Permalänk
Medlem

Imperator: Rome

Imorgon släpps Imperator: Rome. (Paradox) Har förbokat och tittat på gameplayklipp från sponsrade videor. Kommer fatta noll men är sugen som attan att lira. Får bli kamp mellan detta och Anno 1800 för mig.

https://store.steampowered.com/app/859580/Imperator_Rome/

Alexander. Hannibal. Caesar. These great men and dozens like them shaped the destiny of a continent. Mighty kings, clever generals and would-be gods made their mark on the ancient Mediterranean. Around this sea, close knit nations tested their mettle and virtue against each other in fierce combat, their cultural and political legacy now inseparable from what we understand as Western Civilization. But nothing was guaranteed. Can you change the course of history in Imperator: Rome?

Imperator: Rome is the newest grand strategy title from Paradox Development Studio. Set in the tumultuous centuries from Alexander’s Successor Empires in the East to the foundation of the Roman Empire, Imperator: Rome invites you to relive the pageantry and challenges of empire building in the classical era. Manage your population, keep an eye out for treachery, and keep faith with your gods.

Imperator: Rome’s features include:

Character Management:
A living world of characters with varying skills and traits that will change over time. They will lead your nation, govern your provinces and command your armies and fleets. We also introduce our new, more human-like character art.

Diverse Populations:
Citizens, freemen, tribesmen and slaves - each population with its own culture and religion. Whether they fill your armies, fill your coffers or fill your colonies, keep an eye on their happiness - your success depends on their satisfaction.

Battle Tactics:
Choose your approach before battle to counter the stratagems of your foes.

Military Traditions:
Each culture has a unique way of waging war. Romans and Celts have different options available to them. Unlock unique bonuses, abilities and units.

Different Government Types:
Manage the senate in a Republic, hold your court together in a monarchy, answer to the clans in a tribal system.

Barbarians and Rebellions:
Migrating barbarians may sack or settle your best land, while disloyal governors or generals can turn against you - taking their armies with them!

Trade:
Goods provide bonuses to their home province. Will you take advantage of stockpiles for local strength or trade excess goods to spread the wealth around?

Provincial Improvement:
Invest in buildings, roads and defences to make your kingdom stronger and richer.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Avstängd

jo jag kommer nog köpa det, men om det blir Steam eller GoG vet jag ej än o ena sidan vill jag stödja GoG, å andra sidan är det smidigare att ha det på Steam. om dem trycker ut 3 20 euro DLCs om året för Rome imperator som dem har gjort för EUIV så blir spelet ingen lång körare för min del. jag är trött på DLCs som inte gör något förutom att låsa base mechanics bakom en betald vägg.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk

Väldigt sugen jag med men tänkte läsa lite recensioner och sånt först.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Dumskallen jag som låg "dagen före" hela dagen igår! Det är ju den 25 april som liret släpps! Ursäkta.

Skrivet av _Merc_:

jo jag kommer nog köpa det, men om det blir Steam eller GoG vet jag ej än o ena sidan vill jag stödja GoG, å andra sidan är det smidigare att ha det på Steam. om dem trycker ut 3 20 euro DLCs om året för Rome imperator som dem har gjort för EUIV så blir spelet ingen lång körare för min del. jag är trött på DLCs som inte gör något förutom att låsa base mechanics bakom en betald vägg.

Håller med om kanonaden av DLCs. Dumma är att jag köpte Stellaris och vill lira men blir aldrig av, testat några gånger och det verkar kul men fattar inte vad jag ska göra men nog fasen har jag köpt alla dlcs till det. Misstänker att det blir likadant med Imperator, jag tror jag är smartare än vad jag är.

Skrivet av Swedish Berserk:

Väldigt sugen jag med men tänkte läsa lite recensioner och sånt först.

Låter som en utmärkt idé, tyvärr lurade jag mig själv till ett förköp.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Dumskallen jag som låg "dagen före" hela dagen igår! Det är ju den 25 april som liret släpps! Ursäkta.

Håller med om kanonaden av DLCs. Dumma är att jag köpte Stellaris och vill lira men blir aldrig av, testat några gånger och det verkar kul men fattar inte vad jag ska göra men nog fasen har jag köpt alla dlcs till det. Misstänker att det blir likadant med Imperator, jag tror jag är smartare än vad jag är.

Låter som en utmärkt idé, tyvärr lurade jag mig själv till ett förköp.

Hehe har spelat EU4, CK2 och stellaris älskar dom alla. Men stellaris är helt klart lättaste spelet i högen.
Tror att imperator rome kommer vara svårare än dom alla tre. Mitt tips är att se alla YouTube tutorials som kommer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

@anderjo4: Det ser ut som om att Imperator behöver ett år till av polish ifrån vad jag har sett, Mechanics är helt ur balans just nu. Finns många exploits just nu som kommer göra den tidiga versionen lätt om man vet vilka det är.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk

Har förköpt så ska ladda ner o spela på torsdag fett nice. Det jag tyckte var är hoi4 fortfarande. Eu4 var svårt i början likaså stellaris.

Ska lägga många timmar på detta hoppas jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

@anderjo4: Det ser ut som om att Imperator behöver ett år till av polish ifrån vad jag har sett, Mechanics är helt ur balans just nu. Finns många exploits just nu som kommer göra den tidiga versionen lätt om man vet vilka det är.

Tråkigt. Men man får väl se till att inte använda exploits då. Jag skall spela imorgon i alla fall. Kan rapportera vad jag tycker

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Förbokat.. detta ska bli kul

Permalänk
Medlem

Vill inte spelet starta (vanligt problem just nu) så prova att köra igång imperator.exe ifrån katalogen "\SteamApps\common\ImperatorRome\binaries\" istället för att gå via Steam/Launchern.

Permalänk

Betygen på Steam just nu är inte helt övertygande. Vad säger ni här om spelet som har köpt det?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

Känns bara konstigt att ett företag som Paradox misslyckas med ett spel som dom gjort 100 gånger innan...

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Betygen på Steam just nu är inte helt övertygande. Vad säger ni här om spelet som har köpt det?

Skickades från m.sweclockers.com

Har lagt kanske 10 timmar än så länge.
Tyvärr kan jag inte rekommendera ett köp i dagsläget. Spelet känns inte riktigt färdigt. Svårt att hitta informationen man behöver för att ta beslut, i vissa fall finns den inte ens att få tag på.
GUI är underarbetat och många gånger riktigt fult.
Saknar en hel del kartor. Kartorna som finns är dock snygga även om jag upplever dom som mycket otydligare om man jämför med deras andra spel.
Spelet flyter riktigt dåligt även om min dator är långt över rekommenderade krav, det känns konstant laggigt även tidigt i spelet när man flyttar armer osv.

Jag har spelat som en settled tribe I Galicien, min upplevelse är att det blir långa perioder där man inte kan göra annat än att vänta.
Jag skall ge spelet 10-15 timmar till men min upplevelse hittills är negativ och spelet är faktiskt rätt tråkigt än så länge.

Min rekommendation är nog att vänta ett år tills det kommer en rea och det finns lite DLC's att köpa till.

Permalänk
Avstängd

Spelet är då ofärdigt att EA vill publicera det.
Spelet är förutom i ett alpha stadie sjukt buggigt. Mechanics funkar inte. Jsg hade 40% agressive expansion och halva riket i rött på unrest, ingen rebellion överhuvudtaget. Hälften av mechanics är tidsbunda och den andra hälften är mana point bundna. Det här är europa universalis 3 med rome skin.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Lirat på ett par gånger nu och som jag trodde, jag är för dum för liret.

Startat tutorialen två gånger. Första gången slutade i fiasko. Andra gången ruinerade jag mig så jag går back i ekonomin och alla vänder sig mot mig.

Startat som Suionia (?) två gånger. Första vändan hamnade jag i allians med grannen söder om. Fick för mig att erövra område till väster så tränade trupper och "claimade" område med krigsförklaring därefter. Alliansen bröts och hela Suionia togs över.

Andra vändan startade jag mer försiktigt. Tänkte att jag ska ta tid på mig och bygga marknader i områden för att öka inkomsten. Den ena generalen tappade förtroende för mig och lever sitt eget liv på kartan. byggde upp den andra armén för säkerhets skull, då tappar den generalen också förtroende för mig och levde sitt eget liv också.

Är kul lir men jag är för dum för det. Men ska försöka igen.

Edit: Ändrade från Gotia till Suionia! My bad.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Beginner:

Lirat på ett par gånger nu och som jag trodde, jag är för dum för liret.

Startat tutorialen två gånger. Första gången slutade i fiasko. Andra gången ruinerade jag mig så jag går back i ekonomin och alla vänder sig mot mig.

Startat som Gothia (?) två gånger. Första vändan hamnade jag i allians med grannen söder om. Fick för mig att erövra område till väster så tränade trupper och "claimade" område med krigsförklaring därefter. Alliansen bröts och hela Gothia togs över.

Andra vändan startade jag mer försiktigt. Tänkte att jag ska ta tid på mig och bygga marknader i områden för att öka inkomsten. Den ena generalen tappade förtroende för mig och lever sitt eget liv på kartan. byggde upp den andra armén för säkerhets skull, då tappar den generalen också förtroende för mig och levde sitt eget liv också.

Är kul lir men jag är för dum för det. Men ska försöka igen.

många midmax proffs som arumba har svårt för spelet, och det är inte för att det är för svårt utan för att buggsrna gör att det kan hända lite vad som helst.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

många midmax proffs som arumba har svårt för spelet, och det är inte för att det är för svårt utan för att buggsrna gör att det kan hända lite vad som helst.

Skickades från m.sweclockers.com

Ok. Jag har kul men skiter sig oavbrutet för mig. Men jag lyssnar på er som "kan" Paradox, kanske ska avvakta seriösa spelförsök ett tag men vill lära mig.

(Sidonot. Ändrade från "Gotia" till det korrekta "Suinonia" i min post!)

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

@_Merc_: Japp jag la ner det. Du hade rätt från början, är väldigt besviken... Start Eu4 igen...

Permalänk
Medlem

Jag har spelat många timmar av EU IV, och en hel del av CK II, Stellaris och HoI IV. De sistnämnda har olika problem som gör att jag inte spelar dem aktivt, men de är trevliga på sina egna sätt.

Ser ingen motsvarighet i Imperator: Rome.

Permalänk
Avstängd

@anderjo4: min save verkar vara buggad och jag kan ignorera provins glädje, kan nog erövra hela världen på första försöket.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

@Beginner har du inte spelat något paradox-spel förut så skulle jag rekommendera Europa Universalis IV...

Permalänk

Jag har bestämt mig för att inte köpa som det är nu och fortsätta med CK II istället vilket är det bästa spelet som Paradox gjort och ett av de bästa strategispelen någonsin.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Avstängd

är det bara jag som tycker att Imperator är mer av EU3 med nya grafik? många av mechanics fungerar typ exakt som i EU3.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Inaktiv

Tycker det är riktigt kul, ser inte vad alla klankar på. Kom ihåg att det ska bli en stor patch innan Dlc festen börjar.

Har redan tagit över halva Europa som Raumarica, erövrat hela Italien som Sparta.

Nu måste druiderna få en chans!

Permalänk
Medlem
Skrivet av coae:

@Beginner har du inte spelat något paradox-spel förut så skulle jag rekommendera Europa Universalis IV...

Har basspelet (tror jag och hoppas jag!) men inga dlc´s och jag vet själv att vad jag säger nu är sjukt. Kan inte lira spel då jag vet att jag inte har "allt" till dem. Som sagt, sjukt, jag vet. Det är väl ett antal dlc´s som Paradox släppt till det nu?

Skrivet av anon173292:

Tycker det är riktigt kul, ser inte vad alla klankar på. Kom ihåg att det ska bli en stor patch innan Dlc festen börjar.

Har redan tagit över halva Europa som Raumarica, erövrat hela Italien som Sparta.

Nu måste druiderna få en chans!

Sitter och svär över min dumhet som inte kan lära mig Imperator men har samtidigt såpass kul att jag inte kan sluta.

Måste höra med er. Kör som sagt Suionia. Mina två armér jag startar med, bygger upp dem och försöker bygga marknader i regionerna när båda generalerna bestämmer sig för att de inte gillar mig utan de travar runt som de vill.

Bestämmer mig för att skapa en tredje armé om något skiter sig och tur det för det blir inbördeskrig med de två generalerna.

Min fundering är. Jag kunde inte bygga ut tredje armén mer för jag hade noll manpower medans de två armérna som förklarade "DU suger" till mig och tog tre områden med sig i upproret, de pumpar ut armér till sig själva från de områden som det var noll manpower i alldeles innan. Hur fungerar det?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

@beginner arrr! ska du köpa alla dlc i ett svep blir det dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av coae:

@beginner arrr! ska du köpa alla dlc i ett svep blir det dyrt.

Jepp. Får hoppas på supderduperrea på Steam. "Buy 8 and pay half the price of one" typ.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Enligt vad jag har läst så skall man hålla sig borta från att spela stam-samhällen just nu. De tre styrelseskicken (republik, monarki, stamsamhälle) är mekaniskt helt olika, och stammarna är det som inte funkar än. Om du spelar en republik (typ Rom) eller kungarike (Makedonien, Phrygia, Egypten) fungerar det mycket bättre.

Håller på att spela igenom spelet med Rom, och det är klart spelbart, men känns lite halvfärdigt. Man skall kriga tills alla tröttnar på en (aggressive expansion) och sedan bara vänta ut att den skall gå ner. Problemet är väl att det är trist att vänta, för det är inte mycket att göra i fredstid. Det finns en början till en intressant ekonomi (fyra sorters pops som gör olika saker) men det är liksom inte klart. Spelar säkert igenom det här, och så nåt spel till bortåt Grekland, men sen är det nog dags att vänta på patchar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Inaktiv

@beginner Ja, ena generalen i Sui är jobbig, han blir alltid fort opatriot. Höll honom på stången i början med bribes, sen såg jag till att skicka in honom först i dåliga lägen tills han dog på slagfältet. Jobbigaste generalen jag haft.

Men den andra herren hade jag inga problem med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173292:

@beginner Ja, ena generalen i Sui är jobbig, han blir alltid fort opatriot. Höll honom på stången i början med bribes, sen såg jag till att skicka in honom först i dåliga lägen tills han dog på slagfältet. Jobbigaste generalen jag haft.

Men den andra herren hade jag inga problem med.

Bra idé att "bli av" med honom. Den andra generalen lackade också ur på mig när jag byggt upp hans armé i syfte att skydda mig från första om och när han skulle lacka. De lackade ur samtidigt. :/ *reload* Samma grej.

Provar nu med land på Kreta (Fasen i mig om jag kommer ihåg namnet på den "A"nånting!??). En region på "very easy" för att försöka lära mig. Bygger upp armén och får på studs en krigsförklaring mot mig från Carthage, grannen. Invaderad med mängder av soldater från dem. *game over*

Nästa försök. Bygger upp armén lite försiktigt, Krigsförklaring från andra grannen Syracuse (?). Invaderad av horder av soldater och deras allierade. *game over*

Ändå fortsätter jag med mina försök. Tredje vändan har gått mycket bättre. Lyckats ta över halva "stöveln". Står nu vid Roms gräns. Har kvar min lilla plätt på Kreta, inklämnd mellan Syracuse och Carthage men lyckats förhandla mig fram till att få passera genom Syracuse´s land.

Skulle ta över liten plutteområde vid östra kusten på "stöveln". Det stod en armé där med 2k trupper. Jag hade 16k. fejkar en claim på området följt av krigsförklaring sen stövlar jag in och får storstryk för helt plötsligt så blev armén på 2k soldater en på 24k. Förlorade varpå de började erövra områden jag annekterat...................

Kul lir men jisses vilka grava problem jag har att lära mig.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk