Kretskort för kommande grafikkort från AMD på bild – GDDR6-minne tyder på Navi

Permalänk
Melding Plague

Kretskort för kommande grafikkort från AMD på bild – GDDR6-minne tyder på Navi

Under Computex 2019 ska AMD avslöja detaljer om den stundande grafikarkitekturen Navi. Nu hittar bilder av ett kretskort ut på webben, där minnestypen talar för den nya arkitekturen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Hoppas AMD kan NAVIgera på rätt spår igen med denna generation GPU.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Hoppas AMD kan NAVIgera på rätt spår igen med denna generation GPU.

Med tanke på att Navi kommer sitta i bland annat PS5 så kan knappt arkitekturen misslyckas eftersom spelutvecklarna kommer ha Navi som optimieringsmål för deras spel. Tvivlar också på HBM i konsollerna med tanke på priserna. Så GDDR6 är nog rätt väg att gå om man inte vill ha skenande priser. Däremot kanske vi får nöja oss med prestanda motsvarande GTX 2070, men så länge priset är pressat nog och optimering sker för 4K 60 fps är det en ganska bra nivå att ligga på.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Ja prestanda som ett 2070 till priset av vad ett 2060 kostar hade kanske suttit fint?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chris_Kadaver:

Med tanke på att Navi kommer sitta i bland annat PS5 så kan knappt arkitekturen misslyckas eftersom spelutvecklarna kommer ha Navi som optimieringsmål för deras spel. Tvivlar också på HBM i konsollerna med tanke på priserna. Så GDDR6 är nog rätt väg att gå om man inte vill ha skenande priser. Däremot kanske vi får nöja oss med prestanda motsvarande GTX 2070, men så länge priset är pressat nog och optimering sker för 4K 60 fps är det en ganska bra nivå att ligga på.

Dock så sitter det väl AMD-gpuer i denna generation konsoler med väl?

Optimering idag betyder mer eller mindre ''sänk grafiken tills det blir 25-30FPS'' hos dagens konsoler.

Inte som på gamle goda tiden där konsolerna ej delade samma X86 baserade system. Då optimerade de efter konsolernas systemhårdvara när de hade serverbaserad hårdvara.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Dock så sitter det väl AMD-gpuer i denna generation konsoler med väl?

Optimering idag betyder mer eller mindre ''sänk grafiken tills det blir 25-30FPS'' hos dagens konsoler.

Inte som på gamle goda tiden där konsolerna ej delade samma X86 baserade system. Då optimerade de efter konsolernas systemhårdvara när de hade serverbaserad hårdvara.

Tittar man på AMDs tidiga kort med GCN (7970 och R9 290 tex) så har de ju klarat sig och åldrats extremt bra. En del av detta kan nog bero på god optimering.

Det blir intressant att se vad Navi går för. 2070 prestanda för 350 USD låter väl lite mera realistiskt än de rykten som gick tidigare som sa RTX 2080 för 250 USD.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Tittar man på AMDs tidiga kort med GCN (7970 och R9 290 tex) så har de ju klarat sig och åldrats extremt bra. En del av detta kan nog bero på god optimering.

Det blir intressant att se vad Navi går för. 2070 prestanda för 350 USD låter väl lite mera realistiskt än de rykten som gick tidigare som sa RTX 2080 för 250 USD.

Skickades från m.sweclockers.com

2080 för 250 USD har jag aldrig hört. 2070 för 250 USD har jag däremot hört. Det kan säkert landa på 350 USD men har svårt att tro att det skulle kunna kosta mer för navi. Tanken är ju en kostnadseffektiv GPU eftersom de kommer sitta i nästa generations konsoller.

Som sagt... Navi lär prestera bättre och kosta mindre än vega 56. Vega 56 är redan prispressad sett till det faktum att eet innehåller dyrt HBM vram till skillnad från navikorten som sannolikt kommer innehålla GDDR6. Jag blir inte förvånad om vi ser priser kring RX 580-590.

De som verkligen hänger löst i min bok är nvidia som inte lyckas producera bra produkter sett till pris/prestanda. Jag tror RTX korten kommer ses som en flopp i framtiden när vi fått lite perspektiv och folk kommer garva över att vissa betalade 13000:- för ett "gamingkort för konsumenter".

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Som sagt var. Sando har nog blandat ihop 2080 med 1080/2070 där skulle jag tro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

2080 för 250 USD har jag aldrig hört. 2070 för 250 USD har jag däremot hört. Det kan säkert landa på 350 USD men har svårt att tro att det skulle kunna kosta mer för navi. Tanken är ju en kostnadseffektiv GPU eftersom de kommer sitta i nästa generations konsoller.

Som sagt... Navi lär prestera bättre och kosta mindre än vega 56. Vega 56 är redan prispressad sett till det faktum att eet innehåller dyrt HBM vram till skillnad från navikorten som sannolikt kommer innehålla GDDR6. Jag blir inte förvånad om vi ser priser kring RX 580-590.

De som verkligen hänger löst i min bok är nvidia som inte lyckas producera bra produkter sett till pris/prestanda. Jag tror RTX korten kommer ses som en flopp i framtiden när vi fått lite perspektiv och folk kommer garva över att vissa betalade 13000:- för ett "gamingkort för konsumenter".

Om du äger ett företag och du säljer en produkt som är bättre en konkurrentens så brukar man inte
ens konkurrera med priset. Men om man skulle gjort det så handlar det bara om att det ska vara tillräckligt
för kunden att köpa din produkt istället för konkurrentens. det är tyvärr ingen välgörenhet.
om det är så att Nvidia tar för mycket för sina kort så kommer AMD säkerligen bara ta marginellt
mindre för sina.

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar80:

Om du äger ett företag och du säljer en produkt som är bättre en konkurrentens så brukar man inte
ens konkurrera med priset. Men om man skulle gjort det så handlar det bara om att det ska vara tillräckligt
för kunden att köpa din produkt istället för konkurrentens. det är tyvärr ingen välgörenhet.
om det är så att Nvidia tar för mycket för sina kort så kommer AMD säkerligen bara ta marginellt
mindre för sina.

Så hur förklarar du lanseringen av HD 4850 och HD 4870? 8800 GTX kostade över 5000:- spänn och nvidia var ohotade av AMD som kom in och sopade banan med nvidia genom att erbjuda dubbelt så bra pris/prestanda. Det handlar om psykologiskt spel och att vinna marknadsandelar? Det räcker inte för AMD att "ha lite bättre" pris/prestanda än nvidia. Har du sett hur fördelningen ser ut där ute? Titta på statisktiken över fördelningen mellan AMD och Nvidia på steam.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar80:

Om du äger ett företag och du säljer en produkt som är bättre en konkurrentens så brukar man inte
ens konkurrera med priset. Men om man skulle gjort det så handlar det bara om att det ska vara tillräckligt
för kunden att köpa din produkt istället för konkurrentens. det är tyvärr ingen välgörenhet.
om det är så att Nvidia tar för mycket för sina kort så kommer AMD säkerligen bara ta marginellt
mindre för sina.

Inte riktigt sant, en av de viktigaste sakerna du kan göra i ett seriöst företag är att investera för framtiden. Målet är att tjäna så mycket som möjligt på sikt. En av de viktigaste investeringar du kan göra är att ta marknadsandelar. Det händer då och då att företag går så långt att de säljer till förlustpriser för att ta grepp om marknadssegment.

Det sagt så har jag ingen åsikt om vad prestandan på Navi kommer vara, men underskatta inte det ekonomiska värdet av att stärka din marknadsnärvaro. (AMD skulle säkert kunna höja priset om de hade en mer kompetent marknadsföringsavdelning dock.)

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

Inte riktigt sant, en av de viktigaste sakerna du kan göra i ett seriöst företag är att investera för framtiden. Målet är att tjäna så mycket som möjligt på sikt. En av de viktigaste investeringar du kan göra är att ta marknadsandelar. Det händer då och då att företag går så långt att de säljer till förlustpriser för att ta grepp om marknadssegment.

Det sagt så har jag ingen åsikt om vad prestandan på Navi kommer vara, men underskatta inte det ekonomiska värdet av att stärka din marknadsnärvaro. (AMD skulle säkert kunna höja priset om de hade en mer kompetent marknadsföringsavdelning dock.)

Precis. Jag vet bara att marknaden inte mår bra av skenande priser. Det kan inte fortsätta i all oändlighet. AMD har mycket att jobba på för att stärka sitt varumärke som grafikkortsutvecklare. Det är i princip bara de som är insatta vad gäller pris/prestanda som köper grafikkort från AMD och det är en försvinnande liten andel.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Så hur förklarar du lanseringen av HD 4850 och HD 4870? 8800 GTX kostade över 5000:- spänn och nvidia var ohotade av AMD som kom in och sopade banan med nvidia genom att erbjuda dubbelt så bra pris/prestanda. Det handlar om psykologiskt spel och att vinna marknadsandelar? Det räcker inte för AMD att "ha lite bättre" pris/prestanda än nvidia. Har du sett hur fördelningen ser ut där ute? Titta på statisktiken över fördelningen mellan AMD och Nvidia på steam.

4850 och 4870 hade lägre pris och detta var inte för att vinna konsumenter utan för att få företag intresserade av att göra eftermarknads kort. men dessa korten konkurrerade väl inte med 8800gtx utan 260gtx och 280gtx ? som kom ut en vecka innan amds kort?

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Precis. Jag vet bara att marknaden inte mår bra av skenande priser. Det kan inte fortsätta i all oändlighet. AMD har mycket att jobba på för att stärka sitt varumärke som grafikkortsutvecklare. Det är i princip bara de som är insatta vad gäller pris/prestanda som köper grafikkort från AMD och det är en försvinnande liten andel.

företag älskar skenade priser och monopol. därför det är olagligt

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem

Dubbla 8-pin och tio faser? Låter som 250-300W+?
AdoredTV pratar ju om 10-15% snabbare än Vega 64 på 150W TDP för 250$. Det är en sexpins-kontakt och kanske 5 faser det. Experimentella ingenjörsexemplar behöver inte sådan overkill ens en gång.
Kan det vara så att AdoredTV svamlar? När han inte sparkar in öppna dörrar så blir det lätt galet.

Permalänk
Medlem

En sak som de reagerade på i videon är exakt det som jag också tänkt på. Alla amds senaste kort har behövt väldigt bred buss till minnet med hög bandbredd. Här är 256 bitar. R VII har 1024 bitar HBM. Jag tror snarare att detta lägger sig mellan 2060 och 2070 om de inte gjort stora förändringar i sin arkitektur. Närmare 2060. Men på samma gång undrar man över alla vrm:er och möjliga faser. Har de lyckats skrämma upp frekvensen en jävla massa eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar80:

Om du äger ett företag och du säljer en produkt som är bättre en konkurrentens så brukar man inte
ens konkurrera med priset. Men om man skulle gjort det så handlar det bara om att det ska vara tillräckligt
för kunden att köpa din produkt istället för konkurrentens. det är tyvärr ingen välgörenhet.
om det är så att Nvidia tar för mycket för sina kort så kommer AMD säkerligen bara ta marginellt
mindre för sina.

Då har du inte varit med många generationer, Radeon 3870 dubblade i princip prestandan till samma pris och Radeon 290 för drygt 3k var inte långt från förra generationens Titan kort för 12k.
Är bara dagens efterblivna GPU-marknad med Nvidias monopol och AMDs misslyckanden.
AMDs marknadsandel sjunker för varje månad, vet inte om de har något val än att vara extremt aggressiva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Då har du inte varit med många generationer, Radeon 3870 dubblade i princip prestandan till samma pris och Radeon 290 för drygt 3k var inte långt från förra generationens Titan kort för 12k.
Är bara dagens efterblivna GPU-marknad med Nvidias monopol och AMDs misslyckanden.
AMDs marknadsandel sjunker för varje månad, vet inte om de har något val än att vara extremt aggressiva.

Moore’s Law tror alla vet om det. funkar tyvärr inte så längre om du inte märkt det en.

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar80:

Om du äger ett företag och du säljer en produkt som är bättre en konkurrentens så brukar man inte
ens konkurrera med priset. Men om man skulle gjort det så handlar det bara om att det ska vara tillräckligt
för kunden att köpa din produkt istället för konkurrentens. det är tyvärr ingen välgörenhet.
om det är så att Nvidia tar för mycket för sina kort så kommer AMD säkerligen bara ta marginellt
mindre för sina.

Dels så stämmer inte detta in på AMD genom historien och dels så stämmer den bara in på ett företag som inte behöver ta in marknadsandelar. AMD är i starkt behov av kapital och marknadsandelar. Så även om de skulle leverera ett kort som presterar bättre än Nvidia så måste de ändå prispressa det eftersom de jobbar mot strömmarna om jag säger så.

Skrivet av Oskar80:

4850 och 4870 hade lägre pris och detta var inte för att vinna konsumenter utan för att få företag intresserade av att göra eftermarknads kort. men dessa korten konkurrerade väl inte med 8800gtx utan 260gtx och 280gtx ? som kom ut en vecka innan amds kort?

Nej. Det var enkom för att vinna marknadsandelar. Ironiskt nog så är detta exakt vad företag kollar på. Alltså om ett kort har en marknad..

Skrivet av Oskar80:

företag älskar skenade priser och monopol. därför det är olagligt

Företag älskar pengar. De flesta har även sådan kompetens att de inser att skenande priser inte är åtråvärt eftersom det skrämmer iväg potentiella kunder. Sedan har vi ju Nvidia..

Skrivet av Aleshi:

Dubbla 8-pin och tio faser? Låter som 250-300W+?
AdoredTV pratar ju om 10-15% snabbare än Vega 64 på 150W TDP för 250$. Det är en sexpins-kontakt och kanske 5 faser det. Experimentella ingenjörsexemplar behöver inte sådan overkill ens en gång.
Kan det vara så att AdoredTV svamlar? När han inte sparkar in öppna dörrar så blir det lätt galet.

Om det inte visar sig att dessa bilder är påhittade. Det vore inte första gången folk sprider vidare uppenbart fejkade bilder av kretskort.

Skrivet av Oskar80:

Moore’s Law tror alla vet om det. funkar tyvärr inte så längre om du inte märkt det en.

Du missade helt poängen med personens kommentar. Det handlar inte om att dubbla prestanda utan det handlar om att högre presterande kort inte per automatik leder till ökad prislapp. Det beror helt på hur företaget ligger till på marknaden och AMD måste pressa priser för att ta in marknadandelar. Oberoende hur kortet i sig presterar.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Hoppas AMD kommer med något att konkurrera med!

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar80:

Moore’s Law tror alla vet om det. funkar tyvärr inte så längre om du inte märkt det en.

Ja, när Intel tryckte upp båda tummarna och körde på 4 cpu kärnor i drygt 10år, good times..
Sen kanske du har missat att AMD går från 14nm till 7nm, vilket Moores Law till 95.5% bygger på.
Att Mores Law är påväg utför är ett faktum, men det betyder inte att prestandahopp försvinner eller att utvecklingen stannar upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Dels så stämmer inte detta in på AMD genom historien och dels så stämmer den bara in på ett företag som inte behöver ta in marknadsandelar. AMD är i starkt behov av kapital och marknadsandelar. Så även om de skulle leverera ett kort som presterar bättre än Nvidia så måste de ändå prispressa det eftersom de jobbar mot strömmarna om jag säger så
......
Företag älskar pengar. De flesta har även sådan kompetens att de inser att skenande priser inte är åtråvärt eftersom det skrämmer iväg potentiella kunder. Sedan har vi ju Nvidia..

Skrivet av ramlösa:

Är bara dagens efterblivna GPU-marknad med Nvidias monopol och AMDs misslyckanden.
AMDs marknadsandel sjunker för varje månad, vet inte om de har något val än att vara extremt aggressiva.

Har ni missat hur Radeon VII ligger i pris/prestanda om man jämför med 2080?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Vore riktigt sweet om AMD kunde komma ifatt på GPU fronten, då kunde jag ge mitt 1080 till dottern och köpa ett AMD kort till min burk

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Om det inte visar sig att dessa bilder är påhittade. Det vore inte första gången folk sprider vidare uppenbart fejkade bilder av kretskort.

Är de uppenbart fejkade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Har ni missat hur Radeon VII ligger i pris/prestanda om man jämför med 2080?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, kommer att sälja exakt 10kort med dyra HBM-minnen och är ett misslyckat "Titan—kort" som kostade ett antal miljoner att utveckla. Fullständigt irrelevant kort som aldrig borde ha släppts.
Varje kort såldes förmodligen till förlust.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Vore riktigt sweet om AMD kunde komma ifatt på GPU fronten, då kunde jag ge mitt 1080 till dottern och köpa ett AMD kort till min burk

Radeon VII matchar 2080 i prestanda. Men inte i ljud :(.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

2080 för 250 USD har jag aldrig hört. 2070 för 250 USD har jag däremot hört. Det kan säkert landa på 350 USD men har svårt att tro att det skulle kunna kosta mer för navi. Tanken är ju en kostnadseffektiv GPU eftersom de kommer sitta i nästa generations konsoller.

Som sagt... Navi lär prestera bättre och kosta mindre än vega 56. Vega 56 är redan prispressad sett till det faktum att eet innehåller dyrt HBM vram till skillnad från navikorten som sannolikt kommer innehålla GDDR6. Jag blir inte förvånad om vi ser priser kring RX 580-590.

De som verkligen hänger löst i min bok är nvidia som inte lyckas producera bra produkter sett till pris/prestanda. Jag tror RTX korten kommer ses som en flopp i framtiden när vi fått lite perspektiv och folk kommer garva över att vissa betalade 13000:- för ett "gamingkort för konsumenter".

I någon mening liknar den här läckan Polaris. Samma minnessystem fast med GDDR6 istället för GDDR5, och enligt läckta uppskattningar ungefär samma chipstorlek. Så det borde landa något över Polaris i introduktionspris. Jag skulle gissa $299 men med marginal uppåt om det presterar så pass bra att de kan ha en högre prissättning än så och fortfarande erbjuda bättre pris/prestanda än nVidia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Har ni missat hur Radeon VII ligger i pris/prestanda om man jämför med 2080?

Skickades från m.sweclockers.com

Har du missat att Radeon VII ursprungligen inte är menat som ett kort för vanliga konsumenter? Priset beror mestadels på det dyra minnena.

Skrivet av Aleshi:

Är de uppenbart fejkade?

Det är inte min poäng. Istället för att märka en på ord så kanske folk borde vara mer källkritiska?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

I någon mening liknar den här läckan Polaris. Samma minnessystem fast med GDDR6 istället för GDDR5, och enligt läckta uppskattningar ungefär samma chipstorlek. Så det borde landa något över Polaris i introduktionspris. Jag skulle gissa $299 men med marginal uppåt om det presterar så pass bra att de kan ha en högre prissättning än så och fortfarande erbjuda bättre pris/prestanda än nVidia.

Jag håller med. Jag har inte höga förväntningar vad gäller prestanda, däremot konkurrenskraftig prissättning. Det var väl kanske tanken med polaris, men AMD försökte marknadsföra dessa som lämpade för crossfire för att konkurrera med nvidias toppsegment vilket kändes lite som ett skämt. Men jag tror allmänheten förväntade sig att AMD skulle konkurrera i alla segment vilket de inte kunde. Det sämsta med polaris var väl det faktum att de endast hade en förbättrad prestanda/watt jämfört med 290/390-korten och till och med sämre prestanda i vissa scenarier vid release. Navi kommer ju ha kraftigt förbättrad prestanda/watt men den här gången måste ju korten åtminstone matcha Vega men till lägre pris. Gärna överträffa Vega åtminstone några procent för att matcha konsumenternas förväntningar. AMD har i alla fall allt att vinna den här gången.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Skulle vara roligt om det var riktigt snabbt och vi får 2 företag som stångas om kundernas gunst . Priserna har skenat vi får se verkar ju dra rejält med ström trots 7nm . Tror dock inte AMD kommer skänka bort korten om dom presterar riktigt bra senast dom lanserade något riktigt bra 290/290x sänktes priserna rejält 3590kr för ett 290 när det släpptes var ett riktigt bra pris .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm