Permalänk
Medlem

Hej!
Satt upp en setup med gammal hårdvara. Dubbla 2x LCGA xeon 1366, ett 7970 grafikkort, samt 24 gb ram. Men jag får ingen bild. Jag fick bild med samma hårdvara, men med ett annat grafikkort (nvidia 690) och luftkylning. Men med vattenkylningen så får jag inte ens något. Har jag missat något som jag måste ta hänsyn till i bytet mellan nvidia och AMD? Tips? Jag provade samma setup och nvidia kortet men fick ingen bild då heller om jag minns rätt.

På rak arm så känns grafiken som problemet, men vad kan annars krångla? Alla temperaturer är helt okej om man känner med en hand, dvs under 40-50 grader.

Permalänk
Medlem

@skrotnisse92 Har du rensat drivare mellan grafikkortsbyten med DDU?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av trattgunnar:

@skrotnisse92 Har du rensat drivare mellan grafikkortsbyten med DDU?

Tack för svar.
Nej, kommer inte in i OS eller bios. Gissar på att jag måste prova att återställa CMOS och BIOS innan dess? Det som stör mig är att jag inte får någon bild om jag slänger in det gamla luftkylda Nvidia grafikkortet som gav bild tidigare, och ha det vattenkylda AMD kortet i loopen utan att ha det inkopplat på ström eller moderkort.

Permalänk
Medlem

Vattenkylning

Klart man ska ha vattenkylning så man kan överklocka sin processor till max !

Permalänk
Medlem

Länkarna i denna tråden verkar vara lite utdaterade..

Vart köper ni era grejor för custom loops idag?
Svenska/utländska? Spelar märket ngn roll eller är det mesta likvärdigt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Olsson80: Köpt mitt på eBay/UK, Webhallen och coolerkit.
Generellt har priser på vattenleksaker gått upp ganska mycket i svenska butiker. Så jag passade på att beställa från England, medans de fortfarande är med i EU. Sedan får det väl bli direkt från Asien, misstänker jag. En anslutning i Svensk butik kostar 100kr och man behöver typ 20, blir fort mycket pengar.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olsson80:

Länkarna i denna tråden verkar vara lite utdaterade..

Vart köper ni era grejor för custom loops idag?
Svenska/utländska? Spelar märket ngn roll eller är det mesta likvärdigt?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har tagit allt mitt på Inet, enbart för enkelhetens skull.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Avstängd

Numera använder jag nästan enbart Tysktillverkade industrikomponenter (svindyra, jag vet men man sliter knappast ut dem, dessutom kan man använda billigare block då delarna inte är beroende av varandra, man kan tom köpa lösa delar i en vanlig, fordons eller maskintillbehörsbutik och de passar fortfarande)
Men, egentligen kan ett system se ut nästan hursomhelst så länge komponenterna fungerar ihop och man har någorlunda koll på vad man gör, det mesta är egentligen en fråga om den estetiska looken.

Hade jag inte brytt mig om den hade jag köpt en gammal bilkylare från skroten och gjort om (har dock inte plats för den i rummet).

Många halvgamla AC system (gamla vattenburna AC system som tog in värmen från motorn) för bilar har riktigt fina mässingskylare som är lätta att bygga om.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Numera använder jag nästan enbart Tysktillverkade industrikomponenter (svindyra, jag vet men man sliter knappast ut dem, dessutom kan man använda billigare block då delarna inte är beroende av varandra, man kan tom köpa lösa delar i en vanlig, fordons eller maskintillbehörsbutik och de passar fortfarande)
Men, egentligen kan ett system se ut nästan hursomhelst så länge komponenterna fungerar ihop och man har någorlunda koll på vad man gör, det mesta är egentligen en fråga om den estetiska looken.

Hade jag inte brytt mig om den hade jag köpt en gammal bilkylare från skroten och gjort om (har dock inte plats för den i rummet).

Många halvgamla AC system (gamla vattenburna AC system som tog in värmen från motorn) för bilar har riktigt fina mässingskylare som är lätta att bygga om.

Haha, ja, den vägwn hade jag antagligen gått om jag pallat och faktiskt brydde mig om ”prestandan”,
är dock inte mycket för överklockning osv osv utan vill bara ha en tyst data som ser tuffare ut än ungarnas (dvs jag måste ha rgb och fönster).

Just nu lutar det åt Bykski rakt av tillsammans med lite småplock från Phanteks.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Olsson80:

Haha, ja, den vägwn hade jag antagligen gått om jag pallat och faktiskt brydde mig om ”prestandan”,
är dock inte mycket för överklockning osv osv utan vill bara ha en tyst data som ser tuffare ut än ungarnas (dvs jag måste ha rgb och fönster).

Just nu lutar det åt Bykski rakt av tillsammans med lite småplock från Phanteks.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, lär ju duga utmärkt för det du använder den till även om du kör med fabriksöverklockad processor. ha ha

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

sitter och funderar lite på o bygga custom loop. letar runt lite och hittade märket Bykski.
Är det nåt att ha? Tänkte eventuellt ta block till cpu, block gpu, 120x40radiator 240x40radiator och kopplingar från dem. Och slang och pump/reservoir från ekwb. (gillade inte bykskis pumpcombos, och deras ''d5'' pump är inte en laing)

Bara bykski och bitspower som har block till msi 2080 gaming x trio. och jag får typ allt det jag vill ha från bykski för samma pris som bara gpu blocket från bitspower.

Permalänk
Medlem

Godmorgon!
Har plockat ihop denna datorn, och detta är även mitt ”första” bygge. Är de overkill med en sån dyr kylare? Eller hade något billigare variant funkat? Luftkylning som vattenkylning spelar ingen roll. Men tycker ju vattenkylningen är snyggare hahah! Är somsagt väldigt grön inom detta så era invändningar hade varit guld!
https://www.inet.se/datorbygge/b1073295/datorbygge

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av iesa:

sitter och funderar lite på o bygga custom loop. letar runt lite och hittade märket Bykski.
Är det nåt att ha? Tänkte eventuellt ta block till cpu, block gpu, 120x40radiator 240x40radiator och kopplingar från dem. Och slang och pump/reservoir från ekwb. (gillade inte bykskis pumpcombos, och deras ''d5'' pump är inte en laing)

Bara bykski och bitspower som har block till msi 2080 gaming x trio. och jag får typ allt det jag vill ha från bykski för samma pris som bara gpu blocket från bitspower.

Funkar säkert bra. Men kanske skulle läcktesta block lite extra innan drift.

Permalänk

Någon hör som monterat en extra kylare på befintlig loop? Kör idag en 360x45 men har plats för en 240x30. Frågan är om det ger någon förbättring.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Någon hör som monterat en extra kylare på befintlig loop? Kör idag en 360x45 men har plats för en 240x30. Frågan är om det ger någon förbättring.

Skickades från m.sweclockers.com

Beror nog på din nuvarande loop. Jag gjorde något liknande. Hade klarat mig på en 360 men fick en 240 på köpet då säljaren inte hittade någon köpare för den.

Permalänk

Fick du någon förbätttring. Dom är ju inte så dyra. Får man ner typ 3-4 grader är det värt. Kan ju vara så att det säger stopp innan tempen slår i taket och då är det bortkastade pengar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Fick du någon förbätttring. Dom är ju inte så dyra. Får man ner typ 3-4 grader är det värt. Kan ju vara så att det säger stopp innan tempen slår i taket och då är det bortkastade pengar.

Det är nog bara "reviews" där man sätter fasta värden på fläktar där man faktiskt märker en direkt och mätbar skillnad.
Oftast hänger ALLT ihop. Då man kör med fläkt kurvor som bestäms av temp på olika komponenter.
Antagligen kan skillnaden i temp vara obefintlig, men fläktarna kan gå tystare.

Generellt är det så att ju mera radiator volym man har, desto mer tid tillbringar vattnet i radiatorerna, i förhållande till övriga delar.
(Det är bara i radiator som vattnet tappas på värme energi, alla övriga komponenter tillför värme till vattnet.)
Det innebär kallare vatten... ELLER... lägre varv på fläktarna... Eller... Både och! Beror på hur man satt sina inställningar.

Har du en 280/360 radiator innan, så räcker den för att kyla CPU/GPU, om du inte hittat något riktigt dåligt?
Frågan är bara hur svalt komponenterna måste gå för att du skall vara nöjd? Även ljudnivån spelar in.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk

Har en 360x45 innan men tror du det finns möjlighet att få ner några grader till om man slänger in en 240x30?

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

@Knotvillage: Svaret finns i min förra post. Men jag var lite "luddig"
* Höj fläktarna 1000rpm och tempen går ner.
* Mera (Flera) radiator(er) och tempen går ner.
* Alstra mindre värme (Klocka ner) och tempen går ner.

Allt hänger ihop. Vilket av ovan vill du göra?
Att bara hänga på en radiator till och fortsätta köra allt på auto, vad gäller fläktar m.m. resulterar troligast i samma temp med lägre varv på fläktarna. Om det skall bli kallare, måste du troligtvis ändra fläktkurvorna också. Ställa ner dem att reagera på lägre temp. Så de kommer hålla SAMMA VARV som innan. DÅ kommer systemet bli svalare.

SVAR JA!

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk

Ok. Tack. Kör alla fläktar och pump 100% över 70 grader. Kanske kastar in en till då framöver. Idle ligger jag på 33 och vattentemp på 28.

Tänkte mest på om blocket sätter gränsen. Är ju inte säkert att bara för att vattentemperaturen blir lägre så sjunker cpu nivå. Blocket kan ju inte flytta hur mycket värme som helst.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

@Knotvillage: Det är nog inte blocket som sätter gränsen, utan pastan under locket i så fall.
Med vatten borde du klara att hålla dig under 70 grader i alla lägen, utom de vildaste överklockningarna.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

@Knotvillage: Det är nog inte blocket som sätter gränsen, utan pastan under locket i så fall.
Med vatten borde du klara att hålla dig under 70 grader i alla lägen, utom de vildaste överklockningarna.

9900 har lödd ihs. Men de går ju varmt. Min 9700 går upp till 80C i prime95 vid 5Ghz 1.35V. ek block & 5x140 rad (dock inga högvarviga fläktar).

Permalänk

Min ligger nu på 90 grader med 1.45 vcore. Det konstigare är att jag har LCC5 och då ska den ligga 0.5 under. När jag passerade 1.4 så gör den inte det. Jag kan nog vrida ner vcore lite men några 70 grader är bara att glömma.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Knotvillage:

Min ligger nu på 90 grader med 1.45 vcore. Det konstigare är att jag har LCC5 och då ska den ligga 0.5 under. När jag passerade 1.4 så gör den inte det. Jag kan nog vrida ner vcore lite men några 70 grader är bara att glömma.

Skickades från m.sweclockers.com

1.45 är SVIN högt inte ens jag på 5.3 kör de.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

Nej, jag fattar inte heller varför det krävs så mycket. LCC ska ju sänka 0.5. Nu har ju vcore ökat mer än vad jag ställer den på. När jag körde luft hade jag 1.35 LCC5 och då var max vcore 1.308. Nu ligger den på 1.465 fast jag har 1.45 i bios. Vet inte vad jag ska göra riktigt. Nu ser jag att du kör utan AVX. Där har vi nog anledningen. AVX ökar ju värmen utan bara helvete.

Jag kör blend i P95.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Ok. Tack. Kör alla fläktar och pump 100% över 70 grader. Kanske kastar in en till då framöver. Idle ligger jag på 33 och vattentemp på 28.

Tänkte mest på om blocket sätter gränsen. Är ju inte säkert att bara för att vattentemperaturen blir lägre så sjunker cpu nivå. Blocket kan ju inte flytta hur mycket värme som helst.

Hej, Jag skulle nog plocka isär cpu blocket och använda en tandborste och en whitening tandkräk för att göra det rent ordentligt
Om det är för lortigt så transporteras värmen sämre dvs stannar i blocket.

ha en go valborg Per

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X MSI MPG X570 GAMING PRO CARBON WIFI ,ASUS DUAL RTX 2080 Ti OC
Allt i custom loop

Permalänk
Skrivet av pellev:

Hej, Jag skulle nog plocka isär cpu blocket och använda en tandborste och en whitening tandkräk för att göra det rent ordentligt
Om det är för lortigt så transporteras värmen sämre dvs stannar i blocket.

ha en go valborg Per

Alla prylarna är cirka 5 dagar gammalt och spolade systemet efter 2 dagar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Alla prylarna är cirka 5 dagar gammalt och spolade systemet efter 2 dagar.

Skickades från m.sweclockers.com

Oj Har du kollat konkav eller konvex cpu och block
MVH Per

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X MSI MPG X570 GAMING PRO CARBON WIFI ,ASUS DUAL RTX 2080 Ti OC
Allt i custom loop

Permalänk

Tror dock mina värden är bra med tanke på spänningen. Nu ändrade jag core voltage offset till negativ och sänkte till 1.445 istället. Ligger nu på 89 grader. Svårt bara att jämföra med andra när man inte kör samma program och inställningar. Det program som ger högst temp Prime 95, Blend med AVX. vattentemp 36.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Tror dock mina värden är bra med tanke på spänningen. Nu ändrade jag core voltage offset till negativ och sänkte till 1.445 istället. Ligger nu på 89 grader. Svårt bara att jämföra med andra när man inte kör samma program och inställningar. Det program som ger högst temp Prime 95, Blend med AVX. vattentemp 36.

Vad är du ute efter?
Att köra Prime95 hela dagarna och värma huset med datorn?
Ja, AVX värmer bäst. Skall du köra mycket applikationer som använder AVX?
Skall du köra datorn på max 24/7, eller lite mindre?

Själv vill jag konfirmera att min setup inte går för varm. Sätter clocken efter vad jag finner lämpligt som max temp.
Sedan kör jag troligtvis aldrig någonting som hinner dra upp tempen mer än några sekunder åt gången.
Tänk på att Prime95 inte är en verklighets representativ last för din dator. När du lekt färdigt med den, kommer din dator aldrig jobba så hårt, så länge åt gången igen.
Jag skulle dock inte varit nöjd med temp över 90c i Prime95.

Din vatten temp skvallrar också om att du inte för över värmen till vattnet tillräckligt effektivt.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!