Asus listar 35 moderkort som får stöd för Ryzen 3000-serien

Permalänk
Melding Plague

Asus listar 35 moderkort som får stöd för Ryzen 3000-serien

För tredje generationen av AMD:s Ryzen-processorer gäller sockel AM4, men äldre moderkort kräver stöd från tillverkare. Nu presenterar Asus vilka modeller som blir kompatibla.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Intressant 😊

Permalänk
Medlem

awesome
Saknar dock fortfarande stöd för SED till mitt x470-I, enda nackdelen jag kan komma på med moderkortet.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Då stöds alltså mitt moderkort. Hoppas spelprestanda för 3000 serien är mycket bättre än den 1600 jag har nu, är rätt intresserad av en uppgradering i så fall.

Permalänk
Medlem

Grymt! Ska bli intressant att se om och hur mycket prestandan skiljer mellan ett första generations moderkort och ett 570 tex. Hoppas att ni även lägger in ett par såna test när ni ska recensera för det är rätt viktigt imo.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Som jag väntat mig. Frågan är bara vilka fördelar de nya chipseten medför, och till vilket pris.

Permalänk

jag har ett asus prime a320m-k med processorn ryzen 5 2400g (för kontorsbruk) och enligt asus hemsida finns det bios och står där "Update AGESA 0072 for the upcoming processors."... undrar om denna lista är hela...
i värsta fall måste man isåfall byta moderkort.... Spännande i alla fall...

Visa signatur

<<< AMD Ryzen 7 3700X | Corsair DDR4 16GB 3200mhz PRO RGB | WD SN850X m2 - Gigabyte 1tb m2 - Samsung 256gb SSD | Gigabyte RTX 3060 Vision 12GB OC
Fractal Design Define Compact vit TG | 2 st Acer 24" skärmar >>>

Permalänk

Sitter på ett Asrock Taichi, som jag köpte till min1600x. Hoppas att det får uppdateringar med...men har inte sett nåt för det än.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis kan det här va en väckarklocka för de som köper skitmoderkort (A serien) att man får vad man betalar för och att det i längden blir krångligare och dyrare att köpa billiga prylar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av stargolder:

jag har ett asus prime a320m-k med processorn ryzen 5 2400g (för kontorsbruk) och enligt asus hemsida finns det bios och står där "Update AGESA 0072 for the upcoming processors."... undrar om denna lista är hela...
i värsta fall måste man isåfall byta moderkort.... Spännande i alla fall...

Som jag förstått det så ingår inte A320 bland de som ska ha stöd för Zen 2 tyvärr. Men får se hur det blir.

Permalänk
Medlem

Väntar spänt på motsvarande lista från Gigabyte...

Permalänk
Medlem

Jag förutsätter att B550 kommer klara ännu högre minneshastigheter jämfört med B450. Ska man köpa Zen 2 kan det nog vara värt några extra hundralappar för minnen runt 4000Mhz.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Citat:

Asus listar 35 moderkort som får stöd för Ryzen 3000-serien

Det låter som att ASUS har lite för många olika modeller till samma socket...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

Det låter som att ASUS har lite för många olika modeller till samma socket...

2 generationer och 4 chipset så blir det inte så överdrivet många när det ska finnas i olika prisklasser.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv

Är knappt ett år sedan jag byggde min med 2700x, kommer nog vänta, inte lönt att uppgradera ännu, bra att mitt moderbord har stöd för dom nyare ifall man uppgraderar framöver.

Permalänk
Medlem

Mycket generöst måste jag säga, Intel skulle aldrig någonsin göra detta 3 gånger.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

@Adrenochrome: Asrock Taichi X370? Fick stöd för snart en vecka sedan i så fall https://www.asrock.com/mb/AMD/X370%20Taichi/index.asp#BIOS Har slängt in den själv och har inga problem med min 1700x och fast timings med 3200 som jag körde på föregående så det ska nog inte vara några problem för dig att slänga in den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Grymt! Ska bli intressant att se om och hur mycket prestandan skiljer mellan ett första generations moderkort och ett 570 tex. Hoppas att ni även lägger in ett par såna test när ni ska recensera för det är rätt viktigt imo.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det skulle vara bra att veta om det kan vara värt att investera i nytt mobo eller ej.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Härligt! Sitter med ROG STRIX X470-I. Frågan blir vilka av de nya CPU'erna som faktiskt stöds. Min 2600 är tillräckligt just nu men hade varit intressant om man kunde trycka i 12-16c istället om rykterna är sanna.

Visa signatur

Node 304 White | Asus Strix X470-I | R5 2600 @ 3.85Ghz | 16GiB DDR4-3000Mhz CL15 | Sapphire Radeon RX 5700 PULSE | 512GiB 860 EVO M.2 | 1TiB 970 EVO Plus NVMe | Corsair SF450

Permalänk

Mitt moderkort är med i listan! Perfekt. Det blir förmodligen en uppgradering till en åttakärnig ryzen 3000-processor till sommaren

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian Li 011 Air Mini | Ryzen 7800X3D | EK-Nucleus AIO CR240 Lux | | G.Skill Trident Z5 NEO DDR5 6400mhz | Radeon 7900 XTX Hellhound | Asus ROG Strix B650-A Gaming | DeepCool PX1200G | Western Digital SN850X 2TB | Crucial P3 4TB | +Femtioelva rgb-fläktar^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Då stöds alltså mitt moderkort. Hoppas spelprestanda för 3000 serien är mycket bättre än den 1600 jag har nu, är rätt intresserad av en uppgradering i så fall.

Borde väl vara en hyfsad skillnad iallafall i teorin eftersom redan mellan din 1600 och 2600 skiljer det en del när det kommer till IPC. Ryzen 3 (Zen 2) kommer ju komma antagligen med bättre IPC och högre tak för klockfrekvenser vilket skulle innebära ett ännu större lyft rent prestandamässigt.

Skrivet av stargolder:

jag har ett asus prime a320m-k med processorn ryzen 5 2400g (för kontorsbruk) och enligt asus hemsida finns det bios och står där "Update AGESA 0072 for the upcoming processors."... undrar om denna lista är hela...
i värsta fall måste man isåfall byta moderkort.... Spännande i alla fall...

Kan vara så att moderkortet får stöd för nästan generations APU:er som bygger på Zen+. Zen 2 däremot är det väldigt liten chans att ditt moderkort får stöd för tyvärr.

Skrivet av Aleshi:

Som jag väntat mig. Frågan är bara vilka fördelar de nya chipseten medför, och till vilket pris.

Blir antagligen som tidigare skillnader mellan chipsets. Lite mer funktioner (USB-C?), PCI-E 4.0 (ryktas det om) samt stöd för högre klockfrekvenser på minnen och bättre strömförsörjning. Det skulle iallafall jag gissa på.

Skrivet av ClintBeastwood:

Grymt! Ska bli intressant att se om och hur mycket prestandan skiljer mellan ett första generations moderkort och ett 570 tex. Hoppas att ni även lägger in ett par såna test när ni ska recensera för det är rätt viktigt imo.

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle väl vara regleringar i CPU Boosten i så fall? För i sig kommer nog skillnaden i ren prestanda vara lika med noll skulle jag nog säga.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Jag sa ju det, hade jag haft kvar mitt Prime X370 Pro so hade jag kunnat sitta lugnt i båten med 3000-serien även då.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Sitter på ett Asus Strix B350-I Gaming.

Nice att Ryzen 3000 går i. Tveksamt om jag har nytta av det.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Sitter på ett PRIME B350-PLUS som jag fick tag för 500kr på elgiganten. Underbart att det även kommer fungera med 3000 serien
Då blir det mer pengar till CPU uppgradering!

Visa signatur

Ryzen 3600X, PRIME B350-PLUS, 32GB DDR4 3200, Samsung EVO 860, Radeon RX 5700 AMD Reference, ViewSonic VA2719-2K https://xbox-series.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Borde väl vara en hyfsad skillnad iallafall i teorin eftersom redan mellan din 1600 och 2600 skiljer det en del när det kommer till IPC. Ryzen 3 (Zen 2) kommer ju komma antagligen med bättre IPC och högre tak för klockfrekvenser vilket skulle innebära ett ännu större lyft rent prestandamässigt.

Jag är långt från en expert, men skillnaden mellan 1600 och 2600 gällande IPC, var väl inte så jättestor? 2-3% singeltrådat och kanske 8% multitrådat?

Men att 3000 serien ryktas om destu trevligare förbättringar. 😊 (15%?)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det är farligt att leva... man kan dö!

Permalänk
Medlem

Grymt, hoppas det kommer lite tester på gamla x370 med nya cpuer.
Har själv ett och är sugen på ny cpu bara för att jag kan. Utomordentligt nöjd med min 1700.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Medlem

Härligt att Prime B350 Plus kommer att fungera, med tanke på priset! Jag köpte den för 800kr när första generationen av Ryzen kom ut för 2 år sedan, gött att inte behöva tänka på moderkortsbyte när jag uppgraderar.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600x, 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz, ASUS Prime B350-PLUS, ASUS RX5700

Permalänk
Medlem

Kom igen nu MSI.

Permalänk
Medlem

Har något Thunderbolt 3 än, riktigt lågt att inte göra något för amd

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Har något Thunderbolt 3 än, riktigt lågt att inte göra något för amd

Skickades från m.sweclockers.com

problemet är att thunderbolt är en Intel teknik. och har för mig att dem bara öppnat upp det rätt så nyligen. så OM dem kommer stödjas kommer det någ vara hos Zen2 eller framåt.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/