...det där med kombinerad tvättmaskin och torktumlare...

Permalänk
Medlem

...det där med kombinerad tvättmaskin och torktumlare...

Hej!

Ska köpa ny tvättmaskin tänkte jag och varför då inte med inbyggd torktumlare.

Någon som har erfarenhet av dessa?

Tar ju mindre plats än att ha en tvättmaskin och en torktumlare så det är ju ett plus.

Men hur bra fungerar det?
Sambon är rädd för att de ska gå sönder "det är mer i den som kan gå sönder"

Vad säger ni har ni någon rekommendation på märke eller maskin? 😊

Visa signatur

Varje dag är inget problem!
CPU: Core i7 2600K | Kylare: BeQuiet! Pure Rock | RAM: Corsair 16GB (4x4GB) DDR3 CL9 1600Mhz | SSD: Samsung SSD 840-Series | GPU: MSI GeForce GTX 1060 6GB | Ljudkort: Avid Mbox | Monitorer: Yamaha HS5 | Router: MikroTik hAP ac² |

Permalänk
Medlem

Problemet jag hade med min (kommer inte ihåg modell idag) var att den inte var bra på något av det. Det blev aldrig riktigt rent eller torrt.

Att den skall gå sönder mer än två behöver man nog inte oroa sig för så länge man köper från kända butiker och märken.

Permalänk
Medlem

Stod inför samma funderingar för en månad sedan och fick då rådet: OM du har plats är det bättre med individuella maskiner istället för en kombo maskin.

Mindre som kan gå sönder, billigare och oftast bättre på det dom gör var för sig.

Permalänk
Medlem

Har haft på arbetet. Rent kanske det blev, men det blev då fan aldrig torrt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk

Har inga bra erfarenheter av kombomaskiner (haft 2 st). Torkning tar rejält lång tid, och antalet kilo som torken tar brukar vara lågt.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Har samma erfarenhet som övriga i tråden, kommer att tänka på kombi-skrivarna som fanns i slutet av 90-talet (skrivare, scanner och fax), kunde göra allt men var inte bra på något.

Visa signatur

l Main PC l QNIX QX2710 | i7 3770K @ 4.5 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | 16GB DDR3 l GTX 1070 Ti l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bob:

Hej!

Ska köpa ny tvättmaskin tänkte jag och varför då inte med inbyggd torktumlare.

Någon som har erfarenhet av dessa?

Tar ju mindre plats än att ha en tvättmaskin och en torktumlare så det är ju ett plus.

Men hur bra fungerar det?
Sambon är rädd för att de ska gå sönder "det är mer i den som kan gå sönder"

Vad säger ni har ni någon rekommendation på märke eller maskin? 😊

Köpte själv en AEG för några år sedan för ca 12.000 kr, funkade strax under 2 år sedan blev inte tvätten torr, har haft 3 som varit och kollat på det och de har lovat att fixa hit och dit, har fortfarande inte hänt ett skit...

så nja fungerar väl inte superbra.

Permalänk
Medlem

Det fanns säkert en del problem med de första generationerna. Supernöjd med min samsung, plockar ut snustorrt och nytvättat. Hur skönt som helst. Har snabbtvätt för mindre tvätt, typ lite underkläder eller 1-2 set med träningskläder som blir rent och torrt på en timme.
Köp en modell som är släppt 2018 eller 2019 och av känt märke så lär det bli bra.

Permalänk
Medlem

Jag har en här hemma för tillfället, och tvärtemot vad andra tycker så är jag faktiskt riktigt nöjd med den. Det är alltså en LG F1496AD3 som jag köpte från Elgiganten för 1,5 år sedan ungefär.

Som tvättmaskin har jag absolut inget att klaga på (möjligen att den kanske kunde vara lite tystare), och som torktumlare funkar den rätt okej. Effekten på torktumlingen kunde vara bättre, men när man bor i höghus och har en rätt liten lägenhet på två pers så är det väldigt trevligt. Jag brukar ofta sätta igång en maskin med t.ex. underkläder på morgonen med torkning direkt efteråt. Då slipper man flytta eller hänga upp på tork nån annanstans.

Visst, ofta får man plocka ut kläderna och sätta dem en kort stund på lufttorkning efteråt, men den gör i alla fall grovjobbet väl. Kom bara ihåg att dessa modeller är gjorda för de som prioriterar utrymme över effekt.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Hedersmedlem

Instämmer i kören ovan:

Har en kombinerad tvätt/tork-maskin från LG hemma. Tvättmaskinsdelen har jag inget problem med, men jag upplever att det aldrig blir helt torrt när man torkar.

Permalänk
Inaktiv

@cracko: Mina träningskläder är i princip torra efter centrifugen är klar på industrivarianterna i källaren. Så beorende på vad du tränar kan det va en riktigt dålig jämförelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Jag har en här hemma för tillfället, och tvärtemot vad andra tycker så är jag faktiskt riktigt nöjd med den. Det är alltså en LG F1496AD3 som jag köpte från Elgiganten för 1,5 år sedan ungefär.

Som tvättmaskin har jag absolut inget att klaga på (möjligen att den kanske kunde vara lite tystare), och som torktumlare funkar den rätt okej. Effekten på torktumlingen kunde vara bättre, men när man bor i höghus och har en rätt liten lägenhet på två pers så är det väldigt trevligt. Jag brukar ofta sätta igång en maskin med t.ex. underkläder på morgonen med torkning direkt efteråt. Då slipper man flytta eller hänga upp på tork nån annanstans.

Visst, ofta får man plocka ut kläderna och sätta dem en kort stund på lufttorkning efteråt, men den gör i alla fall grovjobbet väl. Kom bara ihåg att dessa modeller är gjorda för de som prioriterar utrymme över effekt.

förhoppningsvis håller din mer än ett par månader till

Permalänk
Medlem

Ja, köpte en 12 KGs LG (har jag för mig) och skulle aldrig vilja gå tillbaka till böket med tvättstapel som jag hade tidigare. Bara in med tvätten å så är allt klart ett par timmar senare. Sen beror det nog mkt på vad man har för tvättbehov osv, singelhushållet kanske inte har samma behov som familjen med 3 småbarn. Helt klart är att för dom som bor i lägenhet eller trångt av något annat skäl så är platsbesparingen värd mycket, många besökare som är avundsjuka på mitt kombinerade förråd/tvättstuga som jag har i lägenheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bob:

Hej!

Ska köpa ny tvättmaskin tänkte jag och varför då inte med inbyggd torktumlare.

Någon som har erfarenhet av dessa?

Tar ju mindre plats än att ha en tvättmaskin och en torktumlare så det är ju ett plus.

Men hur bra fungerar det?
Sambon är rädd för att de ska gå sönder "det är mer i den som kan gå sönder"

Vad säger ni har ni någon rekommendation på märke eller maskin? 😊

Jag är inne på precis samma linje! Är även intresserad av en kompakt maskin som inte sticker ut allt för mycket

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hade önskat att alla jublade över denna uppfinning och tyckte jag var konstig som ens funderade 😂 Men jag får helt enkelt ta och grubbla lite och väga för och nackdelar!

Visa signatur

Varje dag är inget problem!
CPU: Core i7 2600K | Kylare: BeQuiet! Pure Rock | RAM: Corsair 16GB (4x4GB) DDR3 CL9 1600Mhz | SSD: Samsung SSD 840-Series | GPU: MSI GeForce GTX 1060 6GB | Ljudkort: Avid Mbox | Monitorer: Yamaha HS5 | Router: MikroTik hAP ac² |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Brekker:

Jag är inne på precis samma linje! Är även intresserad av en kompakt maskin som inte sticker ut allt för mycket

De finns maskinerna som bara är 40 djupa. Vi hade en i tidigare lägenhet i ett förråd. Man trodde hela huset skulle ramla ihop när man centrifugerade tvätten. Såldes rätt snabbt så använde vi oss av föreningens maskiner och tvättstuga istället.

Vi hade en mycket äldre men här är en variant iallafall.
https://www.elgiganten.se/product/vitvaror/tvattmaskin/14608/...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Har en Electrolux, blir rent och torrt. Kombomaskiner saknar ju dock luddfilter vilket betyder att ludd och hår och sånt är svårare att få bort från tvätten. Föredrar individuella maskiner, men de som säger att det varken blir rent eller torrt måste haft nån riktig skitmaskin
Har en Electrolux med perfectcare 700 10 kg tvätt, 6 kg tork ~9000kr

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Tjena, har faktiskt använt två modeller i ett par år styck nyligen och kan bara säga man får vad man betalar för.
En generell fördel är ju att kunna sätta igång tvätt och torkprogram i serie, det är ju rätt gött och starta skiten gå hemifrån och sen är den klar och torr när du kommer hem 12h senare!

1. Körde Samsung Tvätt/Tork WD80, torkar kraftigt på både gott och ont, alla vet att het luft på bomull inte direkt ökar livslängden, men torrt blev det! Den saknade dock RIKTIGT luddfilter och badrummet blev något dammigare än vanligt. Köpte min för ca 6500kr 2015/2016.

Överlag riktigt nöjd, jag gillar att torktumla mina grejer. Trevligt med "Daglig tvätt"-program på 55minuter.

2. Testade sedan en AEG för 13000:- (Notera dubbla priset) 2017 snåret där, fördelen med denna maskinen är att det faktiskt är TVÅ maskiner i ett, jag fick riktigt luddfilter. Högst nöjd med denna maskin, mindre damm i badrummet.
(Kommer ej ihåg modellen tyvärr!)

Mer nöjd, men ja dubbla priset!

hoppas du fick lite insyn i kombinerade maskiner här! Det finns tvättmaskiner med torkfunktion och det finns 2 maskiner i 1, man bör nog separera dem.

(Notis, sålde lägenheten med Samsungen och köpte ny till ny lägenhet, pungade ut extra för att slippa dammet och få luddfilter helt enkelt)

Visa signatur

i5-8600k, 64GB 3200Mhz, Asus 3080Ti, Samsung 960 PRO 512GB, 2x Predator 27" IPS 1440p G-Sync 144Hz
- Citera gärna för svar! -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

De finns maskinerna som bara är 40 djupa. Vi hade en i tidigare lägenhet i ett förråd. Man trodde hela huset skulle ramla ihop när man centrifugerade tvätten. Såldes rätt snabbt så använde vi oss av föreningens maskiner och tvättstuga istället.

Vi hade en mycket äldre men här är en variant iallafall.
https://www.elgiganten.se/product/vitvaror/tvattmaskin/14608/...

Ajaj då, det får jag ha i åtanke!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har en hemma som är från Bosch. Största nackdelen med den är att man är begränsad till max 7-8kg tvätt åt gången. Utöver det så saknas det i min modell något ludd/dammfilter och jag tror det är rätt vanligt för kombimaskiner. De spolar ut damm och ludd, vilket inte är särskilt bra. Blir väldigt mycket ludd och damm i badrummet också i samband med tvätt. Med det sagt så funkar maskinen kanon. Allt jag tvättar blir rent, allt jag torktumlar blir torrt. Det som kan hända med mindre maskiner och tvätt/torktumling är att man kan få obalans pga för lite tvätt. Då avbryts programmen och man får handskas med en tvätt som är mer av en blöt hund än något annat. Ifall man vill tvätta och torktumla badrumsmattan får man helt enkelt se till o tvätta nåt mer utöver den.

Edit: glömde kommentera att det som många andra säger är en lägre tvättkapacitet med torktumlingsprogrammet. Jag själv torktumlar bara badlakan, handdukar, morgonrockar osv. Mina resterande kläder tenderar att krympa annars, och jag upplever det som att elastan i underkläder och strumpor slits snabbare om jag torktumlar. Kort och gott: jag hänger det mesta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zimbaa:

Problemet jag hade med min (kommer inte ihåg modell idag) var att den inte var bra på något av det. Det blev aldrig riktigt rent eller torrt.

Att den skall gå sönder mer än två behöver man nog inte oroa sig för så länge man köper från kända butiker och märken.

Som jag har förstått det så skall diametern på trumma i torktumlaren vara större än diametern på trumman i tvättmaskinen, för samma mängd tvätt.

Du får alltså aldrig fylla tvättmaskinen om den skall klara av att torka tvätten, om det är halva kapaciteten eller vad vet jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZzaazZ:

Stod inför samma funderingar för en månad sedan och fick då rådet: OM du har plats är det bättre med individuella maskiner istället för en kombo maskin.

Mindre som kan gå sönder, billigare och oftast bättre på det dom gör var för sig.

Plus att man kan köra båda sammtidigt vilket kan spara en del tid

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Har en kombinerad och är nöjd.

Visst, hade jag haft utrymme på min toa för två separata hade jag ju givetvis valt det. Men en kombinerad när bättre än inget.
Finkläder värmer jag inte för det krymper, men underkläder och allt annat funkar utmärkt och värma. Även om jag inte kör på extra torrt, utan bara näst högsta steget är allt snustorrt alltid.

10kg tvätt, 7kg värme är det på min whirlpool.

Permalänk
Medlem

I min förra bostadsrätt var badrummet såpass litet att vi inte hade så mycket till val om vi ville ha torktumlare också. Det blev en kombinerad tvättmaskin och torktumlare från Electrolux. Kommer varken ihåg modell eller pris (tror det kan ha varit kring 6000kr) och vi var mycket nöjda. När vi flyttade hade vi haft maskinen i bruk under ca 3 år. Att ha i åtanke var att vi inte kunde köra ett sådant där specifikt torkprogram utan satte på att den skulle köra torkning mellan 2 och 3 timmar för att det skulle bli torrt. Med torkprogrammen var det mesta torrt men alltid vart det något plagg som var halvfuktigt.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk

Det tar ju lika mycket golvyta med en maskin som två maskiner staplade på varandra.

Jag röstar för två dedikerade maskiner som är bra på sitt snarare än en som inte är bra på något.

Permalänk
Medlem

Tycker det är asbra och vill inte byta från det. Perfekt att slänga in handdukarna på morgonen och så är de varma och torra när man kommer hem utan att behöva lyfta ett finger. Har en som inte är fulldjup utan ca 55 cm istället för 64 eller vad standard är och hade gärna haft plats för en fulldjup då man får fler val då.

Min maskin tvättar både rent och torkar torrt, tar kanske lite längre tid på sig men det spelar ju ingen roll när den sköter sig själv.

Permalänk
Medlem

Har en sån här som jag är mkt nöjd med. den finns inte mer men som en fingervisning för TS.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Brekker:

Ajaj då, det får jag ha i åtanke!

Vi hade vår för drygt 12 år sen och den hade ett antal år på nacken redan då så troligtvis har de blivit både tystare och bättre nu.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Hade en kombimaskin i min förra lägenhet, det va en cylinda, oklar modell. Hade också luddfilter och jag tyckte den va helt underbar. Perfekt att slänga in en tvätt innan jobbet och komma hem med ren och torr maskin. Det tog dock väldigt lång tid att köra båda programmen efter varandra. Men planerade man bra så va det en gudagåva.
Hade inte plats för mer än en maskin så detta va bästa sättet att få båda delar.

Det va en modell från 2017 iaf.

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem

Köpte en från LG förra vintern och är supernöjd, wifi inbyggt så man själv kan ladda ner nya tvättprogram och kan starta tvätten från telefonen om man skulle vilja att den är klar vid en vis tidpunkt

Skickades från m.sweclockers.com