Permalänk
Medlem

Frågor kring LinkedIn

Hur ser ni alla med det här att folk intygar kompetenser för att "vara snälla"? Jag vill inte visa om någon som inte jobbar/jobbat i samma branch eller har någon form av anknytning på den arbetsplats jag jobbat. Känns lite oseriöst att ha det då det inte finns någon större relevans eller tyngd.

Dessutom ytterligare fråga, när är det dags att ta bort erfarenhet som inte är relevant till den branch man är i? Eller ser det bättre ut att ha _allt_ visat? T.ex. om man jobbar i en matvarubutik eller liknande? I så fall, när är det dags att stryka saker?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cqo:

Hur ser ni alla med det här att folk intygar kompetenser för att "vara snälla"? Jag vill inte visa om någon som inte jobbar/jobbat i samma branch eller har någon form av anknytning på den arbetsplats jag jobbat. Känns lite oseriöst att ha det då det inte finns någon större relevans eller tyngd.

Dessutom ytterligare fråga, när är det dags att ta bort erfarenhet som inte är relevant till den branch man är i? Eller ser det bättre ut att ha _allt_ visat? T.ex. om man jobbar i en matvarubutik eller liknande? I så fall, när är det dags att stryka saker?

Problemet med att folk intygar enbart för att vara snälla har jag inte så mycket sett. Mer är det hållet man kan intyga någon för att få en intyg tillbaka.

Angående ta bort erfarenhet så ser jag lite som ens personliga brev. Hej jag är en grabb på 48 vårar, när jag var yngre hjälpte jag till mina föräldrar med disken, klippa gräsmattan och rasta hunden osv.. Och när man närmar idag så nämner man ens dubbla PHD, besöket på rymdstationen, ISS, Nobelpriset etc..

Ju mer erfarenhet man har ju mer små saker kan man ta bort. Jag skulle aldrig nämna icke teknisk eller kompetent arbete i min Linkedin. Jag jobbade en gång i en fabrik och det är helt orelevant där.

Permalänk
Medlem

Finns väl ingen värre ryggdunkarklubb än LinkedIn, har själv kontakter som man vet har intyg som tummar lite på sanningen...
Personligen bryr jag mig inte, använder enbart LinkedIn för att behålla/bygga kontaktnät.
Ser inte varför man ska ta bort info från sitt CV? Ok att man kanske inte ska lista kattvakt, gräsklippning, plocka kottar m.m men har man haft en anställning så har man ju.
Ser ju bättre ut på cv i mitt tycke att man jobbat på HM när man var 19-24 än tomt trots att man nu är kärnfysiker. En lucka i cv:t är väl aldrig bra att ha?

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

@bardbard: Varför skulle det vara så farligt? Vet att vissa har den konstigt inställningen, enligt mig då. Men vad har det för betydelse vad en person gjorde eller inte gjorde för låt oss säga under 2 års tid för 20 år sedan? Hur relevant är det för hur en person är/kan just nu? Enligt mig så säger det mig mer om den som bryr sig om sådant "skit" än om den som eventuellt har något "hål" i sitt cv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

@bardbard: Varför skulle det vara så farligt? Vet att vissa har den konstigt inställningen, enligt mig då. Men vad har det för betydelse vad en person gjorde eller inte gjorde för låt oss säga under 2 års tid för 20 år sedan? Hur relevant är det för hur en person är/kan just nu? Enligt mig så säger det mig mer om den som bryr sig om sådant "skit" än om den som eventuellt har något "hål" i sitt cv.

Farligt skulle jag väl inte påstå, ser dock inte faran med det heller.
Sen är det givetvis skillnad om man är 28 och söker jobb eller 59.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ToddTheOdd:

@bardbard: Varför skulle det vara så farligt? Vet att vissa har den konstigt inställningen, enligt mig då. Men vad har det för betydelse vad en person gjorde eller inte gjorde för låt oss säga under 2 års tid för 20 år sedan? Hur relevant är det för hur en person är/kan just nu? Enligt mig så säger det mig mer om den som bryr sig om sådant "skit" än om den som eventuellt har något "hål" i sitt cv.

CV ska helst inte innehålla hål. LinkedIn profilen ser jag inte som ett CV utan det är mer fokus på vad man kan nu.
Jag vill heller inte få en massa dumma träffar, jag stör mig skit mycket på alla vänförslag jag får för de gick på samma högskola, där vissa av dessa har en utbildning som gör att vi inte på något sätt kommer stöta på varandra i arbetslivet.

En annan sak jag stör mig är dumma kontaktförsök. Som en helt okänd som frågade om vänskap var t.ex. en svetsare, nej inte vår statsminister Stefan Löfven utan en annan svetsare. Jag ser inte ner på svetsare det är ett fint jobb, men en okänd sådan i min kontaktprofil som systemutvecklare? Ska jag intyga hans svetsning och han intyga min javascriptkundskap eller vad?

Permalänk
Medlem

@anon159643: Jo, du och en hel del tycks ha den uppfattningen ja. Själv är jag av den uppfattningen att människor kan ändra sig och det är hur man är nu och varit den senaste tiden/åren som är av intresse inte hur man kanske var när man var 20-25 om man är 45-50. Visst, är man 25 år så är det ju självklart en annan fråga. Men som sagt var det var inte det som jag tog upp. Vad som har hänt för ett "större antal år sedan" är inte av större betydelse enligt min mening. Du kanske har suttit i fängelse. Vad vet jag. Gör det dig till en sämre systemutvecklare? Inte alls. Men skulle du ta upp det i ditt cv så kan du garanterat glömma att få ett jobb som systemutvecklare skulle jag gissa på.

Permalänk
Medlem

Linkedin handlar om att marknadsföra dig själv. Givetvis redovisar man inte erfarenhet som man inte vill skylta med (så som orelevanta arbeten man hade som yngre), precis som på sitt vanliga CV.

Söker jag ett utvecklarjobb tar jag inte med ett lagerarbete jag hade som tonåring på mitt CV, helt ointressant för ev. arbetsgivare/rekryterare. Ett CV ska vara på 1-2 sidor, tar man med alla erfarenheter man samlat på sig genom åren så blir det betydligt längre än så.

Permalänk
Medlem

@bardbard: Som jag har fått höra från vänner som jobbar inom rekrytering och även HR anställda inom bolag så ska CV:t inte innehålla allt som du någonsin har gjort i arbetslivet. Det är helt irrelevant med vad du gjorde på ICA i kassan om du söker ett jobb som utvecklare eller management roll och om det uppstår frågor kring vad du gjorde tidigare än det som står i CV:t så kommer dem frågorna ställas under intervjuer. Det uppskattas alltid mer att ett CV är uppdaterat, enkelt att läsa och innehåller relevant information.
Med detta sagt så varierar vad som är relevant från tjänst till tjänst så jag har alltid ett CV i backup som är "allt som är gjort" för att enkelt kunna anpassa efter tjänsten jag söker.

Linkedin har jag aldrig gillat. Vet inte varför, om det är min oförmåga att vilja följa efter alla andra. Jag ser det som att när jag söker ny tjänst så hittar jag det jag finner intressant och söker det själv. Att bli uppringd eller få meddelanden varannan dag om "HEJ, DIN PROFIL PASSAR BLALBLALA" är inte intressant för mig. Men jag vet att ibland ser jag inte skogen framför mig pga stocken i mitt öga

Visa signatur

// En dator // Tillbehör till datorn// En Telefon//

Permalänk
Avstängd

Jag använder Linkedin men är dålig på att intyga folks färdigheter men får ibland personer som intygar mina fast jag aldrig träffat personen.
Tyvärr har det också blivit mycke flum a la Facebook på Linkedin och det tycker jag förstör mycket. Tror det har att göra med att fler och fler kvinnor använder Linkedin. (Detta är inget påhopp på alla kvinnor som använder siten men vissa)

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgreco1:

@bardbard: Som jag har fått höra från vänner som jobbar inom rekrytering och även HR anställda inom bolag så ska CV:t inte innehålla allt som du någonsin har gjort i arbetslivet. Det är helt irrelevant med vad du gjorde på ICA i kassan om du söker ett jobb som utvecklare eller management roll och om det uppstår frågor kring vad du gjorde tidigare än det som står i CV:t så kommer dem frågorna ställas under intervjuer. Det uppskattas alltid mer att ett CV är uppdaterat, enkelt att läsa och innehåller relevant information.
Med detta sagt så varierar vad som är relevant från tjänst till tjänst så jag har alltid ett CV i backup som är "allt som är gjort" för att enkelt kunna anpassa efter tjänsten jag söker.

Linkedin har jag aldrig gillat. Vet inte varför, om det är min oförmåga att vilja följa efter alla andra. Jag ser det som att när jag söker ny tjänst så hittar jag det jag finner intressant och söker det själv. Att bli uppringd eller få meddelanden varannan dag om "HEJ, DIN PROFIL PASSAR BLALBLALA" är inte intressant för mig. Men jag vet att ibland ser jag inte skogen framför mig pga stocken i mitt öga

Varierar säkert mycket och olika tycken och smak.
Nu gäller ju tråden iof LinkedIn specifikt och där håller jag med om att man inte ska lägga in onödiga "skräp"-anställningar då man inte har ett "riktigt" CV där plus att man vill undvika konstiga matchningar.

Personligen tycker jag att ett jobb på ICA/donken/systemet/hemtjänst etc.. säger mycket om en person även om det kanske inte rör just utveckling.
Dessa enkla service-jobb klarar nog de flesta normalbegåvade av rent arbetsmässigt(stå i en kassa, steka hamburgare, plocka upp varor etc..) men det säger även att man förmodligen har bra social kompetens(undantag finns givetvis), stresstålig(donken) samt lite andra "mjuka" värden. Sen ska man komma ihåg att få ett jobb på donken är nog betydligt svårare än att få jobb som en utvecklare vilket kan vara meriterande i sig.
Bara för att man har knackat kod i 29 år betyder inte det att man är lämplig för det om man har svårt för det sociala, förstör gruppdynamik etc.
Har ett eget exempel på det då jag hade en kollega som var doktor inom hydraulik, en riktig stjärna inom hydraulik som kunde allt man någonsin behöver kunna inom området däremot var han en komplett idiot när det kom till det sociala. Från att haft en skön stämning på jobbet mellan arbetskamraterna så lyckades han sänka den. Han blev inte långvarig på vårt ställe(och inte på arbetsplatser efteråt heller har jag hört...).

Men visst, finns väl inget rätt eller fel antar jag bara olika preferenser. Sen tror jag att vi som är lite utbildade inte söker så mycket jobb via AF och skickar in CV:n när vi passerat 50-strecket(jag är inte där ) utan det är säkert vanligare att byta jobb via kontakter och möjligheter som dyker upp. Som jag skrev ovan så spelar åldern in väldigt mycket, är man 25 är det väl "viktigare" att ha komplett CV än om man är 57 år.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

@bardbard: Jag håller absolut med dig om att det finns fördelar att ha arbetat även i lågavlönade serviceyrken. Syftade inte på att det var värdelöst, mest att relevansen kanske inte alltid finns där och kan föredras att man skippar dem tjänsterna i sitt cv. Och är man ung och inte har mycket att sätta i CV:t /wherever så ska man definitivt ha med det!

Kan tänka mig att mycket förändras efter 20+ år i branchen när det gäller att byta tjänst

Visa signatur

// En dator // Tillbehör till datorn// En Telefon//

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt varför folk krånglar till detta med CVs så mycket, lite som det skulle finnas någon slags lag hur det måste se ut. Det handlar om att få fram det som är nog relevant för att man ska framstå som nog intressant att bli kallad på intervju. Vad och hur det bäst görs beror så klart på vem man är, vad man gjort, vad det är för jobb man söker osv. Gissar att det är ett antal "Vi vet fan inte vad vi ska hitta på så vi tvingar iväg folk på CV kurs" insatser som ligger bakom. Dvs, tipset är att försöka sätta sig in lite i situationen för den som kan tänkas läsa CV:t på andra sidan och vad dom vill veta.

Sen är det så klart enklare ifall man har förmånen att råka ha kompetenser och erfarenheter med stark efterfrågan (just nu iaf), då kan man väl i princip be folk dra åt h-e i CV:t och ändå bli kallad på intervju (inte för att det är att rekommendera dock av många olika skäl).