Hur värd är denna färdigbyggda dator från komplett? 29,999 :-

Permalänk
Medlem

Hur värd är denna färdigbyggda dator från komplett? 29,999 :-

https://www.komplett.se/product/11472/datorer/komplett-pc/kom...

Det står att man sparar 9 tusen kronor vilket jag inte exakt tror på men...
Bygger jag ihop en likadan dator på Inet så blir det ungefär 33,000:-

Så är den ovärd eller värd att köpa? är det bra komponenter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

https://www.komplett.se/product/11472/datorer/komplett-pc/kom...

Det står att man sparar 9 tusen kronor vilket jag inte exakt tror på men...
Bygger jag ihop en likadan dator på Inet så blir det ungefär 33,000:-

Så är den ovärd eller värd att köpa? är det bra komponenter?

Det är en bra dator, absolut. Men om du kan bygga själv så blir det självklart billigare (och kanske bättre), t.ex ...

Så om du tycker det är värt det eller ej är ju förstås upp till dig. Personligen tycker jag nog inte det.

Alt. ihopbyggd av Inet och Strix-kortet:

https://www.inet.se/datorbygge/b1080109/31-5tkr

Jag tycker inte riktigt det är värt med STRIX-kortet eftersom det är så dyrt. Men samtidigt så har kortet den bästa kylaren. Så om man tycker det är väldigt viktigt med låg ljudnivå så kan det ju förstås vara värt. Därtill så om det är en speldator så behövs verkligen inte 32GB RAM, utan 16GB räcker gott & väl.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

https://www.komplett.se/product/11472/datorer/komplett-pc/kom...

Det står att man sparar 9 tusen kronor vilket jag inte exakt tror på men...
Bygger jag ihop en likadan dator på Inet så blir det ungefär 33,000:-

Så är den ovärd eller värd att köpa? är det bra komponenter?

Ingen dator är värd 30K för att enbart spela på. Är det "bra komponenter"? Nej inte för 30K. Du betalar rätt mycket extra för att ha det absolut bästa. Visst... den kommer antagligen utprestera nästa generations konsoller. Men å andra sidan kommer spelen vara tweakade för att köra 60fps 4K på nästa gen konsoler som antagligen inte kan kosta mer än 5000-6000:- så för dom 30K skulle du kunna köpa 6st PS5.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Ingen dator är värd 30K för att enbart spela pä. Är det "bra komponenter"? Nej inte för 30K. Du betalar rätt mycket extra för att ha det absolut bästa. Visst... den kommer antagligen utprestera nästa generations konsoller. Men å andra sidan kommer spelen vara tweakade för att köra 60fps 4K på nästa gen konsoler som antagligen inte kan kosta mer än 5000-6000:- så för dom 30K skulle du kunna köpa 6st PS5.

Absolut, helt sant det du säger! Är bara en sån person som brukar gilla att overkilla saker haha ;D.

T.ex datorn jag har nu klarar ca 150-200 fps i csgo men med denna hade jag säkert kunnat overkilla fpsen enormt...
Önödigt ja, men tyvärr är man bara så haha. Helt rätt det du skrev om ps5 också.
Får ta mig en liten funderare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Absolut, helt sant det du säger! Är bara en sån person som brukar gilla att overkilla saker haha ;D.

T.ex datorn jag har nu klarar ca 150-200 fps i csgo men med denna hade jag säkert kunnat overkilla fpsen enormt...
Önödigt ja, men tyvärr är man bara så haha. Helt rätt det du skrev om ps5 också.
Får ta mig en liten funderare

Handlar inte om någon ytterligare "fps overkill" utan handlar om att du kastar pengar i sjön med de priset för ditt användningsområde, i spelväg är det inget som kommer öka din prestanda utan det skulle mer vara ifall du håller på med t.ex. grafisk design osv. som du kommer märka av någon skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Floskel:

Handlar inte om någon ytterligare "fps overkill" utan handlar om att du kastar pengar i sjön med de priset för ditt användningsområde, i spelväg är det inget som kommer öka din prestanda utan det skulle mer vara ifall du håller på med t.ex. grafisk design osv. som du kommer märka av någon skillnad.

Hmm okej.

Hur är det om man ska streama då? Alltså på twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Absolut, helt sant det du säger! Är bara en sån person som brukar gilla att overkilla saker haha ;D.

T.ex datorn jag har nu klarar ca 150-200 fps i csgo men med denna hade jag säkert kunnat overkilla fpsen enormt...
Önödigt ja, men tyvärr är man bara så haha. Helt rätt det du skrev om ps5 också.
Får ta mig en liten funderare

Om jag skulle byggt mig en "overkill-rigg" så hade jag nog ändå nöjt mig med 1080 ti och i7 8700K typ och något billigare z370. Även om jag hade sinnessjukt bra lön så är jag alldeles för ekonomisk för att ge 30K för en speldator. Hade jag däremot genererat pengar med hjälp av datorn så att överdriven prestanda hade betalat av sig själv i form av tidsoptimering hade jag däremot prioiriterat annorlunda.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Skrivet av Chris_Kadaver:

Om jag skulle byggt mig en "overkill-rigg" så hade jag nog ändå nöjt mig med 1080 ti och i7 8700K typ och något billigare z370. Även om jag hade sinnessjukt bra lön så är jag alldeles för ekonomisk för att ge 30K för en speldator. Hade jag däremot genererat pengar med hjälp av datorn så att överdriven prestanda hade betalat av sig själv i form av tidsoptimering hade jag däremot prioiriterat annorlunda.

NEJNEJNEJ!!!
Fel tänk här tycker jag.
Om man har en budget på 30K så ska man köpa för det, för datorn lägger man ner jättemånga timmar på och spelandet är en hobby.
Jag har alltid resonerat att när jag bygger så ska det vara det bästa som finns ute.
30K den datorn kommer att hålla i ca 6år minst.
Det blir 5K om året.
Sen säljer han den för runt 8-10K.
Summa det blir ca 4K om året.
För en hobby och massa timmar man lägger på spelandet så är det inga pengar.
För när man bygger en sån maskin så uppdaterar man inte stup i kvarten.
Och då kan man njuta av höga grafikinställningar fps osv osv

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

NEJNEJNEJ!!!
Fel tänk här tycker jag.
Om man har en budget på 30K så ska man köpa för det, för datorn lägger man ner jättemånga timmar på och spelandet är en hobby.
Jag har alltid resonerat att när jag bygger så ska det vara det bästa som finns ute.
30K den datorn kommer att hålla i ca 6år minst.
Det blir 5K om året.
Sen säljer han den för runt 8-10K.
Summa det blir ca 4K om året.
För en hobby och massa timmar man lägger på spelandet så är det inga pengar.
För när man bygger en sån maskin så uppdaterar man inte stup i kvarten.
Och då kan man njuta av höga grafikinställningar fps osv osv

Jag har gjort rätt bra klipp genom åren och är väl färgad av det. Köpte exempelvis i7 2600K, P67 moderkort och 2x4GB ram + FDD R3 typ 2013 för 2000:- Sen Crucial MX300 240GB på rea (minns ej pris) och Corsair RM550 semipassivt guldagg för 500:- på rea. + GTX 970 för 2000:- på BF. Allt när prylarna var extremt relevanta. Köpte senare 2x8GB 2133Mhz ram där killen trodde ramen var defekta för 100:- men visade sig funka prima med mitt moderkort. Vet inte om jag lagt typ 5000 kr-ish på riggen som stått sig bra när ivy bridge var nytt strax innan haswell lanserades. Kör den än idag och det är väl först nu jag är sugen på att uppgradera när jag kommer kunna få en hundraprocentig prestandaökning cpu-mässigt. Man vill ju att en uppgradering ska kännas?!

Jag vet att du tror att zen 2 kommer kosta skjortan, men jag vågar hoppas att så inte kommer vara fallet. Samma vad gäller Navi. Att köpa både CPU och grafikkort som är bang for the buck när 7nm lanseras tror jag kommer vara vägen att gå och ändå få en rigg som håller minst 5-6 år.

Om du däremot tävlar inom e-sport och därmed tjänar pengar så skulle jag tänka om. Exempelvis sim racing eller typ quake/cs och behöver minst 300fps. Men att köpa en dator som "en kul grej" för att sen inse att spelen inte var så jävla mycket roligare i 4K skulle kännas surt.

Men visst... Jag är entusiast och en snål/ekonomisk jävel. Alla är olika. Men tiden är inte riktigt mogen för 4K hur som helst. Det kommer gå rätt snabbt vad gäller prisdumpning så fort upplösningen blir normaliserad vid nästa konsolsläpp.

Skulle faktiskt hellre köpa något i mellansegmentet idag och uppgradera längs vägen inom AM4 plattformen. Och köpa något mellan RX 570 eller 1660 ti om jag var otålig och satt med en as kass rigg.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag har gjort rätt bra klipp genom åren och är väl färgad av det. Köpte exempelvis i7 2600K, P67 moderkort och 2x4GB ram + FDD R3 typ 2013 för 2000:- Sen Crucial MX300 240GB på rea (minns ej pris) och Corsair RM550 semipassivt guldagg för 500:- på rea. + GTX 970 för 2000:- på BF. Allt när prylarna var extremt relevanta. Köpte senare 2x8GB 2133Mhz ram där killen trodde ramen var defekta för 100:- men visade sig funka prima med mitt moderkort. Vet inte om jag lagt typ 5000 kr-ish på riggen som stått sig bra när ivy bridge var nytt strax innan haswell lanserades. Kör den än idag och det är väl först nu jag är sugen på att uppgradera när jag kommer kunna få en hundraprocentig prestandaökning cpu-mässigt. Man vill ju att en uppgradering ska kännas?!

Jag vet att du tror att zen 2 kommer kosta skjortan, men jag vågar hoppas att så inte kommer vara fallet. Samma vad gäller Navi. Att köpa både CPU och grafikkort som är bang for the buck när 7nm lanseras tror jag kommer vara vägen att gå och ändå få en rigg som håller minst 5-6 år.

Om du däremot tävlar inom e-sport och därmed tjänar pengar så skulle jag tänka om. Exempelvis sim racing eller typ quake/cs och behöver minst 300fps. Men att köpa en dator som "en kul grej" för att sen inse att spelen inte var så jävla mycket roligare i 4K skulle kännas surt.

Men visst... Jag är entusiast och en snål/ekonomisk jävel. Alla är olika. Men tiden är inte riktigt mogen för 4K hur som helst. Det kommer gå rätt snabbt vad gäller prisdumpning så fort upplösningen blir normaliserad vid nästa konsolsläpp.

Skulle faktiskt hellre köpa något i mellansegmentet idag och uppgradera längs vägen inom AM4 plattformen. Och köpa något mellan RX 570 eller 1660 ti om jag var otålig och satt med en as kass rigg.

Det jag menar är att lägga 30K på en dator som håller i 5-6 år och dessutom få tillbaka en hel del när den säljs är inget att diskutera om tycker jag.
Det är en hobby man har och lägger ner kanske flera timmar om dagen.
Många köper ishockey årskort för 4K tex och då njuter man bara ibland när det är matcher medans en dator som man spelar på är värda sina pengar iallafall upp till max 30K sen över 30 får man ingen större prestanda. 9900K och 2080 TI bra kylning osv osv så har man det bästa.
25-30 tusen är inga stora summor om du slår ut det på 5-6 år.
Köper du en dator för 15K så måste den uppgraderas snabbare osv osv till slut så hamnar man på 30K på 5-6 år där med.
Bara gpu 2080TI om man vill ha det bästa kostar 12K köper du tex 2070 för hälften så måste du upp efter kanske 3år och måste lägga 7K till och då kanske du fortfarande har sämre fps pga att du köper mediokra grejor.
HOBBY massa timmar 25-30K är inga summor.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem

Varför sätter de i 2666MHz minnen till en i9 9900K ?

Det får mig att titta åt annat håll efter dator direkt.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Varför sätter de i 2666MHz minnen till en i9 9900K ?

Det får mig att titta åt annat håll efter dator direkt.

Är inte super haj på datordelar och hur dom fungerar. Varför skulle inte detta funka?

Permalänk

Gamingdator här har du en anledning fps.
https://www.youtube.com/watch?v=m43wAjwvSis&t=220s

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem

@Gx rade: Det fungerar såklart med 2666MHz, men om man sätter i 3000MHz eller 3200MHz så blir datorn snabbare.

Snabbare minne kan betyda snabbare grafik i många spel, har sett uppåt 10-15fps i skillnad mellan 2666MHz och 3200Mhz.

Dessutom om man kollar på priset, så kostar 2x8GB 2666MHz på komplett 1049kr, medans de tar 1099kr för 3000MHz, och 999kr för 3200MHz (just nu på rea).

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk

Så hade jag byggt iallafall visst 2080TI kortet är bättre men i prestanda typ nothing.
Bättre chassi, bättre psu, bättre kylning med 3 utblås, bättre moderkort om man har tänkt att överklocka.
https://www.overclock.net/forum/attachment.php?attachmentid=2...
Summa 4K mindre windows 50kr ebay.
Sen är ju frågan om du behöver 2TB lagring bygger man själv kanske man inte behöver slänga 800Kr på det då blir det 4500Kr billigare.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk

Måste säga att datorn du länkar är inte dålig men vissa delar stör jag mig på
Typ moderkortet som inte ska vara så bra om man har tänkt att överklocka och ramminnena som inte är 3000Mhz at least.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.