Har forum rätt att spara allt utom det uppenbara spårbara?

Permalänk
Medlem

Har forum rätt att spara allt utom det uppenbara spårbara?

Ett forum upplyste sina användare om nya datalagen inte ger användarna rätten att be forumdrivarna att radera gammalt innehåll, utan forumet anonymiserar då bara användarens nick och behåller texter och foton i inläggen.

Vilket gjorde mig nyfiken om dom har lagligt stöd i detta, vilket jag frågat datainspektionen men svaret dröjer. Alla kan skriva en sida med regler, som fildelarsidorna förr gjorde i tro om att dom frånskrev sig ansvar, och jag anar att många forum gör det samma utan att ha lagmässigt stöd i sina punkter.

"Reglerna uppdateras då och då och du är skyldig att kontinuerligt hålla
dig informerad om ändringar i dessa villkor."

1) Om gamla medlemmar har godkänt enklare forumregler förr i tiden, innebär det då att forumägarna kan göra regeländringar och att medlemmar automatiskt godkänt de nya reglera också, eller är det inte forumägarnas skyldighet att dels informera om ändringar och begära in nya godkännande till dessa?

För när jag registrerade mig på forumet så kunde man radera sina uppladdade bilder osv. Men nu kan inga bilder raderas, och texten man skriver kan redigeras & raderas inom 2 timmar sedan betraktar forumet det som deras.

En av forumets paragrafer lyder
"Du har själv upphovsrätten till text och bild du lägger ut,
men det innebär också en skyldighet att följa svensk lag och dessa regler.
Vi har dock rätt att utan särskild ersättning använda material som har publicerats på i forumet i det redaktionella arbetet."

Om vi användare nu har godkänt denna punkt, bör då inte forumet vara skyldiga till att lyssna på oss upphovsrättsinnehavare om vi ber om att material raderas?

Jag vill be forumet att radera så mycket som möjligt, framförallt mina bilder.
När jag var ny, då kunde jag själv radera bilderna.
Med tiden och nya lagar, så ändrade forumet sina regler.

Min huvudsakliga fråga är alltså; måste inte användare godkänna de nya forumreglerna för att bli skyldiga att följa dessa? Får forum neka att radera bilder? Och hur blev det med nya EU lagen, om jag laddat upp MEME-bilder eller annat som krockar med lagen, blir jag då skyldig eller forumet?

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Alltså om du med "den nya datalagen" avser GDPR-lagstiftningen så berör den inte bilder du laddat upp bara för att du är upphovsman. Man pratar bara om skydd av personuppgifter. D.v.s. om du inte laddat upp bilder där det går att identifiera levande personer så är inte lagen tillämplig.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Ifall ett forum gör ändringar i sitt användaravtal, måste inte medlemmar godkänna det nya avtalet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av faber:

Ifall ett forum gör ändringar i sitt användaravtal, måste inte medlemmar godkänna det nya avtalet?

Om du loggar in igen så brukar du acceptera de nya reglerna. Men nej du kan inte kräva att de tar bort gamla inlägg du skrivit om din chef. Såklart kan du fråga snällt, men då tar du bort context i trådar och det blir inte bra. Får nog bita i det sura äpplet bara.

Permalänk
Medlem

Jag ställde samma fråga till Datainspektionen i samband med att GDPR implementerades.

De hänvisade till ett fall i Österrike där man konstaterade att "radering genom anonymisering" uppfyller kravet. Det viktiga är att kopplingen till en person inte kan återskapas utan orimliga ansträngningar och även om vi i framtiden får teknik som kan de-anonymisera konton så anses denna metod vara tillräcklig för dagsläget.

https://www.ris.bka.gv.at/Dokumente/Dsk/DSBT_20181205_DSB_D12...

Vet dock inte vad som gäller vid bilder.

Permalänk
Medlem

Tycker det låter ologiskt att en tjänst kan ändra sina avtal utan få dom godkända av brukarna.

Det är som att Facebook ändrar sitt avtal efter några månader till att "genom att logga in en gång till så äger vi även din bostad utan att du ens läst avtalsändringen".

Permalänk
Medlem
Skrivet av faber:

Tycker det låter ologiskt att en tjänst kan ändra sina avtal utan få dom godkända av brukarna.

Det är som att Facebook ändrar sitt avtal efter några månader till att "genom att logga in en gång till så äger vi även din bostad utan att du ens läst avtalsändringen".

Är nog snarare regel än undantag att dessa "godkännanden" inte uppfyller lagkraven och därmed ofta är helt ogiltiga. Detta gäller i synnerhet typen "Genom att använda tjänsten X så godkänner du att vi lagrar alla dina personuppgifter och säljer dom vidare till vem vi vill".

Permalänk
Medlem

Sedan är det skillnad på "personuppgifter" och "känsliga personuppgifter" när det kommer till GDPR.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K