Tim Sweeney: "Epic Games skrotar exklusiva speltitlar om Steam matchar avgifterna"

Permalänk
Melding Plague

Tim Sweeney: "Epic Games skrotar exklusiva speltitlar om Steam matchar avgifterna"

Genom låga avgifter och exklusiva speltitlar kan Epic Games spelbutik på allvar konkurrera med Steam. Om Steam sänker sina avgifter till samma nivå, lovar Epic Games VD att slopa exklusivitet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det går ju inte, då skulle ju Valve behöva göra spel igen för att ligga kvar med fet inkomst!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Det går ju inte, då skulle ju Valve behöva göra spel igen för att ligga kvar med fet inkomst!

Half life 3 då

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Detta var väl det logiska sättet att gå vidare efter kritik som Epic Games har fått, på sätt och vis kastar man nu bollen över till Valve som hamnar lite mer i rampljuset. Valve har varit relativt tystlåten vad det gäller åsikter kring EGS exklusiviteterna, men nu måste de väl iallafall ta nån sorts ställning till det hela, ska bli intressant och se hur de svarar.

Förstår dock kritiken som Epic fått varför de inte tillåter spelen på andra portaler till ett högre pris, låt kunderna välja vad det betalar eller hur, vad har Epic att göra med det om kunden går med på att betala mer för en annan platform? Men det går ju såklart inte för Epic, då får ju inte EGS den mängd kunder de vill ha men genom att försöka påtvinga försämringar i Valves avtalsvillkor mellan spelutvecklare och Valve så förbättras ju även utgångspunkten för EGS. Tvivlar hårt att Valve kommer reagera något alls på detta, Epic Games resurser är ju inte oändliga och kommer säkert dala i något skede.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Skillnaden är ju att steam har så mycket mer funktionalitet än EGS... tvekar att kalla EGS en plattform är ju nätt och jämt en butik i dagsläget.
Som att be mercedes att matcha skodas pris

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Förstår dock kritiken som Epic fått varför de inte tillåter spelen på andra portaler till ett högre pris, låt kunderna välja vad det betalar eller hur, vad har Epic att göra med det om kunden går med på att betala mer för en annan platform?

Steam har väl klausul att dom måste ha lägsta priset som finns tillgängligt online? Stämmer naturligtvis inte alltid, men tror dom har möjlighet att tillta åtgärder om så inte är fallet (stänga av utvecklare / tvångssänka pris). OBS! Detta är spekulation baserad på hörsägen som så mycket annat i denna episka debatt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem

Kaxigt utryckande må jag säga.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Det var buffligt sagt men samtidigt lite kul eftersom Valve inte sagt ett pip om saken sen Epic började med sitt exklusivitetskorståg. Svarar de inte på utlåtandet så kommer de hamna i ond jord vilket bara är en fördel för EGS.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Bra att Epic sätter press på steam. Mer pengar till de som faktiskt gör spelen är rätt väg att gå.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Att ta en tredjedel av intäkterna är rent ocker, och Valve har ätit sig feta på monopolets gräddfil ganska länge nu. Epic Games Store startades i protest, och de verkar fortsätta i samma anda. Exklusivitet är den absolut enda metoden de kan använda till en början. Det blir lite obekvämt för spelare, men så länge inte själva butiken kräver en betald prenumeration (problemet med streaming-tjänster) så är det en mindre olägenhet.

De som gillar spel borde rimligtvis bry sig om huruvida utvecklarna av deras favoriter blir skinnade eller inte.

Permalänk
Medlem

Shots fired.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olga32:

Steam har väl klausul att dom måste ha lägsta priset som finns tillgängligt online? Stämmer naturligtvis inte alltid, men tror dom har möjlighet att tillta åtgärder om så inte är fallet (stänga av utvecklare / tvångssänka pris). OBS! Detta är spekulation baserad på hörsägen som så mycket annat i denna episka debatt.

Skickades från m.sweclockers.com

Du får inte sälja steam-versionen till ett lägre ordinarie pris någon annanstans.
Priset när man säljer spelet på en helt annan platform finns det nog inga regler kring.

Permalänk
Medlem

Så istället för att ta ansvar och kommentera på de kontroverser man har skapat skyller man ifrån sig?
Bra jobbat epic games...
Det här kommer sannolikt inte att leda till något.
Tror att Valve har tillräckligt med intäkter även utan ett par nya spel.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Så istället för att ta ansvar och kommentera på de kontroverser man har skapat skyller man ifrån sig?
Bra jobbat epic games...
Det här kommer sannolikt inte att leda till något.
Tror att Valve har tillräckligt med intäkter även utan ett par nya spel.

Fast tror du missar en liten del av det hela. Företag som dessa och hur deras intäkter ser ut idag är något dom brydde sig om för ett år sen. dvs att dom nu idag arbetar och planerar hur dom ska kunna tjäna mer om ett eller flera år! och med tanke på hur pass EXTREMT mycket Epic har vuxit så sure dom är fortfarande extremt små jämfört med Steam men om dom fortsätter få exklusivitet med större titlar och växa i samma takt så kommer det inte ta många år innan dom utgör ett stort "hot" mot Steam. Vilket dom redan idag räknar på och planerar innför.

Tänk om EA blir bara lite mer giriga än vad dom redan är! och för över allt till Epic (inte helt omöjligt med tanke på hur pass giriga dom vart med vissa tittlar tidigare (Battlefront 2 bland annat))

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Tror jag har blivit för bitter när det gäller PR men det jag läser är

"DET ÄR STEAMS FEL ATT JAG ÄR ETT ARSEL!!!"

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

Trams. Lägg ned exklusiviteten och konkurrera ärligt istället.

Skrivet av mikgus:

Tror jag har blivit för bitter när det gäller PR men det jag läser är

"DET ÄR STEAMS FEL ATT JAG ÄR ETT ARSEL!!!"

God analys. Tim Svinig är en hycklande fåntratt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Förstår dock kritiken som Epic fått varför de inte tillåter spelen på andra portaler till ett högre pris, låt kunderna välja vad det betalar eller hur, vad har Epic att göra med det om kunden går med på att betala mer för en annan platform?

Det där förutsätter ju att Epic har kontroll över vad spelen säljs till. Kan lika gärna vara spelindustrin som har ett pris som deras spel ska säljas till t.ex. 60€ och då får Epic, Steam m.m. Liknande som de flesta produkter har ett MSRP (Rekomenderat pris), men på spelsidan har det ju varit en oskriven regel att AAA spel ska kosta 60€ typ, sen att det har ändrats med season, ultimate edition m.m. Är en annan femma.

Det är lätt att tycka att Epic kunde sälja spelen billigare än Steam då de tar en mindre del av kakan, men skulle Epic sälja dem billigare så får ju utvecklarna också en mindre del.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

Ptja, är väl helt rimligt tycker jag. Är ju smidigt att säga detta iofs för det lär ju inte hända än på ett tag och det får Epic att se bra ut och Valve att se dåliga ut.

Men pendeln kan svinga snabbt så Valve är nog beredda att göra det så fort man inser att man tappar för mycket kunder. Dvs de har "oh shit!" knappen redo.

Men tills dess tar de nog ett dopp till i sin prngabinge och oroar sig inte nämnvärt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Moderator
Forumledare

Jag tycker att Rami säger det ganska bra (1:44:32)

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk

En fråga i ämnet jag är intresserad av, är hur mycket av vinsten tar fysiska butiker vid försäljning?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Varför ska Valve kontra EGS?

Epic ger mer pengar till utvecklarna medan Steam har far superior infrastruktur när det kommer till workshop, acheivments, cloudsaves etc?

Något pris borde ju den extra funktionaliteten kosta även om Valves cut idag ligger rätt saftigt till.

Permalänk
Medlem

Intressant att dem kommer med ett sådant uttalande nu, efter att ha fått hård kritik över deras butik, avsaknaden av dess funktionen och det vidriga sätt dem försöker bryta sig in på marknaden med.

Hade dem gjort detta uttalande till att börja med, samt lanserat en funktionsduglig butik, så hade jag varit bakom det.

Lite för sent för det nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Varför ska Valve kontra EGS?

Epic ger mer pengar till utvecklarna medan Steam har far superior infrastruktur när det kommer till workshop, acheivments, cloudsaves etc?

Något pris borde ju den extra funktionaliteten kosta även om Valves cut idag ligger rätt saftigt till.

Det här. Valve ger så mycket mer funktioner, inte minst den största spelarbasen. Jag tror inte folk förstår värdet steam ger ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av erikburk:

Det här. Valve ger så mycket mer funktioner, inte minst den största spelarbasen. Jag tror inte folk förstår värdet steam ger ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kan tänka mig att det är därför man känner sig ”tvungen” att köra med exklusiviteter

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Om Steam har planer på att växa tror jag dom borde titta på detta. Alla de AAA spel som har släppts och kommer släppas på Epic och inte Steam innebär en våldsam omsättning. Var det 30% mer till utgivarna hos Epic? Eller var det 30% mindre på steam? Är ju bara räkna ut vad det ger på varje miljon i omsättning.

Nu tror jag IOFS att det är marketplace som steam drar in mest på och skulle en del stora spel som har hög andel i market försvinna till Steam, ja då tror jag det blir ett annat ljud i skällan.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikburk:

Det här. Valve ger så mycket mer funktioner, inte minst den största spelarbasen. Jag tror inte folk förstår värdet steam ger ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag nyttjar inga av dessa funktioner som steam har så för mig så ger jag hellre mer pengar till utvecklarna

Permalänk
Medlem

Folk glömmer att Epic Games backas av Tencent, så i praktiken har EGS oändligt med pengar att lägga på att ta marknadsandelar i denna väldigt väldigt lukrativa branch. Valve har blivit snorrika på sin platform, utan den hade de inte överlevt CS:GOs långsamma start (första 2 åren var inte vackra) och inte heller kunnat haft Dota2 i så lång beta. Tvivlar också starkt på att spelen klarat sig så bra som de gjort utan marknadsplatsen, skins är en enormt stor del av både CS:GO och DOTA2. Tror inte heller de hade kunnat lägga pengar på att göra vare sig Steam Link, Steam Controllern eller deras VR satsning.

Men om Tencent verkligen tänker satsa på att ta marknadsandelar, vilket allt pekar på, så är nog sötebrödsdagarna för Valve snart över. Ger det max 3 år innan Valve går från sin extrema särställning med någonstans runt 50% av all digital försäljning till att bli en aktör bland flera med 20-30% istället.

Tror att GOG kan trappa upp sin försäljning ganska rejält som ett svar på DRM kritiken EGS och i viss mån Steam får, även om de aldrig kommer bli så stora som EGS/Steam eftersom utvecklarna sällan vill släppa sitt spel helt utan DRM som är ett GOG krav.

Permalänk
Medlem

Tencent. Jaha, blir nog att inte köpa för mycket I EGS. Har verkligen ingen lust att vara del i att stärka den kinesiska ekonomin och dess regering. Denna "fantastiska" totalitära diktatur som gett sin befolkningen följande "godheter" sociala poäng, polisstat i västra (muslimska minoritet) delarna av landet, app (tvång att använda för många miljoner) för indoktrinering .

Permalänk
Medlem

Sweeney snackar skit som vanligt alltså

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem

Jag tror han, jag tror även att Gabe är så sniken att han aldrig kommer sänka sin andel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!