Ifixits nedmontering av Samsung Galaxy Fold skvallrar om bräcklig design

Permalänk
Melding Plague

Ifixits nedmontering av Samsung Galaxy Fold skvallrar om bräcklig design

En grundlig nedmontering av Samsung Galaxy Fold skvallrar om att telefonens hållbarhet är svag, då flera designfel ökar risken för att skärmen ska ta skada.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kassören: Vill du ha super drulle försäkring till ditt köp?

Permalänk
Medlem

*Laughs in Huawei*

Skämt åsido. Jag skulle gärna vilja se en likadan nedmontering av Huawei Mate X. Spännande att jämföra. Jag tilltalas mer av Samsungs lösning med skärmen på insidan (även om ytterskärmen ser bedrövligt liten ut) men Huaweis produkt ser betydligt mycket mer förfinad ut som helhet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dassh:

Kassören: Vill du ha super drulle försäkring till ditt köp?

Äsch, jag har hemförsäkring.
Två månader senare.
*Vad menar du med att hemförsäkringen inte täcker detta?!?!?*

Själv har har drulle som täcker det mesta bara man vet hur man ska beskriva problemet. Ej behövt använda det dock.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av El1min4tor:

*Laughs in Huawei*

Ända tills det här blir mer känt... Huawei P30 & Servers In China It Contacts. Det är bland annat .gov.cn adresser...

Permalänk
Medlem

Telefontillverkare spelar poker sent en kväll...

Huawei - "I Raise"
Oppo : "I Call"
Samsung - "I Fold"

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd

Prototypen som kom direkt till marknaden..

Samsung, gör om gör rätt.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Undrar om det blir den slutgiltiga spiken i kistan för denna telefon från Samsung, eller om de lyckas revidera modellen såpass att folk tror på den igen. Det gäller ju inte bara att åtgärda brister, utan även vinna tillbaka de som har förmågan att köpa men som tappat förtroendet för telefonen...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Ända tills det här blir mer känt... Huawei P30 & Servers In China It Contacts. Det är bland annat .gov.cn adresser...

Gällande Huawei så är det absolut en intressant diskussion 🙂 Jag är dock osäker på om någon tillverkare från Kina har rent mjöl i påsen (eller andra länder för den delen), men Huawei är ju den största så det är ju bara naturligt att man granskas hårdast.

Jag vill inte gå tillbaka till Apple. Det är dock det företag jag litar mest på ur ett integritetsperspektiv 😬

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem

Yeah, dom har lite kvar att jobba på. Väntar nog inte bara en utan 2-3 generationer av denna typ av mobiler innan det blir intressant.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Äsch, jag har hemförsäkring.
Två månader senare.
*Vad menar du med att hemförsäkringen inte täcker detta?!?!?*

Själv har har drulle som täcker det mesta bara man vet hur man ska beskriva problemet. Ej behövt använda det dock.

Finns att teckna till drulle på hemförsäkringen, kostar ca 40kr extra i månaden men då täcker det också allt och man får nyvärdet på varan upp till 5år.

Annars hela idén med att vika telefon och få en tegelsten och opraktisk telefon i mitt tycke, att släpa runt på känns inte lockande och inte priset heller för den delen.
Men får väl hoppas på att dom får ordning på det för andras vägnar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem

Så nån idiot tyckte att det var ett ok produkt att släppa just nu? Nån har tappat det helt på Samsung

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Ända tills det här blir mer känt... Huawei P30 & Servers In China It Contacts. Det är bland annat .gov.cn adresser...

Ja det är betydligt bättre när Apple/Google luren kontaktar nsa.gov, känns liksom tryggare

Nej men, själv så tycker jag det är förjävligt att tillverkarna tillåter / tvingas till detta, ser dock absolut ingen skillnad i om telefonen i fråga skickar datan till kina eller usa, ren pajkastning från båda håll vilket är lika negativt för oss konsumenter som värnar om den personliga integrtiteten men fortfarande vill ta del av appstore/playstore.

Permalänk
Medlem
Skrivet av El1min4tor:

Jag vill inte gå tillbaka till Apple. Det är dock det företag jag litar mest på ur ett integritetsperspektiv 😬
Skickades från m.sweclockers.com

Läser jag rätt... du liter mest på att Apple ska respektera din integritet?...
Som är mycket värre än majoriteten av Android tillverkare när det kommer till att lagra integritetskränkande data utan användarens vetskap...
Och för att inte nämna deras absurda avtal.

Eller är du ironisk, vilket är lite svårt att få till genom textinlägg.

OnT: Verkar som Samsung kan få till en riktig flopp igen. Och som många tror så har dom nog pushat lite för mycket bara för att bli först.
Verkar som dom kommer bli först... först på att misslyckas med en vikbar telefon.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Inaktiv

@guermantes:

Om det är fuffens trafik som går till deras govt adresser hade de dolt det lite bättre än att låta DNS uppslag hitta det. Dessutom snackar flera av deras inhemska appar med .govt som standard.

Permalänk
Medlem

Var nog klokt av Samsung att dra tillbaka telefonen, innan den kommer ut.
De borde haft mindre bråttom också med denna, och testat och förbättrat den innan publikt släpp.

Sen måste vara väldigt knepigt att göra en sån här pryl och samtidigt vara tillförlitlig, går liksom inte ihop riktigt om den inte ska bli betydligt klumpigare.

Själv vill jag att tillverkarna återinför 16:9 formatet igen, inte skaffat ny mobil även om det behövs PGA dagens 18:9-19:9 format, vill inte ha....

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeg:

Läser jag rätt... du liter mest på att Apple ska respektera din integritet?...
Som är mycket värre än majoriteten av Android tillverkare när det kommer till att lagra integritetskränkande data utan användarens vetskap...
Och för att inte nämna deras absurda avtal.

Eller är du ironisk, vilket är lite svårt att få till genom textinlägg.

Tror inte han är ironisk. Inte jag heller. Fram med bevisen till dina påståenden.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Tror inte han är ironisk. Inte jag heller. Fram med bevisen till dina påståenden.

Precis. Bästa exemplet på motsatsen är väl Apples tappra kamp om att vägra låsa upp en iphone som sades innehålla bevis för något grovt brott för något år sedan. Slutade väl med att FBI (eller vilka det var) fick betala dyra pengar till någon privat säkerhetsfirma för att då dem upplåst
Samma sak angående personliga data som de krypterar på anväbdarnivå så Apple själva inte kan komma åt deb till skillnad från google vara affärside tvärtom är att använda din personliga data i absurdum
och nej, jag är ingen appelfantast, äger ingen appleprodukt, bara android lurar och shieldsTV box...föredrar Google generellt...men här ligger Apple betydligt bättre till.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av e3henri:

Precis. Bästa exemplet på motsatsen är väl Apples tappra kamp om att vägra låsa upp en iphone som sades innehålla bevis för något grovt brott för något år sedan. Slutade väl med att FBI (eller vilka det var) fick betala dyra pengar till någon privat säkerhetsfirma för att då dem upplåst
Samma sak angående personliga data som de krypterar på anväbdarnivå så Apple själva inte kan komma åt deb till skillnad från google vara affärside tvärtom är att använda din personliga data i absurdum
och nej, jag är ingen appelfantast, äger ingen appleprodukt, bara android lurar och shieldsTV box...föredrar Google generellt...men här ligger Apple betydligt bättre till.

Skickades från m.sweclockers.com

Apple var dock villiga att ge polisen tillgång till telefonens iCloud-konto (och all data), problemet var ju att polisen klantat sig och försökt låsa upp telefonen så att den låst sig så att det inte längre gick att säkerhetskopiera till iCloud.

Apple verkar dock inte ha någon som helst möjlighet att låsa upp eller dekryptera data som ligger på en telefon. Vilket gör att jag känner mig trygg.

Edit: Polisen försökte inte låsa upp telefonen utan de försökte återställa iCloud-kontot förresten... har jag för mig..

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felix:

Apple var dock villiga att ge polisen tillgång till telefonens iCloud-konto (och all data), problemet var ju att polisen klantat sig och försökt låsa upp telefonen så att den låst sig så att det inte längre gick att säkerhetskopiera till iCloud.

Apple verkar dock inte ha någon som helst möjlighet att låsa upp eller dekryptera data som ligger på en telefon. Vilket gör att jag känner mig trygg.

Edit: Polisen försökte inte låsa upp telefonen utan de försökte återställa iCloud-kontot förresten... har jag för mig..

Jag missar kanske något för det låter inte logiskt. Jag menar nu kan det ju hända att det är polisen som inte var logisk, men om nu apple inte kan dekryptera denna data, varför skulle då polisen envisas så mycket med att få apple att låsa upp den. Jag ser inte hur det kan beskrivas som en "tapper kamp" (e3henri) om det enda apple sa till polisen va "sorry, vi kan inte göra något". Känns som jag missuppfattat vad du sagt.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zeg:

Läser jag rätt... du liter mest på att Apple ska respektera din integritet?...
Som är mycket värre än majoriteten av Android tillverkare när det kommer till att lagra integritetskränkande data utan användarens vetskap...
Och för att inte nämna deras absurda avtal.

Eller är du ironisk, vilket är lite svårt att få till genom textinlägg.

OnT: Verkar som Samsung kan få till en riktig flopp igen. Och som många tror så har dom nog pushat lite för mycket bara för att bli först.
Verkar som dom kommer bli först... först på att misslyckas med en vikbar telefon.

Kan du säga vilken android mobil som är säker, och utifrån vilket perspektiv? Alla mobiler där det finns en appstore är sårbara i mina ögon. Men framförallt; tror du på allvar att Google respekterar din integritet?

Permalänk
Medlem

Förstår mig inte på vikbara telefoner i dagsläget. När dagen kommer då glas kan vikas eller något lika hållbart går att böja så hoppar jag på tåget på en gång.
Dock ska framsidan inte ha en liten display som fold utan en som täcker hela framsidan. Även uppvikt ska detta gälla, ingen notch eller dylikt.

Permalänk
Inaktiv

En tävling om att komma först. Samsung satsade på den mest komplicerade lösning. Konkurrenterna kör med en enklare lösning som leder till att displayen inte blir lika kraftigt böjd.

Angående behov av bättre interface så är det många som har detta som jag brukar säga.
Alla är inte ungdomar med små rörliga fingrar och perfekt syn. Och alla gör inte bara det enklaste med mobilen utan egentligen skulle behöva ha en personlig assistent som släpade runt på en desktop åt dem.
Men börjar skärmarna närmar sig 10" tack vare vikbarhet, så går så otroligt mycket mer göra än med en 6"are.

Permalänk
Medlem

@dpom86: Här är en länk till en artikel vid tillfället:
https://www.nytimes.com/2016/02/18/technology/apple-timothy-c...

Kort sagt blev de dragna till domstol av FBI/Justitiedepartementet och blev där beordrade att ta fram en bakdörr till sin kryptering. De vägrade (och hängdes bla. ut i pressen för det - de stödde ju terrorister). Det ansågs av FBI att vara det perfekta prototypfallet för att få till tvingande regler kring införandet av bakdörrar i amerikansk krypteringsteknologi - något de velat ha i årtionden.
Som sagt ovan släppte FBI fallet mot Apple när de låste upp telefonen på traditionellt vis.

Permalänk
Medlem

Idén är bra men utförandet (och teknologin) är mindre bra skulle iaf jag vilja säga. Samsung vill inte bli slagna på fingrarna av Huawei nu när de kan ta ut hutlösa priser för deras produkter, de har ju sett hur det gått för Apple. Går ju inte direkt bättre och bättre för Apple direkt. Har en känsla av att Samsung är på god väg åt samma håll.

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Medlem

@Kwirek: Ok, nu orkar jag inte sätta mig in i alla finare detaljer, men betyder inte det typ att jag hade rätt? Varför skulle FBI be Apple om hjälp ifall det inte var tekniskt möjligt? Finns ingen logik i att FBI skulle be Apple om det omöjliga, vilket betyder antingen att Apple skulle kunna ta sig förbi sin kryptering eller att FBI är ologiska. Jag tror inte FBI är tekniskt inkompetenta för de har nog rätt bra rekrytering, men det kan förstås vara så att de gjorde det bara av politiska PR skäl.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

No shit? Hela konceptet är ju ganska bräckligt i sig eftersom det handlar om en papperstunn skärm som ska vikas över sig själv samtidigt som den ska vara väldigt tunn rent skalmässigt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Citat:

We were provided our Galaxy Fold unit by a trusted partner. Samsung has requested, through that partner, that iFixit remove its teardown. We are under no obligation to remove our analysis, legal or otherwise. But out of respect for this partner, whom we consider an ally in making devices more repairable, we are choosing to withdraw our story until we can purchase a Galaxy Fold at retail.

https://ifixit.org/blog/16189/about-our-galaxy-fold-teardown/

Undrar om det kommer att bli en Streisand effekt av det här

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

Känns som allt detta händer pga Samsung vill vara den första som släpper en ihopvikbar telefon. Oavsett om den fungerar i 3 veckor efter köp eller inte. Väldigt pinsamt måste jag säga att de släppt denna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

Jag missar kanske något för det låter inte logiskt. Jag menar nu kan det ju hända att det är polisen som inte var logisk, men om nu apple inte kan dekryptera denna data, varför skulle då polisen envisas så mycket med att få apple att låsa upp den. Jag ser inte hur det kan beskrivas som en "tapper kamp" (e3henri) om det enda apple sa till polisen va "sorry, vi kan inte göra något". Känns som jag missuppfattat vad du sagt.

Ja, nä, alltså, du har inte missat något så vitt jag vet. Men för att parafrasera en australiensisk politiker ang krypto: "Matemikens lagar är fina och så, men det här är Australien och här gäller Australiensisk lag"

Så hela grejen är att nån utan kunskap (polisen) kraftigt överskattar Apples kunskaper. Vanligt folk ser programmering som något magiskt och att man kan göra allt. Konceptet att det med hjälp av matte (krypto) går att låsa ner något så att ingen annan utan den som vet en specifik hemlighet kan öppna det är ett koncept som är för abstrakt för dessa människor. Eller så var det en PR-grej för att tvinga fram lagändringar för att göra system utan bakdörrar olagliga.

Edit: Så "tapper kamp" avser nog kampen att kämpa emot en lagändring som gör att system måste ha bakdörrar för polisen.

Visa signatur

En potatis