Oneplus 7 lanseras den 14 maj – kan släppas i flera modeller

Permalänk
Skrivet av cracko:

Betala för biljett till mobiltelefonevent, gör någon det? Weird, som att betala för reklam.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är väl mer att betrakta som ett inträde till ett event där vanligt folk faktiskt kan få vara med och inte bara branchmänniskor eller youtubers. Dessutom ingår det ju en del lullull i nåt slags goodiebag. Mat och dricka också.

Men ja...jag reagerade också först. 190kr är det kanske värt för lite mat och underhållning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joi:

Fast man betalar inte för att gå in till bilhandlaren för att kolla vad dom har för olika modeller till salu..

Sant. Men jag minns inte när jag fritt kunde gå på en stor mässa gratis att titta på nya Toyota, Audi, VW osv modeller, varje år utanför denna provkörning. Tesla hade liknande, där deras lockning var att du skulle förbeställa en bil. Och de erbjuder att följa den gratis trots allt via webben också.

Men detta beror på 2 saker.
1. De går redan med förlust när du köper bilen, så deras mål är att låsa dig till deras märke.
2. Det krävs lite mer övertalning för att köpa en bil vs en telefon

När du väl har köpt den dock, kommer du ösas med krav från dem att du måste serva dem med deras delar, deras "garanterade service" osv, vilket är var de tjänar pengarna på dig från förlusten av att sälja bilen. När du väl köpt en telefon... du får lov att ladda in annan OS. Du får lov (iaf på android världen) köpa precis vilka standard adaptrar du vill.

Så bilhandlaren tjänar på dig efter köpet... Oneplus här har ett event att presentera kommande produkten, och måste tjäna på dig när du köper den, inte efter. Lite annan taktik då. Eventet måste mer eller mindre gå runt av sig själv.

Och du betalar inte tex Telia för att gå in och titta på deras nya erbjudande de har till salu av mobiler heller. Men du får då vänta till de kommer till din handlare (precis som med bilen) och sen prova. Och detta är pga Telia går också med förlust på mobilen, men räknar med att tjäna igen det på månadskostnaden av den, precis som service mm på bilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Jag är fulltmedveten hur Android funkar. Det är Oneplus implementation som är röten. Det är inte samma problem på pixel mobiler.

https://dontkillmyapp.com/
Kolla in sidan ovan så ser du de värsta syndarna. Du kan läsa kommentarer kring varje tillverkare där också. Enligt dig så har ju sidan ovan inget existensberättigande utan det är bara informationen till användarna som behöver bli bättre?

Om så är fallet så förstår jag en del av dina klagomål.

Men att jämföra Pixel med OnePlus är lite som att jämföra en Dell laptop med Microsoft book.
Ena har utvecklats av den som gjort OSet från grunden... är lätt att göra allt rätt då
Svåra är när du ska göra en egen produkt som ska överleva OS uppgraderingar och nya drivare. Har på jobbet ett helvete med äldre Dell laptops som ska köra nyaste Windows. Men nyaste Windows fungerar bra på nyaste laptops. Så det är en fråga av stora ändringar i mjukvara (som tex 1803 och 1809, samt Android 8/9 varit), som slår hårt mot äldre enheter som eg inte designades rätt för dem från början.

Tro det eller ej, det är en användare grej. För många kan köra det utan problem, men när just en viss funktion, eller en viss användare gör en sak man inte hade testat noggrant nog (eller på ett sätt man inte tänkte), så blir konsekvensen att du får udda fel.

OnePlus har försökt med att göra sitt eget OS under lång tid, men det är rätt svårt att ändra någon annans grund till ens egen. Samsung försökte ju det med sin version också. Och deras lösning är att när de gjort en version, ger de aldrig en ny version igen till dessa budget lurar (som kan vara kvar på Android 4-6 grund tom idag)

Just Android 8/9 har ju gjort enorma förändringar som jag sagt ovan. Så vi kan konstatera att Oneplus är en av de som gjort adapteringen för dessa sämre än andra (som mer eller mindre kört stock Android med lite bloatware). Inte så föga förvånat, egentligen. Oneplus försöker trots allt skapa något unikt, och inte bara lägga in stock Android.

Man kan hoppas att de tweakar rätt på detta snarast då.

PS. Föreslår du läser lite på den sidan du länkade, så ser du att de rapporterade felen har just med batteri och batteri optimering/prestanda att göra, oavsett tillverkare. Så detta är samma "grund problem" som olika tillverkare försökt lösa på olika sätt, olika bra. Får hoppas detta mognar till Android 10.