Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Argh... man skulle kunna tro att dimensionslösa enheter vore samma, men när man använder två olika enheter för samma sak... varför, o varför...

Men t.ex Kaliforniens minimum på 14 SEER skulle bli 4,1 hos oss... varför är det fortfarande så mycket högre än vad vi har? Det hela verkar ju innehålla en massa antaganden om temperaturer, och klimatet är ju helt annorlunda, men det är väl svårare/mer ineffektivt när temperaturskillnaden redan är väldigt stor (att kyla redan kall inneluft och värma redan varm uteluft)?

Reglerna gäller inte portabel luftkonditionering. En enhet i Kalifornien kanske har COP på 2.5-3.5. 14 amerikanska SEER motsvarar ca 3.4-3.5 vilket de flesta portabla inte når upp till, men då jämför du split med monoblock.

Permalänk
Medlem

När portabla AC skicar ut en massa luft genom slangen så blir det undertryck i rummet och luft pyser in där det går och det är inte filtrerat i regel och därmed kan bära pollen mm. som sprutar in i rummet olika vägar. Med dubbelslang så har man kontrollerat flödet av luft både in och ut separerat från rumsluften, ingen undertryck i rummet och inläckaget inte mer än vad normala ventilationen ger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

med 2-slangsystem så har man kontroll på vad kylluften tas in till portabla AC:n och inte att det läcker in där det flödar lättast i springorna eller av undertrycket börja få ventilationen att gå fel i flerfamilj-hus och tex. dra in matos/ciggarettrökdoft från grannarna

Jag antar att "riktiga" 2-slangsystem värmer upp uteluft och blåser den tillbaks ut, medan den kyler ner inneluft och blåser tillbaks in i rummet, utan att nånsin blanda dessa två. Ett vanligt "1-slangsystem" har väl bara ett insug, så med denna DIY-lösning skapar man övertryck i rummet istället. Är det bättre då? Man förlorar nerkyld luft istället för att ta in varm luft, så effektivitetsmässigt borde det vara typ samma. Så det enda är väl just att man har kontroll över precis varifrån ny uteluft tas in. Tar faktiskt hellre in luft med lågtryck från ventilationen (rökförbud i lägenheterna) än precis utanför (folk röker på balkongerna istället).

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

om du tar amerikansk SEER genom 3.41 så får du 'europeisk' SEER

För att förtydliga då det har förvirrat i tråden, detta är fel. EER delat på 3,41214 ger COP.

Permalänk
Medlem

En vanlig portabel AC suger rumsluft efter någon gallersida på maskinen och sedan skickar ut det genom slang - det betyder att lika mycket luft som skickas ut genom slangen - måste hitta in i lägenheten igen på något sätt - och vi pratar om typ 200 kubikmeter i timmen så det är inte lite luft som skall in och ut...

tyvärr är det sälla byggt så att det på enkelt sätt går att häkta på en lufttillförsel-slang om man vill på den sidan av maskinen som suger luften för att skicka ut den genom slangen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

För att förtydliga då det har förvirrat i tråden, detta är fel. EER delat på 3,41214 ger COP.

Men 1W = 3,41BTU/h, så logiskt sett så borde ju ett SEER med enheten BTU/h/W delat på 3,41 ge det dimensionslösa SEER:et med enheten W/W som jag antar att Europa använder.

Electrolux anger ju ett SEER på allt från 2,6 till 3,6 på sina portabla AC. Enligt "google" så har portabla AC normalt ett SEER på 13-15, vilket om man delar på 3,41 blir 3,8 till 4,4. Inte så mycket högre, men ändå märkbart högre.

Permalänk
Medlem

AC

@Gigglebean: Jag köpte DeLonghi Pinguino förra sommaren. Jag är jättenöjd med den.

Visa signatur

Fractal R5 | MSI B550-a PRO | 3900x@PBO | Noctua D15 | G.Skill Trident Z Neo@3.7GHz | Asus 1080ti | Evga SuperNOVA 750 G2 80+ Gold |1TB 970 EVO |0.5TB 980 PRO | 240GB OCZ, 6TB WD RED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

För att förtydliga då det har förvirrat i tråden, detta är fel. EER delat på 3,41214 ger COP.

vilken EER - amerikansk eller Europeisk EER

COP är vad den direkta inmatade elenergi ger i kyla i avseende kylmaskin-verkningsgrad, EER inkluderar också förbrukning av hjälpsystem som fläktar/pumpar etc. (något man blundade för tidigare med COP då det var 'så lite', men fläktarna kan dra 70 watt bara dem och är 10% av en 700 Watt kompressor) och SEER avser kvoten för en säsongs förbrukning enligt ett schema inklusive stillestånd/standby och vad elektroniken drar även när kylan inte är aktiv.

En mekanisk termostat så är det ingen förbrukning när maskinen är avstängd - punkt - där kan SEER vara lika som EER, men moderna AC i standby 70% av tiden under säsong, och kan när som helst startas med fjärrkontroll etc. så kan standby-förbrukningen kapa decimaler av tänkta SEER gentemot EER om kontrollogiken drar mycket ström även när maskinen är i standby/vila.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Men 1W = 3,41BTU/h, så logiskt sett så borde ju ett SEER med enheten BTU/h/W delat på 3,41 ge det dimensionslösa SEER:et med enheten W/W som jag antar att Europa använder.

Electrolux anger ju ett SEER på allt från 2,6 till 3,6 på sina portabla AC. Enligt "google" så har portabla AC normalt ett SEER på 13-15, vilket om man delar på 3,41 blir 3,8 till 4,4. Inte så mycket högre, men ändå märkbart högre.

Både SEER och EER är högre än COP i den amerikanska standarden. Electrolux anger inte europeisk SEER, siffran är snarare COP. 3.6 COP är typ 15 SEER (amerikanska). Motsvarande europeisk SEER är snarare ~5,5.

Cirkus
Permalänk
Medlem

https://www.trotec24.se/maskiner/klimatisering/luftkonditione...

För de som vill ha enhet med dubbla slangar. Alternativt får ni leta reda på någon begagnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Både SEER och EER är högre än COP i den amerikanska standarden. Electrolux anger inte europeisk SEER, siffran är snarare COP. 3.6 COP är typ 15 SEER (amerikanska). Motsvarande europeisk SEER är snarare ~7.

Så svaret på alla mina frågor om SEER är att Electrolux anger fel siffra? För på deras sida står det tydligt att 2,6-3,6 -siffran är SEER (står faktiskt att både EER och SEER är samma). Specifikationstabellen har även COP, men där står inget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Så svaret på alla mina frågor om SEER är att Electrolux anger fel siffra? För på deras sida står det tydligt att 2,6-3,6 -siffran är SEER (står faktiskt att både EER och SEER är samma). Specifikationstabellen har även COP, men där står inget.

Electrolux gör nog inte fel, de anger bara europeisk EER som är ungefär samma sak som COP, det är bara att COP normalt används vid uppvärmning och EER vid kylning. I USA är inte EER samma sak. SEER beräknas ibland olika i olika delar av Europa så det blir lite poänglöst att blanda in i diskussionen.

Permalänk
Medlem

Blev en "Qlima PH534 Luftkonditionering Wi-Fi" från cdon.se, får hoppas att den gör jobbet tillfredsställande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fick hem en EXP35U538CW igår.
Har bara packat upp den och testat fläkten.
Måste köpa nåt fönster kitt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk

Är oxå på jakt efter en. Ska kyla runt 80kvm och vill inte hålla på att tömma någon behållare eller ha en separat frånluftslang. Den ska vara lätt att flytta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Skrivet av Knotvillage:

Är oxå på jakt efter en. Ska kyla runt 80kvm och vill inte hålla på att tömma någon behållare eller ha en separat frånluftslang. Den ska vara lätt att flytta.

Skickades från m.sweclockers.com

80 kvm är svårt att kyla med en portabel variant. Detta är den mest kraftfulla portabla på den svenska marknaden, kanske kan vara något? Länk: cb-17

Utan frånluftslang går tyvärr inte utan då är det ett split aggregat som gäller.

Visa signatur

Citera mig för svar!!
CPU: i7 3770K @ 3,5 Ghz -- Ram: Corsair 16 GB -- Moderkort: Z77A-S01
Lagring: SSD- Samsung 840 EVO 250 GB// 2TB HDD -- GPU: Nvidia Geforce GTX 680

Permalänk
Medlem

Börjar det inte bli dags att Sweclockers gör ett AC-clockers test på några maskiner och fönsterkit? Och jämför med ett eget custom-kit för utblåsröret?

Permalänk
Medlem

För information så har tretti.se 10% rabatt på köp över 3000:- idag, så beställde en EXP35U538CW där nyss för 5391:-

Info från tretti:
"ENDAST IDAG | Spara 10% på köp över 3000:-*

Rabatten blir automatiskt avdragen i varukorgen | *Gäller ej "Alltid prisvärda", returvaror eller redan nedsatta varor."

Visa signatur

Errare human est

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av SUMITOMO:

Startat upp min nu.
Den kyler över förväntan, riktigt bra för en budgetmaskin
Däremot låter fläkten väl högt på low.
Kompressorn håller skaplig ljudnivå.
Får däremot ingen skillnad i sleep mode då den skall gå ner i eco läge.

Nu landade min med! Hinner inte testa idag, men i helgen får det bli att prova.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Skrivet av Borgen1998:

80 kvm är svårt att kyla med en portabel variant. Detta är den mest kraftfulla portabla på den svenska marknaden, kanske kan vara något? Länk: cb-17

Utan frånluftslang går tyvärr inte utan då är det ett split aggregat som gäller.

Viktigaste är ju sovrummet men vad finns det om man går ner till typ 25kvm?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Grundregel för att installera AC

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Nu fick jag mail från Electrolux om att beräknad leverans är i början av Juni istället för i början/mitten av Maj som det stod på deras webbsida när jag beställde... suck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Nu landade min med! Hinner inte testa idag, men i helgen får det bli att prova.

Min var bokad för upphämtning igår, nu har de ändrat till v19 😶

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Nu fick jag mail från Electrolux om att beräknad leverans är i början av Juni istället för i början/mitten av Maj som det stod på deras webbsida när jag beställde... suck.

Vart beställde du ifrån?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Nu fick jag mail från Electrolux om att beräknad leverans är i början av Juni istället för i början/mitten av Maj som det stod på deras webbsida när jag beställde... suck.

Fick samma mail, så jag avbeställde hos dem och beställde EXP35U538CW hos tretti.se istället som har 10% rabatt idag. Beräknad leverans därifrån är 2019-05-13 och då fick jag den för 5392 istället.

Visa signatur

Errare human est

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Vart beställde du ifrån?

Skickades från m.sweclockers.com

https://www.electroluxhome.se/hem-hushall/klimat-ac/portabel-...
Från electrolux home själva. Så om inte ens deras egna butik får in de i lager förrän Juni så ska man nog inte räkna med att någon annan butik får in dem tidigare än så heller.

Skrivet av kniven:

Fick samma mail, så jag avbeställde hos dem och beställde EXP35U538CW hos tretti.se istället som har 10% rabatt idag. Beräknad leverans därifrån är 2019-05-13 och då fick jag den för 5392 istället.

Yes, funderar på att göra detta också, men finns ju en stor risk att den inte heller dyker upp vid det utlovade datumet, tänker jag.

Permalänk
Medlem

@Ninjaflipp: Beställde du EXP35U538CW eller EXP34U338CW hos electroluxhome? Jag hade köpt EXP34 där så hoppades att detsamma inte gällde EXP35 på andra ställen. Får jag samma info från tretti.se får jag fundera på hur jag ska göra däremot.

Visa signatur

Errare human est

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

https://www.electroluxhome.se/hem-hushall/klimat-ac/portabel-...
Från electrolux home själva. Så om inte ens deras egna butik får in de i lager förrän Juni så ska man nog inte räkna med att någon annan butik får in dem tidigare än så heller.
Yes, funderar på att göra detta också, men finns ju en stor risk att den inte heller dyker upp vid det utlovade datumet, tänker jag.

Nej tyvärr, dom preliminära datumen som butikerna "ska" få in varor på brukar i mina erfarenheter sällan stämma. Är ju en annan sak om dom redan finns i lager när man lägger en beställning.
Synd, hoppas du får tag i nån enhet snart.
Har du kollat på fler modeller, eller från andra tillverkare?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av kniven:

@Ninjaflipp: Beställde du EXP35U538CW eller EXP34U338CW hos electroluxhome? Jag hade köpt EXP34 där så hoppades att detsamma inte gällde EXP35 på andra ställen. Får jag samma info från tretti.se får jag fundera på hur jag ska göra däremot.

EXP34U338CW. Så behöver ju såklart inte gälla EXP35, men kan ju vara produktionen som dröjer och i det fallet är det rätt troligt att båda blir försenade.

Permalänk
Medlem

Nice! Fick mail nu om att min var packad och skickad till DHL för vidare leverans.
Då kanske man får en AC-enhet i början av nästa vecka

Då ska man bara försöka få till min lösning med utluften..

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |