Fake news från Telenor?

Permalänk
Avstängd

Fake news från Telenor?

Har kört 100/100Mb/s via bredbandsbolaget. Har fungerat bra fått ut nästan exakt dessa hastigheter.
Fick ett brev där det stod att dom skulle höja hastigheten till 250/250Mb/s, längst ner står det lite fint "vi kommer göra en prisjustering" = högre pris.
Nu efter någon månad får jag ut 80/90Mb/s. Så lägre hastigheter och högre pris, tack så mycket.

Finns det något man kan göra eller är det bara tacka och ta emot?

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Hedersmedlem

@robalm: De har ju knappast sänkt din hastighet med mening bara för att jäklas. Vad har du felsökt än så länge? Vad säger de när du kontaktar dem?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Andreaz1:

@robalm: De har ju knappast sänkt din hastighet med mening bara för att jäklas. Vad har du felsökt än så länge? Vad säger de när du kontaktar dem?

Ja just det "felsökning" är nästa steg :D. Inget fel från min sida.
Jag har inte kontaktat dem, brukar inte leda till något ändå.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

Då vi inte får någon egentligen fakta om hur ditt nätverk ser ut eller anslutningstyp så är det ju bara gissningar, men här är några saker att som du kan titta på.

Skadade kablar/kontakter/uttag, är en ledare/kontakt skadad så kommer bara 2 av de 4 paren användas i kabeln => Max 100 Mbit/s
Router som bara klarar max 100 Mbit/s
Fiberomvandlare som bara klarar 100 Mbit/s
Switch som bara klarar 100 Mbit/s
Nätverkskort som bara klarar 100 Mbit/s
Dålig mottagning på det trådlösa nätverket (om det är det du använder)
Etc.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av loefet:

Då vi inte får någon egentligen fakta om hur ditt nätverk ser ut eller anslutningstyp så är det ju bara gissningar, men här är några saker att som du kan titta på.

Skadade kablar/kontakter/uttag, är en ledare/kontakt skadad så kommer bara 2 av de 4 paren användas i kabeln => Max 100 Mbit/s
Router som bara klarar max 100 Mbit/s
Fiberomvandlare som bara klarar 100 Mbit/s
Switch som bara klarar 100 Mbit/s
Nätverkskort som bara klarar 100 Mbit/s
Dålig mottagning på det trådlösa nätverket (om det är det du använder)
Etc.

Jag har kört 250Mb/s förr och det fungerade utmärkt.
Inga fel från min sida..

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

Inte så mycket info man får. Men begränsad av din router kanske?
Innan när jag bodde i lägenhet skiljde det mycket när på dygnet man gjorde speedtest. Var det mot kvällen så var det alltid lägre än mitt på dagen när inte så många är hemma tex.
Finns såklart de i supporten som inte ger så mycket hjälp om man ringer, men har du tur får du någon som faktiskt kan ge dig riktigt bra hjälp.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av robalm:

Jag har kört 250Mb/s förr och det fungerade utmärkt.
Inga fel från min sida..

Att du har kört det förr betyder ju inte att allt fungerar precis som det ska nu. Är du inte villig att varken felsöka eller kontakta dem för att få hjälp är jag osäker på vad du vill att vi ska hjälpa dig med?

Permalänk
Medlem

Byt leverantör, största påtryckningsmedlet du har.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Troligtvis har det blivit något fel i deras system som gjort att tjänsten inte ändrats i Netadmin (som är ett gemensamt system för operatörerna varifrån fibertjänster hanteras) utan bara i deras faktureringssystem. Supporten fixar detta på fem minuter, inget avancerat. Orimligt att skapa en tråd på Sweclockers och gnälla innan du ens gjort ett försök att nå dem. Lovar dig att om du bara ringer supporten fixar de detta på fem minuter.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Andreaz1:

Att du har kört det förr betyder ju inte att allt fungerar precis som det ska nu. Är du inte villig att varken felsöka eller kontakta dem för att få hjälp är jag osäker på vad du vill att vi ska hjälpa dig med?

Tack, det löste sig :D. Kan du ta bort tråden är du snäll. Ber om ursäkt för min "dagen efter" brain
Det var min router som var dum, sorry telenor

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Hedersmedlem

Att förstöra trådstarten är fult gjort mot de som har lagt tid på att försöka hjälpa dig och det är inte OK. Lämna lösningen på ditt problem bara så kan det komma andra till nytta i framtiden.

OP återställd och tråden låst.