Ratt och pedaler i soffan?

Permalänk
Medlem

Ratt och pedaler i soffan?

Jag gissar att det är lättare att få respons från kunniga i den här tråden snarare än den med kringutrustning? Skrev en tråd där tidigare angående adapter för Logitech Driving Force GT så att den blir kompatibel med PS4. 121 läste tråden men inget svar. Nog om det... Hur löser ni sofflirande med ratt och pedaler? Är ingen entusiast vad gäller racing, utan kom över ratten och pedalerna för 300:- annars hade jag aldrig köpt prylarna. Vill däremot kunna nöta igenom några bilspel från soffan på projektorn. Har inte plats för några enorma attrapper som jag sett på google/youtube. Går det att lira med ratten i knät eller hur gör ni? (Har inte kopplat in grejerna än.)

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag gissar att det är lättare att få respons från kunniga i den här tråden snarare än den med kringutrustning? Skrev en tråd där tidigare angående adapter för Logitech Driving Force GT så att den blir kompatibel med PS4. 121 läste tråden men inget svar. Nog om det... Hur löser ni sofflirande med ratt och pedaler? Är ingen entusiast vad gäller racing, utan kom över ratten och pedalerna för 300:- annars hade jag aldrig köpt prylarna. Vill däremot kunna nöta igenom några bilspel från soffan på projektorn. Har inte plats för några enorma attrapper som jag sett på google/youtube. Går det att lira med ratten i knät eller hur gör ni? (Har inte kopplat in grejerna än.)

Sitt hellre i trästol än i soffa. Du får inget spjärn någonstans som recept för ryggont. Ta fram något bord i lämplig höjd att klämma frast ratt på och köksstol om du inte vill börja snickra ihop något ställ själv. playseat challenge är praktiskt men förstår att du inte vill lägga ner 2000 spänn kanske men det går att fälla ihop till strykjärnsbordsstorlek

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Det är möjligt men jag skulle inte rekommendera det.

Största problemet är att du måste ha ratten på ett bord eller annan hyfsad stabil anordning. Ditt knä duger garanterat inte. Fungerar väl kanske om ratten inte har någon force feedback men då försvinner genast en stor del av upplevelsen.

Problemet med soffbord är att de i regel är alldeles för låga så att använda det tillsammans med pedaler är knappt görligt.

Det smidigaste är nog att du letar rätt på ett bord eller dyl. som är flyttbart och sätter ratten på den. Problemet är att om ratten har stark force feedback så behövs det en viss storlek/tyngd på bordet för att det ska stå stadigt.
En vanlig köksstol eller liknande duger att sitta på (det är vad jag använder). Stolar med hjul är inte att rekommendera eftersom de rör sig vid kraftiga rörelser, framförallt när du bromsar.

Permalänk
Medlem

Jag har också Logitech Driving Force GT och använder den till att spela racingspel på datorn. Och min dator står i vardagsrummet och är kopplad till tv´n. Först hitta jag ett litet bord (för barn) som jag förlängde benen på och hade framför soffan, när jag skulle spela. Men det blev aldrig riktigt bra.

Då köpte jag ett Wheel Stand Pro https://www.teknikmagasinet.se/produkter/gaming-data/gamingti... Fick dock använde silvertejp till pedalplattan, men annars funka det bra.

Nu har jag dock ratten och mitt wheel stand i sovrummet och sitter i en fåtölj liknande denna https://jysk.se/vardagsrum/fatoljer/fatolj-m-fotpall-hundslun... Fåtöljen hade jag redan och detta är mycket bättre än soffan. Gjorde detta då jag köpte ny tv och ställde den gamla i sovrummet. Mitt grafikkort Asus GTX1070 Dual har dubbla HDMI, så en sladd till vardera tv blev det. Finns även HDMI-splitters att köpa (köp en aktiv bara).

Spelar alla spel nu utom racing i vardagsrummet, halvliggandes i soffan med en Xbox 360 dosa. Men ska det köras bil, blir det i sovrummet!

Visa signatur

I5 9600K - Hyper 212 EVO - Corsair 3200MHz 4x8GB - ASUS Z390-F GAMING - 850 PRO 512GB - 860 EVO 500GB - Asus GTX1070 OC - EVGA Supernova G2 650w - Corsair Carbide 275R + Samsung Q60R 75" + Logitech Z906 + PS5

Permalänk
Medlem

Jag har inget soffbord alls i biorummet så jag byggde ett rattställ från grunden med spillbrädor som jag hade liggande. Plattan som ratten sitter fast i är ett tillsågat gammalt köksskåp. Jag byggde en prototyp först så jag fick till lagom vinklar osv. Pedalerna går att flytta i djupled. Rätt stabil konstruktion men den går inte att fälla ihop och tar en del plats, inget större problem just i mitt fall dock.

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips! Jag löste det själv genom att rulla ut underdelen på soffan (friheten från ikea) som man normalt sett fäller ut för nyttja den som bäddsoffa. Istället för att fälla ut den helt så sitter jag på den och tar en av ryggstöden och sätter bakom mig. På så sätt kommer jag tillräckligt lågt för att nyttja ett soffbord. Det funkar rätt bra och jag slipper massa extraprylar. (Bor rätt trångt)

Vad gäller ratten så var det här en mindre vetenskap. Hade hoppats på plug n play men senaste dygnet har jag bara suttit och tweakat inställningar jag inte riktigt förstår mig på.

En sak undrar jag över. I logitechs drivrutiner kan man kryssa i "allow game to adjust settings). Innebär det att de övriga inställningarna i drivrutinerna prioriteras bort helt, eller blir det en mix av inställningar? Måste säga att det är sjukt svårt att ställa in bra inställningar. Vet lixom inte hur "bra force feedback" ska kännas. Började med The Crew och hur jag än gör där så känns inställningarna rätt off. Har ändå följt rekommendationer på forum mm. För att inte tala om Dirt 2.0. Får inte alls till det.

Kan ni rekommendera några spel med bra FFB-implementering där man inte behöver ändra så mycket för att få en bra upplevelse?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Tack för alla tips! Jag löste det själv genom att rulla ut underdelen på soffan (friheten från ikea) som man normalt sett fäller ut för nyttja den som bäddsoffa. Istället för att fälla ut den helt så sitter jag på den och tar en av ryggstöden och sätter bakom mig. På så sätt kommer jag tillräckligt lågt för att nyttja ett soffbord. Det funkar rätt bra och jag slipper massa extraprylar. (Bor rätt trångt)

Kan ni rekommendera några spel med bra FFB-implementering där man inte behöver ändra så mycket för att få en bra upplevelse?

Lät som en bra lösning

Vad är det för ratt du har? Om den är någorlunda vanlig brukar man kunna googla fram rätt bra inställningar som passar ratten/spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Lät som en bra lösning

Vad är det för ratt du har? Om den är någorlunda vanlig brukar man kunna googla fram rätt bra inställningar som passar ratten/spelet.

Ja det får funka till en början.
Har Logitech driving force gt. Hade nog förväntat mig mer av just force feedback generellt. För det första är mycket respons och tyngd i ratten väldigt överdriven om mam jämför med en vanlig bil med servostyrning. Sänker jag feedbacken för mycket så försvinner samtidigt all "detalj". Något jag hade förväntat mig var vibrationer i ratten baserat på underlaget. Tycker faktiskt vibrationsfunktionaliteten i WRC till PS2 med vanlig handkontroll överträffar realismkänslan jämfört med ratt. Dvs att känna av diverse underlag bara genom skaknimgar i handkontrollen känns bättre. Känner inga vibrationer av det slaget alls i ratten?

Det kanske är jag som förväntar mig för mycket? Trodde implementeringen av FFB skulle överträffa spel som sega rally i arkaden, men enligt mitt tycke gav sega rally bättre implementering än det jag hittills stött på. Eller kam det vara något fel på ratten? Finns det något spel där default inställningarna ger bra/hyfsad realism?
Jag har provat rekommenderade inställningar som folk delar på youtube mm i the crew och det har varit helt åt skogen. Ska testa lite inställningar idag i dirt rally 2.0 som jag hittade igår.

Skrivet av Frux:

Jag har inget soffbord alls i biorummet så jag byggde ett rattställ från grunden med spillbrädor som jag hade liggande. Plattan som ratten sitter fast i är ett tillsågat gammalt köksskåp. Jag byggde en prototyp först så jag fick till lagom vinklar osv. Pedalerna går att flytta i djupled. Rätt stabil konstruktion men den går inte att fälla ihop och tar en del plats, inget större problem just i mitt fall dock.

https://www.minhembio.com/bilder/hq/?pic_id=467703.jpg

Fan... jag har egentligen inte plats, och tjejen kommer hata det. Men jag måste bygga en sån där attrapp!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Jag har inget soffbord alls i biorummet så jag byggde ett rattställ från grunden med spillbrädor som jag hade liggande. Plattan som ratten sitter fast i är ett tillsågat gammalt köksskåp. Jag byggde en prototyp först så jag fick till lagom vinklar osv. Pedalerna går att flytta i djupled. Rätt stabil konstruktion men den går inte att fälla ihop och tar en del plats, inget större problem just i mitt fall dock.

https://www.minhembio.com/bilder/hq/?pic_id=467703.jpg

Jag själv kör med en https://www.webhallen.com/se/product/282796-Arozzi-Velocit-Ra... som jag använder till min stol.
Grymt trevlig att spela när man använder Tvn eller Datorn samt lätt att gömma under skrivbordet " om bordet är stort nog och det inte står saker där"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Jag själv kör med en https://www.webhallen.com/se/product/282796-Arozzi-Velocit-Ra... som jag använder till min stol.
Grymt trevlig att spela när man använder Tvn eller Datorn samt lätt att gömma under skrivbordet " om bordet är stort nog och det inte står saker där"

Den ser schysst ut. Själv är jag nybörjare så det får nog bli något hemmasnickrat tills jag vet om det här är min grej. Gav ju som sagt bara 300:- för ratt å pedaler. Blir det här en hobby så kanske det blir nåt i den där stilen.

Kopierade en killes inställningar i dirt rally 2.0 idag. Nu är det spelbart på ett sätt att jag kan ta mig i mål åtminstone. Det jag inte gillar är att force feedbacken går till väldigt svag till väldigt tung rätt snabbt. Skulle vilja ha mer tyngd från scratch till lite tyngre. Inte 0-100 på en sekund. Vibrationer från väglag är även det helt frånvarande, men det kanske är ratten som saknar den typen av vibrationer? Hade förväntat mig mer vibrationer över lag, som på en riktig bil.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Den ser schysst ut. Själv är jag nybörjare så det får nog bli något hemmasnickrat tills jag vet om det här är min grej. Gav ju som sagt bara 300:- för ratt å pedaler. Blir det här en hobby så kanske det blir nåt i den där stilen.

Kopierade en killes inställningar i dirt rally 2.0 idag. Nu är det spelbart på ett sätt att jag kan ta mig i mål åtminstone. Det jag inte gillar är att force feedbacken går till väldigt svag till väldigt tung rätt snabbt. Skulle vilja ha mer tyngd från scratch till lite tyngre. Inte 0-100 på en sekund. Vibrationer från väglag är även det helt frånvarande, men det kanske är ratten som saknar den typen av vibrationer? Hade förväntat mig mer vibrationer över lag, som på en riktig bil.

Egen snickarat går ju om man vill det
Mjo jag har ju ingen imba ratt längre med tanke på vad gammal min Logitech G27 är men den funkar ju
Min far har denna och han fäller ihop den och ställer den i en garderob med ratt och pedaler som fortfarande sitter kvar.
Ifall det kanske är intressant att kolla på om du har ont om plats en kan du ju kolla på en begagnad G27/G29
https://www.dustinhome.se/product/5010872377/challenge?ssel=f...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Egen snickarat går ju om man vill det
Mjo jag har ju ingen imba ratt längre med tanke på vad gammal min Logitech G27 är men den funkar ju
Min far har denna och han fäller ihop den och ställer den i en garderob med ratt och pedaler som fortfarande sitter kvar.
Ifall det kanske är intressant att kolla på om du har ont om plats en kan du ju kolla på en begagnad G27/G29
https://www.dustinhome.se/product/5010872377/challenge?ssel=f...

Har sett den där och alltid undrat hur man kan ta 2000:- för en brassestol, men nu fattar jag att den lär vara smidig om man vill kunna fälla ihop den. Har däremot för mig att typ rusta hade liknande playseat stolar för typ 500:- men det var några år sen. Skulle jag köpa något så hade jag nog velat att den hade stöd för både handbroms och växelspak. Finns det någon uppgradering till den där stolen som gör plats för växelspak och handbroms?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Har sett den där och alltid undrat hur man kan ta 2000:- för en brassestol, men nu fattar jag att den lär vara smidig om man vill kunna fälla ihop den. Har däremot för mig att typ rusta hade liknande playseat stolar för typ 500:- men det var några år sen. Skulle jag köpa något så hade jag nog velat att den hade stöd för både handbroms och växelspak. Finns det någon uppgradering till den där stolen som gör plats för växelspak och handbroms?

Tycker själv inte att den är värd 2000kr när man kan köpa en " riktigt" ställning för det men finns ju tydligen folk som gillar de
Jag hittade denna men vet inte om det är exakt rätt men det står dock att den ska passa alla Playseat stolar men jag vet som sagt inte helt 100 om det stämmer
https://cdon.se/leksaker/playseat-gearshift-support-p39172448...
Söker jag på både växelspak och handbroms så kommer dessa upp så jag antar att det är samma sak när det kommer till Playseats stolar

Permalänk
Medlem

Vet inte. Men kollar skälv lite på om man skulle skaffa en Wheel stand pro v2 https://www.wheelstandpro.com/products/wheel-stand-pro/for-lo... (fins med på Cdon och några andra svenska butiket) enligt många klipp på Youtube så värkar den rätt okej för priset, och passar då den lätt fälls ihop och tar liten plats när man inte ska använda den

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Det är ju väldigt praktiskt med ett ställ som går att fälla ihop, men kolla reviews så ni inte köper ett som är för klent eller rickigt. Det är rätt störande ifall ratten svajar och flyttar sig när man måste göra snabba kraftiga rattrörelser i ett spel. Jag fick staga upp mitt hemmabygge lite mer än vad jag trodde skulle behövas.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chris_Kadaver:

Den ser schysst ut. Själv är jag nybörjare så det får nog bli något hemmasnickrat tills jag vet om det här är min grej. Gav ju som sagt bara 300:- för ratt å pedaler. Blir det här en hobby så kanske det blir nåt i den där stilen.

Kopierade en killes inställningar i dirt rally 2.0 idag. Nu är det spelbart på ett sätt att jag kan ta mig i mål åtminstone. Det jag inte gillar är att force feedbacken går till väldigt svag till väldigt tung rätt snabbt. Skulle vilja ha mer tyngd från scratch till lite tyngre. Inte 0-100 på en sekund. Vibrationer från väglag är även det helt frånvarande, men det kanske är ratten som saknar den typen av vibrationer? Hade förväntat mig mer vibrationer över lag, som på en riktig bil.

Det finns nästan inga detaljer likt Dirt Rally 1 i DR2.0. Många klagar över FFB och att det saknas detaljer, så det bör inte vara fel på ratten.
Har testat DR2.0 med en Xbox one kontroll och lustigt nog kunde man exempelvis känna att man körde på grus, vilket inte är fallet om man kör med ratt.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Det är ju väldigt praktiskt med ett ställ som går att fälla ihop, men kolla reviews så ni inte köper ett som är för klent eller rickigt. Det är rätt störande ifall ratten svajar och flyttar sig när man måste göra snabba kraftiga rattrörelser i ett spel. Jag fick staga upp mitt hemmabygge lite mer än vad jag trodde skulle behövas.

Här har du min fattigmansvariant på ställ ;p
Jobbigt att det inte går att vrida bilden menmen... Det är ett ihopfällbart utomhusbord. Pedalerna åker lite tyvärr så ska hitta på någon lösning till det. Men jag drar hur som helst ut "sovdelen" som har hjul under sig och sätter en soffkudde som ryggstöd. Vips har jag mig en racingsoffa. Allt som allt för ratt och ställ 300:- XD Sen kör jag på projektor 100". Sjukt roligt hur som helst. Men det blir nog till att uppgradera till ett riktigt hemmabygge vad gäller ställning sen.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Här har du min fattigmansvariant på ställ ;p
Jobbigt att det inte går att vrida bilden menmen... Det är ett ihopfällbart utomhusbord. Pedalerna åker lite tyvärr så ska hitta på någon lösning till det.

Det där var ju rätt smidigt.

Angående pedalerna, vet inte hur det ser ut på undersidan av plattan på GT men på G-serien så finns det iaf förberedda skruvhål. Jag borrade matchande hål i en liten bräda och skruvade fast den i pedalplattan. Det blev enklare att förankra i ställningen än enbart den lösa plattan.