Hjälp med QVL listan. Hittar inget minne

Permalänk

Hjälp med QVL listan. Hittar inget minne

Tjenare. Jag håller på att leta efter RAM minne som finns med på QVL listan till mitt motherboard som jag tänker köpa. Men hittar absolut ingenting. Fattar inte om jag gör någonting fel för nästan alla minnen jag söker efter på listan finns inte med. Behöver hjälp att hitta ram minne som passar med mitt moderkort och Ryzen processor.

Processorn jag ska skaffa är en Ryzen 7 2700 och vill ha 16 gb 3200 mhz.

https://www.msi.com/Motherboard/support/B450-GAMING-PRO-CARBO...

Ps. Är det endast moderkortet som ska passa med minnet eller behöver man skaffa typ Ryzen certified minne?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

@Mr_Mattson: CMK16GX4M2Z3200C16 finns i QVL listan för moderkortet B450 GAMING PRO CARBON AC.

Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz 2x8GB (CMK16GX4M2Z3200C16) Prisjakt https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?o=4368040 Läs omdömet för minnet på Prisjakt sidan.

Edit: Du väljer "Memory by RX-2x00" (Ryzen 2000 serien) ovanför listan.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

@Mr_Mattson: https://www.inet.se/kundvagn/visa/12481734

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk

@janee: På listan står det att det är en single channel och endast 8 gb. Är det bara ett litet minor fel i listan eller vad händer där?

Permalänk
Medlem

@janee: OM Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz 2x8GB (CMK16GX4M2Z3200C16) så måste det var version 4.31 = Samsung B-die

inte så lätt att hitta det

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Mattson:

@janee: På listan står det att det är en single channel och endast 8 gb. Är det bara ett litet minor fel i listan eller vad händer där?

Single beskriver hur chippen fungerar på ram modulen och många föredrar single channel, 8GB är storleken på varje modul.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

@janee: OM Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz 2x8GB (CMK16GX4M2Z3200C16) så måste det var version 4.31 = Samsung B-die

inte så lätt att hitta det

Ja det stämmer.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Mattson:

På listan står det att det är en single channel och endast 8 gb. Är det bara ett litet minor fel i listan eller vad händer där?

Nej, listan säger att stickorna är single-sided, d.v.s. att alla minneskretsarna sitter på samma sida på stickan, och att varje sticka är 8GB. Listan säger även att MSI testat att det fungerar med två stickor, men inte fyra. Om det beror på att paketet endast innehåller två stickor eller att MSI testat med fyra och det inte fungerade är däremot okänt.

Tänk också på att om minnen inte finns med på QVL-listan så betyder det inte att de inte fungerar, utan bara att MSI inte testat dem.

Permalänk

@Snabbt_o_Hårt: Alldeles för dyrt. Vill helst inte spendera mer än ungefär 1500kr på ram minne

Permalänk
Medlem

@Mr_Mattson: Då ska du nog leta efter långsammare minnen för det kommer bara finnas Samsung B-die på alla AMD moderkorts QVL listor som klarar 3200MHz CL 14

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Skrivet av perost:

Nej, listan säger att stickorna är single-sided, d.v.s. att alla minneskretsarna sitter på samma sida på stickan, och att varje sticka är 8GB. Listan säger även att MSI testat att det fungerar med två stickor, men inte fyra. Om det beror på att paketet endast innehåller två stickor eller att MSI testat med fyra och det inte fungerade är däremot okänt.

Tänk också på att om minnen inte finns med på QVL-listan så betyder det inte att de inte fungerar, utan bara att MSI inte testat dem.

Tack så mycket! Det där förklarade mycket. Hur fungerar det när det gäller support för processorn? Är det någon skillnad på hur 2700 fungerar tillsammans med de olika märkena på minnena eller är det endast support för moderkortet som spelar en större roll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

@Mr_Mattson: Då ska du nog leta efter långsammare minnen för det kommer bara finnas Samsung B-die på alla AMD moderkorts QVL listor som klarar 3200MHz

Är det något fel med Samsung B-die?

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

@Mr_Mattson: Hittade dessa på din lista:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12481838

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Är det något fel med Samsung B-die?

Ja de är bäst, så priset på dem blir högt

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Mattson:

Hur fungerar det när det gäller support för processorn? Är det någon skillnad på hur 2700 fungerar tillsammans med de olika märkena på minnena eller är det endast support för moderkortet som spelar en större roll?

Minneskontrollern för Ryzen är integrerad i processorn, så det är främst processorn och minnena som ska lira ihop (vilket är orsaken till att moderkortet har en QVL-lista för 1000-serien och en annan för 2000-serien). Men moderkortet spelar också en del roll, eftersom det är på moderkortet de fysiska ledarna sitter och det är moderkortets BIOS som styr hela kalaset.

Permalänk
Skrivet av perost:

Minneskontrollern för Ryzen är integrerad i processorn, så det är främst processorn och minnena som ska lira ihop (vilket är orsaken till att moderkortet har en QVL-lista för 1000-serien och en annan för 2000-serien). Men moderkortet spelar också en del roll, eftersom det är på moderkortet de fysiska ledarna sitter och det är moderkortets BIOS som styr hela kalaset.

Hur vet jag ifall processorn fungerar bra ihop med minnet då? Fungerar de flesta minnena bra tillsammans med ryzen processor eller måste man kolla upp sånt också?

Om man tar @Snabb_o_Hårt exempel. Hur vet jag om detta minnet passar bra med ryzen processor?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12481838

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Mr_Mattson: Uppfattade i börja av tråden att det var detta du sökte, har du ändrat dig?
https://www.inet.se/kundvagn/visa/12481886

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk

@Snabbt_o_Hårt Nej det har jag inte. Jag undrar bara hur bra det minnet "passar" ihop med R7 2700. Sorry om jag ställer frågan på ett konstigt sätt. Vet inte riktigt hur jag ska formulera mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Mattson:

@Snabbt_o_Hårt Nej det har jag inte. Jag undrar bara hur bra det minnet "passar" ihop med R7 2700. Sorry om jag ställer frågan på ett konstigt sätt. Vet inte riktigt hur jag ska formulera mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Du kan läsa reviews för RAM på Amazon.com https://www.amazon.com/Kingston-Technology-HyperX-HX432C16PB3...

Jag tror att RAM minnet kommer att fungera bra för moderkortet och CPUn "Works at 3600MHz with Ryzen 2700x"

Edit: Tänk även på att många har haft stora problem med snabba RAM tex 3200MHz på moderkorten B350 och X370 men eftersom dom nya B450 och X470 har fått mycket bättre support för snabba RAM så bör det inte vara några problem med ditt B450 moderkort.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Mattson:

Hur vet jag ifall processorn fungerar bra ihop med minnet då? Fungerar de flesta minnena bra tillsammans med ryzen processor eller måste man kolla upp sånt också?

MSI har förstås testat minnena med en processor i moderkortet, annars vore det ganska meningslöst eftersom det inte går att göra något med enbart minne och moderkort. Och eftersom alla Ryzen i samma familj har samma minneskontroller så spelar det ingen större roll exakt vilken processor de använt. D.v.s. det är inget du behöver bekymra dig i, går du på QVL-listan så är processorn redan med i räkningen.

Permalänk
Skrivet av perost:

MSI har förstås testat minnena med en processor i moderkortet, annars vore det ganska meningslöst eftersom det inte går att göra något med enbart minne och moderkort. Och eftersom alla Ryzen i samma familj har samma minneskontroller så spelar det ingen större roll exakt vilken processor de använt. D.v.s. det är inget du behöver bekymra dig i, går du på QVL-listan så är processorn redan med i räkningen.

Ok. Tack så mycket för hjälpen. Kanske har låtit lite dum här men är ju inte så erfaren av sånt här. Tror jag har bestämt mig för HyperX minnet som det har snackats om ovan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av janee:

Du kan läsa reviews för RAM på Amazon.com https://www.amazon.com/Kingston-Technology-HyperX-HX432C16PB3...

Jag tror att RAM minnet kommer att fungera bra för moderkortet och CPUn "Works at 3600MHz with Ryzen 2700x"

Edit: Tänk även på att många har haft stora problem med snabba RAM tex 3200MHz på moderkorten B350 och X270 men eftersom dom nya B450 och X470 har fått mycket bättre support för snabba RAM så bör det inte vara några problem med ditt B450 moderkort.

Det låter bra, tack för hjälpen. Jag har bestämt mig nu och kör på HyperX👍

Skickades från m.sweclockers.com