Skrivet av Freezer64Pro:
Nu är det halmgubbetillverkning, då du tar upp saker jag inte ens har nämnt.
Som du kanske inser om du läser mitt inlägg igen, så sa jag aldrig att du föreslagit eller nämnt dessa andra "orättvisor", jag påpekade helt enkelt att det finns betydligt fler och större orättvisor än den du nämner och att ha tur/otur med tillfälligheter är en del av motorsporten.
Skrivet av Freezer64Pro:
Det enda jag svarar på är det jag har fetmarkerat.
Då SC samlar ihop fältet är detta inget problem, utom i de sällsynta tillfällen en varvad förare tillåts att passera ledaren. Den eller de förarna får vänta ett varv på att gå i depån i fall de väljer att inte köra ifatt övriga förare och därigenom kan följa med övriga förare in i depån.
Fast det är visst ett problem. Fältet blir inte ihopsamlat samma sekund om Säkerhetsbilen blir deployad. Säkerhetsbilen åker ut på banan och låter bilar passera tills den plockat upp ledaren, sedan kommer fältet långsamt att samlas ihop. Men det är inte ovanligt att det tar flera varv innan fältet är helt ihopsamlat. Så detta är visst ett högst påtagligt problem med ditt förslag, om du nu inte också menar att depån ska vara helt stängd under hela SC-perioden och öppna först efteråt? Men då är det inte heller något problem eftersom ledaren kommer komma till depån först av alla (men vill sannolikt inte gå in eftersom det innebär att hela fältet kan passera honom).
Det vanliga är ju att man försöker gå i depå innan man blir upplockad av SC, vilket jag tolkar är vad ditt förslag också handlar om. Men att det är ledaren som måste få chansen först. Alltså kommer en varvad bil som ligger direkt bakom ledaren också kunna dyka in i depån (för att tjäna på bilar framför honom) och mitt scenario från föregående inlägg är infriat.
Vidare så tänker du inte heller på VSC, där farten sänks till given takt och alla behåller sina positioner/avstånd till varandra. Även här är det ju fördelaktigt att gå i depå, men det är inte garanterat att alla hinner gå in innan den upphör. Så även i detta scenario kan en "nästan varvad" bil vänta in ledaren och dyka in i depån med honom.
Skrivet av Freezer64Pro:
Blinkande depålampa? En varvad förare som exempelvis ligger direkt bakom ledaren men ett helt varv efter får naturligtvis gå in i depån även om ledaren inte gör det.
Under SC hålls farten nere samt är omkörningsförbud tills ledaren har passerat en linje. Samma sak skulle gälla vid depåöppning när depån har varit stängd. Så huruvida de två bilarna ligger hack i häl är det inte oklart vem som får gå i depå, båda får självklart gå i depå eftersom de är bakom ledarbilen.
Det jag inte vill ha är att depån öppnar exempelvis 20 sekunder efter det att ledarbilen passerar depåinfarten. Vilket har hänt.
Freezer
Fast vänta här nu... Pratar du fortfarande som att depån skulle vara stängd? I F1 stänger inte depån ens under SC/VSC. Så allt snack om att depån skulle vara stängd kan lämnas därhän.
Problemet du uppfattar uppkommer endast då beskedet att SC kallas ut (och farten alltså omedelbart måste sänkas) kommer precis när ledaren har passerat depån, men till exempel tvåan eller trean inte har och hinner svänga in i depån och kan mer eller mindre komma ut på samma position efteråt. Sedan när fältet samlas ihop har de bakomvarande har alltså tjänat in "ett helt depåstopp" på ledaren. Men detta är ett väldigt osannolikt scenario, då det innebär att ledaren ska ha hunnit passerat depåinfarten, men inte passerat depåutfarten (där säkerhetsbilen då som tidigast kan plocka upp ledaren). Har ledaren passerat depåutfarten så måste säkerhetsbilen vänta in ledaren på nästa varv, vilket även ger ledaren möjlighet att gå i depå innan han blir upplockad (alltså oavsett om tvåan och trean hunnit gå i depå föregående varv), eftersom farten är konstant.
Det vanligaste problemet med säkerhetsbil är dock ett helt annat, likt det som hände mellan Hamilton och Vettel i premiärracet i Melbourne förra året. I det fallet hade Hamilton en betryggande ledning och gick i depå (deltatid strax över 20 sekunder). Några varv senare så fumlar Haas med sina depåstopp och båda bilarna stannar på banan, vilket kallar ut VSC. Vettel som då är i ledning (egentligen bara fiktivt, då han behöver göra ytterligare ett depåstopp), får då en gratischans att gå i depå under VSC, när hastigheten är kraftigt begränsad, så att deltatiden kanske är närmare 10 sekunder istället.
Ärligt talat så känns du inte alls särskilt insatt i F1 och kanske inte bör ha allt för starka åsikter om vad som funkar eller inte. Det var alltså ganska länge sedan som depån överhuvudtaget stängdes under gulflagg eller SC.