Fråga angående tandläkarekostnader och debitering

Permalänk
Medlem

Fråga angående tandläkarekostnader och debitering

Var idag till tandläkaren för en undersökning där följande utspelade sig:

Kollade efter hål i tänderna
Kollade efter inflammation i tandköttet
Tandläkaren konstaterade att metalltråden jag har i underkäken hade lossnat från en Tand (Vilket man ser om man kollar i två sekunder)
Kollade igenom gamla röntgenbilder (Togs inga nya) och där tandläkaren rekommenderade att jag skall dra ut visdomständerna för att motverka framtida hål.

Vi bokade även tider för att rycka visdomständerna, tid till tandhygenist för rengöring samt en tid för att göra avgjutning till bettskena.

För detta blev jag debiterad:

Undersökning utförd av tandläkare: 865:-

Omfattande kompletterande undersökning utförd av tandläkare: 1055:-

https://www.folktandvardenstockholm.se/behandlingar-och-utbud... så står det att:

Undersökningen ska visa om du har hål i tänderna, tandköttsinflammation, tandlossning eller andra tecken på sjukdom eller problem i munnen.

I undersökningen ingår även upp till fyra röntgenbilder.

Du får också tips om hur du ska sköta tänderna på bästa sätt för att förebygga problem.

Jag kan ju tycka att titta på gamla röntgenbilder och ge tips på hur man förebygger framtida problem ingår i rad 3, men vad vet jag.
Jag kan inte se vad av detta som skulle vara en omfattande kompletterande undersökning.
När jag ringde till Folktandvårdsupplysningen så tyckte dom att detta var mycket märkligt och att jag inte bör ha blivit debiterad för detta.
Receptionisten på mottagningen sa att hon inte kunde göra något annat än att be tandläkaren höra av sig till mig.

Är det rimligt av tandläkaren att debitera 1920:- för ovanstående?
Ett besök som varade i 35 minuter. (Vanlig undersökning för 865:- pågår i 20-40 minuter)

Edit: https://www.expressen.se/nyheter/800-000-svenskar-luras-pa-ta...
Verkar finnas incitament till att luras också.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Du har tyvärr blivit lurad av honom men det är nog svårt att få rätt.
Allt ovan bör ingå av de 865:- han tog.

Byt tandläkare omgående och var noga att tala om för din umgängesgrupp vem det är så de inte gör samma misstag. Det här är anledningen till att jag haft samma tandläkare de senaste 15 åren.
Provade en annan vid ett besök och är fortfarande irriterad så här 10 år senare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Du har tyvärr blivit lurad av honom men det är nog svårt att få rätt.
Allt ovan bör ingå av de 865:- han tog.

Byt tandläkare omgående och var noga att tala om för din umgängesgrupp vem det är så de inte gör samma misstag. Det här är anledningen till att jag haft samma tandläkare de senaste 15 åren.
Provade en annan vid ett besök och är fortfarande irriterad så här 10 år senare

Nu efter att jag var in och läste såg jag att det skall ingå upp till 4 röntgenbilder också. Senast jag var på undersökning så debiterades jag 900:- för dessa.

Får höra vad han säger när/om han hör av sig.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Ring dom och be om en förklaring till räkningen?
Går du till folktandvården eller privat?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olsson80:

Ring dom och be om en förklaring till räkningen?
Går du till folktandvården eller privat?

Jag ringde dit och receptionisten sa bara att tandläkaren skall höra av sig.
Jag gick till Folktandvården.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Jag blev också blåst av folktandvården, går nu till CItyDental i Stockholm och är galet nöjd. De gör ingenting utan att berätta vad det kostar först.

Hos folktandvården var det mer, en undersökning som förut var "Inkluderad" med rensning av lite tandsten osv landade helt plötsligt på 2500.

Jag bestred fakturan, och de förlikade på 1500... men fortfarande mer än de typ 300 man betalar för en undersökning.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

@oobum: Inte för att vara sådan. Men nu överdriver du allt lite väl mycket. Det kostar inga 300 för en undersökning på citydental. https://www.citydental.se/priser.asp Och läser man om City Dental på nätet så är det allt en ehl del klagomål gällande både priser och behandlingarna folk fått där också. Så kul att det fungerat för dig. "City Dental är lågprisföretaget som utmanar Folktandvården. Men klagomålen har varit många och under en femårsperiod har de anmälts 86 gånger."

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

@oobum: Inte för att vara sådan. Men nu överdriver du allt lite väl mycket. Det kostar inga 300 för en undersökning på citydental. https://www.citydental.se/priser.asp Och läser man om City Dental på nätet så är det allt en ehl del klagomål gällande både priser och behandlingarna folk fått där också. Så kul att det fungerat för dig. "City Dental är lågprisföretaget som utmanar Folktandvården. Men klagomålen har varit många och under en femårsperiod har de anmälts 86 gånger."

My bad, 250 skall det ju vara såklart!

https://www.forsakringskassan.se/privatpers/tandvard/tandvard...

Finns nog ingen tandläkare som inte har fått några anmälningar på sig?

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Fick ett SMS nu från tandläkaren.
"Hej! Åtgärden som vi debiterade är för bedömning och remiss visdomständer. Det är skäligt pga den tid som läggs ner".

Jo, jo. Kollade nu hur länge jag egentligen var inne. 30 Minuter.
Det är alltså skäligt att debitera ett timarvode på närmare 4000:- i timmen, dvs 3X vad en försvarsadvokat har.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Skaffa frisktandvård? Jag pröjsar drygt 50kr i månaden sen ingår allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Fick ett SMS nu från tandläkaren.
"Hej! Åtgärden som vi debiterade är för bedömning och remiss visdomständer. Det är skäligt pga den tid som läggs ner".

Jo, jo. Kollade nu hur länge jag egentligen var inne. 30 Minuter.
Det är alltså skäligt att debitera ett timarvode på närmare 4000:- i timmen, dvs 3X vad en försvarsadvokat har.

Gissningsvis måste han göra arbete efter du lämnat för remissen som spär ut på tiden, kanske bifoga bilder osv. Sen tar nog ingen advokat jag skulle våga använda 1300/h.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Gissningsvis måste han göra arbete efter du lämnat för remissen som spär ut på tiden, kanske bifoga bilder osv. Sen tar nog ingen advokat jag skulle våga använda 1300/h.

Offentliga försvarare som blir tilldelade menade jag.
Jag var och ryckte en visdomstand för ett halvår sedan, på remiss från tidigare nämnd herre.
Så stället som eventuellt rycker igen har röntgenplåtar och all annan information som behövs.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

@oobum: Bara för att du fick 300:- från FK så går det inte på 250:- utan det kostar faktiskt 550:- på citydental för en standardundersökning. Det är som att säga om du hade gått dit vart annat år så är det gratis att göra undersökningar på citydental och det är det inte. Sedan så har citydental haft väldigt mycket anmälningar på sig till IVO. https://www.metro.se/artikel/city-dental-kritiseras-av-ivo-du... https://www.google.com/search?q=city+dental+ivo&ie=utf-8&oe=u...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Skaffa frisktandvård? Jag pröjsar drygt 50kr i månaden sen ingår allt.

Tyvärr inte möjligt för alla fick jag bittert erfara. Jag går tydligen under vissa ersättningsregler och utökat bidrag från Försäkringskassan (650kr/år) p.g.a stygga mediciner mot kronisk sjukdom. Trots att jag bara gjort 2-3 lagningar de senaste 10 åren skulle jag hamna i högsta klass per automatik och få en årskostnad strax över 10k.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Skaffa frisktandvård? Jag pröjsar drygt 50kr i månaden sen ingår allt.

Varför? Du blir lurad också...

Du betalar 50kr månaden för att du är i den lägsta riskgruppen, så du sköter dina tänder eller så har du tur med bakteriefloran i munnen.
Och allt? Folktandvården förväntar inte att du skall komma in och behöva laga hål eller något annat, det troliga är att du bara kommer bli undersökt.

Så, om du blir kallad var 18 månad så betalar du 900kr för den undersökningen.

Om du istället väljer att inte skaffa frisktandvård och betalar för en undersökning av en tandläkare var 18:e månad, så kostar den runt 865-890kr, men du får ett allmänt tandbidrag på antingen 300 eller 600 kr/år beroende på din ålder, och eftersom man kan ha två årsbidrag instående, så innbär det att faktiska kostnaden för undersökningen blir antingen 450 eller 900 kr lägre, dvs runt 430 kr eller gratis...

Så du skulle spara antingen runt 470kr eller 900kr varje år på att inte gå med i frisktandvården....

Om du har frisktandvård och något händer, dvs tex att du skulle få hål som måste lagas, då kommer folktandvården höja din månadskostnad så fort ditt nuvarande avtal går ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Varför? Du blir lurad också...

Det är en försäkring. Dvs om inget händer betalar man lite mer än det annars skulle kosta men om något händer betalar man mindre (ibland mycket mindre). Inget fel med att ha försäkring för tandkostnaderna om man vill det.

Permalänk
Medlem

@filbunke: jag har fått laga två gånger senaste året,
samt planeras operation för att dra ut två visdomständer innan året är slut.
hade blivit bra mycket dyrare än den 50 lapp man lägger i månaden idag,

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Det är en försäkring. Dvs om inget händer betalar man lite mer än det annars skulle kosta men om något händer betalar man mindre (ibland mycket mindre). Inget fel med att ha försäkring för tandkostnaderna om man vill det.

Nu blev jag lite nyfiken att kolla upp exakt vad denna försäkring ger som inte olycksfallsförsäkring eller landstinget (alltså ingrepp p.g.a skador eller sjukdom) täcker. Får du skada på tänderna under arbetstid täcks det av Försäkringskassan.

Utan att ha läst något större kring detta så verkar det som merparten av tänkbara akuta tandskador täcks av staten eller din olycksfallsförsäkring. Vad som återstår att täckas med Frisktandvårdsförsäkring vete tusan.

@aragon om du efter visdomständerna är dragna avslutar prenumerationen på Frisktandvård så har du gjort en riktigt bra affär ändå! Eftersom du ändå ligger i "billigaste" kategorin så har de bedömt att du sällan behöver laga tänder.. så jag får gratulera!

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Varför? Du blir lurad också...

Du betalar 50kr månaden för att du är i den lägsta riskgruppen, så du sköter dina tänder eller så har du tur med bakteriefloran i munnen.
Och allt? Folktandvården förväntar inte att du skall komma in och behöva laga hål eller något annat, det troliga är att du bara kommer bli undersökt.

Så, om du blir kallad var 18 månad så betalar du 900kr för den undersökningen.

Om du istället väljer att inte skaffa frisktandvård och betalar för en undersökning av en tandläkare var 18:e månad, så kostar den runt 865-890kr, men du får ett allmänt tandbidrag på antingen 300 eller 600 kr/år beroende på din ålder, och eftersom man kan ha två årsbidrag instående, så innbär det att faktiska kostnaden för undersökningen blir antingen 450 eller 900 kr lägre, dvs runt 430 kr eller gratis...

Så du skulle spara antingen runt 470kr eller 900kr varje år på att inte gå med i frisktandvården....

Om du har frisktandvård och något händer, dvs tex att du skulle få hål som måste lagas, då kommer folktandvården höja din månadskostnad så fort ditt nuvarande avtal går ut.

I teorin kanske, men betalar man någonsin under tusenlappen på folktandvården?

Alla ställen jag varit på lägger de in någon röntgenavgift, eller annat trams som äter upp det allmännas tandbidraget.

Försäkringen är väl i huvudsak en försäkring mot dem själva, inte hål.

En stillsam fundering är om personalen på folktandvården får procent på alla "extratjänster" de lurar på sina patienter.

edit:
Kan fylla på med min visdomstandsanekdot.
För ett antal år sedan så tyckte min tandläkare att vi behövde kolla upp mina visdomständer, så jag tackade ja till en extra röntgen. Vi landade kring tusenlappen efter tandbidraget.

Sedan blev jag kallad till ytterligare en undersökning när en ny person skulle ta röntgenbilder med deras nya maskin, kalaset landade norr om 2000 kr, givetvis utan åtgärd.

Sedan skulle jag bli kallad till ytterligare en undersökning på ett nytt ställe, här var de i alla fall tydliga redan i kallelsen att den skulle kosta mer än 4000 kronor.
Här kände jag mig tillräckligt lurad och tackade nej och avbröt processen.

Vet inte vad en åtgärd på mina visdomständerna hade kostat, om jag någonsin skulle få eller behöva det, eller hur många undersökningar som har krävts för att jag vi skulle komma i mål, dyrt och tidskrävande är det dock.

Blir fortfarande irriterad när jag tänker på det.

Visdomständerna sitter dock fortfarande kvar än idag, och jag har inga problem (än).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Skaffa frisktandvård? Jag pröjsar drygt 50kr i månaden sen ingår allt.

Wow, någon har bra tänder Jag betalar 72 och är nöjd med det.

Skrivet av filbunke:

Varför? Du blir lurad också...

Du betalar 50kr månaden för att du är i den lägsta riskgruppen, så du sköter dina tänder eller så har du tur med bakteriefloran i munnen.
Och allt? Folktandvården förväntar inte att du skall komma in och behöva laga hål eller något annat, det troliga är att du bara kommer bli undersökt.

Så, om du blir kallad var 18 månad så betalar du 900kr för den undersökningen.

Om du istället väljer att inte skaffa frisktandvård och betalar för en undersökning av en tandläkare var 18:e månad, så kostar den runt 865-890kr, men du får ett allmänt tandbidrag på antingen 300 eller 600 kr/år beroende på din ålder, och eftersom man kan ha två årsbidrag instående, så innbär det att faktiska kostnaden för undersökningen blir antingen 450 eller 900 kr lägre, dvs runt 430 kr eller gratis...

Så du skulle spara antingen runt 470kr eller 900kr varje år på att inte gå med i frisktandvården....

Om du har frisktandvård och något händer, dvs tex att du skulle få hål som måste lagas, då kommer folktandvården höja din månadskostnad så fort ditt nuvarande avtal går ut.

Jag ser det som en försäkring ifall jag skulle ramla och slå ut tänderna eller liknande, typ samma anledning som jag har hemförsäkring, olycksfallsförsäkring, reseförsäkring osv.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Wow, någon har bra tänder Jag betalar 72 och är nöjd med det.

Jag ser det som en försäkring ifall jag skulle ramla och slå ut tänderna eller liknande, typ samma anledning som jag har hemförsäkring, olycksfallsförsäkring, reseförsäkring osv.

Jovisst... men din olycksfallsförsäkring täcker med största sannolikhet tandskador (Läns, IF, Folksam, Trygg gör det iallafall).

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Skaffa frisktandvård? Jag pröjsar drygt 50kr i månaden sen ingår allt.

Enig med dig, pröjsar själv 90kr/mån. Brukar fjerne tandsten 2ggr/året (~800kr/besök) och ta röntgen en gång om året(~1500kr/besök).
Har aldrig varit något tjabbel efter besöket, bara rätt ut från dörren.

Sist jag var där var för två veckor sedan, tandläkaren kom och gjorde en ordentlig koll i stil med OP:n. Pröjsade inget mer än de 90kr/mån.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Varför? Du blir lurad också...

Du betalar 50kr månaden för att du är i den lägsta riskgruppen, så du sköter dina tänder eller så har du tur med bakteriefloran i munnen.
Och allt? Folktandvården förväntar inte att du skall komma in och behöva laga hål eller något annat, det troliga är att du bara kommer bli undersökt.

Så, om du blir kallad var 18 månad så betalar du 900kr för den undersökningen.

Om du istället väljer att inte skaffa frisktandvård och betalar för en undersökning av en tandläkare var 18:e månad, så kostar den runt 865-890kr, men du får ett allmänt tandbidrag på antingen 300 eller 600 kr/år beroende på din ålder, och eftersom man kan ha två årsbidrag instående, så innbär det att faktiska kostnaden för undersökningen blir antingen 450 eller 900 kr lägre, dvs runt 430 kr eller gratis...

Så du skulle spara antingen runt 470kr eller 900kr varje år på att inte gå med i frisktandvården....

Om du har frisktandvård och något händer, dvs tex att du skulle få hål som måste lagas, då kommer folktandvården höja din månadskostnad så fort ditt nuvarande avtal går ut.

Det är som vilken försäkring som helst, händer inget så är det ju bortkastat men det vet man ju aldrig.

Jag har haft tandställning i 3 år och har fortfarande en "tråd" bakom tänderna, dragit ut 4 tänder och haft 2 hål så jag förutsätter att det händer något mer. En undersökning kostar annars ca 1300kr där jag brukar gå.

Permalänk
Medlem

I priset så får du ju räkna lön för tandsköterskan också, om hen assisterade. Plus lokalerna, städpersonal, reception etc.
Välj en tandläkare du är nöjd med, det kommer alltid vara dyrt och då kan man likväl välja en som man tycker är kompetent och trevlig.

1800kr lät väldigt högt! Dessutom konstigt att de rekommerade att dra ut visdomständer i förebyggande syfte.
https://www.skd.se/2012/09/20/onodigt-dra-ut-friska-visdomsta...

Jag har Smile och är skitnöjd. De är lite dyrare än folktandvården men de är tydliga med vad det kostar och de försöker inte dra ut mina tänder i onödan iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

Jovisst... men din olycksfallsförsäkring täcker med största sannolikhet tandskador (Läns, IF, Folksam, Trygg gör det iallafall).

Sen en självrisk på 1500eller liknande så den blir inget billigare

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Har tagit bort stygn på folktandvården 2 gånger då jag fick borra in ett implantat ( gjordes inte i Sverige ).
Första gången kostade det 175kr ( inga avdrag för tandvårdsbidrag ) andra gången 1750kr då de gjorde en jävla massa ingrepp enligt pappret ( som de inte gjorde ) och "Kompletterande undersökning" som jag inte bad om.
Kommer inte gå dit igen...

Permalänk
Medlem

Jag kör privat och har aldrig varit nöjdare - otrolig skillnad i bemötande och framförallt hur de förklarar, man känner sig mer delaktig.

Sist jag var hos Folktandvården hade jag gått från den bästa gruppen i den där månadsbetalningen till den tredje bästa. Jag frågade varför och hon sa att det var pga. att jag snusade, det var ju inget nytt sa jag. När jag inte ville "teckna" upp mig på den kostnadsnivån så började tandläkaren "kohandla" och sa att hon kunde skriva upp mig till den näst bästa nivån, haha!
De kanske har provision på alla "abonnemang" de tecknar?

Var hos min tandläkare igår, kostade 1111kr för typ en kvart, då togs bilder - genomgång av tänder och tandkött samt att det togs bort tandsten. Kan väl tilläggas att jag har bra tänder, så det brukar aldrig vara problem förutom den där jäkla tandstenen! Funderade när jag gick där ifrån på att det var en bra timpenning för dom, men den takten kan de inte hålla på alla såklart - det var ju troligen bokat iaf. en 30 minuter på mig. Besöket kändes inte stressat på något vis utan allt gick rätt till. Och vem f*n vill vara hos tandläkaren onödigt länge?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smack Jack:

Jag kör privat och har aldrig varit nöjdare - otrolig skillnad i bemötande och framförallt hur de förklarar, man känner sig mer delaktig.

Sist jag var hos Folktandvården hade jag gått från den bästa gruppen i den där månadsbetalningen till den tredje bästa. Jag frågade varför och hon sa att det var pga. att jag snusade, det var ju inget nytt sa jag. När jag inte ville "teckna" upp mig på den kostnadsnivån så började tandläkaren "kohandla" och sa att hon kunde skriva upp mig till den näst bästa nivån, haha!
De kanske har provision på alla "abonnemang" de tecknar?

Var hos min tandläkare igår, kostade 1111kr för typ en kvart, då togs bilder - genomgång av tänder och tandkött samt att det togs bort tandsten. Kan väl tilläggas att jag har bra tänder, så det brukar aldrig vara problem förutom den där jäkla tandstenen! Funderade när jag gick där ifrån på att det var en bra timpenning för dom, men den takten kan de inte hålla på alla såklart - det var ju troligen bokat iaf. en 30 minuter på mig. Besöket kändes inte stressat på något vis utan allt gick rätt till. Och vem f*n vill vara hos tandläkaren onödigt länge?

Kan ju säga att byta till privat här där jag bor var också det bästa jag gjort angående tänderna någonsin

Folktandvården är inte kloka på en fläck (kommer hädanefter förkorta till FT för enkelhetens skull)

Kan berätta om min historia som utspelade sig för några år sedan

Hade problem med en visdomstand och en ytterligare ett par tänder med hål i som FT ville dra ut , och skulle ha tandstenen åtgärdad då jag pga medicinering får extremt mycket tandsten och det går fort dessutom

Jag fick en prisuppgift på nästan 12 tusen för hela rasket hos FT, jag blev ganska blek om nosen men tänkte att det inte kunde vara rätt men var nästan på väg att ta det när min kompis sa åt mig att prova hans tandläkare istället för han tyckte det lät på tok för dyrt

Kommer dit, först så blev undersökningen nästan gratis pga jag underlåtit att gå till tandläkaren på några år och då får man någon slags "sparat" bidrag från år till år, detta hade inte FT öht bemödat sig att kika på eller ta med

Kostnaden för visdomstand utdragen, och 1 tand till (2 andra behövdes inte dras ut, FT har här alltså ljugit!) plus tandstensborttagning gick på knappt tretusen kronor
De 2 andra tänderna som FT ville dra ut sitter kvar i munnen på mig fortfarande och utan hål x år senare och jag kallas var sjätte månad till tandläkaren för att ta ut tandsten för att skydda dom så gott det går

Så vad ni än gör, undvik FT som pesten, och om ni ändå gillar dom så gå till en privat och begär en kontroll och prisförslag på åtgärd, det kan vara värt varenda krona

Roligt nog så berättade jag det här för min privata tandläkare, varpå han säger att han kör endast efter försäkringskassans satta debiteringar så han förstår inte hur tusan FT kan hålla på som de gör

Mitt råd är till TS att om han vill, så kan han kontakta mig och få kontaktuppgifter till tandläkaren jag plus många fler jag känner går hos, alla är nöjda så att han får åtminstone prova på ett bra alternativ

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

Nu blev jag lite nyfiken att kolla upp exakt vad denna försäkring ger som inte olycksfallsförsäkring eller landstinget (alltså ingrepp p.g.a skador eller sjukdom) täcker. Får du skada på tänderna under arbetstid täcks det av Försäkringskassan.

Utan att ha läst något större kring detta så verkar det som merparten av tänkbara akuta tandskador täcks av staten eller din olycksfallsförsäkring. Vad som återstår att täckas med Frisktandvårdsförsäkring vete tusan.

@aragon om du efter visdomständerna är dragna avslutar prenumerationen på Frisktandvård så har du gjort en riktigt bra affär ändå! Eftersom du ändå ligger i "billigaste" kategorin så har de bedömt att du sällan behöver laga tänder.. så jag får gratulera!

Kan ju vara vad som helst, jag själv har behövt operera ut en visdomstand för ett antal år sedan. Den satt illa till så krävdes en tandkirurg från Karolinska + 2 andra tandläkare och några sköterskor. Det hade täckts av frisktandvården men nu upptäcktes det medan jag var inom åldersgränsen för fri tandvård så det skedde utan kostnad oavsett.

Själv tycker jag det är smidigt då Folktandvården ligger nära och skickar en kallelse när det är dags för kontroll och borttagande av tandsten, och allt är betalat redan. Jag slipper ägna tid på att få en “second opinion” om de säger att något skall göras. Kostar typ 180 kr per månad för mig och frun så inga pengar att oroa sig för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Var idag till tandläkaren för en undersökning där följande utspelade sig:

Kollade efter hål i tänderna
Kollade efter inflammation i tandköttet
Tandläkaren konstaterade att metalltråden jag har i underkäken hade lossnat från en Tand (Vilket man ser om man kollar i två sekunder)
Kollade igenom gamla röntgenbilder (Togs inga nya) och där tandläkaren rekommenderade att jag skall dra ut visdomständerna för att motverka framtida hål.

Vi bokade även tider för att rycka visdomständerna, tid till tandhygenist för rengöring samt en tid för att göra avgjutning till bettskena.

För detta blev jag debiterad:

Undersökning utförd av tandläkare: 865:-

Omfattande kompletterande undersökning utförd av tandläkare: 1055:-

https://www.folktandvardenstockholm.se/behandlingar-och-utbud... så står det att:

Undersökningen ska visa om du har hål i tänderna, tandköttsinflammation, tandlossning eller andra tecken på sjukdom eller problem i munnen.

I undersökningen ingår även upp till fyra röntgenbilder.

Du får också tips om hur du ska sköta tänderna på bästa sätt för att förebygga problem.

Jag kan ju tycka att titta på gamla röntgenbilder och ge tips på hur man förebygger framtida problem ingår i rad 3, men vad vet jag.
Jag kan inte se vad av detta som skulle vara en omfattande kompletterande undersökning.
När jag ringde till Folktandvårdsupplysningen så tyckte dom att detta var mycket märkligt och att jag inte bör ha blivit debiterad för detta.
Receptionisten på mottagningen sa att hon inte kunde göra något annat än att be tandläkaren höra av sig till mig.

Är det rimligt av tandläkaren att debitera 1920:- för ovanstående?
Ett besök som varade i 35 minuter. (Vanlig undersökning för 865:- pågår i 20-40 minuter)

Edit: https://www.expressen.se/nyheter/800-000-svenskar-luras-pa-ta...
Verkar finnas incitament till att luras också.

Välkommen till den Svenska tandvården!
Rena rama lurendrejeriet!!! Boka en weekend till Warszawa och bo på ett bra hotell , boka en tid till en privattandläkare som gör jobbet bättre. Allt för samma pris som hos tandvården.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition