Permalänk
Medlem

@anon42512: Jag vill gärna "ha" Star Trek, men eftersom Discovery inte tilltalar mig, eller många andra heller för den delen, så är The Orville något som faktiskt fyller det tomrummet, och gör det väldigt bra.
Kirk är min favoritkapten, sen kommer Picard och Janeway och resten är ju inte mycket att hänga i granen.

Lite lustigt har det ändå blivit med Rotten Tomatoes, The Orville och Discovery.
Och sen är det lite intressant att CBS valt att lägga "sändningstiden" på Discovery en halvtimme före nya avsnitt av The Orville.
Tror det var 20:30 för Discovery och 21:00 för The Orville.
Foliehatten i mig läser väldigt mycket mellan raderna när det gäller CBS manöver.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nioreh83:

Discovery är ju så långt ifrån gamla hederliga Star Trek man kan komma. Vill man ha mer TNG är orville det närmsta som finns.

DSC S2 är väldigt likt gamla hederliga Star Trek i mina ögon

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Diggar Orville, perfekt till vanliga Star Trek.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av backspace:

@Loxus: Jag vill gärna "ha" Star Trek, men eftersom Discovery inte tilltalar mig, eller många andra heller för den delen, så är The Orville något som faktiskt fyller det tomrummet, och gör det väldigt bra.

Håller inte med för fem öre. Orville är verkligen inte Star Trek och fyller inget tomrum för det.
We'll just have to agree to disagree

Skrivet av Thomas:

DSC S2 är väldigt likt gamla hederliga Star Trek i mina ögon

Jag tyckte säsong 1 var en hel del av det också, men kan förstå att folk tycker annat. Men håller med om säsong 2.

EDIT: Insåg nu att jag var i Orville-tråden och inte nån Star Trek-tråd...jaja 🤦‍♂️

Permalänk
Medlem

Jag tittar om säsong två nu ikväll, man myser verkligen till när man känner igen alla gamla härliga skådisar som varit med i Star Trek tidigare.
Och för att inte glömma alla andra härliga gästskådisar som är med.

Det ska verkligen bli intressant att se hur länge serien får leva vidare, för som den är nu så finns det ingenting där ute som matchar den.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Tycker inte heller att Orville är på något sätt lik Star Trek. Mer Galaxy Quest, som iofs skulle vara ST inspirerad men hade sin egna stil. Såg piloten något tag sen och kanske andra avsnittet. Tyckte hela produktionen var amatörmässig utom han Family Guy killen. Sen nya Star Trek Discovery såg jag ett avsnitt av, inte piloten, fattade inte ett dugg. Den verkade som nån billig Syfy produktion från Kanada.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av circedge:

Tycker inte heller att Orville är på något sätt lik Star Trek. Mer Galaxy Quest, som iofs skulle vara ST inspirerad men hade sin egna stil. Såg piloten något tag sen och kanske andra avsnittet. Tyckte hela produktionen var amatörmässig utom han Family Guy killen. Sen nya Star Trek Discovery såg jag ett avsnitt av, inte piloten, fattade inte ett dugg. Den verkade som nån billig Syfy produktion från Kanada.

De första avsnitten är ganska olika resten av serien. Avsnitt 3 är det första som börjar ha en seriös handling, och det fjärde var det första jag verkligen gillade.
Det har varit en del spekulation om att Fox hade ett krav på mer "Family Guy in space" i början, och att Seth lyckats övertyga dem att testa på annat i senare avsnitt.
I andra halvan S2 har de verkligen hittat hem och blivit bra.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

De första avsnitten är ganska olika resten av serien. Avsnitt 3 är det första som börjar ha en seriös handling, och det fjärde var det första jag verkligen gillade.
Det har varit en del spekulation om att Fox hade ett krav på mer "Family Guy in space" i början, och att Seth lyckats övertyga dem att testa på annat i senare avsnitt.
I andra halvan S2 har de verkligen hittat hem och blivit bra.

Håller inte med om det, tycker serien lyckas hålla ungefär samma still från början och då har jag kollat igenom den första säsongen alldeles nyligen.

Den där spekulationen låter precis som det, spekulation

Serien ska inte vara "seriös", det är en lättsammare och roligare variant av Star Trek där besättningen är mer "vanligt folk" än hjältar i rymden.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fulci:

Serien ska inte vara "seriös", det är en lättsammare och roligare variant av Star Trek där besättningen är mer "vanligt folk" än hjältar i rymden.

Har du sett "Identity" (tvådelars från S2)? De har verkligen misslyckats om det enda/främsta målet är att vara lättsamma och roliga. Grymt bra avsnitt, dock!

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Har du sett "Identity" (tvådelars från S2)? De har verkligen misslyckats om det enda/främsta målet är att vara lättsamma och roliga. Grymt bra avsnitt, dock!

Har du sett "Cupid's Dagger" från säsong 1? Precis som Star Trek tar de ut svängarna rejält ibland, fast i den här serien utan hämningar. Star Trek framstår som konservativ i jämförelse.

Då jag bara har Viaplay så har jag inte tillgång till Säsong 2 än.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fulci:

Har du sett "Cupid's Dagger" från säsong 1? Precis som Star Trek tar de ut svängarna rejält ibland, fast i den här serien utan hämningar. Star Trek framstår som konservativ i jämförelse.

Visst är det så! Jag menar bara att de kör lite både och. Vissa avsnitt (som "About a girl") är ju rätt seriösa och mörka, andra (som "Cupid's dagger") mindre seriösa och mer humoristiska. Ett par av avsnitten i S2 är klart mer seriösa, men minst lika bra för det.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Tycker helt klart att denna serie är riktigt bra. Trodde det skulle vara mycket mer humor i serien när man såg reklamen. Men den är lite lättsam men också bra gjord. Tycker att de flesta avsnitt har varit bra och jag ser mer fram emot nästa avsnitt mer än med Disco. Visst är det rymdserier både Disco och Orville men vet inte om det är så mycket likhet i dom ändå.

Både sambon och jag blev glatt överraskad av denna serie. Hoppas verkligen den fortsätter flera säsonger till.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Väldigt många säger "Orville är bättre Star Trek än Discovery!"
Orville är inte Star Trek.
Vill man ha Orville vill man inte ha Star Trek.

Det är väl mer en känsla jag tror folk uttrycker, The Orville är ju betydligt mer TNG/Voyager känsla över, speciellt vissa avsnitt, än vad Discovery är, så det är ju mer en fråga om vad man anser är "Star Trek". Discovery följer mer i den "moderna" stilen som filmerna har lite och påminner mer om saker som The Expanse därav "Vill man ha Orville vill man inte ha Star Trek." känns inte helt sant, det är ju en fråga om referensramar och vad man anser är "Star Trek" känslan.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

För mig var det så att jag kom in i serien utan att ha läst något innan. Visst känner jag till Seth Macfarlanes tidigare verk. Men i stort sett var det utan hype och utan åsikter om serien innan jag började se den. Väldigt positivt överraskad.

Permalänk

Jag tycker om både Orville och Discovery. Jag var aldrig ett hardcore fan av TNG, men ser Orville som en homage till TNG med extra humor.

Discovery är helt klart Star Trek, märks framförallt över hur upprörda en del är över serien. Star Trek har alltid upprört folk, ingen hatar Star Trek så mycket som en Trekkie.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av poseidon84:

ingen hatar Star Trek så mycket som en Trekkie.

Så jäkla sant 😂

Permalänk
Skrivet av anon42512:

Så jäkla sant 😂

Story time:

Jag började se VOY när det gick på TV, min första Star Trek serie. Jag älskar den sedan dess, underbar serie. Dock fick den mycket kritik från TNG fans och en del från DS9 fans. Så jag kollade inte in DS9 och TNG när de fanns tillgängliga för mig. När sen ENT började så kollade jag på min andra serie och älskar även den, samtidigt som den nog fick ännu mer hat än VOY fick. Efter ENT så valde jag att se TOS/TNG/DS9 och de är alla intressanta serier från sin tids perspektiv, men jag ser inte hur de är så extremt mycket bättre eller mer "sanna" än VOY och ENT. Samtidigt som nu när DISCO sänds så återkommer samma gamla hat. Verkar som ingen direkt minns hur mycket hat TNG fick av TOS fans när det väl begav sig, eller hur TNG inte var konsekvent alltid eller hur andra serier också förklarat canon bättre än TOS och TNG nånsin gjorde (Samtidigt som Gene själv sagt att TOS inte är canon).

Åter till Orville. Jag gillar hur Seth använder TOS/TNG estetiken i designen, och hur en del avsnitt haft ett tydligt moraliskt fokus, precis som en del Star Trek avsnitt har (inklusive DISCO). Dock tror jag Seth har börjat skapa två problem, Moclans har fått väldigt stor plats samt så saknas humorn från de första avsnitten i säsong 2. Har inte haft lika bra citat såsom "we do not need to fear the banana" osv från pilotavsnittet.

Permalänk
Relik 📜

Kan man se S02 på något rimligt ställe ännu? Har inte kollat vidare efter S01, men verkar som om många tycker S02 är betydligt bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Skrivet av emilakered:

Kan man se S02 på något rimligt ställe ännu? Har inte kollat vidare efter S01, men verkar som om många tycker S02 är betydligt bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Säsong 1 är mer Seth gör komedi av TNG, medan säsong 2 är mer Seth gör TNG med fokus på karaktärsdrama utan humor.

Permalänk
Hjälpsam

Vi följer Orville ihäridgt hemma, många fina avsnitt, några stolpskott. Avslappnande trekkig utan att vara för mörk och tung som mycket nytt ska vara.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av poseidon84:

Säsong 1 är mer Seth gör komedi av TNG, medan säsong 2 är mer Seth gör TNG med fokus på karaktärsdrama utan humor.

Jag kanske gillar det bättre. Har ändå lite svårt för Seth:s humor ibland.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Skrivet av emilakered:

Jag kanske gillar det bättre. Har ändå lite svårt för Seth:s humor ibland.

Jag tror nog det är därför Orville lyckats, tack vare TNG vibbarna.
Många som inte gillar Discovery verkar älska TNG, så förståligt om dessa människor då gillar Orville.
Jag gillar Discovery och gillade Orville när det var Star Trek med Seth humor, men nu i säsong 2 så gillar jag det då det är en TNG-klon mer eller mindre.

Permalänk
Medlem

Jag är mycket nöjd med första säsongen. Nästan lite synd om de tonar ner Orville i säsong två. Tycker de skapade en egen identitet i första säsongen.

Angående ST: Discovery så slutade jag kolla efter en handfull avsnitt av säsong två. Blev väldigt dåligt efter ett tag. Då har jag inget emot "alternativa" Star Trek som skapades via de nya filmerna. Hoppas spinoff-serierna blir bättre, t.ex. den med Michelle Yeoh.

Permalänk
Skrivet av Fulci:

Jag är mycket nöjd med första säsongen. Nästan lite synd om de tonar ner Orville i säsong två. Tycker de skapade en egen identitet i första säsongen.

Angående ST: Discovery så slutade jag kolla efter en handfull avsnitt av säsong två. Blev väldigt dåligt efter ett tag. Då har jag inget emot "alternativa" Star Trek som skapades via de nya filmerna. Hoppas spinoff-serierna blir bättre, t.ex. den med Michelle Yeoh.

Jag hoppas mer av säsong 1 Orville också, samt så hoppas jag och tror de nya star trek serierna kommer skilja sig åt rätt markant. Så alla kommer ha något att klaga på

Permalänk
Medlem
Skrivet av poseidon84:

Jag hoppas mer av säsong 1 Orville också, samt så hoppas jag och tror de nya star trek serierna kommer skilja sig åt rätt markant. Så alla kommer ha något att klaga på

Man ska nog akta sig för generiska uttryck som "finns inga som klagar på Star Trek som trekkies". Smaken är olika. Själv gillar jag inte Discovery längre.

Permalänk
Medlem

Fox har gett sitt godkännande för en tredje säsong.
Nu tror jag iofs inte det var någon överrasking för många och jag hoppas verkligen vi får se fler avsnitt med hjärna och hjärta bakom så som avsnitten Sanctuary och Ja'loja för att nämna ett par.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backspace:

Fox har gett sitt godkännande för en tredje säsong.
Nu tror jag iofs inte det var någon överrasking för många och jag hoppas verkligen vi får se fler avsnitt med hjärna och hjärta bakom så som avsnitten Sanctuary och Ja'loja för att nämna ett par.

Trevligt The orville är nog en av mina favorit serier just nu.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Devan på FZ tipsade om en interaktiv tur runt skeppet Orville som finns gratis på Steam. Observera att det är ett fanprojekt.
https://store.steampowered.com/app/1096200/The_Orville__Inter...

Källa: https://www.fz.se/forum/post/3913616

Permalänk
Medlem

Vakna upp nu Viaplay, var är säsong 2 av The Orville?

Permalänk
Medlem

Viaplay har lagt upp säsong 2 av The Orville! Kanon, ska bli till att börja kolla fortsättningen.