”Exportera” IOS Notes till Android via Evernote?

Permalänk

”Exportera” IOS Notes till Android via Evernote?

Hej,

Jag försöker successivt gå över från IOS till Android (går till så att jag använder min IPhone 6S och min nya Sony XPERIA XZ Premium parallellt - IPhonen med mitt vanliga abonnemang och Sonyn med ett separat abonnemang, medan jag lär mig Sonyn).

En av dom absolut viktigaste sakerna i min IPhone är mina Anteckningar. Jag har drygt 400 stycken och där finns ALLT som är viktigt för mig.

Jag har lagt säkert 50 timmar effektiv tid åt att googla på hur man för över sina IOS Notes till Android. Såvitt jag förstår så är det korta sammanfattande svaret ”Det går inte”. Den enda metoden verkar vara att maila anteckningarna till sig själv, vilket är opraktiskt om man har drygt 400 stycken. Eller att skriva ut dem på papper.

Efter lite laborerande och funderande så tror jag att jag nu har hittat en metod som funkar. Det verkar dock osannolikt eftersom jag är helt oteknisk, så det måste vara något viktigt som jag inte tänkt på någonstans.

Såhär gjorde jag:

1. Laddade ned Evernotes-appen på Sonyn och skapade ett BASIC-konto (gratis).
2. Laddade ned Evernotes-appen på IPhonen och loggade in på mitt BASIC-konto.
3. I IPhonen går jag in i Anteckningsappen. Öppnar en anteckning och klickar på den där symbolen man klickar på när man t ex ska skriva ut eller maila en anteckning. Upp kommer en ruta med diverse alternativ. Där väljer jag Evernote.
4. Anteckningen är nu skickad till Evernote och såväl läs- som redigerbar i båda enheterna. Samtidigt!

Innan jag fortsätter detta arbete undrar jag vad det är jag har missat här? Kommer det att komma något slags backlash senare som jag inte har tänkt på? Såhär lätt kan det ju inte vara?

// AsperFekt

Permalänk
Medlem

detta fungerar inte eller?

*Edit: oaktuell länk..

Permalänk

Haha, ja, det där är ju typ den första träffen man får upp när man googlar i det här ämnet. Nej, jag tycker den känns högst oseriös. Jag har inte hittat en enda recension av den där appen, åtminstone ingen som verkar trovärdig, och framförallt omnämns den inte i ett enda forum av Sweclockerstyp i hela världen, typ. Känns lite som såna där annonser för bantningspiller som ska få en att tappa 10 kg på en vecka...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@asperfekt

aha, tolkade som man la till gmailkontot direkt i iPhone och aktiverade sync av notes (jag har ingen erfarenhet av Ios)

Som han här gör?
https://youtu.be/s-INCMBBXiQ

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

[quote postid="17882493" userid="2926" name="Linus"]
@asperfekt

aha, tolkade som man la till gmailkontot direkt i iPhone och aktiverade sync av notes (jag har ingen erfarenhet av Ios)

Som han här gör?
https://youtu.be/s-INCMBBXiQ

Skickades från m.sweclockers.com
[/

Öh, jaha, det kanske inte var en app, utan ett slags tips. Tack!

Ska titta noggrannare på videon sen men vill gärna ha fler svar, gärna från personer med gedigen erfarenhet av både IPhone, Android och Evernote.

Jag är som sagt sjukt oteknisk och när jag nu har hittat en metod som verkar fungera och som jag klarar av, vill jag gärna ha feedback på den.

Permalänk
Medlem

@AsperFekt: Om det fungerar med den inbyggda syncen så har du dom till din androidtelefon på några sekunder och kan förhoppningsvis öppna dom där med google keep eller annat notesprogram, kostar ju inget att testa direkt..

Permalänk
Skrivet av Linus:

@AsperFekt: Om det fungerar med den inbyggda syncen så har du dom till din androidtelefon på några sekunder och kan förhoppningsvis öppna dom där med google keep eller annat notesprogram, kostar ju inget att testa direkt..

Jag är ingen risktagare och har lättväckt ångest, och "om det fungerar" och "förhoppningsvis" låter oroväckande i mina öron. Kanske möjligen vågar testa om någon annan på forumet framgångsrikt testat metoden. Stort tack i alla fall.

Det viktiga för mig är inte att det går på ett par sekunder utan att metoden för överföring är säker och begriplig.

Någon som vill kommentera mitt första inlägg i tråden?

// AsperFekt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Ingen som vill kommentera mitt första inlögg i tråden, innan jag skickar in alla mina IOS-anteckningar i Evernote?

Jag kan omöjligen vara den första människan i världen som har kommit på att man kan ta sig runt den "omöjliga" uppgiften att få in sina IOS-Anteckningar i en Android genom att föra över dem till ett externt anteckningsprogram som funkar på både IOS och Android.

Så något måste jag ha missförstått (?)

// AsperFekt

Skickades från m.sweclockers.com