Permalänk

Datorn fryser när jag spelar

Nu har jag försökt lösa problemet själv, men inget verkar funka. Därför vänder jag mig nu till er för att se om ni har en lösning.

För ett halvår sen fick jag en äldre gaming dator av min bror som han tidigare hade köpt hos Greattech år 2012. Inte den bästa datorn men den funkade till att spela spel på lägsta grafik. För cirka 2 månader sen uppdaterade jag datorn från Windows 7 till Windows 10 och det var då helvetet började. Spel som jag tidigare kunde spela felfritt började frysa mitt i spelet, Frysningen kunde vara upp till 30 sekunder. Vilket drev mig till vansinne. Jag tänkte att det kunde vara grafikkortet som var dåligt AMD Radeon HD 6870. Så jag köpte mig ett begagnat EVGA GTX 970 vilket resulterade i att grafiken blev bättre men frysningarna fortsatte. Försök nummer 2, jag kör Task Manager samtidigt som frysningarna händer och kommer fram till att min 6:e kärna går till 100% under frysningarna. Vill också tillägga att jag inte är något geni. Jag kollade även temperaturen på CPUn som visade 45-50° och enligt något forum jag läste var det inte bra om CPUn gick över 55°. Så jag köpte en ny kylare och en SSD vilket såklart inte löste frysningarna. Nu igår testade jag med att nedgradera till Windows 7 men hjälpte inte. Testade också att överklocka CPUn vilket inte häller hjälpte.....

Har försökt lite andra saker med men inget större märkvärdigt.

Tror jag börjar bli tunnhårig pågrund av detta problemet :/

Spel som jag får frysningar i: BF4, WT, ESO, WoW, CSGO

Komponenterna jag har just nu i datorn:
EVGA GTX 970 SSC
AMD Phenom II x6 1055t
ASUS M4N68t LE v2
HyperX ddr3 2x4GB 1333mhz
be quiet! Dark Rock Pro 4
Kingston 480GB SSD
EVGA 600W

Behöver eran hjälp!

Permalänk
Medlem

Du verkar ju ha byt det mesta. Har du möjlighet att göra en nyinstallation istället för en uppgradering/nedgradering? Kan tänka mig att det är någon drivrutin som följt med som inte gillar ditt OS.
Annars är det som du redan tittat på, ofta temperatur relaterade problem. Du skulle kunna kolla temperatur på alla delar CPU/gpu/moderkort när du spelar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad händer om du provar stänga av hyperthreading? Får du fortfarande samma frysningar? Tänker bara utifrån felsökning så att säga.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag trodde datorer blev varma när man spelar

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk

@Sions: Har nu kört lite tester och såg inget speciellt märkvärdigt. Alla kärnorna höll sig vid samma temperatur under belastning. Men den sista kärnan toppade 100% under hela frysningen. Testade även att stänga av 1-2 kärnor, men det blev bara samma att sista kärnan går till 100%.

Ska göra en nyinstallation imorgon och se om det blir någon förändring.

Permalänk

@Mr_Draz: Hittade ingen Hyper threading, tror inte CPUn har det.

Permalänk
Medlem

Hade exakt samma problem. Verkar vara kopplat till en Windows10 update som kom i Mars.
Installerade om Windows och har inte lagt in några uppdateringar och fryslaggen är borta.
Skall uppdatera imorgon se om problemen kommer tillbaka.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk

@Lodisen: Så om jag installerar Windows 10 nu, kommer den uppdateringen automatiskt med i installationen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haneskalbanes:

@Lodisen: Så om jag installerar Windows 10 nu, kommer den uppdateringen automatiskt med i installationen?

Nix. Jag installerade om som sagt, fick nyss en bunt uppdaterar.
Återkommer om fryslaggen kom tillbaka.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haneskalbanes:

@Lodisen: Så om jag installerar Windows 10 nu, kommer den uppdateringen automatiskt med i installationen?

Fryslaggen höll sig borta även efter uppdateringen.

Fick dessa i Windows, i spel. Ja, överallt, fast jag har en Samsung 970 M2 disk.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haneskalbanes:

@Lodisen: Så om jag installerar Windows 10 nu, kommer den uppdateringen automatiskt med i installationen?

Uppdatering: De kom tillbaka en stund efter uppdateringen. Satan

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Avstängd

Senaste Bios?

https://www.asus.com/se/Motherboards/M4N68T_LE_V2/HelpDesk_Do...

Vissa äldre moderkort har svårt för nyare grafikkort.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Skrivet av VadSaDu:

Senaste Bios?

https://www.asus.com/se/Motherboards/M4N68T_LE_V2/HelpDesk_Do...

Vissa äldre moderkort har svårt för nyare grafikkort.

frysningarna hade redan börjat innan jag bytte grafikkortet. Har också senaste BIOs. Kan va att moderkortet är allergisk mot windows 10?

Permalänk

Tror ni är inne på rätt spår, moderkortet hatar windows 10, frugan fick nergradera till 7 innan jag mekade ihop ny rigg till henne med kompatibla prylar, samma fryslagg där med win10.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|