Samsung C49RG90 (49" 5120x1440 120Hz HDR Freesync 2)

Permalänk
Medlem

Samsung C49RG90 (49" 5120x1440 120Hz HDR Freesync 2)

https://www.samsung.com/se/monitors/c49rg9/

Någon fler som förbokat? I jakten på den perfekta skärmen för produktivitet samt gaming drog jag iväg en förbeställning mot Samsung via Benify. Dom har en deal just nu att man får en Samsung Galaxy Tab A 10.5 SM-T590 32GB på köpet. Skall levereras 8 maj enligt bokningsordern.

Personligen kommer jag spela i 16:9-format med black bars (inget fan av UW-gaming) men vill få ut skärmytan när man t ex redigerar videos eller bara slösurfar. Det känns som den ultimata kompromissen. Jag har ägt flertalet 16:9-monitorer och även TV-apparater i större storlekar (32-48") och nackdelen med dessa blir att mycket info går förlorad då de är såpass stora på höjden. Har även haft flera UW-skärmar som varit riktigt bra, men inte lika anpassade för gaming. Med Samsungen blir det mer som att ha två skärmar utan bezels jämförelsevis.

49"
5120x1440
VA-panel
10 bitar
32:9
Välvd (1800R)
Ytskikt Matt
120 Hz
4 ms, (GTG)
G-Sync/FreeSync
FreeSync 2
Kontrast: 3000:1
92% Adobe RGB, 125% SRGB
HDR: (HDR 1000)
600 cd/m²
Betraktningsvinkel H/V: 178° / 178°

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem

Jag är riktigt sugen, men inväntar reviews först.

Visa signatur

| Z790 Formula | 13900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| Fostex TH-X00, ModMic Wireless | RME ADI-2 DAC FS | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krux:

Jag är riktigt sugen, men inväntar reviews först.

Visst är det en chansning, men Samsung har fri retur och 30 dagars öppet köp. Återkommer med omdöme när den anländer.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem

Nära att boka..

@KniFF:

Har varit nära att boka ända sedan jag kontaktade Inet om de skulle få in den. Sen såg jag precis som du att Samsung lade upp den på Benify och med kampanjen med Galaxy Taben. Bra erbjudande!
Men jag avvaktar nog reviews först med. Har länge funderat på vad min nästa skärm ska vara, och jag behöver produktiviteten i en ultrawide när jag jobbar hemifrån, men skulle även varit najs med mer än 60hz om man ska game:a lite. Som du säger, en riktigt bra kompromiss med denna!

Har själv funderat på Philips 499p9h mer pga priset samt att den har USB-C med PD så jag kan ladda jobbdatorn samtidigt. Men sen känner man att den redan är i 10k+ segmentet, kanske lika bra att satsa rejält och få 120hz + HDR1000. Sen har jag funderat på 2st Philips 276e8vjsb, då får man två 4k IPS skärmar för ca: 5200kr, men då kommer ju den där störiga delningen mellan skärmarna som jag är allergisk mot. Sen vet jag inte riktigt hur jobbdatorn hanterar 2st 4k skärmar + massa kablar till den stationära datorn + vara förberett med kablar för jobbdatorn, meckigt. Sen har jag funderat på LG 34WK95U-W för att få en wide 21:9 skärm och högre PPI med sin (typ) 5k2k upplösning, jämfört med vad C49RG90 , men samtidigt bara 60Hz (inte så konstigt iofs när det är IPS och så hög upplösning, grafikkortet krävs redan rejält för att spela i den upplösningen i 60Hz). Dessutom förlorar man ju hela produktiviteten jämfört med en ännu bredare skärm som är i 32:9 format. Sen snackas det om att Apple ska presentera en 6k3k skärm i 21:9 format på WWDC i början på juni, vilket kan vara riktigt trevligt! Men precis som LG 34WK95U-W lär den inte vara mer än 60Hz ändå + att priset troligtvis kommer skjuta rejält i höjden även jämfört med C49RG90 och 34WK95U-W.

Så just nu känns C49RG90 som den perfekta balansen mellan prestanda, produktivitet och gaming. Priset är lite i överkant, men jag planerar att ha den i många år. Sen är det trist att den inte har USB-C + PD, men man kan inte få allt. Ska bli riktigt spännande att få läsa vad du tycker om den!

Permalänk
Medlem
Skrivet av EddieCQ:

@KniFF:

Har varit nära att boka ända sedan jag kontaktade Inet om de skulle få in den. Sen såg jag precis som du att Samsung lade upp den på Benify och med kampanjen med Galaxy Taben. Bra erbjudande!
Men jag avvaktar nog reviews först med. Har länge funderat på vad min nästa skärm ska vara, och jag behöver produktiviteten i en ultrawide när jag jobbar hemifrån, men skulle även varit najs med mer än 60hz om man ska game:a lite. Som du säger, en riktigt bra kompromiss med denna!

Har själv funderat på Philips 499p9h mer pga priset samt att den har USB-C med PD så jag kan ladda jobbdatorn samtidigt. Men sen känner man att den redan är i 10k+ segmentet, kanske lika bra att satsa rejält och få 120hz + HDR1000. Sen har jag funderat på 2st Philips 276e8vjsb, då får man två 4k IPS skärmar för ca: 5200kr, men då kommer ju den där störiga delningen mellan skärmarna som jag är allergisk mot. Sen vet jag inte riktigt hur jobbdatorn hanterar 2st 4k skärmar + massa kablar till den stationära datorn + vara förberett med kablar för jobbdatorn, meckigt. Sen har jag funderat på LG 34WK95U-W för att få en wide 21:9 skärm och högre PPI med sin (typ) 5k2k upplösning, jämfört med vad C49RG90 , men samtidigt bara 60Hz (inte så konstigt iofs när det är IPS och så hög upplösning, grafikkortet krävs redan rejält för att spela i den upplösningen i 60Hz). Dessutom förlorar man ju hela produktiviteten jämfört med en ännu bredare skärm som är i 32:9 format. Sen snackas det om att Apple ska presentera en 6k3k skärm i 21:9 format på WWDC i början på juni, vilket kan vara riktigt trevligt! Men precis som LG 34WK95U-W lär den inte vara mer än 60Hz ändå + att priset troligtvis kommer skjuta rejält i höjden även jämfört med C49RG90 och 34WK95U-W.

Så just nu känns C49RG90 som den perfekta balansen mellan prestanda, produktivitet och gaming. Priset är lite i överkant, men jag planerar att ha den i många år. Sen är det trist att den inte har USB-C + PD, men man kan inte få allt. Ska bli riktigt spännande att få läsa vad du tycker om den!

Tror vi tänker ganska likadant. Jag kommer absolut sakna USB-C jag har i LG 38UC99-W, helt klart. Personligen tror jag 34" blir för litet för den upplösningen (5120x2160), jag använder redan idag 125% skalning på en 38" i 3840x1600 exempelvis. Bäst vore om man slapp skala om bilden alls, vissa applikationer ser riktigt taskiga ut tyvärr.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem

Så, vad tror vi om GSync support för denna då, iom att den kör Freesync 2 vilken som jag förstått det är lite mer "AMD specifik" än original Freesync?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Så, vad tror vi om GSync support för denna då, iom att den kör Freesync 2 vilken som jag förstått det är lite mer "AMD specifik" än original Freesync?

Fungerar bra enligt Inet och asiatiska youtubers som testat. Finns inga ingående tester ännu.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

Fungerar bra enligt Inet och asiatiska youtubers som testat. Finns inga ingående tester ännu.

Jo, det förnuftiga vore väl att vänta in recensioner. Tyvärr har jag aldrig varit speciellt förnuftig när det gäller skärmköp

Permalänk
Medlem

Äh, jag orkade inte vänta. Beställd och kommer i morgon.

Visa signatur

| Z790 Formula | 13900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| Fostex TH-X00, ModMic Wireless | RME ADI-2 DAC FS | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krux:

Äh, jag orkade inte vänta. Beställd och kommer i morgon.

väldigt intresserad av denna skärmen. kommentera gärna vad du tycker om den.

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem

@KniFF: Ja, jag har hört det i flera recensioner med att "för hög upplösning" på en "för liten skärm" gör den halvt obrukbar. Nu kör jag mest Mac om dagarna, men har en PC för spelande också. Mac ska tydligen vara väldigt bra på skalning med tanke på att iMac har 4k i 21,5" och 5k i 27", så det är redan fixat i Mac OS. Windows ska det tydligen vara lite värre med just som du nämnar att man måste skala, och långt ifrån allt är anpassat för det. Sett lite recensioner om Philips 276e8vjsb om att denna har samma problem, 4k upplösning i 27" vilket påstås vara alldeles för hög PPI för att vara användbart. Men det kanske funkar bra på Mac, jag vet inte riktigt..
Dock så föredrar jag nog en så bred skärm som möjligt för produktivitet (+120hz) framför högsta möjliga upplösning i 60hz (dock är exempelvis C49HG90/C49J89 alldeles för lågupplösta trots de är ultrawide). Så LG 34WK95U-W känns spontant inte tillräckligt bred även om upplösningen är hög. Och du som har en LG 38UC99-W kan jag tänka mig tänker och känner likadant?
Men till syvende och sist så är det fortfarande balansen mellan en bra produktiv skärm och en bra spelskärm som lockar rejält med C49RG90 Jag tycker det är riktigt tråkigt dock att Samsung inte satsat på USB-C i denna (så förstår dig fullkomligt att du kommer sakna det), om det nu ska vara spelskärm så är det ju många gamers som kör bärbart med, och då är ju USB-C laddning riktigt najs! Men det är ju som C49HG90, den är gamer-relaterad och saknar USB-C medan den har HDR och 144hz, medan "företagsmodellen" C48J89 har USB-C men saknar HDR (dock också 144hz). Frågan är då om C49RG90 om några månader kommer som en företagsvariant med, och då med USB-C och fortfarande 120hz. Men tar man då likt C49J89 bort HDR med (HDR1000 i detta fall) så hade jag valt C49RG90 vilken dag som. Tror HDR1000 överväger en USB-C port. Men det får man ju se om en sådan modell kommer, och jag känner inte att jag orkar vänta (och som tidigar nämnt, man kan väl inte få allt). Brorsan köpte en C49J89 just p.g.a USB-C som kan ladda hans privata bärbara när han använder den och sin jobbdator när han har den hemma och använder den.
Men jag väntar spänt på att få läsa era kommentarer som redan beställt C49RG90, och förhoppningsvis kommer recensioner upp på nätet snart med. Kan knappt hålla mig från beställningsknappen

Permalänk
Medlem

det jag saknar är KVM switchen..

sen om den är värd 4500kr mer än philips motsvarighet, ja antagligen om man gillar bildkvalitet och behöver uppdateringsfrekvensen

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krux:

Äh, jag orkade inte vänta. Beställd och kommer i morgon.

Vem kunde leverera så snabbt? Ser att Inet pushat fram sitt datum nu till att mer matcha övriga (om det var så att dom hann få in några som skickats ut vet jag dock inte).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar80:

väldigt intresserad av denna skärmen. kommentera gärna vad du tycker om den.

Skönt att veta att jag inte är den enda som nyligen köpt en skärm för ca 20 loppor men redan funderar på att köpa en ny

Permalänk
Medlem

@improwise: Vilken skärm har du nyligen köpt då!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EddieCQ:

@improwise: Vilken skärm har du nyligen köpt då!?

Acer X27

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

antar att du inte heller är helt nöjd ?

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar80:

antar att du inte heller är helt nöjd ?

Tror aldrig jag upplevt det läget Vi kanske borde koordinera våra inköp och sen byta med varandra när vi tröttnat?

Permalänk
Medlem

Denna skärm är perfektion i mina ögon.

Jag hade föregångaren på 49 tum, men jag sålde den därför att jag inte trivdes med 1080p, i övrigt var jag helnöjd, jag trodde inte att jag skulle sakna den som jag gjorde, men tomheten var stor.

Framförallt när det gäller produktivitet, att gå tillbaka till en skärm på 1440p kändes efteråt som ett stort steg bakåt, och det ångrade jag, var oerhört smidigt att ha den skärmytan när jag arbetade.

Äntligen är denna här, blir en förbokning genom Benify, har inget behov av plattan men kommer sälja av den istället.

Alla får gärna dela med sig av sina erfarenheter allteftersom ni får era

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Tror aldrig jag upplevt det läget Vi kanske borde koordinera våra inköp och sen byta med varandra när vi tröttnat?

kanse hade varit något haha

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Denna skärm är perfektion i mina ögon.

Jag hade föregångaren på 49 tum, men jag sålde den därför att jag inte trivdes med 1080p, i övrigt var jag helnöjd, jag trodde inte att jag skulle sakna den som jag gjorde, men tomheten var stor.

Framförallt när det gäller produktivitet, att gå tillbaka till en skärm på 1440p kändes efteråt som ett stort steg bakåt, och det ångrade jag, var oerhört smidigt att ha den skärmytan när jag arbetade.

Äntligen är denna här, blir en förbokning genom Benify, har inget behov av plattan men kommer sälja av den istället.

Alla får gärna dela med sig av sina erfarenheter allteftersom ni får era

Mvh

Denna skärm är också 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Denna skärm är också 1440p

Ja det var väl därför han skulle köpa den

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Ja det var väl därför han skulle köpa den

Hen skriver att hen ångrade beslutet att sälja sin 49" till förmån för en 1440p skärm, detta är också en 1440p skärm, alltså ingen förbättring i det avseendet. Dock tror jag det eg är så att det är skärmstorleken som efterfrågas, även om det som alltid gäller att komma ihåg att det är upplösningen som avgöra vad som får plats på skärmen oavsett storlek, däremot styr väl storleken vad man kan se av upplösnigen

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Denna skärm är också 1440p

Skrivet av Zippeer:

Ja det var väl därför han skulle köpa den

Skrivet av improwise:

Hen skriver att hen ångrade beslutet att sälja sin 49" till förmån för en 1440p skärm, detta är också en 1440p skärm, alltså ingen förbättring i det avseendet. Dock tror jag det eg är så att det är skärmstorleken som efterfrågas, även om det som alltid gäller att komma ihåg att det är upplösningen som avgöra vad som får plats på skärmen oavsett storlek, däremot styr väl storleken vad man kan se av upplösnigen

Var trött när jag skrev inlägget Menade att föregångaren bara hade 1080p, vilket fick mig att sälja den, men jag insåg inte hur mycket jag skulle komma att sakna bredden på skärmen. Var väl snarare så att 2560 inte räckte till när jag gick tillbaka till min 1440p skärm.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Hen skriver att hen ångrade beslutet att sälja sin 49" till förmån för en 1440p skärm, detta är också en 1440p skärm, alltså ingen förbättring i det avseendet. Dock tror jag det eg är så att det är skärmstorleken som efterfrågas, även om det som alltid gäller att komma ihåg att det är upplösningen som avgöra vad som får plats på skärmen oavsett storlek, däremot styr väl storleken vad man kan se av upplösnigen

Jag läste det som att han ångrade föregångaren som var 1080p för förmån till en 1440p skärm och nu när den nya är 1440p så ska han köpa en

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Var trött när jag skrev inlägget Menade att föregångaren bara hade 1080p, vilket fick mig att sälja den, men jag insåg inte hur mycket jag skulle komma att sakna bredden på skärmen. Var väl snarare så att 2560 inte räckte till när jag gick tillbaka till min 1440p skärm.

Mvh

Ja, var så jag antog att du menade för annars blev det lite ologiskt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Jag läste det som att han ångrade föregångaren som var 1080p för förmån till en 1440p skärm och nu när den nya är 1440p så ska han köpa en

Svaret finns ovanför ditt inlägg

Permalänk
Medlem

Jag är sugen på den också men den kostar 2000kr mer på samsung.se än den kostar på samsung.nl sida. 1300€ på NL :/

SE
https://www.samsung.com/nl/monitors/curved-qled-gaming-monito...
NL
https://www.samsung.com/nl/monitors/curved-qled-gaming-monito...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BoKKeR:

Jag är sugen på den också men den kostar 2000kr mer på samsung.se än den kostar på samsung.nl sida. 1300€ på NL :/

SE
https://www.samsung.com/nl/monitors/curved-qled-gaming-monito...
NL
https://www.samsung.com/nl/monitors/curved-qled-gaming-monito...

1300€ är 13900kr så det skiljer inte speciellt mycket. NL verkar ha 21% VAT vilket förklarar saken.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem

Är det någon som fått hem skärmen än?

Visa signatur

// wantez