Minnen ligger på 2166 istället för 2666mhz

Permalänk

Minnen ligger på 2166 istället för 2666mhz

Hej igen, satt igår och kollade igenom BIOS för att lösa ett litet problem (inte därför jag är här) och såg samtidigt att mina 2666 minnen låg på 2166mhz. Vet inte varför och undrar hur jag skulle kunna lösa det? Är det någon setting man måste ändra eller hur ligger det till? Skulle vilja veta då Ryzen älskar snabbt ram, så att då ha långsammare ram än vad man köpte känns lite dumt.

Tack för all hjälp i förhand
Mvh Sebastian

Visa signatur

Min Burk: CPU: Ryzen 2700X, CPU kylare: be quiet! Dark Rock Pro 4, GPU: ASUS ROG Strix RTX 3080, MOBO: Asus ROG Strix X470-F gaming, Case: Corsair Carbide 275R TG, Lagring: 4.5 TB av bara SSD:er

Permalänk
99:e percentilen

Leta efter XMP i UEFI-gränssnittet. Du menar väl för övrigt 2 133 MHz, inte 2 166?

Skrivet av sameclick:

Min Burk: CPU: Ryzen 2700X, CPU kylare: be quiet! Dark Rock Pro 4, GPU: 1070 FE, MOBO: Asus ROG strix X470-F gaming, Case: Corsair carbide 275R TG, SSD: WD Blue 500GB (kommer hålla min dator fri från mekanik)

Nu består trådens värde även när du byter signatur.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alling:

Leta efter XMP i UEFI-gränssnittet. Du menar väl för övrigt 2 133 MHz, inte 2 166?

Kallar inte AMD det för DOCP?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Andreaz1:

Kallar inte AMD det för DOCP?

Ingen aning.

Skrivet av techgeek:

DOCP is an ASUS BIOS feature on AMD platforms that translate the XMP (which is Intel) settings to a compatible AMD (AMP) form. So that you can use the faster XMP profiles on AMD motherboards. The obvious reason that DOCP exists as with everything related to these two companies, the Intel standard is more popular and thus more readily available.

Källa

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Kallar inte AMD det för DOCP?

Skickades från m.sweclockers.com

Tror det står XMP på mitt Gigabyte moderkort så kanske är upp till företagen som gör moderkorten?
Edit: slog upp det snabbt på google, XMP är det på mitt X370 moderkort så finns både och då

Permalänk
Medlem

D.O.C.P för Asus ROG strix X470-F gaming

Visa signatur

janee

Permalänk

Tack alla, ska byta setting och se om det blir något bättre i spel

Visa signatur

Min Burk: CPU: Ryzen 2700X, CPU kylare: be quiet! Dark Rock Pro 4, GPU: ASUS ROG Strix RTX 3080, MOBO: Asus ROG Strix X470-F gaming, Case: Corsair Carbide 275R TG, Lagring: 4.5 TB av bara SSD:er