Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Noob I am:

Verkar som de nya bestämmelserna runt aerodynamik fungerar som planerat. Tills nästa år borde FIA ta bort DRS mellan kurva 3 och 4 så kanske vi får ändå mer racing och mindre motorvägsomkörningar.

tävlings spoilers

Vilket race!

Var jätte underhållande tills att my boy Leclerc fick problem

Blev lite orolig i början att Leclerc inte klarar press, men han presterade bra och förtjänade verkligen driver off the day. Istället fick man det återigen bekräftat att Vettel inte klarar press. Mina pengar ligger på att Vettel aldrig kommer vinna en femte titel. Sedan tycker jag Ferrari imponerade rejält, inte lätt att sabotera en F1 bil på distans men de lyckades få båda Renaulten att gå sönder.

Dold text

Blev också orolig över Leclerc i början, men det försvann snabbt när han tog tillbaka ledningen på bara några varv och fortsatte att sticka ifrån. Han förtjänade verkligen den vinsten och hoppas att han kan få ta den i Kina nästa gång.

Blev väldigt imponerad av Norris som slutade på 6:e och fick sina första poäng i F1. Blir riktigt glad av att se en starkare McLaren i år, vilket gör det extra synd att Sainz fick punktering av Verstappen. Men sånt börjar tyvärr bli vanligt när Verstappen blir omkörd.

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezer64Pro:

Nu är det halmgubbetillverkning, då du tar upp saker jag inte ens har nämnt.

Som du kanske inser om du läser mitt inlägg igen, så sa jag aldrig att du föreslagit eller nämnt dessa andra "orättvisor", jag påpekade helt enkelt att det finns betydligt fler och större orättvisor än den du nämner och att ha tur/otur med tillfälligheter är en del av motorsporten.

Skrivet av Freezer64Pro:

Det enda jag svarar på är det jag har fetmarkerat.
Då SC samlar ihop fältet är detta inget problem, utom i de sällsynta tillfällen en varvad förare tillåts att passera ledaren. Den eller de förarna får vänta ett varv på att gå i depån i fall de väljer att inte köra ifatt övriga förare och därigenom kan följa med övriga förare in i depån.

Fast det är visst ett problem. Fältet blir inte ihopsamlat samma sekund om Säkerhetsbilen blir deployad. Säkerhetsbilen åker ut på banan och låter bilar passera tills den plockat upp ledaren, sedan kommer fältet långsamt att samlas ihop. Men det är inte ovanligt att det tar flera varv innan fältet är helt ihopsamlat. Så detta är visst ett högst påtagligt problem med ditt förslag, om du nu inte också menar att depån ska vara helt stängd under hela SC-perioden och öppna först efteråt? Men då är det inte heller något problem eftersom ledaren kommer komma till depån först av alla (men vill sannolikt inte gå in eftersom det innebär att hela fältet kan passera honom).

Det vanliga är ju att man försöker gå i depå innan man blir upplockad av SC, vilket jag tolkar är vad ditt förslag också handlar om. Men att det är ledaren som måste få chansen först. Alltså kommer en varvad bil som ligger direkt bakom ledaren också kunna dyka in i depån (för att tjäna på bilar framför honom) och mitt scenario från föregående inlägg är infriat.

Vidare så tänker du inte heller på VSC, där farten sänks till given takt och alla behåller sina positioner/avstånd till varandra. Även här är det ju fördelaktigt att gå i depå, men det är inte garanterat att alla hinner gå in innan den upphör. Så även i detta scenario kan en "nästan varvad" bil vänta in ledaren och dyka in i depån med honom.

Skrivet av Freezer64Pro:

Blinkande depålampa? En varvad förare som exempelvis ligger direkt bakom ledaren men ett helt varv efter får naturligtvis gå in i depån även om ledaren inte gör det.
Under SC hålls farten nere samt är omkörningsförbud tills ledaren har passerat en linje. Samma sak skulle gälla vid depåöppning när depån har varit stängd. Så huruvida de två bilarna ligger hack i häl är det inte oklart vem som får gå i depå, båda får självklart gå i depå eftersom de är bakom ledarbilen.
Det jag inte vill ha är att depån öppnar exempelvis 20 sekunder efter det att ledarbilen passerar depåinfarten. Vilket har hänt.

Freezer

Fast vänta här nu... Pratar du fortfarande som att depån skulle vara stängd? I F1 stänger inte depån ens under SC/VSC. Så allt snack om att depån skulle vara stängd kan lämnas därhän.

Problemet du uppfattar uppkommer endast då beskedet att SC kallas ut (och farten alltså omedelbart måste sänkas) kommer precis när ledaren har passerat depån, men till exempel tvåan eller trean inte har och hinner svänga in i depån och kan mer eller mindre komma ut på samma position efteråt. Sedan när fältet samlas ihop har de bakomvarande har alltså tjänat in "ett helt depåstopp" på ledaren. Men detta är ett väldigt osannolikt scenario, då det innebär att ledaren ska ha hunnit passerat depåinfarten, men inte passerat depåutfarten (där säkerhetsbilen då som tidigast kan plocka upp ledaren). Har ledaren passerat depåutfarten så måste säkerhetsbilen vänta in ledaren på nästa varv, vilket även ger ledaren möjlighet att gå i depå innan han blir upplockad (alltså oavsett om tvåan och trean hunnit gå i depå föregående varv), eftersom farten är konstant.

Det vanligaste problemet med säkerhetsbil är dock ett helt annat, likt det som hände mellan Hamilton och Vettel i premiärracet i Melbourne förra året. I det fallet hade Hamilton en betryggande ledning och gick i depå (deltatid strax över 20 sekunder). Några varv senare så fumlar Haas med sina depåstopp och båda bilarna stannar på banan, vilket kallar ut VSC. Vettel som då är i ledning (egentligen bara fiktivt, då han behöver göra ytterligare ett depåstopp), får då en gratischans att gå i depå under VSC, när hastigheten är kraftigt begränsad, så att deltatiden kanske är närmare 10 sekunder istället.

Ärligt talat så känns du inte alls särskilt insatt i F1 och kanske inte bör ha allt för starka åsikter om vad som funkar eller inte. Det var alltså ganska länge sedan som depån överhuvudtaget stängdes under gulflagg eller SC.

Permalänk
Medlem

F1 är bara så fantastiskt ibland !
Kör ett bra lopp så hyllas du som den nästa messias.
Ända tills nästa lopp såklart.

Det finns ju 2 enkla regler för F1:
1: Det är bilen inte föraren.
2: Det spelar ingen roll hur bra du har varit eller hur länge, kör ett dåligt lopp och du är "slut".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

F1 är bara så fantastiskt ibland !
Kör ett bra lopp så hyllas du som den nästa messias.
Ända tills nästa lopp såklart.

Det finns ju 2 enkla regler för F1:
1: Det är bilen inte föraren.
2: Det spelar ingen roll hur bra du har varit eller hur länge, kör ett dåligt lopp och du är "slut".

Jag tycker att dina "enkla regler" överhuvudtaget inte är förankrade i verkligheten.

1. Visst, det spelar i allra högsta grad roll vilken bil du sitter i. Men att föraren inte spelar någon roll är en oerhört stor överdrift. Exemplen är många (spoiler för den som inte sett Bahrains GP):

  • Vettel vs Leclerc - Trots en relativt dålig start i helgens race kunde Leclerc kämpa sig tillbaka upp i toppen och dominera racet fram tills att bilen havererade. Vettel å andra sidan (som vi vet inte på något sätt blir missgynnad/nedprioriterad av Ferrari) hade oerhört stora problem och gjorde ett enormt stort misstag i fajten med Hamilton som kostade flera placeringar.

  • Verstappen vs Gasly - Jag vet inte ens vad man kan säga om Gaslys två inledande race jämfört med hans teamkollegas. 4 poäng mot 27 (och då fick Gasly två platser till skänks när båda Renaulterna havererar med 3 varv kvar, samma incident innebar dessutom att Verstappen inte fick chansen att plocka Leclerc).

  • Hamilton vs Bottas - Förra säsongen - 11-0 i vinster (10-1 om vi rättmätigt ger Bottas Rysslands GP, dock hela 17-3 (16-4) i race head-to-head), 408 mot 247 poäng, samt 11-2 i Pole positions (17-6 totalt i kval head-to-head).

  • Alonso vs Vandoorn- Förra säsongen - 21-0 i kval(!), 50-12 i poäng (trots tre gånger fler DNFs på Alonso), 10-3 i race head-to-head (utan någon DNF)

Dold text

Denna statistik visar på oerhört stora skillnader förare emellan, trots att de tävlar med samma team med liknande förutsättningar. Listan kan även göras betydligt längre.

2. Stämmer inte heller. Det bästa exemplet är kanske Schumachers comeback 2010, som lämnade ganska mycket att önska. Han blev allt som oftast rejält slagen av den, vid det laget, relativt unge Nico Rosberg. Trots detta betraktas Michael Schumacher fortfarande som en av de absolut bästa förarna genom tiderna. Jag skulle säga att den sista sejouren i Mercedes överhuvudtaget inte har påverkat hans anseende eller rykte (rätt eller fel är upp till var och en att bedöma).

Ett annat exempel är Romain Grosjean, som har en oerhört hög högsta nivå och har gjort några riktigt otroliga insatser. Men hans lägstanivå är så låg att man ibland undrar om han på veckobasis drabbas av mentala härdsmältor. Han gick poänglös genom de första åtta racen förra säsongen (medans hans teamkamrat håvade in poäng vid flera race), ofta på grund av riktigt dåliga och klantiga beslut. Men han repade sig mot andra halvan av säsongen och gjorde ett par riktigt goda insatser och det är endast på grund av dessa han fortfarande har ett säte i F1. Om du har sett "Drive to Survive" på Netflix, så inser man hur starkt ifrågasatt Grosjean var under säsongen och hur nära det var att han åkte ut. Detta berodde alltså inte på hans insats i ett race, utan hans insats under den pågående (och även tidigare) säsonger. Jag är beredd att sätta min högra hand på att han hade varit ute senast efter Spaniens GP förra året, om han hade varit rookie eller bara inte haft den gedigna resumé som hans faktiskt har.

Sen säger jag inte att F1 inte kan vara brutalt och kapa en vid anklarna redan innan man klivit ur bilen, men att det generellt är "endast sista resultatet som räknas", är helt enkelt felaktig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

2. Stämmer inte heller. Det bästa exemplet är kanske Schumachers comeback 2010, som lämnade ganska mycket att önska. Han blev allt som oftast rejält slagen av den, vid det laget, relativt unge Nico Rosberg. Trots detta betraktas Michael Schumacher fortfarande som en av de absolut bästa förarna genom tiderna. Jag skulle säga att den sista sejouren i Mercedes överhuvudtaget inte har påverkat hans anseende eller rykte (rätt eller fel är upp till var och en att bedöma).

Jag tror generellt det är svårt för äldre förare att vara framgångsrika idag, och Schumacher var väl 40 vid comebacken. Trots hans förmåga och rutin påverkade nog åldern lite för mycket.

Permalänk
Medlem

@Blomman90:
Vad gäller senaste racet så vet ingen utanför Ferrari exakt varför Vettel inte hängde med.
Det kan mycket väl ha varit något problem som Ferrari garanterat inte berättar.
Inte så att jag vill förminska LeClercs insats, han körde ju helt rätt rakt igenom.

Och Bottas vs Ham, Hamilton var garanterad plats som förste förare och Bottas skrev på som andre.
Att Ham är en bra kvalare vet vi ju redan.
Vem vet vilka skillnader det var mellan bilarna 2018, men att Ham fick första-tjing på nya och bättre prylar är ju givet.
Och varje gång resultatet blir Ham 1 Bot 2 så vet vi ju att Bottas varit en bra teammate och följt team order om att "spara bränsle/däck/etc" och att inte utmana framåt.
Är det nånting Mera är bra på så är det att sköta team orders på ett snyggt sätt.

Alonso vs Vandoorne var ju samma sak.
McLaren verkade ju tåla vad som helst av Alonso, helt klart gjorde han vad han ville, fick säga vad som helst, och fick allt han pekade på.
Utom just en snabb bil då.

Rosberg vs Schumacher är dock lite mer intressant.
Rosberg har ju knappast prisats av någon, så att han lyckades slå den 7-faldige världsmästaren kan ju omöjligt bero på annat än att Schumacher var slut som F1 förare (minns exakt hur snacket gick) /s.
Och det hela ändrades ju inte ens när han ger den numera 5-faldiga världsmästaren Hamilton en riktigt bra fight 2015 och klår han 2016.
Ingen ser Rosberg som en av de stora, trots att han slagit 2 multipla världsmästare i samma bil.

Jag minns även snacket om Senna under hans sista säsong.
Han var helt klart en föredetting enligt F1 pressen, frågan var inte om han skulle sluta utan snarare vilket race det skulle ske.
Sen krashade han ju och har hyllats som en gud sedan dess.

Det är extremt få förare som lyckas lyfta en uppenbart sämre bil till orealistiska resultat.
Schumacher i Benetton var en av dom.
Kan på rak arm inte komma på fler.

Och listan på erkänt bra förare som inte lyckas med nånting i "fel bil" är ju lång.

Det däremot lättare att hitta bilar som skapat världsmästare från till synes ingenstans.
Se bara på Button 2009, sågs som en medioker förare innan han hamnade i en otippat bra bil och fullständigt dominerade en säsong.

Min poäng är inte att dissa F1 förare utan snarare att ALLA F1 förare har potential att bli världsmästare om dom hamnar i rätt bil.

Permalänk
Medlem

@svensktiger du nämner att Rosberg var bra för att han har slått både Hamilton och Schumacher i samma bil. För att vara konsekvent borde du kanske nämna att Button slog Hamilton i mclaren 2011. 2012 hamnade han 2 poäng bakom Hamilton. Sedan slog Button Villeneuve i Renault 2003.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk

Någon mer som fått sin prenumeration stoppad på F1 TV? Verkar som att dom tillslut förstod att man kunde kringgå deras system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agustavsson:

Någon mer som fått sin prenumeration stoppad på F1 TV? Verkar som att dom tillslut förstod att man kunde kringgå deras system.

Vad för något är det man kan kringgå?

Permalänk
Skrivet av edvinnn:

Vad för något är det man kan kringgå?

Eftersom viasat har rättigheterna i Sverige detta år så gick det ju inte att registrera sig här. Däremot om man först körde en gratis testvecka och sedan lät prenumerationen rulla så gick det bra.

Jag hade tidigare under morgonen problem med att det stod att jag inte kunde se kvalet pga att jag befinner mig i sverige, det fungerade inte heller att byta land på min VPN. Men nu funkar det i alla fall igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agustavsson:

Eftersom viasat har rättigheterna i Sverige detta år så gick det ju inte att registrera sig här. Däremot om man först körde en gratis testvecka och sedan lät prenumerationen rulla så gick det bra.

Jag hade tidigare under morgonen problem med att det stod att jag inte kunde se kvalet pga att jag befinner mig i sverige, det fungerade inte heller att byta land på min VPN. Men nu funkar det i alla fall igen.

Utan att känna till detaljerna så känns det inte som att det där stämmer. Varför har F1 isf Sverige listat (med F1TV Pro förbockat) på https://f1tv.formula1.com/en/content-schedule samt med Sverige som ett val (med F1TV Pro som en tillgänglig tjänst) på https://www.formula1.com/en/subscribe-to-f1-tv.html#en ?

Min tolkning är iaf att Viasats nya avtal (nytt med start 2019) förmodligen ser helt annorlunda ut jämfört diskussionen förra året (rimligen billigare om de inte längre får exklusivitet) och att F1 nu kör F1TV Pro parallellt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Utan att känna till detaljerna så känns det inte som att det där stämmer. Varför har F1 isf Sverige listat (med F1TV Pro förbockat) på https://f1tv.formula1.com/en/content-schedule samt med Sverige som ett val (med F1TV Pro som en tillgänglig tjänst) på https://www.formula1.com/en/subscribe-to-f1-tv.html#en ?

Min tolkning är iaf att Viasats nya avtal (nytt med start 2019) förmodligen ser helt annorlunda ut jämfört diskussionen förra året (rimligen billigare om de inte längre får exklusivitet) och att F1 nu kör F1TV Pro parallellt.

Det är även reklam för F1TV Pro under viaplays sändningar. Så det du säger är något på ett eller annat sätt sant

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Utan att känna till detaljerna så känns det inte som att det där stämmer. Varför har F1 isf Sverige listat (med F1TV Pro förbockat) på https://f1tv.formula1.com/en/content-schedule samt med Sverige som ett val (med F1TV Pro som en tillgänglig tjänst) på https://www.formula1.com/en/subscribe-to-f1-tv.html#en ?

Min tolkning är iaf att Viasats nya avtal (nytt med start 2019) förmodligen ser helt annorlunda ut jämfört diskussionen förra året (rimligen billigare om de inte längre får exklusivitet) och att F1 nu kör F1TV Pro parallellt.

Ja det är ju bra för oss i så fall. Men inför säsongsstarten så va det fler som hade problem att regga konton om man var baserad i Sverige. Jag har också för mig att det stod något om at Viasat hade ensamrätt i Sverige även under 2019. Men hur som helst är det ju att man slipper både deras sändningar samt ockerpriser.

Permalänk
Medlem

I Viasats sändningar görs det till och med reklam för F1 TV Pro på svenska i bild, så nog ska det fungera och Viasat har då inte ensamrätt.

Permalänk
Medlem

Idag trodde man verkligen att Ferrari skulle ta 1:a och 2:a plats efter en marginal på nästan 1,5 sekunder till Mercedes i FP3, men hur lyckas de inte få ihop det? Det verkar inte spela någon roll hur mycket snabbare Ferrari är, Mercedes verkar vinna oavsett...

Tog bort spoiler-tagg
Permalänk
Skrivet av edvinnn:

Idag trodde man verkligen att Ferrari skulle ta 1:a och 2:a plats efter en marginal på nästan 1,5 sekunder till Mercedes i FP3, men hur lyckas de inte få ihop det? Det verkar inte spela någon roll hur mycket snabbare Ferrari är, Mercedes verkar vinna oavsett...

Bra fråga, är Leclerc för hungrig och Vettel för trött? Jag tror det kan bli ett riktigt bra lopp imorgon, får se hur det går i kurva 8!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av edvinnn:

Idag trodde man verkligen att Ferrari skulle ta 1:a och 2:a plats efter en marginal på nästan 1,5 sekunder till Mercedes i FP3, men hur lyckas de inte få ihop det? Det verkar inte spela någon roll hur mycket snabbare Ferrari är, Mercedes verkar vinna oavsett...

För att mercedes aldrig vrider på vid träning. Finner det märkligt att kommentatorer och skribenter låter sig bli lurad race efter race, år efter år. Mercedes är en bättre bil, är i många fall snabbare och sannolikt nästan alltid mer lättkörd.

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av Sidde:

För att mercedes aldrig vrider på vid träning. Finner det märkligt att kommentatorer och skribenter låter sig bli lurad race efter race, år efter år. Mercedes är en bättre bil, är i många fall snabbare och sannolikt nästan alltid mer lättkörd.

Tror det kommer från ett hopp om att att Mercedes dominans de senaste 5 åren ska utmanas på riktigt. De som täcker F1 är ofta väldigt investerade i sporten och vet att dominansen måste ta slut om F1 ska få en större tillväxt.

Men i det här fallet tror jag det handlar om att Mercedes testade med för mycket downforce i FP3 och att banan var mycket varmare. Framåt slutet av Q2 var den så kall att Ferrari inte kunde få liv i däcken på rätt sätt.

Jag förstår inte heller varför Ferrari tog risken med medium-däcken i Q2. På en stadsbana med murar behöver föraren ha en progressiv utveckling för att hitta tid, de störde helt det med denna strategin.

Jag ser det som att Ferrari förmodligen har en marginellt snabbare bil är Mercedes när allt funkar. Men en kombination av ett avvikande aerokoncept som försvårar setup och konstiga strategiska beslut gör att de inte har en chans mot Mercedes.

Permalänk
Medlem

Kul race idag, inte varje race det avgörs på sista raksträckan. Blir himla trött på alla som klagar på att F1 är tråkigt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av edvinnn:

Kul race idag, inte varje race det avgörs på sista raksträckan. Blir himla trött på alla som klagar på att F1 är tråkigt...

Det är ju s*tans förutsägbart dock. Vilket gör att det tar bort en stor del av spänningen. Att öht ha ett teammästerskap till exempel...

Permalänk
Medlem

Dagens lopp var inte tråkig men inte fantastisk heller. Vad som dödade loppet för mig var när Bottas blev tillsagd att backa av (och spara däcken) då han körde för hårt och tog för mycket på Leclerc.

Jag hoppas fortfarande på att årets förändringar på vingarna kommer generera bättre racing, men jag kan hålla med om att det ofta är väldigt förutsägbart.

Slutligen, vad tusan har hänt med kameraarbetet och 'regisseringen' vid loppen? Senast i Kina men även i det här loppet var det allt annat än bra. Och jag förundras över hur otydlig radiotrafiken är den här säsongen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danielkm:

Slutligen, vad tusan har hänt med kameraarbetet och 'regisseringen' vid loppen? Senast i Kina men även i det här loppet var det allt annat än bra. Och jag förundras över hur otydlig radiotrafiken är den här säsongen...

Ja, instämmer... det var bättre förr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Det är ju s*tans förutsägbart dock. Vilket gör att det tar bort en stor del av spänningen. Att öht ha ett teammästerskap till exempel...

Att ha "Drivers Championship" känns konstigt för mig.
Det enda som spelar roll är ju faktiskt "Constructors", alla pengar kommer ju därifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edvinnn:

Kul race idag, inte varje race det avgörs på sista raksträckan. Blir himla trött på alla som klagar på att F1 är tråkigt...

Varenda race avgörs på sista raksträckan

Men visst, det var ett skapligt race.
Baku verkar leverera varenda år.
IMO kan dom stryka tråkiga Monaco och permanent ersätta med Baku.

Permalänk
Medlem

Ricciardo och Grosean kan inte må bra just nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danielkm:

Dagens lopp var inte tråkig men inte fantastisk heller. Vad som dödade loppet för mig var när Bottas blev tillsagd att backa av (och spara däcken) då han körde för hårt och tog för mycket på Leclerc.

Samtidigt så måste man tänka på att Leclerc fortfarande behövde gå i depå då, vilket Bottas inte behövde så det var relevant att be honom att backa av så att däcken kunde hålla loppet ut. Det viktiga var att han och Hamilton skulle klara av att komma före Leclerc efter dennes depåstopp.

Och även om man har ett jätteförsprång är det helt bortkastat om det skulle bli situation med pace car. Då har man bara kastat bort ledningen helt.

Sedan är det kul att Bottas fick vinna. Hamilton har trots allt 5 vinster i bagaget och Mercedes-teamet måste även tänka på framtiden. Hur det kommer att se ut i slutet av säsongen är ännu öppet, men för sämjan i teamet så är det bra att undvika teamorder i detta läget.

Det var i alla fall kul att se att Kimi lyckades köra in poäng även denna gång trots start från depå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Samtidigt så måste man tänka på att Leclerc fortfarande behövde gå i depå då, vilket Bottas inte behövde så det var relevant att be honom att backa av så att däcken kunde hålla loppet ut. Det viktiga var att han och Hamilton skulle klara av att komma före Leclerc efter dennes depåstopp.

Och även om man har ett jätteförsprång är det helt bortkastat om det skulle bli situation med pace car. Då har man bara kastat bort ledningen helt.

Sedan är det kul att Bottas fick vinna. Hamilton har trots allt 5 vinster i bagaget och Mercedes-teamet måste även tänka på framtiden. Hur det kommer att se ut i slutet av säsongen är ännu öppet, men för sämjan i teamet så är det bra att undvika teamorder i detta läget.

Det var i alla fall kul att se att Kimi lyckades köra in poäng även denna gång trots start från depå.

Hamilton har 75 vinster varav 2 i år.
Det är Bottas som numera har vunnit 5 gånger, också 2 i år

Och japp, det är "lätt" att se ut som en hjälte en stund när man kör på en annan strategi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Hamilton har 75 vinster varav 2 i år.
Det är Bottas som numera har vunnit 5 gånger, också 2 i år

Och japp, det är "lätt" att se ut som en hjälte en stund när man kör på en annan strategi.

Antar att han syftar på fem mästerskaps vinster/titlar.

Dock tror jag inte han kommer finna sig i att inte vinna mästerskapet, han siktar nog på schumachers rekord å ska han slå det så kan han inte ge bort något.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av sKRUVARN:

Antar att han syftar på fem mästerskaps vinster/titlar.

Dock tror jag inte han kommer finna sig i att inte vinna mästerskapet, han siktar nog på schumachers rekord å ska han slå det så kan han inte ge bort något.

Skickades från m.sweclockers.com

Hamilton kan ju verkligen dra på lite extra när det verkligen behövs, typ som i kvalen. Känns inte som att Bottas har samma kvalité där så kan bli rätt tufft längre in i säsongen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Hamilton kan ju verkligen dra på lite extra när det verkligen behövs, typ som i kvalen. Känns inte som att Bottas har samma kvalité där så kan bli rätt tufft längre in i säsongen.

Men så har vi Nico Rosberg.