European Hardware Association nominerar årets produkter 2019

Permalänk
Melding Plague

European Hardware Association nominerar årets produkter 2019

SweClockers tillsammans med de andra hårdvarusajterna i EHA har åter nominerat kandidaterna att kamma hem årets produkt. Vinnarna i European Hardware Awards 2019 utses på Computex.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Helt värdelös lista utan motiveringar till varför.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

@SCORPIUS: Förhoppningsvis dyker det upp när de röstat igenom sen.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Två - tre tillverkare av produkter som är nästan identiska med förra årets utbud i kategorierna.
good times

Permalänk
Medlem

Flummigt när "bästa stol" ska utses som om det var relaterat till dator-hårdvara.
Kategorierna Best Gaming Product och Best Product överlappar ju hur mycket eller lite man vill på ett godtyckligt sätt.
Nvidia och AMDs grafikkort tävlar inte ens mot varandra. Fegt!

Undrar vilken som blir årets produkt. Det finns många imponerande saker på listan.

Permalänk
Medlem

Eh...Noctua NF-A12x25 är ingen case fan....den är till för radiatorer. Dom har NF-S12A för chassin

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

Det här känns faktiskt riktigt tveksamt. En hittepå-"gala" som hw-sites skapat för att hålla sig själva relevanta och fjäska för tillverkarna som betalar sidorna och förser dem med samples. Alldeles för många kategorier och nominerade produkter. Och utan motivation som någon tidigare sagt är det ju värdelöst. I de kategorier jag själv råkar vara insatt i inser man snabbt att de som nominerar inte vet särskilt mycket om produkterna de nominerar heller.

Permalänk
Avstängd

Lite tidigt att rösta för 2019 års produkter innan året ens är ur 2a kvartalet.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Föregående artikel förklarar en del av varför detta? https://www.sweclockers.com/artikel/27372-vad-ar-european-har...

Permalänk
Medlem

Så b la Razer och SteelSeries är bättre än Sennheiser på att göra gaming headsets. Jag är skeptisk.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bra konstruktiv feedback här...

Permalänk
Medlem

Varje år klagar vi på att detta är fullkomligt skräp och bara att släpa Sweclockers annars goda rykte i smutsen. Varje år ignoreras vi och detta löjliga påhitt fortsätter som vanligt.

Kategorierna är både för många och i många fall helt onöda (gamingstolar....).
"Best Smart Home Product: Philips Hue" jaha? Och vilken produkt talar vi om här då? Varför är inte IKEA Trådfri med i den kategorin öht, är det någon som kan ge smarta-hem produkter en ordentlig skjuts så är det IKEA. Inte för att det är bäst utan för att det är vettigt prissatt och når ut till den stora marknaden. Men det tar ni inte ens med.
"Best Gaming Product" så är det datorer, skärmar, en cpu, 2st GPUer och.. Razer Raiju Ultimate? Huh? Vad har en PS4-kontroller för 2000:- med saken att göra, som jag aldrig hört talas om en människa som äger?
Vissa produkter släpptes 2017, vissa 2018, vissa i början av 2019 och vissa är inte ens släppta ännu. Hur kan Huawei Mate X vara med som product of the year när den inte ens går att boka ännu?

Det finns inga motiveringar till varför produkterna är nominerade. Det finns ingen logik bakom det heller och det är definitivt inte bara produkter från föregående år.

@henkiii där har du din konstruktiva kritik. Detta är totalt skräp

Permalänk
Avstängd

"Best Headphones" och "Best Speakers" tycker jag är tragisk med tanke på hur många olika tillverkare det faktiskt finns där. Var är Focal & Audeze inom "Best Headphones" som har sinnessjuka Hi-Fi-lurar?

Var är Adam och Genlec inom "Best Speakers" för monitors, och B&W för exempelvis golvhögtalare inom "Best Speakers"? Ska vi använda "Best Speakers (passiva eller aktiva?)" och "Best Headphones (där vi inte ens nämnt open, semi-open eller closed)" som om de generellt omfamnar alla dessa kategorier så skall vi bannemig oxå ha med namn som har visat på framsteg med sina produkter.

Å andra sidan så påminner det hela spektaklet om andra nischade sidors "årliga produktnomineringar" som också inkluderar produkter som de har fått in samples av som då de kan testa för att kunna motivera eventuella nomineringar.

Samtidigt blir det ändå en gnutta jävigt eftersom de kunde väl ha gjort lite som LTT och köpt in vissa varor för att testa dem? Kanske de hittar en outlier som visar sig vara "product of the year" eller kmr de tappa fria samples då från regelbundna tillhandahållande tillverkare?

Näh, känns lite axelryckande över det hela, och ger inte en riktig ärlig bild av vilka potentiella produkter som finns där ute (särskilt i mer större kategorier som ljudkategorierna). Detta är främst sant för de som är riktigt oinsatta i teknik och som då kanske bara köper på måfå efter att slutgiltiga EHA-listan presenteras.

Sedan vill jag avsluta med att säga att jag inte förväntar mig att EHA skall fylla samma funktion som exempelvis "Bäst-i-Test"-sidor gör där fokuset ligger på hur olika produkter skiljer sig som kan ligga för intresse hos konsumenter.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Rauf:

Det här känns faktiskt riktigt tveksamt. En hittepå-"gala" som hw-sites skapat för att hålla sig själva relevanta och fjäska för tillverkarna som betalar sidorna och förser dem med samples. Alldeles för många kategorier och nominerade produkter. Och utan motivation som någon tidigare sagt är det ju värdelöst. I de kategorier jag själv råkar vara insatt i inser man snabbt att de som nominerar inte vet särskilt mycket om produkterna de nominerar heller.

Det hela handlar om att skaffa sig ytterligare en inkomstkälla, inte att fjäska. Tillverkarna som vinner en utmärkelse måste betala för att använda den. Det fungerar eftersom taiwaneser är skitkåta på utmärkelser och tror att konsumenter bryr sig.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Tycker det är oerhört tråkigt med ständigt negativ respons utan några som helst försök till konstruktiv feedback. Har inga som helst problem med att man tycker något är dåligt, men det är svårt att göra något av när det inte ens finns någon kritik man kan ta på, möta och i slutändan försöka förbättra. Kritik är bra, men det är skillnad på kritik och kritik.

Inför den här gången gick jag till och med igenom alla tidigare trådar och gjorde mitt bästa för att besvara alla frågor jag stötte på i en separat artikel, vi kan kalla den en FAQ, som jag avser bygga vidare på med tiden om så behövs. Den fanns på framsidan, listad i denna artikel och länkades i tråden av @Lordsqueak, som också är den enda som bemödat sig att skriva något där.

Edit: Kan också tillägga att jag fått i uppdrag att se över European Hardware Associations officiella webbplats, främst på grund av att kritiken varit enormt mycket större på SweClockers än hos de andra medlemssajterna vars chefredaktörer blir förvånade när jag pratar om det. Alla är med på att vi ska bli mer transparenta kring hur allt fungerar och att det ska finnas på vår gemensamma webbplats. Finns några frågor eller förslag på vad som saknas och borde finnas med – shoot!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av SCORPIUS:

Helt värdelös lista utan motiveringar till varför.

Okej, helt värdelöst? Du menar att det inte skulle vara helt värdelöst med motiveringar? Skulle det vara mindre värdelöst om vi mer utförligt förklarade hur nomineringarna går till? Jag är genuint nyfiken vad du och andra tycker är så dåligt så att det kan förbättras framöver.

Skrivet av Aje:

Eh...Noctua NF-A12x25 är ingen case fan....den är till för radiatorer. Dom har NF-S12A för chassin

Noctua skriver själva att det är en fläkt som är väl lämpad alla typer av applikationer i en dator. Det är både en utmärkt chassifläkt, något för luftkylare och även radiatorer för vattenkylning.

Skrivet av Rauf:

Det här känns faktiskt riktigt tveksamt. En hittepå-"gala" som hw-sites skapat för att hålla sig själva relevanta och fjäska för tillverkarna som betalar sidorna och förser dem med samples. Alldeles för många kategorier och nominerade produkter. Och utan motivation som någon tidigare sagt är det ju värdelöst. I de kategorier jag själv råkar vara insatt i inser man snabbt att de som nominerar inte vet särskilt mycket om produkterna de nominerar heller.

Jag kan inte säga mer än att alla har olika åsikter och värderar olika funktioner annorlunda, vilket skulle kunna vara en förklaring till att du inte alls håller med. Och det köper jag rakt av.

Skrivet av Meantek:

Det hela handlar om att skaffa sig ytterligare en inkomstkälla, inte att fjäska. Tillverkarna som vinner en utmärkelse måste betala för att använda den. Det fungerar eftersom taiwaneser är skitkåta på utmärkelser och tror att konsumenter bryr sig.

Inkomsten är försumbar, jag skulle rentutav kalla den helt obefintlig när vi räknar med tiden, resorna och boende för de regelbundna möten vi har där jag är med och utvecklar European Hardware Association. De täcker omkostnaderna för event som det i Taipei och att hålla igång samarbetet, inte mer. Det samarbetet ger är snarare att bygga våra varumärken i hårdvaruvärlden.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Dumbullen:

Varje år klagar vi på att detta är fullkomligt skräp och bara att släpa Sweclockers annars goda rykte i smutsen. Varje år ignoreras vi och detta löjliga påhitt fortsätter som vanligt.

Kategorierna är både för många och i många fall helt onöda (gamingstolar....).
"Best Smart Home Product: Philips Hue" jaha? Och vilken produkt talar vi om här då? Varför är inte IKEA Trådfri med i den kategorin öht, är det någon som kan ge smarta-hem produkter en ordentlig skjuts så är det IKEA. Inte för att det är bäst utan för att det är vettigt prissatt och når ut till den stora marknaden. Men det tar ni inte ens med.
"Best Gaming Product" så är det datorer, skärmar, en cpu, 2st GPUer och.. Razer Raiju Ultimate? Huh? Vad har en PS4-kontroller för 2000:- med saken att göra, som jag aldrig hört talas om en människa som äger?
Vissa produkter släpptes 2017, vissa 2018, vissa i början av 2019 och vissa är inte ens släppta ännu. Hur kan Huawei Mate X vara med som product of the year när den inte ens går att boka ännu?

Det finns inga motiveringar till varför produkterna är nominerade. Det finns ingen logik bakom det heller och det är definitivt inte bara produkter från föregående år.

@henkiii där har du din konstruktiva kritik. Detta är totalt skräp

... och varje gång klagar samma människor och varje gång försöker samma individer inte ens bidra med något konstruktivt, oavsett hur öppen jag försöker vara, förklara och öppenhjärtat frågar de du valt att kalla "vi" tycker är fel. Jag ska dock göra ett ärligt försök att bemöta detta.

Gällande vilka produkter som är med har de nominerats enligt en modell vi gemensamt inom EHA tagit fram och allt som nomineras av respektive redaktion ska ha testats – med undantag för "Best New Technology" och "Product of the Year" (där Huawei Mate X ingår) som kan ses som en hyllning till innovation. För den sistnämnda kan jag dock med facit i hand säga att ingenting som inte har kunnat testas har varit i närheten av att vinna.

Vidare om produkter måste ha lanserats inom X antal månader är en ständig debatt vi har, då vissa produkter inom vissa kategorier är mer tidlösa än i andra (ex. processorer och grafikkort där det oftast finns en årlig cykel av tydliga förbättringar). Här kan det komma att ske en förändring framöver så att det alltid är mer aktuella produkter, nackdelen är att vissa guldkorn som åldrats väl då skulle uteslutas på kuppen. Hur det blir med detta får framtiden utvisa.

"At the opening General Meeting of the European Hardware Association at the start of each year, a decision is made about the most important product categories. That list is agreed and then sent to over 100 experienced editors who work for the EHA publications.

The designated editors from all publications nominate five products per category. Each publication can also specify a ‘wildcard’, which is guaranteed to make it to the main vote. Nominations are all made and disseminated at the same time, so no publication is aware of its neighbour’s choices in advance.

All products nominated by the representatives of at least two of the EHA websites (combined with all the products that were nominated as wildcards), make it to the master list of final nominations ..."

Gällande hur nomineringsprocessen ser ut är ovan saxat från EHA:s officiella webbplats, där framgår även hur nästa steg ser ut. Får dock intrycket av ditt inlägg att du inte är intresserad att bidra med förändring då du bestämt dig för att detta är "totalt skräp". Skulle vara trevligt om jag blev motbevisad!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

@Jacob jag tycker att jag var väldigt tydlig och - måhända tjurigt tonfall - logisk i min kritik.

Produkter blandas med varumärken. Varför? Philips Hue är inte en produkt.

Produkter som ännu ej existerar är nominerade. Oavsett om du säger att de inte kommer vinna så är de fortfarande nominerade vilket ger ett oseriöst intryck.
Om ni inte vet vad det är för produkt ännu så hylla den nästa år istället. Varför ska dessa öht vara med?? Avatar 3 nomineras inte till Oscars 2019 därför att det antagligen kommer bli en cool film.

Produkter blandas hejvilt i alla möjliga kategorier. Ibland så är det en kategori helt baserad på ett företag (AMD/NVidia) och ibland så ställer ni sony srs-xb10 mot ljudlimpor, hemmabiosystem och stora passiva högtalare? Hur jämför man ens dessa produkter?

Varför Raiju skulle hamna som bästa gamingprodukt får du gärna förklara. En snabb googling så är det en produkt som inte väckt något större intresse och nästan genomgående fått ~3.5 av 5 hos recensenter. Kanske inte dålig men var är motiveringen till bästa gamingprodukten?

Gällande guldkornen som sållas bort så finns det 2 väldigt enkla lösningar:
A) Ha en kategori för 'best new X' och 'best overall x'
B) Dom produkterna fick sin chans året de faktiskt släpptes.

Ja, jag är tjurig. Men om du bara ser förbi det tråkiga tonfallet så ser du att jag ger väldigt tydlig kritik och gärna ser förändring.

Edit:
Självklart måste ni vara tydligare i motiveringen till varför produkter blivit nominerade eller ej. Speciellt med tanke på hur luddiga kategorierna är och hur blandade produkter det finns i kategorierna. Annars finns det inte någon som helst chans för oss läsare att förstå hur ni har tänkt och det ser bara ut som "Jahaja, i år så betalade visst ASUS och Lenovo mycket pengar till SweC.".
Varje produkt behöv inte en motivering i detta stadie men ni måste fasen ge en motivering till vad det är som värderas i en kategori. Är Bästa Gamingprodukt den produkt som haft störst impact på marknaden i det stora hela? Är det den häftigaste nya, svindyra tekniken? Är det bara en hyfsat medioker produkt som sålts till ett förbannat bra pris? Vad klassas som gamingprodukt? Är det bara en produkt som ni tyckte va rätt nice när ni hade den för att testa?
Detsamma gäller nästan samtliga kategorier, hur kan ni ställa helt olika typer av produkter emot varandra utan att ge en förklaring av vad det är som värderas?
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Jacob:

"Okej, helt värdelöst? Du menar att det inte skulle vara helt värdelöst med motiveringar? Skulle det vara mindre värdelöst om vi mer utförligt förklarade hur nomineringarna går till? Jag är genuint nyfiken vad du och andra tycker är så dåligt så att det kan förbättras framöver. "

Ja precis. Jag vill läsa en motivering till varför dom är på listan. Vad gör xxx så bra att yyy inte platsar på listan.

Det blir lite som att hitta en lapp där någon skrivit "SAAB är bättre än Volvo" Och hålla med utan att ifrågasätta eller veta vad människan menar.

Du har fått en hel del kritik i denna tråden. En del något syrlig får erkännas, men inte mindre rimlig för det.
Läs igenom kritiken igen och fundera lite på vad som skrivs, från kritikerns perspektiv.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Noctua skriver själva att det är en fläkt som är väl lämpad alla typer av applikationer i en dator. Det är både en utmärkt chassifläkt, något för luftkylare och även radiatorer för vattenkylning.

Klart dom säger så, men om vi håller oss till fläktens faktiska egenskaper vad gäller tryck och flöde så berättar de en annan historia. Fläkten är bättre på att trycka luft än att generera ett högt luftflöde, och det är just det höga flödet du vill ha i en chassifläkt. Så nej, den är inte en utmärkt chassifläkt. Det finns många andra som är bättre, i synnerhet NF-S12A PWM.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

@Jacob: Ok, tillåt mig lista upp mina åsikter på ett förhoppningsvis mer konstruktivt vis:

- Jag håller helt med att jag saknar motiveringar. Kanske inte behövs långa konkreta motiveringar för varje enskilt produktval men i alla fall en övergripande summering per kategori av de tankegångar varpå dessa nominerar är grundade.

- Det kanske även kan förtydligas vad som faktiskt bedöms, också en anledning till varför det kan kännas omotiverat för flertalet av valen. Mer konkret så noterar jag att ordet "Best" används flitigt för att benämnda samtliga kategorier men det finns ingen, vad jag kan se, uppenbar förklaring eller liknande till hur detta definieras: Syftas det på den överlag bästa prestandan? Bästa användarupplevelsen? Mest användbara funktionerna? Bäst prestanda relativt pris? Bästa specifikationer? Vissa kategorier är eventuellt mer uppenbara vad som menas med "Best" men andra kategorier känns som det finns flera, alla lika lämpliga, vis att bedöma en och samma produkt.

Processorer, grafikkort, kylare osv. är lätta att mäta ett prestanda för (även om olika tester kan ge olika resultat, framför allt hos konkurrerande produkter i samma nivå. Av tidigare år att döma så känns det som att bästa prestandan vinner [enligt tester som varken beskrivs eller förklaras och därför ej kan verifieras eller kritiseras]. Detta medför även att man kan ifrågasätta varför flera olika produkter från varierande segment och prisklasser återfinns i listan. Bara i "Best CPU" så tävlar ju en Athlon 200GE från budgetsegment mot en långt mycket maffigare Ryzen 7 2700X, Threadripper 2990WX samt i9 9900K. Visserligen så finns det inte mycket att välja mellan men såvida "Best" inte även väger prislappen som faktor så känns det helt onödigt att ens överväga en produkt från ett lägre segment inom samma serie mot den dyrare och bättre motparten (t.ex. Ryzen 5 vs Ryzen 7 eller i5 vs i7 vs i9) då hela poängen med segmenteringen av dessa produkter är just att den dyrare varianten ska vara bättre än den billigare motparten, åtminstone inom samma serie och generation.

Andra produkter är dock mer subjektiva: Stolar, hörlurar, möss, tangentbord osv. Hur bedöms dessa? Visserligen finns det vis att mäta dessa och försöka kvantifiera deras prestanda poängmässigt, men det är trots inte alltid den bästa jämförelsen; de jämförs och väljs ofta av konsumenter utifran vad som subjektivt upplevs bäst, snarare än vad som på pappret har de bästa siffrorna. Även här ifrågasätter jag flera produktval, bl.a. att ni jämför mer portabla, trådlösa, hörlurar med dyra toppnivålurar i audiofilklass och sedan t.o.m. slänger in ett par billigare studiolurar i mixen helt utan motivering till varken dem eller till denna "Äpplen mot apelsiner mot päron"-jämförelsen. Vad vinner? Bästa siffror på pappret? Juryns subjektiva preferenser? Och hur är det med tangentborden? Vilka finns ju kanska många olika sorters switchar att välja mellan för flera av de utsetta produkterna.

- Det finns även exempel på produkter som ej släppts (LG Signature OLED TV R9), produkter som lagts ner innan de ens nådde konsumentmarknaden (Intel Vaunt AR), teknologier som endast presenterats men inte tagit sig ut i några kommersiellt tillgängliga produkter (Corsair Capellix LED, Foldable Phones, LG Rollable OLED TV) samt även en sådan som är såpass ny att den troligtvis ej kan bedömas rättvist utifrån något annat än produktdatablad och utvecklarnas lovord pga en starkt begränsad spridning (5G).

---
Det finns säkert bra mycket ytterligare som kan kritiseras kring hur listan ser ut och hur valet av produkter att nominera skett, men jag tror dessa bör vara de mest övergripande punkterna för vilka jag vill kritisera.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Dumbullen:

@Jacob jag tycker att jag var väldigt tydlig och - måhända tjurigt tonfall - logisk i min kritik.

Produkter blandas med varumärken. Varför? Philips Hue är inte en produkt.

Produkter som ännu ej existerar är nominerade. Oavsett om du säger att de inte kommer vinna så är de fortfarande nominerade vilket ger ett oseriöst intryck.
Om ni inte vet vad det är för produkt ännu så hylla den nästa år istället. Varför ska dessa öht vara med?? Avatar 3 nomineras inte till Oscars 2019 därför att det antagligen kommer bli en cool film.

Produkter blandas hejvilt i alla möjliga kategorier. Ibland så är det en kategori helt baserad på ett företag (AMD/NVidia) och ibland så ställer ni sony srs-xb10 mot ljudlimpor, hemmabiosystem och stora passiva högtalare? Hur jämför man ens dessa produkter?

Varför Raiju skulle hamna som bästa gamingprodukt får du gärna förklara. En snabb googling så är det en produkt som inte väckt något större intresse och nästan genomgående fått ~3.5 av 5 hos recensenter. Kanske inte dålig men var är motiveringen till bästa gamingprodukten?

Gällande guldkornen som sållas bort så finns det 2 väldigt enkla lösningar:
A) Ha en kategori för 'best new X' och 'best overall x'
B) Dom produkterna fick sin chans året de faktiskt släpptes.

Ja, jag är tjurig. Men om du bara ser förbi det tråkiga tonfallet så ser du att jag ger väldigt tydlig kritik och gärna ser förändring.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu ger du tydlig kritik och det uppskattas. Tonfallet förstår jag inte poängen med då du verkar ha självinsikt om att det finns där, själv tänker jag fortsätta bemöta dig vänligt oavsett. Samtal brukar bli bättre då.

"Produkter som ännu ej existerar är nominerade". Jag säger att såna produkter hittills inte vunnit inom de två kategorier där vi inte har krav på tester av respektive redaktion, men utesluter inte att det skulle kunna hända heller. Dessa skulle dock inte nomineras i andra kategorier som kräver faktiskt erfarenhet av produkten då de, precis som du säger, inte är lanserats. Köper inte helt liknelsen mellan en framtida film och en teknik som vi redan vet mycket om.

Sen att vissa kategorier är mer komprimerade än andra beror på att vi alla har våra rötter i datorhårdvara och alla har för avsikt att så ska förbli. Därför har vi flera kategorier för processorer, grafikkort, chassin, moderkort, etc. och sånt som är huvudfokus för alla sajter inom EHA. För andra produktkategorier har vi efter diskussion gjort ett aktivt val att hålla dessa mer kompakta och helomfattande då vi inte vill ha ännu fler kategorier. Längre fram är det troligt att vissa kategorier slås ihop, medan andra kan komma att brytas upp till flera.

Om jag tolkar dig rätt både här och tidigare är ljud väldigt viktigt för dig, men just kategorin "Speakers" är en kategori vi valt att krympa med tiden och sannolikt aldrig kommer utvidga igen. Däremot skulle den eventuellt må bra av att få tydligare kriterier (vilket många är inne på här) för vad som får och inte får nomineras. Just detta är också en kategori som jag ogillar just på grund av att den är väldigt spretig och att i princip vad som helst kan läggas in där.

Att Raiju finns med är för att den nominerats av en (eller flera) sajt(er) vars redaktör(er) uppenbarligen tycker det är en bra produkt. Det här är endast en nominering och den har inte vunnit någonting överhuvudtaget. Det finns många produkter på listan som jag personligen, 1 av ungefär 100 redaktörer på 9 sajter, inte skulle nominera.

Att ha en "Best New X" och "Best Overall X" vore en bra lösning, men då hamnar vi åter där med ännu fler kategorier. Så jag tror den bästa lösningen är att helt enkelt sätta en gräns att produkten måste lanserats inom tidsperiod Y för att få nomineras (och i slutändan ha chans att vinna).

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Aje:

Klart dom säger så, men om vi håller oss till fläktens faktiska egenskaper vad gäller tryck och flöde så berättar de en annan historia. Fläkten är bättre på att trycka luft än att generera ett högt luftflöde, och det är just det höga flödet du vill ha i en chassifläkt. Så nej, den är inte en utmärkt chassifläkt. Det finns många andra som är bättre, i synnerhet NF-S12A PWM.

Fast samtidigt är "Case Fan" det namn som används internationellt för kategorin datorfläktar, oberoende om de ordagrant monteras i ett chassi för bättre luftflöde, på en luftkylare eller på radiatorer.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av SCORPIUS:

@Jacob:

"Okej, helt värdelöst? Du menar att det inte skulle vara helt värdelöst med motiveringar? Skulle det vara mindre värdelöst om vi mer utförligt förklarade hur nomineringarna går till? Jag är genuint nyfiken vad du och andra tycker är så dåligt så att det kan förbättras framöver. "

Ja precis. Jag vill läsa en motivering till varför dom är på listan. Vad gör xxx så bra att yyy inte platsar på listan.

Det blir lite som att hitta en lapp där någon skrivit "SAAB är bättre än Volvo" Och hålla med utan att ifrågasätta eller veta vad människan menar.

Du har fått en hel del kritik i denna tråden. En del något syrlig får erkännas, men inte mindre rimlig för det.
Läs igenom kritiken igen och fundera lite på vad som skrivs, från kritikerns perspektiv.

En motivering för varje enskild produkt blir svårt och opraktiskt då vi i sådana fall skulle vara nio redaktioner från nio olika länder som ska komma överens om varenda en. Vore tydliga(re) kriterier för varje enskild kategori alternativt listan som helhet kunna fylla samma syfte? "För varje nominering väger vi in pris, prestanda, osv."? Eller som @Timmy Fox är inne på, en övergripande summering per kategori?

Vill också säga att det är svårt om inte omöjligt att se andras perspektiv när de inte berättar vad som är dåligt, utan stannar vid att något är dåligt och värdelöst utan förklaring. På samma sätt som det är svårt att bemöta att varför ett bilmärke är bättre än ett annat. Hade jag varit en tankeläsare skulle det göra mitt jobb med forumet OÄNDLIGT mycket lättare. Jag ställer därför frågan för att kunna se ditt och andras perspektiv och förhoppningsvis få med mig bra feedback till framtiden.

Skrivet av Timmy Fox:

@Jacob: Ok, tillåt mig lista upp mina åsikter på ett förhoppningsvis mer konstruktivt vis:

- Jag håller helt med att jag saknar motiveringar. Kanske inte behövs långa konkreta motiveringar för varje enskilt produktval men i alla fall en övergripande summering per kategori av de tankegångar varpå dessa nominerar är grundade.

- Det kanske även kan förtydligas vad som faktiskt bedöms, också en anledning till varför det kan kännas omotiverat för flertalet av valen. Mer konkret så noterar jag att ordet "Best" används flitigt för att benämnda samtliga kategorier men det finns ingen, vad jag kan se, uppenbar förklaring eller liknande till hur detta definieras: Syftas det på den överlag bästa prestandan? Bästa användarupplevelsen? Mest användbara funktionerna? Bäst prestanda relativt pris? Bästa specifikationer? Vissa kategorier är eventuellt mer uppenbara vad som menas med "Best" men andra kategorier känns som det finns flera, alla lika lämpliga, vis att bedöma en och samma produkt.

Processorer, grafikkort, kylare osv. är lätta att mäta ett prestanda för (även om olika tester kan ge olika resultat, framför allt hos konkurrerande produkter i samma nivå. Av tidigare år att döma så känns det som att bästa prestandan vinner [enligt tester som varken beskrivs eller förklaras och därför ej kan verifieras eller kritiseras]. Detta medför även att man kan ifrågasätta varför flera olika produkter från varierande segment och prisklasser återfinns i listan. Bara i "Best CPU" så tävlar ju en Athlon 200GE från budgetsegment mot en långt mycket maffigare Ryzen 7 2700X, Threadripper 2990WX samt i9 9900K. Visserligen så finns det inte mycket att välja mellan men såvida "Best" inte även väger prislappen som faktor så känns det helt onödigt att ens överväga en produkt från ett lägre segment inom samma serie mot den dyrare och bättre motparten (t.ex. Ryzen 5 vs Ryzen 7 eller i5 vs i7 vs i9) då hela poängen med segmenteringen av dessa produkter är just att den dyrare varianten ska vara bättre än den billigare motparten, åtminstone inom samma serie och generation.

Andra produkter är dock mer subjektiva: Stolar, hörlurar, möss, tangentbord osv. Hur bedöms dessa? Visserligen finns det vis att mäta dessa och försöka kvantifiera deras prestanda poängmässigt, men det är trots inte alltid den bästa jämförelsen; de jämförs och väljs ofta av konsumenter utifran vad som subjektivt upplevs bäst, snarare än vad som på pappret har de bästa siffrorna. Även här ifrågasätter jag flera produktval, bl.a. att ni jämför mer portabla, trådlösa, hörlurar med dyra toppnivålurar i audiofilklass och sedan t.o.m. slänger in ett par billigare studiolurar i mixen helt utan motivering till varken dem eller till denna "Äpplen mot apelsiner mot päron"-jämförelsen. Vad vinner? Bästa siffror på pappret? Juryns subjektiva preferenser? Och hur är det med tangentborden? Vilka finns ju kanska många olika sorters switchar att välja mellan för flera av de utsetta produkterna.

- Det finns även exempel på produkter som ej släppts (LG Signature OLED TV R9), produkter som lagts ner innan de ens nådde konsumentmarknaden (Intel Vaunt AR), teknologier som endast presenterats men inte tagit sig ut i några kommersiellt tillgängliga produkter (Corsair Capellix LED, Foldable Phones, LG Rollable OLED TV) samt även en sådan som är såpass ny att den troligtvis ej kan bedömas rättvist utifrån något annat än produktdatablad och utvecklarnas lovord pga en starkt begränsad spridning (5G).

---
Det finns säkert bra mycket ytterligare som kan kritiseras kring hur listan ser ut och hur valet av produkter att nominera skett, men jag tror dessa bör vara de mest övergripande punkterna för vilka jag vill kritisera.

Tack för ett utförligt inlägg!

Dina första två punkter tror jag att jag delvis bemötte i mitt svar ovan i samma inlägg. Men det känns definitivt som att vi behöver tydligare kriterier utåt, helst för varje kategori eller någon generell som gäller hela listan. Förstår att det ser spretigt ut med Athlon 200GE och produkter som Ryzen Threadripper 2990WX i samma kategori. Den förklaring jag har här är att Athlon 200GE som är en populär produkt i andra länder och därför kvalade in på listan enligt hur vår modell för nomineringar ser ut. Pris är således självklart en av sakerna som vägs in vid nomineringar och senare utnämning av vinnare inom respektive kategori.

Sen är det givetvis så att vissa produkter är mer subjektiva och precis som du skriver är det svårt att kvantifiera dessa poängmässigt. Trots bästa ansträngning skulle även siffran 8 av 10 vara helt subjektiv. Ändå är de produktgrupper du nämner saker som folk vill se testade och också testas i stor omfattning. För dessa kommer det alltid vara subjektiva preferenser som avgör, men likväl förstår jag att mixen kan uppfattas konstig i exempelvis hörlurskategorin.

Gällande produkterna som inte nått marknaden skrev jag tidigare om vad som gäller för kategorierna "Best New Technology" och "Product of the Year". Dessa två är undantag på produktkategorier där vi inte har som krav att produkterna ska ha testats av redaktionerna, det gäller inte minst "Best New Technology".

Det känns som att det mesta i tråden kan kokas ned till att det som saknas framförallt är mer uttalade kriterier för vad som gäller vid nomineringar och att det eventuellt behövs en övergripande summering för varje kategori?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Resultatet blir ren BS. Håller med övriga kritiker i tråden och lovade mig själv förra året att det var sista gången jag deltog.

Skrivet av Jacob:

Tycker det är oerhört tråkigt med ständigt negativ respons utan några som helst försök till konstruktiv feedback. Har inga som helst problem med att man tycker något är dåligt, men det är svårt att göra något av när det inte ens finns någon kritik man kan ta på, möta och i slutändan försöka förbättra. Kritik är bra, men det är skillnad på kritik och kritik.

Problemet är att resultatet är så meningslöst att det inte betyder någonting i praktiken. Hur produkter ställs mot varandra, urvalet och vad det egentligen baseras på. Dåligt upplägg med en fet dos konfirmeringsbias.

Ställ er frågan vad är syftet med allt detta? Och varför är upplägget som valts bra? Finns det risk att resultatet är missvisande/dåligt? Hur kan man minimera det?

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

@Jacob: Fair enough

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

@Jacob:

Skrivet av Jacob:

"Produkter som ännu ej existerar är nominerade". Jag säger att såna produkter hittills inte vunnit inom de två kategorier där vi inte har krav på tester av respektive redaktion, men utesluter inte att det skulle kunna hända heller. Dessa skulle dock inte nomineras i andra kategorier som kräver faktiskt erfarenhet av produkten då de, precis som du säger, inte är lanserats. Köper inte helt liknelsen mellan en framtida film och en teknik som vi redan vet mycket om.

Fast om det är tekniken ni vill hylla så håll er till den. Gör då en kategori som kallas för "Most Promising Future Technology". Att lägga en specifik produkt som ännu ej existerar köper jag inte. Ni må veta mycket om tekniken men produkten i sig (Mate X i detta fallet) har ni inte den blekaste aning om. Den kanske har ännu mer problem än vad Galaxy Fold har haft. Vad ni gör när ni lyfter fram en specifik produkt är inte att hylla tekniken, det ni gör är att ge reklam till ett företag som hade en riktigt häftig powerpoint.
Dela upp detta till
"Product of the Year" - den bästa produkten som släppts under föregående år enligt era kriterier
"Most Promising New Product" presenterade produkter ännu ej släppta och kan alltså ej få något pris för att vara bäst. Produkten existerar ännu inte så hur skulle någon kunna påvisa att den är bättre? Nokia 3310 är fortfarande en bättre produkt än Mate X för allt vi vet, den ena existerar och den andra gör det inte men Mate X tror vi mycket på.
"Best New Technology" ny teknik som släpptes under föregående år och har kunnat testas. Den bästa nya tekniken enligt era kriterier, det kan vara allt ifrån effektivare tillverkning som på så sätt lett till kraftiga prissänkningar och större reach till helt ny, svindyr teknik som skapat något tidigare ej skådat.
"Most Promising New Technology" - ny teknologi ännu ej släppt men officiellt presenterad eller fortfarande endast i test-stadie (5G t.ex) att det ska släppas under kommande år, detta är vad ni och era läsare ser mest fram emot. Eftersom det ännu ej finns praktisk data att gå på så går det inte att säga "Best new technology".

Skrivet av Jacob:

Sen att vissa kategorier är mer komprimerade än andra beror på att vi alla har våra rötter i datorhårdvara och alla har för avsikt att så ska förbli. Därför har vi flera kategorier för processorer, grafikkort, chassin, moderkort, etc. och sånt som är huvudfokus för alla sajter inom EHA. För andra produktkategorier har vi efter diskussion gjort ett aktivt val att hålla dessa mer kompakta och helomfattande då vi inte vill ha ännu fler kategorier. Längre fram är det troligt att vissa kategorier slås ihop, medan andra kan komma att brytas upp till flera.

Om ni har gjort ett aktivt val att hålla er till era rötter så skrota alla kategorier ni inte helhjärtat är intresserade av och utvidga där ni har er expertis. Kvalité före kvantitet.

Skrivet av Jacob:

Om jag tolkar dig rätt både här och tidigare är ljud väldigt viktigt för dig, men just kategorin "Speakers" är en kategori vi valt att krympa med tiden och sannolikt aldrig kommer utvidga igen. Däremot skulle den eventuellt må bra av att få tydligare kriterier (vilket många är inne på här) för vad som får och inte får nomineras. Just detta är också en kategori som jag ogillar just på grund av att den är väldigt spretig och att i princip vad som helst kan läggas in där.

Speakers har jag absolut nära hjärtat men hade hellre sett att ni skrotar det eller ger betydligt mycket tydligare riktlinjer. Så som den är byggd just nu så är den i mina ögon inte värd ett jota då ni blandar helt olika produkter med det enda gemensamma att de skapar ljud. En cykel och en motorcykel är färdmedel på två hjul men användningsområdet är helt olika, ungefär så lika är högtalarna i kategorin just nu.

Skrivet av Jacob:

Att Raiju finns med är för att den nominerats av en (eller flera) sajt(er) vars redaktör(er) uppenbarligen tycker det är en bra produkt. Det här är endast en nominering och den har inte vunnit någonting överhuvudtaget. Det finns många produkter på listan som jag personligen, 1 av ungefär 100 redaktörer på 9 sajter, inte skulle nominera.

Gällande "Best Gaming Product" så förstår jag ditt svar. Däremot så kan jag isåfall konstatera att jag inte alls tycker om vad svaret isåfall innebär. För att den kategorin skulle få någon trovärdighet i mina så hade jag velat se kriterierna för att nomineras till kategorin. Detta är något jag hade velat se till samtliga kategorier som sagt. "Best Gaming Product - a product that has made a large impact to the gaming industry as a whole. This could be due to high adoptivity among customers, trendsetting or class leading performance." Till exempel. Men om ni är måna om transparens så ge en länk dit varje kategori har tydligt utstakade kriterier.

Skrivet av Jacob:

Att ha en "Best New X" och "Best Overall X" vore en bra lösning, men då hamnar vi åter där med ännu fler kategorier. Så jag tror den bästa lösningen är att helt enkelt sätta en gräns att produkten måste lanserats inom tidsperiod Y för att få nomineras (och i slutändan ha chans att vinna).

Som sagt, fler kategorier är inte fel så länge kategorin fyller en funktion om det är den lösningen man vill ta. Fråga er själva allvarligt varför ni vill ha med t.ex speakers. Kan ni inte komma med en riktigt bra anledning och ni känner att ni bara orkar göra det halvhjärtat så skrota den kategorin helt för att lägga fokus där ni annars vill göra det istället. Det blir mer seriöst då.

Jag kan inte undvika att reagera på att det största issuet jag har - Philips Hue - inte besvarats. Kan jag hoppas på att få en förklaring där? Du säger att det är 100st redaktörer som alla nominerar olika och det är möjligt att det var någon riktigt trött person som bara tänkte "Jag har massa philips hue hemma. Det gillar jag!" och det föll genom stolarna men jag skulle vilja ha en förklaring på varför varumärken och produkter har blandats.

Du har helt rätt i att man bör diskutera på ett civiliserat sätt och det är suveränt att du håller vänlig ton. Får skylla på en lång dag och dåligt humör igår, även om det ej är en ursäkt så är det en förklaring. Vi alla har dåliga dagar och spärrarna som annars slår in i muntligt tal filtreras lätt bort vid tangentbordet. Men nu när jag har vilat ut lite och du fortsatt hållit god ton så är jag beredd att be om ursäkt för det och föra diskussionen vidare på ett bättre sätt!

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Dumbullen:

@Jacob:
Fast om det är tekniken ni vill hylla så håll er till den. Gör då en kategori som kallas för "Most Promising Future Technology". Att lägga en specifik produkt som ännu ej existerar köper jag inte. Ni må veta mycket om tekniken men produkten i sig (Mate X i detta fallet) har ni inte den blekaste aning om. Den kanske har ännu mer problem än vad Galaxy Fold har haft. Vad ni gör när ni lyfter fram en specifik produkt är inte att hylla tekniken, det ni gör är att ge reklam till ett företag som hade en riktigt häftig powerpoint.
Dela upp detta till
"Product of the Year" - den bästa produkten som släppts under föregående år enligt era kriterier
"Most Promising New Product" presenterade produkter ännu ej släppta och kan alltså ej få något pris för att vara bäst. Produkten existerar ännu inte så hur skulle någon kunna påvisa att den är bättre? Nokia 3310 är fortfarande en bättre produkt än Mate X för allt vi vet, den ena existerar och den andra gör det inte men Mate X tror vi mycket på.
"Best New Technology" ny teknik som släpptes under föregående år och har kunnat testas. Den bästa nya tekniken enligt era kriterier, det kan vara allt ifrån effektivare tillverkning som på så sätt lett till kraftiga prissänkningar och större reach till helt ny, svindyr teknik som skapat något tidigare ej skådat.
"Most Promising New Technology" - ny teknologi ännu ej släppt men officiellt presenterad eller fortfarande endast i test-stadie (5G t.ex) att det ska släppas under kommande år, detta är vad ni och era läsare ser mest fram emot. Eftersom det ännu ej finns praktisk data att gå på så går det inte att säga "Best new technology".

Om ni har gjort ett aktivt val att hålla er till era rötter så skrota alla kategorier ni inte helhjärtat är intresserade av och utvidga där ni har er expertis. Kvalité före kvantitet.

Speakers har jag absolut nära hjärtat men hade hellre sett att ni skrotar det eller ger betydligt mycket tydligare riktlinjer. Så som den är byggd just nu så är den i mina ögon inte värd ett jota då ni blandar helt olika produkter med det enda gemensamma att de skapar ljud. En cykel och en motorcykel är färdmedel på två hjul men användningsområdet är helt olika, ungefär så lika är högtalarna i kategorin just nu.

Gällande "Best Gaming Product" så förstår jag ditt svar. Däremot så kan jag isåfall konstatera att jag inte alls tycker om vad svaret isåfall innebär. För att den kategorin skulle få någon trovärdighet i mina så hade jag velat se kriterierna för att nomineras till kategorin. Detta är något jag hade velat se till samtliga kategorier som sagt. "Best Gaming Product - a product that has made a large impact to the gaming industry as a whole. This could be due to high adoptivity among customers, trendsetting or class leading performance." Till exempel. Men om ni är måna om transparens så ge en länk dit varje kategori har tydligt utstakade kriterier.

Som sagt, fler kategorier är inte fel så länge kategorin fyller en funktion om det är den lösningen man vill ta. Fråga er själva allvarligt varför ni vill ha med t.ex speakers. Kan ni inte komma med en riktigt bra anledning och ni känner att ni bara orkar göra det halvhjärtat så skrota den kategorin helt för att lägga fokus där ni annars vill göra det istället. Det blir mer seriöst då.

Jag kan inte undvika att reagera på att det största issuet jag har - Philips Hue - inte besvarats. Kan jag hoppas på att få en förklaring där? Du säger att det är 100st redaktörer som alla nominerar olika och det är möjligt att det var någon riktigt trött person som bara tänkte "Jag har massa philips hue hemma. Det gillar jag!" och det föll genom stolarna men jag skulle vilja ha en förklaring på varför varumärken och produkter har blandats.

Du har helt rätt i att man bör diskutera på ett civiliserat sätt och det är suveränt att du håller vänlig ton. Får skylla på en lång dag och dåligt humör igår, även om det ej är en ursäkt så är det en förklaring. Vi alla har dåliga dagar och spärrarna som annars slår in i muntligt tal filtreras lätt bort vid tangentbordet. Men nu när jag har vilat ut lite och du fortsatt hållit god ton så är jag beredd att be om ursäkt för det och föra diskussionen vidare på ett bättre sätt!

Låter mer som en fråga om formuleringar av kategorierna "Product of the Year" och "Best New Technology". Som jag tidigare sagt blir det inga fler kategorier då vi har uttalat att försöka krympa antalet framöver, annars hade ditt förslag fungerat. Men exemplen tydliggör i alla fall problemet du ser och eventuellt är ett namnbyte möjligt framöver.

Ber om ursäkt att jag glömde besvara om Philips Hue. Svaret är inte roligare än att vi tillåter båda nomineringar av enskilda produkter, serier (varumärke) och ekosystem i den kategorin. Ser dock att det blir direkt fel då kategorin heter "Smart Home Product", vilket är mer specifikt just en enskild produkt. Det är inte avsiktligt och måste ha blivit fel i rubrikerna, tar upp det så att det kan korrigeras. Felet i rubriken ändrar i alla fall inte hur nomineringarna gått till. Sen kan man givetvis tycka att det är fel när det tillåts vara så brett och jag tenderar att hålla med. Jag tycker att den kategorin (bland annat) skulle vara bättre om den utformats mer specifikt på samma sätt som minneskategorin där det uttalat är en hel serie nomineras.

Speakers är en kategori jag försökt få väck och just den diskussion du efterfrågar har förts nyligen. Jag kan bara säga att jag var den mest högljudda rösten när det kom till att få bort den, men jag var också rätt ensam i just det specifika fallet. Det finns andra som tycker den kategorin är viktig. Att det krävs tydliga kriterier utåt är jag helt med på och det borde inte vara särskilt svårt att få gehör för, den här kategorin borde också kunna smalas ned om den prompt ska vara med även nästa år.

Nu besvarar jag inte precis allt på nytt då mycket är saker jag själv inte kan förändra inom samarbetet eller svara på (som hur andra redaktioner resonerat kring en enskild nominering). Tycker att mycket bra framkommit i den här tråden av de få (bland annat du) som bemödat sig med att faktiskt svarar utförligt och det uppskattas. Har på riktigt massor av saker jag tar med mig från er feedback.

Vill även understryka att ingenting, någonsin, som framförts på SweClockers om EHA ignorerats. Varje inlägg har jag personligen läst ingående och väldigt mycket har jag tagit med mig till våra möten. Blir tyvärr svårt att få genomslag för allt när vi är nio viljor, men jag gör alltid mitt bästa och gör små segrar varje gång. Tror också det här framgår när jag öppet erkänner att vissa kategorier inte är utformade som vi (SweClockers) själva hade önskat eller ens finns kvar för den delen.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av FredrikMH:

Resultatet blir ren BS. Håller med övriga kritiker i tråden och lovade mig själv förra året att det var sista gången jag deltog.

Problemet är att resultatet är så meningslöst att det inte betyder någonting i praktiken. Hur produkter ställs mot varandra, urvalet och vad det egentligen baseras på. Dåligt upplägg med en fet dos konfirmeringsbias.

Ställ er frågan vad är syftet med allt detta? Och varför är upplägget som valts bra? Finns det risk att resultatet är missvisande/dåligt? Hur kan man minimera det?

Dina frågor är så klart saker vi reflekterar över och hur processerna ser ut är ett av huvudämnena varje gång vi har våra möten. Vi har skruvat på hur nomineringar (del 1) och omröstning (del 2, pågående) går till varje år för att göra det bättre. Det är en ständigt pågående diskussion utan ett enda rätt svar eller sätt att göra det på.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Det som hindrar mig från att delta i just EHA:s undersökningar eller lägga någon som helst vikt vid deras resultat är de vaga frågeställningarna. Vad menar ni egentligen med "bäst" processor? Det är ju helt beroende på användningsområde och jag får alldeles för lite information för att svara ordentligt på frågan. När jag läser @Jacobs kommentarer får jag intrycket av att frågan egentligen inte har något med bästhet att göra och att det egentligen rör sig om en ren populäritetstävling, men varför då inte ställa en fråga som överensstämmer med detta? Det känns som att frågan ni egentligen vill ställa är "Vilken är din favoritprocessor?" men att ni är rädda för att stämpeln "mest populär" inte skulle sälja lika bra som "bäst".

Med det sagt sätter jag höga krav på undersökningar över lag om jag ska delta. Alltför ofta (jag har observerat dessa fenomen i både EHA:s och SweClockers undersökningar) tycker jag att frågor är tvetydiga och kan tolkas på ett sätt som jag inte alls avsåg när jag gjorde undersökningen eller inte har en heltäckande uppsättning svarsalternativ. I sådana fall brukar jag bara sucka och stänga ner, för om jag inte kan vara någorlunda säker på att jag representeras korrekt har jag inget intresse av att delta. Jag påbörjar nästan varje undersökning här på SweClockers (inklusive EHCA) men slutför dem bara i undantagsfall för att de fallerar på någon av dessa punkter. Måttligt bra exempel (illustrativa, inte nödvändigtvis representativa eftersom jag inte kan se frågorna på alla gamla enkäter) följer, men det var förvånansvärt svårt att komma på bra sådana:

Du upptäcker att en laptop som du tycker är snygg har AMD-processor. Hur påverkar det ditt intresse av att köpa den?

  • Det skulle inte påverka mitt intresse

  • Det skulle göra mig mindre intresserad av den

  • Jag skulle inte överväga att köpa den

I denna fråga saknas svarsalternativet "Det skulle göra mig mer intresserad av den". Ville jag svara det hade jag stängt ner undersökningen här.

Skulle du kunna tänka dig att köpa en laptop med AMD-processor?

  • Ja

  • Nej

Om man svarar "Nej" på den här frågan kommer det troligtvis tolkas som att man bara ser Intel som ett alternativ, men även för personer som inte är intresserade av att köpa en laptop över huvud taget är "Nej" det korrekta och uppriktiga svaret. Mitt val står alltså mellan att sätta mig in i huvudet på den som skrev frågan och svara som jag tror kommer tolkas rätt eller svara uppriktigt med risk att tolkas fel. Även detta är ett omedelbart avbrott för min del. Lösningen är ju tragiskt enkel om man bara kompletterar med "Jag skulle inte kunna tänka mig att köpa en laptop" som svarsalternativ.

Och ha aldrig obligatoriska frågor utan "vet ej"/"bryr mig inte"-alternativ! Jag stänger ner när en sådan dyker upp, men om jag får gissa är en betydligt vanligare lösning att kryssa mittenalternativet och köra på. Inget av dessa alternativ är lika bra som att göra frågan komplett från början.

Nu spillde allt utom första stycket över på undersökningar i allmänhet snarare än EHA:s påhitt, men om jag inte minns helt fel uppfyllde inte EHCA-enkäten förra året mina krav och blev därmed enbart påbörjad, så vi kan väl kalla det halvrelevant.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.