Hur länge stöds mobiler? (Köpråd om billig nalle)

Permalänk
Medlem

Hur länge stöds mobiler? (Köpråd om billig nalle)

Jag börjar bli sugen på att köpa en smartphone men känner mig dåligt insatt och behöver därför lite tips och råd.

Såvitt jag har förstått förser olika tillverkare sina mobiler med uppdateringar olika länge och jag skulle bli glad om åtminstone säkerhetsuppdateringarna kunde hänga med i fem år (eller är det verklighetsfrånvänt att räkna med det?). Därtill bör ju de flesta apparna jag använder (särskilt Youtube) fungera lika länge.

Batteritid handlar ju mer om hur jag använder telefonen (men bättre kapacitet ger ju bättre förutsättningar).

Eftersom jag inte kommer att göra något krävande har jag kikat lite på Motorola Moto G7 Play som rent funktionsmässigt verkar ha allt jag behöver. Därtill är den riktigt billig. Tyvärr är det ju så med billiga saker att det oftast finns en hake... är det supporttiden månne?

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk

Kan inget egentligen om andra märken. Men två har jag ganska okej koll på. Samsungs dyrare modeller brukar oftast få två större uppdateringar. Småfixar kommer, men efter två större brukar de vara fast på samma Android version. Sett fallet tre gånger. Farsans Note 2, morsans Note 3 och min S7Edge.

Apple brukar stödja telefonerna väldigt länge med uppdateringar, men dessa är ofta dyra också.

Tips kan vara att söka efter någon äldre modell av samma märke och i ungefär samma nypris segment som den du tittar på och sedan försöka se vilken version telefonen hade initialt och vilken var sista versionen den fick, via t.ex. google.

Det var nämligen så jag konstaterade fenomenet med Samsung telefonerna.

Permalänk
Hedersmedlem

För android:
Uppdateringar av OS får man väl 2 år och har man tur kan man få säkerhetsuppdateringar något år till.
Apples lurar får väl uppdateeringar kring 5 år så är uppdateringar grunden så är det väl apples telefoner som gäller.

Detta säger jag utan att ha valt applelurar någon gång själv hittills men det är på uppdateringsfronten androidlurar inte levererar.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av SupaBeast:

Kan inget egentligen om andra märken. Men två har jag ganska okej koll på. Samsungs dyrare modeller brukar oftast få två större uppdateringar. Småfixar kommer, men efter två större brukar de vara fast på samma Android version. Sett fallet tre gånger. Farsans Note 2, morsans Note 3 och min S7Edge.

Apple brukar stödja telefonerna väldigt länge med uppdateringar, men dessa är ofta dyra också.

Tips kan vara att söka efter någon äldre modell av samma märke och i ungefär samma nypris segment som den du tittar på och sedan försöka se vilken version telefonen hade initialt och vilken var sista versionen den fick, via t.ex. google.

Det var nämligen så jag konstaterade fenomenet med Samsung telefonerna.

Skrivet av Söderbäck:

För android:
Uppdateringar av OS får man väl 2 år och har man tur kan man få säkerhetsuppdateringar något år till.
Apples lurar får väl uppdateeringar kring 5 år så är uppdateringar grunden så är det väl apples telefoner som gäller.

Detta säger jag utan att ha valt applelurar någon gång själv hittills men det är på uppdateringsfronten androidlurar inte levererar.

Ja, jag har väl förstått att Androids stora hake är eller har varit just det långvariga stödet. Därför funderade jag (och funderar fortfarande lite) på en Iphone men problemet är att de har klättrat oerhört i pris så det känns svårt att rättfärdiga dem ändå.

Jag läste på lite om Android på engelska Wikipedia och där står det följande:

Citat:

In September 2017, Google's Project Treble team revealed that, as part of their efforts to improve the security lifecycle of Android devices, Google had managed to get the Linux Foundation to agree to extend the support lifecycle of the Linux Long-Term Support (LTS) kernel branch from the 2 years that it has historically lasted to 6 years for future versions of the LTS kernel, starting with Linux kernel 4.4.

Linux kernel
Android's kernel is based on the Linux kernel's long-term support (LTS) branches. As of 2018, Android targets versions 4.4, 4.9 or 4.14 of the Linux kernel. The actual kernel depends on the individual device.

Detta indikerar åtminstone ett längre stöd för säkerhetsuppdateringar men hur det ser ut för slutkonsumenten tycks fortfarande oklart.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem

Android one är väl det närmaste man kommer. Telefonerna måste få uppdateringar i minst 2 år. Måste köra stock android utan lull från företag. Utöver det så är det allt mellan 2 veckor och massvis med år. Ju billigare enhet desto mer troligt att den ej uppdaterad. Speciellt om man går in på billiga tillverkare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Med tredjepartsmjukvara kan man få stöd läääänge om man prickar rätt. OnePlus One som jag har får fortfarande officiella LineageOS-nightlies så här 5 år efter lansering och inga tecken på att den kommer överges på ett bra tag. Det gäller dock att välja rätt telefon, vilket inte är så enkelt. Just nu skulle jag nog titta på Pocophone F1 med tanke på hur snabbt den fick officiellt LineageOS-stöd.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.