Permalänk
Medlem
Skrivet av Bearolverine:

Jag är inte konspiratoriskt lagd men det är uppseendeväckande hur dåliga villkor det är på avtalspensionen och hur oöverskådlig och krånglig den är. Kanske säger mer om våra fackförbund som förhandlat fram det hela. Önskar nästan att jag hade viljan och motivationen att bli storsparare och satsa på FIRE, men tyvärr gillar man prylar och vardagslyx lite för mycket.

Vad är det som är uppseendeväckande dåligt med avtalspensionen? Jag säger inte emot dig, för jag har inte tillräckligt bra koll för att säga om villkoren är bra eller inte.

Om man väljer att ha den i form av fonder så kan man ju välja själv ur ett ganska hyfsat utbud av fonder, och fondavgifterna verkar ju inte allt för höga, men det kanske finns dolda avgifter som jag inte vet om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Vad är det som är uppseendeväckande dåligt med avtalspensionen? Jag säger inte emot dig, för jag har inte tillräckligt bra koll för att säga om villkoren är bra eller inte.

Om man väljer att ha den i form av fonder så kan man ju välja själv ur ett ganska hyfsat utbud av fonder, och fondavgifterna verkar ju inte allt för höga, men det kanske finns dolda avgifter som jag inte vet om.

Det är fast årsavgift på ett par hundra per försäkring samt ofta % utöver det.
Flytt avgifterna är höga ca 500kr per försäkring.
Utbudet är väl ok. Men du blir ju låst hos en förvaltare du kan inte välja fonder från olika bolag.
Så har du haft småjobb kommer pengarna vara borta innan pension.

Jag har några små försäkringar på dessa betalar jag 5-6% i avgifter. Så avkastningen blir obefintlig. Man får sen inte lösa ut dem för att placera själv. I mitt fall hade det varit bättre att betala 50% skatt och spara själv än låta de vara kvar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Iskra:

Vad är det som är uppseendeväckande dåligt med avtalspensionen? Jag säger inte emot dig, för jag har inte tillräckligt bra koll för att säga om villkoren är bra eller inte.

Om man väljer att ha den i form av fonder så kan man ju välja själv ur ett ganska hyfsat utbud av fonder, och fondavgifterna verkar ju inte allt för höga, men det kanske finns dolda avgifter som jag inte vet om.

Avtalspensionerna, för om du som jag haft ett par olika arbetsgivare inom olika avtalsområden kan du ha en fyra-fem stycken olika som du inte får slå ihop och som måste hanteras separat. Har du tur går alla att flytta till samma institut, om du inte är för petig med vilket det blir. Och jo, varje flytt kostar uppåt 800 kronor och tar ett par månader att genomföra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Det är fast årsavgift på ett par hundra per försäkring samt ofta % utöver det.
Flytt avgifterna är höga ca 500kr per försäkring.
Utbudet är väl ok. Men du blir ju låst hos en förvaltare du kan inte välja fonder från olika bolag.
Så har du haft småjobb kommer pengarna vara borta innan pension.

Jag har några små försäkringar på dessa betalar jag 5-6% i avgifter. Så avkastningen blir obefintlig. Man får sen inte lösa ut dem för att placera själv. I mitt fall hade det varit bättre att betala 50% skatt och spara själv än låta de vara kvar.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Aphex:

Avtalspensionerna, för om du som jag haft ett par olika arbetsgivare inom olika avtalsområden kan du ha en fyra-fem stycken olika som du inte får slå ihop och som måste hanteras separat. Har du tur går alla att flytta till samma institut, om du inte är för petig med vilket det blir. Och jo, varje flytt kostar uppåt 800 kronor och tar ett par månader att genomföra.

Skickades från m.sweclockers.com

När jag kollar på mitt pensionsbesked, så verkar det som att Fora tar lite mer än 1 % av det som betalas in samt att fondbolagen tar ca. 0,1 % av totalbeloppet som finns insatt. Men då har jag det inte utspritt, utan bara en traditionell och en med fonder som jag valt själv.

Att det kostar 500-800 per flytt verkar ju lite omotiverat, men om man nu inte flyttar allt för ofta så bör det ju ändå inte bli alltför stor del. Det som jag däremot tycker är obegripligt är att det ska ta sådan tid att överföra pengarna. Det kan tydligen ta uppemot ett halvår.

Jag kan också se på mitt Fora-konto att arbetsgivaren satt in tjänstepensionen hos dem för år 2018. Men det verkar som att det tar flera månader att överföra den till fondbolagen varje år. Så Fora tjänar väl några månaders ränta på pengar som inte är deras. Ingen dålig affär, när man har miljontals kunder som inte har något annat val.

Permalänk
Skrivet av Aphex:

Faast.. plockar du statistiken från en sajt som inte lever primärt på att sälja guld (och inte har ett tokroligt undergångsnarrativ) och jämför mot svenskt börsindex ser det ut såhär
https://i.ibb.co/0YFZhgj/2335686-A-DE2-E-46-D7-B8-C7-6-CB0-CB5928-E5.png

Det som sen inte reflekteras i diagrammet är att du har höga kostnader för att köpa och lösa in, spread mellan köp/säljpris och beroende på hur du förvarar/försäkrar det, antingen en löpande kostnad eller en risk att bli av med det.

Fast du kanske tagit det från kungens skepp och grävt ner det på en ö full av huggorm, vad vet jag.

Under kommande kärnvapenkrig så kan man faktiskt äta guld

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hej! Precis flyttat mycket besparingar till fonder och akiter istället för ett vanligt sparkonto. Kör på 70/30.

Jag har inte gjort något aktivt val i pensionssparandet. Vad rekommenderar ni att man väljer för tjänstepension? Vill pensionsspara tryggt. Är 30 år.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fia med knuff är det ursprunget till Dota 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Det är fast årsavgift på ett par hundra per försäkring samt ofta % utöver det.
Flytt avgifterna är höga ca 500kr per försäkring.
Utbudet är väl ok. Men du blir ju låst hos en förvaltare du kan inte välja fonder från olika bolag.
Så har du haft småjobb kommer pengarna vara borta innan pension.

Jag har några små försäkringar på dessa betalar jag 5-6% i avgifter. Så avkastningen blir obefintlig. Man får sen inte lösa ut dem för att placera själv. I mitt fall hade det varit bättre att betala 50% skatt och spara själv än låta de vara kvar.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ju typ inga större försäkringsbolag som kör fasta avgifter längre för ITP och liknande och för fondförsäkring är det ju knappt någon som tar ut någon procentuell avgift för själva försäkringen heller. Det mesta är premieavgifter och fondavgift idag och storleken på den styr du ju själv över baserat på vilken fond du lägger pengarna i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PixelBritta:

Hej! Precis flyttat mycket besparingar till fonder och akiter istället för ett vanligt sparkonto. Kör på 70/30.

Jag har inte gjort något aktivt val i pensionssparandet. Vad rekommenderar ni att man väljer för tjänstepension? Vill pensionsspara tryggt. Är 30 år.

Skickades från m.sweclockers.com

Du har ju minst 35 år kvar till pension, så rent matematiskt bör fonder med låga avgifter vara det bästa. Men om du vill vara garanterad en viss summa så är det traditionell försäkring du ska välja, och eftersom du inte har valt så är det det som du har just nu.

Om jag vore du så skulle jag inte flytta över mitt pensionskapital till fondförsäkring just nu. Börserna är på en historiskt hög nivå, och eftersom du gått in med mycket av dina besparingar på denna höga nivå så tar du ju redan en viss risk om den skulle falla. Om du även flyttar över ditt pensionskapital så lägger du kanske lite för många ägg i samma korg.

Det du skulle kunna göra är att ändra så att dina framtida pensionsinsättningar görs till ett fondbolag, och på så sätt få riskspridningen över flera år, samtidigt som du har kvar den traditionella försäkring som redan betalats in.

Permalänk
Inaktiv

Jag har tillslut, på tok för sent egentligen, borde ha börjat för två år sedan som senast, seriöst börjat tänka på framtiden och börjat spara. Följt diskussionen i tråden, fått lite tips av kollega som också pysslar med fonder samt lyssnat och läst vad rikatillsammans föreslår.

Jag planerar både kortsiktigt och långsiktigt. Är i stort behov av att flytta och jag har dessvärre dömt ut lägenheter nästan helt. Siktar på att kunna köpa villa om ungefär ett år som tidigast men likaväl skjuta det på framtiden helt. FIRE som koncept har också inspirerat mig men jag kommer inte följa någon av de mer extrema varianterna utan mer flexibelt, beroende på vad jag kan avvara för tillfället. Tanken är dock att inte jobba tills jag är 70-80 (eller vad det nu kan vara vid den tidpunkten, om ens pensionssystemet ens finns kvar på det vis vi har idag), kan jag lämna det ordinare arbetslivet vid 50 är jag ganska nöjd, men med målsättningen att jobba när jag kan och vill så länge jag vill och orkar.

Om det är fler som också funderar på att börja spara och investera som likt mig följt diskussionerna i tråden men inte kommit igång av olika anledningar så är det aldrig för sent att börja. Men ju förr desto bättre förstås.

Permalänk

Köpt aktier nu igen efter sålt av mycket förra året.

Har endast aktier på stockholmsbörsen. Aldrig kört sparande i fonder.

Köpte idag Paradox Interactive, kunde ej motstå längre efter Vampire the Masquerade Bloodlines 2 tillkännagavs. Tycker den är hyfsat övervärderad men med all rätta. Säkert många som hänger här som är inne i Paradox.

Jag tror annars mycket på skogsbolag. Går göra mer "miljövänliga" alternativ av skog och det ligger i tiden med klimathysterin som verkar råda.

Missade tyvärr cannabis tåget. Och varför köpte man inte aktier i CD Project Red (Varför köper man inte nu)?

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Har massa Tesla. Det går sådär kan man säga...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Jag har varit tråkig och amorterat istället men nu hamnade jag under 60% belåning på boendet så man har tangerat lägsta boräntan. Kanske är dags att byta inriktning framöver.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Köpt aktier nu igen efter sålt av mycket förra året.

Har endast aktier på stockholmsbörsen. Aldrig kört sparande i fonder.

Köpte idag Paradox Interactive, kunde ej motstå längre efter Vampire the Masquerade Bloodlines 2 tillkännagavs. Tycker den är hyfsat övervärderad men med all rätta. Säkert många som hänger här som är inne i Paradox.

Jag tror annars mycket på skogsbolag. Går göra mer "miljövänliga" alternativ av skog och det ligger i tiden med klimathysterin som verkar råda.

Missade tyvärr cannabis tåget. Och varför köpte man inte aktier i CD Project Red (Varför köper man inte nu)?

Cannabiståget har bara börjat. Vänta till sommaren så finns det nog bra öppningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbs:

Cannabiståget har bara börjat. Vänta till sommaren så finns det nog bra öppningar.

Att tåget bara börjat är nog sant men när det blir mer och mer legalt vilka tror du kommer vara de stora på marknaden? Min gissning är att det inte kommer vara något av cannabis bolagen som finns idag. Välkända märken som säljer andra droger som röks kommer snabbt köpa upp de små cannabis bolagen eller konkurrera ut dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Att tåget bara börjat är nog sant men när det blir mer och mer legalt vilka tror du kommer vara de stora på marknaden? Min gissning är att det inte kommer vara något av cannabis bolagen som finns idag. Välkända märken som säljer andra droger som röks kommer snabbt köpa upp de små cannabis bolagen eller konkurrera ut dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Canopy/Acreage är väl en lågoddsare. Det är inga "små" cannabisbolag längre, många är övervärderade till miljardtals dollar. Altria har redan gett sig in med Cronos, Constellation med Canopy.

Permalänk
Inaktiv

Har bara min bostadsrätt som jag kan tjäna en bra slant på den dan jag kanske säljer, som tur är så har jag rika föräldrar så jag känner ingen oro trots att jag inte har något sparat, kan gå i pension om 5 år om jag vill men får se vad som händer i framtiden, behöver inte så mycket pengar för att kunna sluta jobba redan nu, 1 miljon skulle räcka för mig, klara mig på 10 tusen i månaden om jag bor själv och inte säljer min bostad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Har bara min bostadsrätt som jag kan tjäna en bra slant på den dan jag kanske säljer, som tur är så har jag rika föräldrar så jag känner ingen oro trots att jag inte har något sparat, kan gå i pension om 5 år om jag vill men får se vad som händer i framtiden, behöver inte så mycket pengar för att kunna sluta jobba redan nu, 1 miljon skulle räcka för mig, klara mig på 10 tusen i månaden om jag bor själv och inte säljer min bostad.

vad roligt!
får man fråga om din nuvarande ålder?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av griid:

vad roligt!
får man fråga om din nuvarande ålder?

55 sedan 5 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Korta svaret är:

ISK: Svenska aktier + Aktiefonder
KF: Utländska aktier
Aktiekonto och fondkonto: Räntefonder

Längre svaret är:

ISK och KF, där du beskattas av fast summa varje år, är väldigt förmånligt med de låga räntor vi har runt om i världen. Räntorna kan givetvis gå upp, men känns inte så sannolikt då världskonjukturen är relativt trög. Räntefonder bör dock inte sparas här då deras avkastning ofta är runt eller under den lägsta skatt som tas ut. En annan risk men som man kanske inte skall oroa sig allt för mycket med detta konto är den politiska risken. Detta pga vissa partier vill se en höjning av skatten till samma nivå som AF (30% på vinsten).

KF i stort sett som ISK men du får tillbaka utländsk "källskatt" på utdelningar(15-30%). Du äger inte heller papprena i denna sparform (banken gör detta) så du kan inte gå på årsmöten, vilket jag tror många inte sörjer.

En mindre detalj är att ISK går upp i rök (omvandlas till AF utan kostnad) ifall du flyttar från Sverige men det gör inte KF.

Jag har av lathet slängt skippat fondkonto mot ISK för att slippa deklarera, behöver man deklarera med en KF? Jag har en väldigt liten del av min portfölj utländkst (canada, usa, norge) bara en liten del av dessa har utdelning och det är kanske 2000SEK per år (skulle ge tillbaka 3-600:- då) så kanske lite lite nu för att orka flytta. Är det enbart utdelnings aktier som är av värde att flytta isf? Och hanteras deklarationen automatiskt via en KF både vinst, och kvittning?

Gissar att en KF är som en ISK schablonbeskattning men inget avdrag vid förluster/konkurs etc

Har antagligen en del räntefonder på ISK't antagligen en såpass liten del så att det inte är värt att flytta, och orka med att deklarera manuellt men det kanske är jätte stora fördelar att flytta , får kolla upp.

Permalänk
Avstängd

Vad investerar man i ifall man tycker aktiemarknaden känns dålig nu? Även Riksbanken fortsätter med minusränta så känns som man förlorar vad man än gör.

https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/455636/phase-holo...
Kör iallafall på denna som jag kommer hålla på vad som än händer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

55 sedan 5 månader.

Eller 5 månader sedan 55 år?

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

4 olika indexfonder och 5 olika aktier. Mest i indexfonderna för att sprida risken.

Bostadsrätten är belånad till ca 40-50% inte betalt av mycket men den har gått upp i värde trotts senaste tidens nedgång.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av gabriel15:

Vad investerar man i ifall man tycker aktiemarknaden känns dålig nu? Även Riksbanken fortsätter med minusränta så känns som man förlorar vad man än gör.

https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/455636/phase-holo...
Kör iallafall på denna som jag kommer hålla på vad som än händer.

Varför tycker du att aktiemarknaden känns dålig? Och av vilken anledning kommer du hålla på just det företaget vad som än händer? Det låter inte särskilt rationellt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Vad investerar man i ifall man tycker aktiemarknaden känns dålig nu? Även Riksbanken fortsätter med minusränta så känns som man förlorar vad man än gör.

https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/455636/phase-holo...
Kör iallafall på denna som jag kommer hålla på vad som än händer.

Det känns ju lite fel att satsa på ett enda bolag för att man tycker att aktiemarknaden i stort är farlig...

Det vanligaste svaret du får är väl snarare räntefonder, guld och aktier/fonder/etc som har en negativ/liten korrelation med aktiemarknaden i stort (skulle inte säga att ett litet medicinbolag hör dit).

Visa signatur

[Fractal Design R5] [Intel i7 4790k + CM 212 Evo] [8Gb DDR3] [Asus Z97-A] [MSI GTX 970]
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
[Samsung Chronos 7] Intel i5-3210M (2,5Ghz), 6Gb DDR3, 1Tb, nVidia GT 640M 1024Mb GDDR5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Calsoe:

Det känns ju lite fel att satsa på ett enda bolag för att man tycker att aktiemarknaden i stort är farlig...

Det vanligaste svaret du får är väl snarare räntefonder, guld och aktier/fonder/etc som har en negativ/liten korrelation med aktiemarknaden i stort (skulle inte säga att ett litet medicinbolag hör dit).

Jag känner att världsekonomin är lite osäker och har största delen av mitt kapital på banken tyvärr eftersom ja haft tankar på bostadsköp också.

Guld skulle jag gärna ha 15-20% och gillar priserna just nu så det kan det bli att kika på, är certifikaten något att ha?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Jag har av lathet slängt skippat fondkonto mot ISK för att slippa deklarera, behöver man deklarera med en KF? Jag har en väldigt liten del av min portfölj utländkst (canada, usa, norge) bara en liten del av dessa har utdelning och det är kanske 2000SEK per år (skulle ge tillbaka 3-600:- då) så kanske lite lite nu för att orka flytta. Är det enbart utdelnings aktier som är av värde att flytta isf? Och hanteras deklarationen automatiskt via en KF både vinst, och kvittning?

Gissar att en KF är som en ISK schablonbeskattning men inget avdrag vid förluster/konkurs etc

Har antagligen en del räntefonder på ISK't antagligen en såpass liten del så att det inte är värt att flytta, och orka med att deklarera manuellt men det kanske är jätte stora fördelar att flytta , får kolla upp.

KF och ISK är väldigt snarlika. I en KF beskattas du likt ISK med schablonbelopp, fast med KF tas skatten ut kvartalsvis istället för 1 gång via deklarationen med ISK.
Innehållet i en KF äger rent juridiskt banken så du kan inte gå på årsmöten osv för aktier som du äger via KF, vilket jag tror drabbar få i slutändan. Eftersom banken äger aktierna kommer de se till att du får tillbaka källskatten för utdelningar, för ISK finns det här en massa regler om hur mycket om något du kan få tillbaka via deklarationen.

Eftersom golvet på beskattningen på ISK gått upp till runt 0.5% så är allt som ger under detta ren förlust, därför man brukar säga att man bör undvika räntor. De enda räntor som kan vara av intresse här är därför "high yield" eller andra ränteinstrument mot företag då de generellt ger över denna nivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Jag känner att världsekonomin är lite osäker och har största delen av mitt kapital på banken tyvärr eftersom ja haft tankar på bostadsköp också.

Jag tror det är svårt för gemene man att avgöra när det är "rätt tid" att gå in med sitt kapital. Dela upp kapitalet i två eller tre delar och investera vid två tre tillfällen med spridning vid varje tillfälle så kommer du att tjäna mer och inte som nu förlora pengar genom att ha pengarna sittande och bara blir uppäten av inflationen.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Jag har tillslut, på tok för sent egentligen, borde ha börjat för två år sedan som senast, seriöst börjat tänka på framtiden och börjat spara. Följt diskussionen i tråden, fått lite tips av kollega som också pysslar med fonder samt lyssnat och läst vad rikatillsammans föreslår.

Jag planerar både kortsiktigt och långsiktigt. Är i stort behov av att flytta och jag har dessvärre dömt ut lägenheter nästan helt. Siktar på att kunna köpa villa om ungefär ett år som tidigast men likaväl skjuta det på framtiden helt. FIRE som koncept har också inspirerat mig men jag kommer inte följa någon av de mer extrema varianterna utan mer flexibelt, beroende på vad jag kan avvara för tillfället. Tanken är dock att inte jobba tills jag är 70-80 (eller vad det nu kan vara vid den tidpunkten, om ens pensionssystemet ens finns kvar på det vis vi har idag), kan jag lämna det ordinare arbetslivet vid 50 är jag ganska nöjd, men med målsättningen att jobba när jag kan och vill så länge jag vill och orkar.

Om det är fler som också funderar på att börja spara och investera som likt mig följt diskussionerna i tråden men inte kommit igång av olika anledningar så är det aldrig för sent att börja. Men ju förr desto bättre förstås.

Jag håller helt med. Tiden är den stora aspekten.
En del i FIRE är lite intressant. Om man ska hänga på det sättet att leva så behöver man se över sina nuvarande kostnader och uppskatta sina framtida kostnader (och trycka ner dessa så lågt som möjligt) för att kunna räkna ut hur mycket pengar man behöver spara ihop för att kunna leva på enbart avkastningen. Den övningen i sig är nog väldigt viktig/bra även om man inte har tänkt att leva super snålt i 15 år.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Jag tror det är svårt för gemene man att avgöra när det är "rätt tid" att gå in med sitt kapital. Dela upp kapitalet i två eller tre delar och investera vid två tre tillfällen med spridning vid varje tillfälle så kommer du att tjäna mer och inte som nu förlora pengar genom att ha pengarna sittande och bara blir uppäten av inflationen.

Det är inte bara svårt för gemene man, proffsen klarar det i regel inte heller. Tror det är nånting med svårigheten i att förutsäga framtiden...

https://www.lifehacker.com.au/2016/06/the-best-investors-lite...

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Jag känner att världsekonomin är lite osäker och har största delen av mitt kapital på banken tyvärr eftersom ja haft tankar på bostadsköp också.

Guld skulle jag gärna ha 15-20% och gillar priserna just nu så det kan det bli att kika på, är certifikaten något att ha?

Satsa på en globalfond och avsätt 10-20% av din lön och glöm sedan bort sparandet tills pensionen är bästa tipset. Skall man inte i aktier så behöver man lägga tid på det hela och är sällan värt det med dagens låga avgifter.