Finns 4g modem utan router?

Finns 4g modem utan router?

Hej! Skulle behöva koppla upp ett system mot nätet så att systemet får den externa IPadressen som annars routern tar...

Finns det någon 4g -> ethernet konverter som inte agerar router?

Skrivet av SueCia:

Hej! Skulle behöva koppla upp ett system mot nätet så att systemet får den externa IPadressen som annars routern tar...

Finns det någon 4g -> ethernet konverter som inte agerar router?

Det vore inte ett alternativ att öppna de portarna i routern som du behöver alternativt sätta upp en DMZ?

Netgear LB2120 kan enligt manualen (sida 26) göra det du efterfrågar.

Senast redigerat 2019-04-24 08:22: Lade till produktförslag

Vet inte exakt hur de USB-donglar som finns fungerar men de borde i princip göra att datorn får den externa IPn.

De flesta donglarna klarar det.

Om det är 4G till Ethernet konverter du vill ha så fungerar en router som du ställer i bridge mode.

Brukar gå att ställa in routrarna i bridge-mode

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Dracc:

Även Teltonika RUT240 klarar det, i Bridge Mode.

Skrivet av Dracc:

Det vore inte ett alternativ att öppna de portarna i routern som du behöver alternativt sätta upp en DMZ?

Hej! Det vet jag inte faktiskt, jag antar att det skulle kunna fungera, jag är mest osäker på hur det kommer fungera från servern vi har och dess utgående anslutning mot detta system.

Skrivet av Spiffman:

De flesta donglarna klarar det.

Systemen jag ska koppla upp har ingen USBport. Annars hade det såklart varit ett bra alternativ!

Skrivet av SueCia:

Hej! Det vet jag inte faktiskt, jag antar att det skulle kunna fungera, jag är mest osäker på hur det kommer fungera från servern vi har och dess utgående anslutning mot detta system.

En fördel med att ha routern igång framför och bara öppna de portarna som krävs är att det ökar säkerheten. Man kan sätta en accesslista så att bara serverns publika IP-adress kan komma åt de portarna som du har gjort forward på. Ifall det dyker upp säkerhetshål i programvaran så öppnar man inte upp för attacker.