrivet av Muumin:

Lite OffTopic: Någon specifik anledning till 32gb RAM? Skulle kört på annat moderkort också då en 9900k går varm och en Aorus Elite/Pro har bättre VRM.

OnTopic: Skulle kört Noctua, kyler lika bra om inte bättre än många av dessa AIO-kylare för lägre pris och t.om. lägre ljudnivå. Tror inte att NH-UA12:an kommer kyla bättre än NH-D15 men kommer sannolikt vara lite tystare.

Kan nog vara lite overkill, men jag ville säkra mig när jag jobbar hemifrån med wi-fi radioplaneringar och samtidigt gör massa annat vid sidan av. Sedan är det ju alltid skönt att kunna labba med GNS3 utan att behöva oroa sig om hur mycket RAM man har till varje server.
Minnerna var även på kampanjpris, 1790kr för 32GB.

Jag funderar dock på att skicka tillbaka z390-F Gaming som jag köpte under kampanjdagarna hos Komplett och byta upp till Aorus PRO. Klickade väl hem ROG STRIX 390-F för att den var billigast av mängden samt att den skulle se bra ut med min ROG STRIX 2060.

f.ö till alla andra, så kommer jag förmodligen beställa hem Noctua NH-U12A under veckan.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk

Får du plats för D15 har jag en liggandes...👍

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

I testet hos LTT testar de kylförmåga vid kontinuerligt hög belastning, som t ex 3D-rendering. De säger själva i klippet att den större termiska trögheten hos vattenkylaren gör att korta och ojämna värmetoppar hålls lägre genom att värmen kan tas upp direkt men kylas bort över längre tid. Men för långvariga och jämna belastningar hade luftkylaren bättre kapacitet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av employed:

Vet inte riktigt hur LTT gjort sina tester. Finns rätt många tester som visar att H150i Pro slår större kylaren D15 vid högre stresstester.

Annars är skillnaden marginell på båda. I slutändan får du själv bestämma vad du föredrar.

Det stämmer inte! Jag har precis haft H150i pro och bytte till noctua nh D15 och d15 kylde min 9900k mycket bättre och då är min 9900k överklockad också.

Visa signatur

moderkort: ASUS ROG Maximus XI Formula ATX Z390
processor: Intel core i9 9900K 5.0ghz
grafikkort: MSI GeForce RTX 2080 Ti GAMING X TRIO 11GB
Corsair Dominator RGB Platinum 32GB 2x16GB 3200mhz
Gamingskärm: Samsung CHG90 49 tum 144hz 3840x1080p

Permalänk
Medlem

@TheBodyLotion:

Noctua alla gånger. Har ägt flera h60 och h100 och kvaliteten är skit.
Du får en tystare och rymligare dator med luft ( i samma prisklass ).

I mina ögon är Corsair dom sämsta AIO kylarna du kan köpa.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

@TheBodyLotion:

Kör du kombinationen Noctua NH-U12A och ett Aorus moderkort så ställ cpu-fläkten till läge "Voltage" i UEFI.

Det finns en bugg mellan fläkten NF-A12x25 och vissa av Gigabytes moderkort som gör att fläkten stannar om man kör på Auto eller PWM. Har denna kombination själv omch fick ovanstående tips direkt från Noctua.

Permalänk
Medlem

Noctua NH-U12A endast 899kr

Beställde en Noctua NH-U12A idag till en gammal Intel 2600 cpu på grund av sluten vatten kylning som började läcka. Men aldrig mer ett slutet vattenkylnings kitt i mina datorer.

https://www.inet.se/produkt/5322480/noctua-nh-u12a 899kr

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TheBodyLotion:

Tänkte det var dags att uppgradera min lilla lojala Cool Master Hyper 212 EVO som har suttit och kylt ner en i5-4690k de senaste 5åren.

Uppgraderar till

CPU: i9-9900k (stock tills jag behöver OC:a när behovet kommer)
MB: ASUS ROG Strix Z390-F GAMING
RAM: Ballistix 32GB (2x16GB) DDR4 3000MHz
Chassi: Fractal Design R4

Valet av kylare är mellan

Noctua NH-U12A 1 090:-

eller

Corsair Hydro H100i Pro 1 269:-

Enligt LinusTech verkar Noctua lite bättre? Öppen för förslag om jag kan få bättre prestanda/pris.
https://i.imgur.com/1HjeqfU.png
Källa: https://www.youtube.com/watch?v=23vjWtUpItk

Luft om du inte kör egenhändig vattenkylning men då drar kostnaden iväg
AIO bör undvikas.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

@Wachtel: Tack! Jag har inte märkt av att fläkten lagt av. Vilken BIOS version kör du med?

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

Luft om du inte kör egenhändig vattenkylning men då drar kostnaden iväg
AIO bör undvikas.

Yepp, blev en Noctua ~30 grader idle.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Beställde en Noctua NH-U12A idag till en gammal Intel 2600 cpu på grund av sluten vatten kylning som började läcka. Men aldrig mer ett slutet vattenkylnings kitt i mina datorer.

https://www.inet.se/produkt/5322480/noctua-nh-u12a 899kr

Riktigt bra kap! Hoppas du blir lika nöjd som mig

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem

@TheBodyLotion: Detta är ett problem på Aorus kort, bytte du? Jag har AM4 så en annan serie men felet lär uppstå på många Aorus kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Beställde en Noctua NH-U12A idag till en gammal Intel 2600 cpu på grund av sluten vatten kylning som började läcka.

Tack för tipset
... men wow, nästan lite overkill för en 2600? Kylaren värd mer än CPU:n liksom...
(hade väl kanske varit rimligare med en 212 evo för 249 kr på rea från Elgiganten eller liknande?)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Bytte nyligen från en h150i pro till en nh u12a, högre temperaturer, högre ljudnivå pga högre rpm på fläktar, och bra mkt trängre i chassit(define s) så jag kommer byta tillbaka till h150i pro

Tror att h150 har en ganska stor fördel med sina 6x fläktar på låg rpm, + att pumpen går på lägre rpm än te,x h100 v2

Men framförallt blir det så satans mkt enklare att pilla i datorn och snyggare.

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Tack för tipset
... men wow, nästan lite overkill för en 2600? Kylaren värd mer än CPU:n liksom...
(hade väl kanske varit rimligare med en 212 evo för 249 kr på rea från Elgiganten eller liknande?)

När prestanda blir ett problem så blir det att oC Max och då är hoppas jag att den fortfarande är tyst😃👍

(Barn dator)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090