Minnestillverkare skalar ned produktion av NAND Flash för att mota prisfall

Permalänk
Melding Plague

Minnestillverkare skalar ned produktion av NAND Flash för att mota prisfall

Efter en period av kraftiga prisfall agerar minnestillverkarna genom att skära ned i produktionen av NAND Flash under året, vilket kan komma att få en bromsande effekt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Master of Overkill

Annnnd snart 32GB minne för 5500kr igen

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Aja, det var ju ingen brand/översvämning eller annan naturkatastrof denna gång iallafall

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Aja, det var ju ingen brand/översvämning eller annan naturkatastrof denna gång iallafall

de kan inte köra på det för ofta då börjar folk misstänka

Va konstigt att priserna börja gå ner när man började undersöka kartellbildning

Nu måste de komma på andra ursäkter att hålla dom höga

Permalänk
Medlem

Luktar kartell bildning om alla tillverkare helt plötsligt sänker tillverkningen för att påverka priserna.

Permalänk
Medlem

Shit va illa.
Tur att man köpte förra veckan dådå.
Men inte så att det är mkt lycka inom vår del av hobbyn på sistone. Dyrt att leka med dyra leksaker.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Bara priserna inte börjar stiga en massa igen till jag ska bygga ny burk framåt hösten utan att det får önskad effekt (ur tillverkarnas perspektiv) och bara stabiliserar dem. Längre får det inte gå

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Det blir nog och uppgradera när jag byggde datorn tyckte jag 2x500gb måste räcka men snart fullt .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk

Trist men förståelig utveckling. Dock kan man ju tycka att lägre priser så köper fler, tyvärr så köper man för det pris som är när man behöver sin produkter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Annnnd snart 32GB minne för 5500kr igen

NAND flash, alltså SSD.

Köpte en såndär kass 480GB Sandisk somethingsomething (utan DRAM) för 500kr för några veckor sedan. Borde räcka ett tag, först nu som jag håller på att fylla bärbara (240GB Crucial BX200). Vet att det varen nedgradering i prestanda,men använder den bara till film, skriva och typ Rimworld.

Permalänk
Medlem

Kanske värt att slå till på RAM-minne och större SSD nu.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Låter ganska sjukt man ena kan göra det för att få upp priserna. Och sen säga det med 😬

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Dags att bunkar upp med RAM-minnen och SSDer

Permalänk
Medlem

Nej nej nej nej. Tillverkarna har täljt guld nu nyligen. Det är inte naturligt. De ska inte få styra på detta sätt. Det är inte förra årets priser som är normala utan de var sjukt höga och de kan väl för fan inte på allvar mena att vi ska dit igen? prisena måste fortfarande ner med 40-50% innan vi kan prata om "normala" nivåer igen. Nu får de skärpa sig!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jeg kjøpte nylig en 970 EVO 2TB fra samsung, og syntes den var dyr (5 990). lurer på hvilke sinnsyke priser de vil ta for SSDer nå?

Visa signatur

R9 5950X / 240mm Custom loop | 32 GB 3600 CL16 | x570 C8I |970 EVO 2TB & 870 QVO 1 TB |
RX 6900xt |

Permalänk
Medlem

Låter som ett bra uppslag till en matig genomgång av SSD-enheter då tycker jag! Om priserna kanske börjar stabiliseras eller tomgå upp inom tre-fem månader kan det vara bra med en genomgång kring 250GB, 500GB, 1TB, 2TB kanske.

Jämförelse mellan teknikerna, NVMe/SATA samt t ex Samsung nyligen lanserade QVO (helt nytt för mig) och andra tekniker.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Slut på dåliga ursäkter, så det kör med raka rör nu.
- Vi vill tjäna mer så vi sänker produktionen för att motverka ett prisfall.

Permalänk
Avstängd

Vad hade man förväntat sig av pengar kåta personer.

Hade tänkte köpa en ny dator snart kanske är bra att köpa SSD & RAM först, å andra sidan så är DDR5 och PCI-E 4.0 på ingång blir ett svårt val.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Vad hade man förväntat sig av pengar kåta personer.

Hade tänkte köpa en ny dator snart kanske är bra att köpa SSD & RAM först, å andra sidan så är DDR5 och PCI-E 4.0 på ingång blir ett svårt val.

Vad tror du syftet med att driva företag är? Välgörenhet? Fred på jorden? Klart de vill ha pengar. Så mycket som möjligt. Och så länge det inte är olagligt att skruva ner tillverkningen så att man inte har för mycket på lagerhyllorna och måste sälja till underpris så kommer de göra så här. Och det gäller allt som säljs, så de är inte ensamma om detta. Om det sedan är kartellbildning (vilket är olagligt i de flesta civiliserade länderna) får domstolarna avgöra om någon går så långt att det blir ett rättsfall av det. Men tills dess så kommer de försöka tjäna pengar på alla lagliga sätt de kan. Jag vill också ha lägre priser men jag har inga fantasier om att företagen ska ge bort sakerna gratis eller förlust bara så att du ska må bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Slut på dåliga ursäkter, så det kör med raka rör nu.
- Vi vill tjäna mer så vi sänker produktionen för att motverka ett prisfall.

Så imorgon går du till chefen och säger att du vill jobba mer och tjäna mindre?

Permalänk
Medlem

Bra för miljön <3

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nej nej nej nej. Tillverkarna har täljt guld nu nyligen. Det är inte naturligt. De ska inte få styra på detta sätt. Det är inte förra årets priser som är normala utan de var sjukt höga och de kan väl för fan inte på allvar mena att vi ska dit igen? prisena måste fortfarande ner med 40-50% innan vi kan prata om "normala" nivåer igen. Nu får de skärpa sig!

Är det så? Om det stämmer så är det ju rätt illa. Men så som jag spontant tolkar nyheten är "det lönar sig inte att producera så mycket, vi skär ner på tillverkningen" vilket är en rimlig sak egentligen. Och om nu alla tillverkare gör så är det kanske ett tecken på att lönsamheten är dålig. Alternativt kartellbildning antar jag..

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Är det så? Om det stämmer så är det ju rätt illa. Men så som jag spontant tolkar nyheten är "det lönar sig inte att producera så mycket, vi skär ner på tillverkningen" vilket är en rimlig sak egentligen. Och om nu alla tillverkare gör så är det kanske ett tecken på att lönsamheten är dålig. Alternativt kartellbildning antar jag..

Klart att lönsamheten är sämre nu än när de fullkomligt badade i pengar pga extrema överpriser. Det är klart. Men att de anser att deras guldålder skall vara något slags riktmärke för vad rimlig lönsamhet är är fullkomligt rubbat.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Är det så? Om det stämmer så är det ju rätt illa. Men så som jag spontant tolkar nyheten är "det lönar sig inte att producera så mycket, vi skär ner på tillverkningen" vilket är en rimlig sak egentligen. Och om nu alla tillverkare gör så är det kanske ett tecken på att lönsamheten är dålig. Alternativt kartellbildning antar jag..

Det har varit känt rätt länge att det är enorma kartellbildningar i branschen. Det var ett gäng av de större tillverkarna som fick dryga böter av EU för några år sedan och Samsung, Hynix och Micron utreds väl i detta nu för "price fixing" av kinesiska staten (vet inte hur det har gått med det). Har väl stämts i USA också tror jag. De får böter och fortsätter på samma sätt, uppenbarligen tjänar de mer på kartellbildningen än vad böterna kostar. Inte mycket man kan göra som konsument eftersom i stort sett alla är inblandade.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpijey:

Vad tror du syftet med att driva företag är? Välgörenhet? Fred på jorden? Klart de vill ha pengar. Så mycket som möjligt. Och så länge det inte är olagligt att skruva ner tillverkningen så att man inte har för mycket på lagerhyllorna och måste sälja till underpris så kommer de göra så här. Och det gäller allt som säljs, så de är inte ensamma om detta. Om det sedan är kartellbildning (vilket är olagligt i de flesta civiliserade länderna) får domstolarna avgöra om någon går så långt att det blir ett rättsfall av det. Men tills dess så kommer de försöka tjäna pengar på alla lagliga sätt de kan. Jag vill också ha lägre priser men jag har inga fantasier om att företagen ska ge bort sakerna gratis eller förlust bara så att du ska må bra.

Tydlig trend man ser nu för tiden, folk verkar leva i villfarelsen att tillverkare, utvecklare och utgivare borde ägna sig åt välgörenhet, de skapar ju produkter för mig. Hur kan de vara så ondsinta att de försöker maximera vinsten på allt? Som du påpekar är ju kartellbildning en helt annan femma, men ser det överallt. Vet inte om det är en stor tillstrid av unga människor som inte riktigt förstått det här med kapitalism. Jag vet inte om det är gulligt naivt eller skrämmande.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrpijey:

Vad tror du syftet med att driva företag är? Välgörenhet? Fred på jorden? Klart de vill ha pengar. Så mycket som möjligt. Och så länge det inte är olagligt att skruva ner tillverkningen så att man inte har för mycket på lagerhyllorna och måste sälja till underpris så kommer de göra så här. Och det gäller allt som säljs, så de är inte ensamma om detta. Om det sedan är kartellbildning (vilket är olagligt i de flesta civiliserade länderna) får domstolarna avgöra om någon går så långt att det blir ett rättsfall av det. Men tills dess så kommer de försöka tjäna pengar på alla lagliga sätt de kan. Jag vill också ha lägre priser men jag har inga fantasier om att företagen ska ge bort sakerna gratis eller förlust bara så att du ska må bra.

Priserna har ännu inte kommit tillbaka som den var innan dom börja med kartellbildning, så när dom ser att priserna håller på att blir normala igen försöker dom stoppa det.

Tex om priset var 2000 kronor och dom börja med kartellbildning och priset gick upp till 4000 kronor istället, dom bliv dömda för kartellbildning men priset fortsätter att vara 4000 kronor istället för att gå ner till normala priset så fortsätter dom med det och även om dom minska med tillverkningen för att priset inte ska gå ner till normala priset igen så fortsätter dom med kartellbildning som är olagligt.

Det hade vart en annan sak om priset var det normala och att dom minska med tillverkningen.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

När jag jobbade på fabrik för länge sedan justerade man produktionstakten efter inköpspriset på råvarorna, elpriset, samt efterfrågan på varan. Det var antingen det, eller att säga upp folk.

Jag ser med andra ord inget märkligt med detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Så imorgon går du till chefen och säger att du vill jobba mer och tjäna mindre?

Jag tror inte det håller att jag gå in till chefen och säger att jag bara vill jobba 50% men till dubbel timpeng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Jag tror inte det håller att jag gå in till chefen och säger att jag bara vill jobba 50% men till dubbel timpeng.

Det beror som sagt helt på vilket jobb du har och hur stor efterfrågan är på det du gör....
Inget konstigt om företag drar ner på produktion om de inte kan sälja snabbt nog. Allt annat vore helt fel.

Visa signatur

| Core i7 3930K | ASRock x79 Extreme4 | 4*2GB GeiL PC3-17000 2133MHz DDR3 Ultra | EVGA GTX580 Classified | Point of View GTX470 | 1TB Samsung 850PRO | 2TB Samsung 850EVO | 4TB Samsung 860QVO | 1TB WD Raptor | 2TB WD Black | Cooler Master Real Power M850 | Corsair H80i | Cooler Master Cavalier 3 | + | Core i7 6700K | ASRock Fatal1ty z170 Gaming-ITX/ac | 2*4GB TeamGroup Xtreem DDR4 PC4-31200C18 3866MHz | EVGA GTX1080ti SC | 160GB Intel X25-M G2 | 1TB Samsung 840EVO | 2x10TB WD RED | Seasonic G-series 550W | Thermalright Ultra-120 eXtreme | Fractal Design Node 304 | + | 24" HP LP2475w | + | Surface Pro |

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Ozzed:

Klart att lönsamheten är sämre nu än när de fullkomligt badade i pengar pga extrema överpriser. Det är klart. Men att de anser att deras guldålder skall vara något slags riktmärke för vad rimlig lönsamhet är är fullkomligt rubbat.

Har du några som helst belägg för det eller "känns det så"? Jag är genuint nyfiken, jag har inte kollat tillverkarnas marginaler, varken brutto eller netto. Men generellt i den här tråden verkar folk mest tycka utan att veta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A