Någon som bor i gammalt trähus med lutande golv? Vanesak med skrivbord/stol ?

Permalänk
Medlem

Någon som bor i gammalt trähus med lutande golv? Vanesak med skrivbord/stol ?

Hyr ett gammalt trähus ifrån typ 30 talet.
Jag visste att golvet, väggarna osv var allt annat än raka/i lod men nu när man väl är på plats känner man sig åksjuk

Det märks inte direkt i sängen eller soffan, utan mest skrivbordet och speciellt datorstolen.

Försökt ställa in skrivbordet så bra det går så det är i våg osv, men går inte helt då det lutar på alla håll och kanter.
Sen där datorstolen är framför skrivbordet lutar det både bak och till höger.

Det är inte direkt mycket det lutar, ca 5mm bak och åt höger.
Men när man sätter sig så märks det tydligt, känns som man ska ramla snett bak hela tiden när man sitter där
(har stolen på en matta, för utan matta var det ännu värre då stolen rullade lättare)

Tycker 5mm verkar för lite för att märkas men tydligen märks det ändå

Är det någon här som också bor i ett krokigt, snett gammalt hus och upplevt samma? Och har ni vant er framförallt

Känner mig åksjuk vid datorn nu haha.

Där är en hörna som är lite bättre om man kollar golvet med vattenpass, men där måste sängen vara pga planlösning.

Permalänk
Avstängd

@Nivity: Du vänjer dig efter något år, men låt allt följa husets vattring annars vänjer du dig aldrig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Hyr ett gammalt trähus ifrån typ 30 talet.
Jag visste att golvet, väggarna osv var allt annat än raka/i lod men nu när man väl är på plats känner man sig åksjuk

Det märks inte direkt i sängen eller soffan, utan mest skrivbordet och speciellt datorstolen.

Försökt ställa in skrivbordet så bra det går så det är i våg osv, men går inte helt då det lutar på alla håll och kanter.
Sen där datorstolen är framför skrivbordet lutar det både bak och till höger.

Det är inte direkt mycket det lutar, ca 5mm bak och åt höger.
Men när man sätter sig så märks det tydligt, känns som man ska ramla snett bak hela tiden när man sitter där
(har stolen på en matta, för utan matta var det ännu värre då stolen rullade lättare)

Tycker 5mm verkar för lite för att märkas men tydligen märks det ändå

Är det någon här som också bor i ett krokigt, snett gammalt hus och upplevt samma? Och har ni vant er framförallt

Känner mig åksjuk vid datorn nu haha.

Där är en hörna som är lite bättre om man kollar golvet med vattenpass, men där måste sängen vara pga planlösning.

5mm på hur lång sträcka?

Har en svacka på 1cm på en sträcka på typ 2m i ett rum, det planerar jag att räta ut när jag kommer till det rummet dels för att jag skall slipa om golv och dels för att jag tycker det är snygg om golvlisten ligger mot golvet.
Mellan långsidorna på huset tro jag att det var ca:4cm i skillnad som huset hade satt sig, det rätade jag ut när jag bytte golvbjälklaget, bra att ha jämt och nivellerat golv i kök och badrum.

Så det är ganska omständligt att åtgärda.

Men man vänjer sig, har en korridor som jag upplevde som en uppförsbacke men inget jag tänker på längre.

Permalänk
Medlem

Om jag mäter typ 1m runt där jag sitter så lutar det 0.7cm bak och 0.5cm åt höger sett till där jag sitter framför skrivbordet.

Har inga långa vattenpass så kan ej mäta över längre distans.

Men ja, det är dag 2 nu sen jag fick upp datorn så antar det tar längre tid än så som ni sa
Väldigt lustig känsla att det känns som man ska ramla snett bak åt höger typ hela tiden

Hoppas man kan vänja sig då det är perfekt ställe sett till planlösning att ha datorn på.

Permalänk
Medlem

Jag satte datorn i ett rum med gamla parkettgolv som är plana nog, just för att undvika din situation. Men jag har även datorer i det rum med värst golv, de har typ saggat ihop mellan bjälklagen (om det är rätt ord?) då undergolvet verkar vara några millimeter av pressat papp (som OSB fast med papper istället för spån, tror jag). Det rummet är riktigt jobbigt att sitta i, men jag har aldrig känt att jag rullat iväg mer än några cm (då groparna är överallt).

Jag kör också med en matta under. Du kan testa med typ lumppapp eller nåt och en plastmatta, alt en träskiva för att få lite plant under stolen ivf.

Jag hade även vänt skrivbordet så jag inte glider bort från den om så var fallet.