Permalänk
Medlem

FD

Fractal design define R6, tyst och lagom stort till mig, väldigt nöjd!

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem

Nån urgammal miditower låda kör jag på, finns en klisterlapp med pentium 4 på, så den bör väl vara från millenieskiftet ungefär.

Har funderat på nån mindre t.ex cube, men blir svårt att peta in grafikkort och PSU, sen tycker jag mATX kort brukar ha det jag behöver, ITX-kort brukar sakna något.

Det vore dock skoj att bygga in ett monster i min gamla 486a, lite orolig för strömförsörjningen då 14" skärmen och själva datorn delar strömuttag.
Gillar dock att hela moderkortet sitter på en kälke med handtag.

Jag gillar designen på bitfenix prodigy, men jag tycker den verkar lite spretig och kan stå lite ostadigt.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Phantek Entho fulltower.
Stor och tung men lätt att jobba med, använder kortläsare, BD-R, DVD-R och BTO Plusdeck2c i 4 av platserna fram, 3 HDD, 1 SSD, EVGA GeForce GTX1080, ASUS Prime X299 Deluxe, 32GB DDR4, Intel i9-7900X, allt drivet Corsair HX1000i.

Permalänk
Medlem

Kul att se statistiken med tanke på hur mycket screen time ITX får idag, trodde det var mer poppis även om jag själv har svårt med alla kompromisser och det höga priset för att få ut prestandan/ljudnivån man är ute efter.

Permalänk
Medlem

Så här har samlingen blivit med åren (med fyra som spelar)

Två äldre Micro ATX – Minitower (köpdatorer, uppgraderade med tiden...)
Tre Micro ATX – Minitower (Fractal Design Core 1100, lite moddade för bättre kylning dock) - i vårt tycke lagom storlek att ha ovanpå skrivborden, lätta att flytta
Ett Phanteks Evolv mATX (köpt beg. på Swec, det var så snyggt, just nu med mini-ITX-kort, men...groteskt stor och alldeles för tungt, LAN-party ibland och det flyttas runt...)

Jag skulle vilja ta komponenterna från datorerna ovan och bygga in i några snyggt designade små och lätta chassin med bra och tyst luftkylning.
Något i stil med Raijintek Styx (mATX) och Raijintek Metis (mini-ITX). Båda dessa är moddade med stort akrylglas.

Permalänk
Medlem

Inget AT alternativ ?
Retro diskriminering !

Permalänk
Avstängd

Ett midi-tower chassi från Fractal Design. Men jag tycker egentligen att det är för stort.

Jag är förvånad att det är så många som har full-tower E-ATX chassin. Det var ju en del som hade det på 90-talet, men trodde att det hade fallit ur tiden och att det inte var så många som hade det numera.

Inga planer på att köpa en ny dator, min 5 år gamla duger fint. Men om jag någonsin köper en ny dator, så hoppas jag att den är mindre. Hoppas att Intel och AMD gör strömsnålare processorer som alstrar mindre värme. Annars skulle jag vara intresserad av ARM eller RISC-V istället för x86.

Permalänk
Medlem

Har Netonnets märke Mission. Känns väldigt gediget och håller min i5 9600K runt 54grader när jag spelar med en EVO212 kylare.

Magnetiskt filter som är lätt att ta bort för de 3 fläktarna längst fram, samt magnetiskt filter för toppen av chassit, och utdragbart filter för PSU.
1 Fläkt matar luft rakt mot cpu-kylaren, 1 mot grafikkortet, och 1 mot ssd:arna som sitter under plåten.

Stilrent och lätt att bygga i, och svalde både mitt Gaming Z och Evo212 fläkt och det ser ändå rymligt ut fortfarande

+ de relativt höga fötterna som gör att PSU fläkten får lite rum att andas

Kan rekommendera detta chassi.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Är så nöjd med mitt Fractal Design Define mini

Visa signatur

>>> Rigg: FD Define Mini | Corsair HX750 | Asrock Z270M Pro4 | i5 6600k | Cooler Master Hyper 212 | 2x8GB Corsair Vengeance CL16 3000Mhz | MSI RTX2060 AERO 6GB | Samsung 830 256GB | Seagate 1TB SSHD <<<

Spela så mycket du orkar, och helst lite till ;)

Permalänk
Medlem

@JonasT:
ATX med 5,25 tums platser... Obs 3 platser... retro rox

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem

Vi som kör desktop lådor då?
HFX Mini i huvuddatorn

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

NZXT H500i samt ett Raijintek Ophion EVO (EVO för vattenkylingens skull).

Visa signatur

Vad är RGB?

Permalänk
Medlem

@visenstam: Det är det. En himla fröjd att bygga i. Men kolla bara att du har tillräckligt långa kablar på PSU. Jag fick skaffa förlängningar för att få till en snygg kabeldragning.

Visa signatur

"Om du ändå ska göra något, gör det ordentligt"

Permalänk
Medlem

Har ett Corsair Carbide 240 Air.
Köptes ursprungligen för att få plats i ett fack på en Ikea Kallax-hylla, sedan dess har den flyttat runt lite och jag gillar både formen och funktionen, även om den är lite knepig att bygga i.

Största utmaningen hittills var att få in både H110-kylaren och ett Vega 56 på samma gång.

Permalänk
Medlem

Valde fulltower då jag har ett NZXT H630 som har hängt med ett bra tag nu.
Ville ha ett relativt tyst chassi som också skulle funka med vattenkylning. Körde med en 360 i fronten och 240 i taket vill jag minnas, dock moddat det så nu får jag in dubbla 360-tjockisraddar. Vill minnas att det var relativt prisvärt också.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Vore trevligt om nätagget fanns att köpa också. Svårt att hitta agg som går att ta hem till sverige utan tull. Har du länk till butik också? Är helt för idén med hemmabygge för m-itx med tanke på det dåliga utbudet i sverige på kompakta lösningar.

Skrivet av Djhg2000:

Du kan beställa direkt från den sidan, det gjorde jag och jag har för mig att den skickades från Tyskland. Hittade min gamla leveransinformation och den skickades med DHL.

Det knepiga är snarare att hitta ett passande nätagg att driva den med. Kör på beggat nätagg till Alienware M18x och det ger bara 330W.

De skickar från Tyskland, frakt- och tullfritt. HDplex har dessutom fenomenal service via grundaren Larry. Drivs med fördel numera med HDPLEX 400W AC-DC, men det är begränsad tillgång på det för tillfället. Du kan PMa/starta en annan tråd om du undrar något kring det hela!

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Såg inte XL-ATX så satte det på ATX Fulltower då det är närmast. (Kör däremot ett stort E-ATX moderkort, men det ser litet ut i chassit. )

Skulle man kunna få en bild på detta?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

SFF på 8,2 liter

Visa signatur

|Chassi Fractal Design North |CPU 7800X3D |Moderkort ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
|RAM Kingston HyperX 32 GB |GPU Gigabyte RTX 3070 Eagle
|SSD Seagate FireCuda 510 2 TB NVMe |SSD Kingston Fury Renegade 2 TB NVMe
|PSU Corsair RM750e

Permalänk
Medlem

Har beställt ett Streacom DA2. Ska gå över från ett Node 304.

Permalänk
Medlem

Sitter på lite olika chassin till de olika maskinerna.
Huvudmaskin - nzxt h440

Linuxmaskin - Fractal Design R3

Backup/lekmaskin - Fractal Design Node 804

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

Sitter på en Fractal Design Meshify C, riktigt nöjd håller innanmätet damfritt.

Permalänk

Fractal design meshify c

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GPU: MSI RTX 3080 Suprim X | CPU: I9 9900k | MB: Asus ROG Strix z390-f | RAM: G-Skill Trident Z Neo 3600Mhz CL 16 | Skärm: Acer Predator X34P

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Skulle man kunna få en bild på detta?

Ska försöka komma ihåg tills nästa gång jag flyttar datorn, det är inte så lätt att få ut den då den är rätt tung och otymplig. Står just nu mellan vägg och bordsben och går inte att se in i den. Enda anledningen till att jag har just detta chassit är att jag vill ha ett större E-ATX chassi och kom över detta helt nytt och oöppnatt för 500kr.

Här är någon annans dator med samma chassi och ett stort ATX moderkort.

Dold text
Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Corsair 800D Full-Tower All In

Och mitt 800D har haft många byten när det kommer till hårdvara, , fler vad jag minns!

Det måste bara prisas till "The best Case of all time"

Herregud vilken kläckning det var för alla tillverkare!

Att bygga i D800 när det kom, glädjetårarna b rann

Lian Li - Full-Tower

Och en garderob som är oversize -Tower

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

corsaid 500d bästa chassit och snyggast!

Permalänk
Medlem

Färgglad In-Win ATX open air chassi sedan flera år och extremt nöjd. Det blir inga fler kolboxar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Intressant chassi då det liknar väldigt mycket FD Define C. Synd att de inte la lite mer krut på kabeldragningsmöjligheterna.

Får man plats med en 360mm radiator fram? Verkar vara väldigt tight där fram vid PSU-skyddet.

Permalänk
Medlem

"Kubchassi" på total höjd 70cm
E-ATX chassi med stöd för micro-ATX på backplate
En formidabel pjäs på ynkliga 25kg+

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Corsair Obsidian 700D. För mig är det full tower som gäller, har utrymmet för det så då ser jag ingen anledning att ha något mindre. Gillar utrymmet och man kan vara mer kreativ med kylning etc, dessutom är det smutt att mecka i, har svårt för pilliga, trånga utrymmen.

Permalänk
Inaktiv

mItx Dan case a4, perfekt sålänge man inte har överklockad CPU