Bra första bilförsäkring till okej pris?

Permalänk
Medlem

Bra första bilförsäkring till okej pris?

Hej på er!

Det börjar närma sig uppkörning för mig och då vill jag såklart ha tag i en bil när det är avklarat.

Jag har fått ett pris från Länsförsäkringar på 763 kr/mån för en helförsäkring, inklusive något extra skydd som jag inte kommer ihåg vad det heter, på den typ av bil jag önskar. Priset är också inklusive 20% rabatt eftersom jag är guldkund hos dem.

Är helt med på att man som ny bilägare kommer ha högre premie, men det kanske finns bättre alternativ?

Tips mottages tacksamt!

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem

Beror inte även premien på värdet av bilen? Om det är så känns det relevant vad för bil du tänker använda!

Permalänk
Medlem

Spontant låter det rimligt prissatt, men det beror ju på vad det är för bil. Min första bil kostade 300kr månaden för halvförsäkring, men den var ju mer eller mindre värdelös och jag var 24-25.

Grundknepet är att kolla runt hos ett gäng försäkringsbolag. Har familjemedlemmar som sparat pengar på att ha olika bilar hos olika bolag (mer än 1000kr per år), trots samma ägare.

Permalänk
Medlem

Har inga tips mer än att du bör ringa runt till olika bolag och kolla priset för dig.
Ex när jag försäkrade min Toyota avensis så skulle folksam ha ungefär dubbelt så mycket per år som länsförsäkringar.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanruda:

Hej på er!

Det börjar närma sig uppkörning för mig och då vill jag såklart ha tag i en bil när det är avklarat.

Jag har fått ett pris från Länsförsäkringar på 763 kr/mån för en helförsäkring, inklusive något extra skydd som jag inte kommer ihåg vad det heter, på den typ av bil jag önskar. Priset är också inklusive 20% rabatt eftersom jag är guldkund hos dem.

Är helt med på att man som ny bilägare kommer ha högre premie, men det kanske finns bättre alternativ?

Tips mottages tacksamt!

Vad det är för bil spelar in(antal hästar och pris), och är du under 30 så betalar du betydligt mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanruda:

Hej på er!

Det börjar närma sig uppkörning för mig och då vill jag såklart ha tag i en bil när det är avklarat.

Jag har fått ett pris från Länsförsäkringar på 763 kr/mån för en helförsäkring, inklusive något extra skydd som jag inte kommer ihåg vad det heter, på den typ av bil jag önskar. Priset är också inklusive 20% rabatt eftersom jag är guldkund hos dem.

Är helt med på att man som ny bilägare kommer ha högre premie, men det kanske finns bättre alternativ?

Tips mottages tacksamt!

Vad för bil?

Betalade nästan 900kr/mån för en corolla t-sport när jag var yngre.

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk

Hör med Sveland, dotterbolag eller vad man ska kalla det till Trygg-Hansa (fakturorna kommer från Trygg-Hansa).
Har flyttat alla bilar dit, överlägst billigast för mig. 4st bilar (2st i trafik och 2st garageförsäkrade) till priset av en hos Folksam.

Permalänk
Medlem

hehe, ja stor skillnad på bil och bil.

Nu har jag en veteran-Renault från 64 så jag betalar bara 300kr/år för helförsäkring med max 1500mil per år.

Det är på IF.

Men när jag var ung och kollade lite försäkringar så låg det mellan 400kr/månad och upp till 1500kr/månad beroende på bil (inga drömbilar, men bilar för mellan 30-50k i inköp).

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Du måste ju skriva lite mer info, är du 18 och kör en BMW är det ju riktigt bra pris, men det känns ju svårt att uppskatta utan info.

Permalänk
Medlem

min saab 9-3 med 150hk kostade 700:-/mån i trafikförsäkring när jag var 18, min A4 med 220hk kostar 600:-/mån med helförsäkring men står på morsan, 50 år gammal. Svårt att veta vad som är rimlig om man inte vet vilken bil det handlar om + ålder & kön.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

@johanruda:
Det beror på typ av bil,storlek på motor, diesel/bensin spelar in också.
Var du bor, centrum av stan har högre premie än på landet.
Vilken åldersgrupp du tillhör och så.

Det bästa du kan göra är att ringa runt till alla bolag. Det kan skilja tusenlappar, och det finns ingen som är specifikt billigare än någon annan. Det kan vara Folksam med denna bilen, och nästa bil du köper är LänsF billigare.
Och RING, oftast räcker det att fråga "vad kan du göra åt priset, det var billigare hos X?" så sjunker det helt plötsligt på magiskt vis.

Permalänk
Medlem

Priset beräknas på din ålder, hur länge du haft körkort, din postadress samt bilmärke/effekt.

Kolla alla de stora försäkringsbolagen. Drar jag till med en gissning så kommer LF kunna ge dig bästa pris ändå, men värt ett försök är det. Bor du hemma fortfarande?

Permalänk
Medlem

När jag skaffade min första bil så var det en gammal skorv, så körde endast trafikförsäkring. Jag vet inte hur dagens 18-åringar har råd med några värstingbilar som kräver dyra helförsäkringar, det låter som ett svart hål för pengar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Orkar du inte ringa runt till alla så kan du iaf testa någon av sajterna som jämför försäkringar. Så lat var jag förra gången och årets, mer manuella, genomgång visade att jag ligger på bra pris och försäkring för mig så helt värdelösa är de inte.
Ett tips är att inte stirra sig blind på priset utan även jämföra innehåll. Försäkring A kan vara billigare än Försäkring B, men A kan kräva pluspaket för att nå samma innehåll som B och därmed bli dyrare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Självklart skulle jag skrivit fler detaljer. Sitter på jobbet så jag tänkte inte riktigt till innan jag skickade iväg Min tanke med inlägget var också mer om det fanns några guldkorn till försäkringsbolag för nya förare, vilket jag också skulle varit mer tydlig med.

Jag är precis fyllda 33 år, bor i ett större område 3 km från centrum, bilen jag tänkt är en Saab 9-3, runt 10 år gammal, bensin/etanol, budget runt 50.000 kr.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Avstängd

Kolla på insplanet. Fyll i regnummer, personnummer och lite info, men inte ditt riktiga telefonnummer för då får du en massa säljsamtal. Sen får du offerter från ett antal bolag, dock inte alla.

Har du inte regnummer så hitta samma modell på blocket och använd dens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanruda:

Självklart skulle jag skrivit fler detaljer. Sitter på jobbet så jag tänkte inte riktigt till innan jag skickade iväg Min tanke med inlägget var också mer om det fanns några guldkorn till försäkringsbolag för nya förare, vilket jag också skulle varit mer tydlig med.

Jag är precis fyllda 33 år, bor i ett större område 3 km från centrum, bilen jag tänkt är en Saab 9-3, runt 10 år gammal, bensin/etanol, budget runt 50.000 kr.

Knappa in dina uppgifter på typ Compricer så får du priser från alla försäkringsbolag. Tänk dock på att skriva ett påhittat telefonnummer, annars ringer försäljarna...

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanruda:

Självklart skulle jag skrivit fler detaljer. Sitter på jobbet så jag tänkte inte riktigt till innan jag skickade iväg Min tanke med inlägget var också mer om det fanns några guldkorn till försäkringsbolag för nya förare, vilket jag också skulle varit mer tydlig med.

Jag är precis fyllda 33 år, bor i ett större område 3 km från centrum, bilen jag tänkt är en Saab 9-3, runt 10 år gammal, bensin/etanol, budget runt 50.000 kr.

Okej. Då skulle jag kollat Vardia och Gjensidige. Jag tror dock att LF ligger bra på det priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Orkar du inte ringa runt till alla så kan du iaf testa någon av sajterna som jämför försäkringar.
Skickades från m.sweclockers.com

Det hade jag gärna gjort, men det funkar tyvärr inte förrän jag fått körkortet.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Avstängd

en sån gammal bil räcker med halv

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kolla compricer, där får du förslag från flera bolag.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolrazz:

Okej. Då skulle jag kollat Vardia och Gjensidige. Jag tror dock att LF ligger bra på det priset.

Tack för förslagen! Ska kolla, men jag tror också det. Antagligen tack vare guldkundsbonusen.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

en sån gammal bil räcker med halv

Skickades från m.sweclockers.com

Det kommer antagligen bli en halv i slutändan, men jag tänker kolla helförsäkring för att se vad "värsta möjliga" blir.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Entusiast

Ett tips är i alla fall att mejla försäkringsbolaget och förhandla ner premien ännu mer från vad du får via Compricer eller liknande jämförelsesite. Dina Försäkringar gav mig den lägsta premien för en halvförsäkring med cirka 50 kr/mån marginal till näst billigaste alternativet på Compricer.

Jag nöjde mig inte där utan mejlade dessutom och bad om en billigare offert mot att jag betalade för ett helår direkt. Tog inte ens 24 timmar så hade jag en 200 kr biligare helårspremie i inkorgen! Och då är jag ju ändå inte i någon "lågriskgrupp" som 23-årig förare av en Audi.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Tips från en som alltid kört >10 år gamla skorvar. Har alltid haft halvförsäkring med tillägg för viltolycka samt skadegörelse och sparar in en bra slant på det jämfört med helförsäkring. Visst, jag går miste om endast självrisk om jag själv kör av vägen eller råkar ut för en olycka jag skulle vara vållande till. Men resonerar som så att inköpspriset och den brutala värdeminskningen på en >10 år gammal bil inte gör det värt att pröjsa den höga avgiften för helförsäkrat.

Visa signatur

.:Ryzen 7 3700X ♠ Noctua NH-U12S ♠ Gigabyte X570 Aorus Elite ♠ Corsair 2x8GB 3200MHz CL16 Vengeance RGB Pro ♠ Sapphire Radeon RX 5700 XT 8GB Pulse OC ♠ Corsair RM750x 750W ♠ Fractal Design R6:.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LupX:

Tips från en som alltid kört >10 år gamla skorvar. Har alltid haft halvförsäkring med tillägg för viltolycka samt skadegörelse och sparar in en bra slant på det jämfört med helförsäkring. Visst, jag går miste om endast självrisk om jag själv kör av vägen eller råkar ut för en olycka jag skulle vara vållande till. Men resonerar som så att inköpspriset och den brutala värdeminskningen på en >10 år gammal bil inte gör det värt att pröjsa den höga avgiften för helförsäkrat.

Kloka ord! Tack

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

När jag skaffade min första bil så var det en gammal skorv, så körde endast trafikförsäkring. Jag vet inte hur dagens 18-åringar har råd med några värstingbilar som kräver dyra helförsäkringar, det låter som ett svart hål för pengar.

Skickades från m.sweclockers.com

Samma här, köpte en skitbil för 3000kr som stod på farsan. Trafikförsäkringen kostade drygt 1800kr om året...

Permalänk
Medlem

@johanruda: Dina försäkringar och Aktsam har ganska konkurrenskraftiga priser, samt Svedea. Om det är bara priset du är ute efter, Folksam har annars en riktigt vass försäkring.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av johanruda:

Självklart skulle jag skrivit fler detaljer. Sitter på jobbet så jag tänkte inte riktigt till innan jag skickade iväg Min tanke med inlägget var också mer om det fanns några guldkorn till försäkringsbolag för nya förare, vilket jag också skulle varit mer tydlig med.

Jag är precis fyllda 33 år, bor i ett större område 3 km från centrum, bilen jag tänkt är en Saab 9-3, runt 10 år gammal, bensin/etanol, budget runt 50.000 kr.

Liknar mig, skillnaden är att jag haft körkort i 16år. Har bilen du är intresserad av och för den betalar jag 251kr för (halv inte helförsäkring dock).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du lär få ett aningen bättre pris efter att du tagit ditt kort. Vi har bilen ståendes på sambon som har tyskt körkort, och försäkringsbolagen baserade då webbpriset på någon som inte har körtkort alls eftersom dom inte fick info från transportstyrelsen. Vi har betalat ca 500kr i månaden för halvförsäkring fram tills nu att vi var tvungna att byta till helförsäkring pga att vagnskadegarantin gick ut, efter några samtal och lite bilder på körkortet ligger vi nu kvar på samma pris fast för helförsäkring.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450