Byta fläkt på GPU. Behövs verkligen den kopplas till GPUn?

Permalänk
Medlem

Byta fläkt på GPU. Behövs verkligen den kopplas till GPUn?

Har tänkt att byta fläkten på mitt nya 1660ti.
För att slippa högt tjut.

Behöver jag verkligen köpa till en adapter för koppla in fläkten (vanlig noctua) in i grafikkortet mini 4 pin?

Känns som om jag kan styra lika bra om den sitter i moderkortet. Finns det några fördelar att koppla den till gpu?

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk

@sgtspiff: Du kan ju köra på grafikkortets PWM om du sätter den direkt i kortet. Brukar väl vara att rekommendera.

Permalänk
Medlem

Jo förstår att det går att koppla med adapter men kanske skulle förtydligat att jag vill att den ska rulla på minsta möjliga varvtal om inte temperaturen går över 90 grader. Då skall den få kliva upp på kanske 1000rpm.
Men detta kan jag väl åstadkomma via moderkortets uttag likaväl?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Problemet blir väl att om du kopplar fläkten till moderkortet så kan du inte bestämma fläktkurva från grafikkortets temperatur. Då har du enbart CPUn att polla temps från. Så rekommenderat är att sätta det i grafikkortet.

Visa signatur

| Stationär: 6900 XT, 5800X3D | Laptop: Asus UX32A | Nas: Synology DS1813+ | Smarthem: Homey |

Permalänk
Medlem

@sgtspiff: Visst kan du det, så länge du har någon form av styrning av uttagen på moderkortet som rättar sig efter temperaturerna på grafikkortet, vilket kan vara svårt att uppnå på ett bra sätt.
Däremot så brukar kylningen alltid bli tystare/svalare när man byter fläktar på ett grafikkort som du tänker göra, vilket gör att det kommer nog att bli ett mindre problem oavsett, vilket gör att grafikkortets styrsystem ofta är bra nog. Varför inte testa?

Permalänk
Medlem

Ja då får jag köpa till en adapter låter det som. För bästa ljudnivå. Lägger man 1100kr på kylning så spelar ju inte 59kr till särskilt stor roll. Även om jag är lite allergisk mot mer kablar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

Jo förstår att det går att koppla med adapter men kanske skulle förtydligat att jag vill att den ska rulla på minsta möjliga varvtal om inte temperaturen går över 90 grader. Då skall den få kliva upp på kanske 1000rpm.
Men detta kan jag väl åstadkomma via moderkortets uttag likaväl?

Skickades från m.sweclockers.com

Innan du öppnar den, det bästa alternativet är kanske att köpa ett kort mycket starkare än vad du behöver, så att den inte behöver arbeta hårt när du spelar och kommer inte låta nåt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600- 4070S- Alienware AW2724DM- LCD2C
MacBook Pro M1
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinceAkStyle:

Innan du öppnar den, det bästa alternativet är kanske att köpa ett kort mycket starkare än vad du behöver, så att den inte behöver arbeta hårt när du spelar och kommer inte låta nåt.

Hehe som om jag inte skulle köpa en fetare skärm direkt på det inköpet. Nä det skulle bli en klassisk upptrappning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Har du funderat på NZXT G12 + AIO kylare?
Eller bara byta till ett kort med bättre kylning med samma GPU?

Vissa moderkort har nog möjligheten att styra efter GPU i programvara, men inte från bios. En adapter är rekommenderat. Om du har t.ex en Commander Pro så kan du styra ifrån en sådan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Apex FPS Boost Configs | Killing Floor 2 Configs
CPU: R7 5800X Cooler: H110i Mobo: X570 Aorus Master RAM: 4x8Gb 3600mhz CL14-14-14-28 Videocard: RTX2080S Strix AD PSU: HX1000i Case: Evolv Flow Edition Monitor: Acer XB270HU 165hz Gsync TN-panel

Permalänk
Medlem

AIO kylare låter alldeles för mkt.
Jag hoppas på att noctuafläkten på grafikkortet blir den enda fläkten i systemet. Men är beredd på att slänga på en till på cpun om den går för varm passivt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

Jo förstår att det går att koppla med adapter men kanske skulle förtydligat att jag vill att den ska rulla på minsta möjliga varvtal om inte temperaturen går över 90 grader. Då skall den få kliva upp på kanske 1000rpm.
Men detta kan jag väl åstadkomma via moderkortets uttag likaväl?

Skickades från m.sweclockers.com

GT1650 trottlar vilt vid 90c men kortet stänger av sig en bra bit innan 90c, så sänk de 90c till ca 60-65c
2xxx serien ska generellt gå ca 10c svalare än 1xxx serien.
Den ska också aldrig gå över (lite beroende på kort) ca 80c efter det stänger kortet av sig för att inte ta skada, men det trottlar tidigare.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Ska du koppla fläkten till moderkortet och fortfarande styra den med ditt grafikkort kan du göra det med Speedfan och Argus Monitor.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Nu är adapter och kylare på väg hem. En noctua nh-u12a där ena fläkten går till GPU och andra förhoppningsvis är en reserv. Ska bli spännande o se vad jag kan åstadkomma i temperaturväg.

För att förstå så har jag jagat helt passivt länge men backat ur pga kostnad och prestanda samt storlek flera ggr.
Väldigt sugen på The first från Monsterlabo men det är för stort och dyrt. Hälften så stort hade jag köpt direkt.
Siktar på 20x20x30cm nu (vilket är för stort det med) i detta bygge. Helt i ek och upphängt på väggen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.