Ac till liten lägenhet utan fönster

Permalänk
Medlem

Ac till liten lägenhet utan fönster

Hej! Behöver råd för att överleva sommaren. Som person är jag väldigt (läs onaturligt) varm och skulle egentligen önska att flytta till ett svalare klimat.

Bor i lägenhet på första våningen, 27 kvm. Behöver hjälp att välja vilken AC jag skall köpa, om jag kan ha en? Eftersom jag bor på första våningen samt nära entré så kan jag inte dumpa slangen ute på något bra sätt. Risk att folk tror att röret som sticker ut är någon slags askkopp är hög. Är det kört för mig då?

Det enda fönster jag har är i mot kvällssol vilket gör att det redan nu bli olidligt varmt i lägenheten, så kylningen är ett måste för att jag ens skall kunna vara här i sommar.

Kan jag ha AC eller måste jag gå på fläkt? Kan man dumpa AC slangen inne på toan eller på något annat sätt leda bort värmen? Sovrummt är en slags Sovalkov tillsammans med det lilla vardagsrummet.

Har också funderat på en skuggfilm på fönsterna men är rädd för att detta inte kommer räcka alls.

Budget ca 5k.

Alla förslag uppskattas.

Permalänk
Medlem

Det finns ju fönsterkit att köpa AirBlock 360 tror jag det hette. Ett alternativ skulle kunna vara att dra varmluften till ventilationen, jag ska prova det senare och se hur det fungerar när jag får min maskin (troligen fredag)

https://www.whiteaway.se/hem-tradgard/klimat-och-ventilation/...

Jag köpte därifrån med koden Benify30
Fungerar på vissa maskiner
Köpte en PAC an98 Eco för 4800 och tror den kommer göra jobbet till köket samt sovrum i lägenheten iallafall

Permalänk
Rekordmedlem

Det lär gå att lösa luftutblåset om du vill men det finns vattenkylda maskiner också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Att dumpa frånluften på toan låter rätt dumt då den fortfarande finns kvar i din lgh, skulle snarare kolla om du har en fälkt/venttrumma inne på taon/badrummet och i så fall köpa en passande anslutning, alt köpa en ac där fönsterkarms skydd ingår., eller där det går att köpa till, dvs ett sätt att isolera fönstret. ska kolla om jag hittar en bild

https://www.google.com/url?sa=i&source=images&cd=&cad=rja&uac...

Permalänk
Medlem

Jag vill helst ha en AC med slang då jag förstått att de är bättre och kräver mindre underhåll. Jag har ventilation som går igenom lägenheten, dock ingen ventilation som är i själva lägenheten. Röret går alltså bara längs med taket.

Dålig bild kanske, men man ser ventilationen uppe till vänster samt de små (enda) fönsterna i lägenheten.

Problemet blir också med slang då lägenheten är så pass liten. Kan lixom inte gömma den på något bra sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

Det finns ju fönsterkit att köpa AirBlock 360 tror jag det hette. Ett alternativ skulle kunna vara att dra varmluften till ventilationen, jag ska prova det senare och se hur det fungerar när jag får min maskin (troligen fredag)

https://www.whiteaway.se/hem-tradgard/klimat-och-ventilation/...

Jag köpte därifrån med koden Benify30
Fungerar på vissa maskiner
Köpte en PAC an98 Eco för 4800 och tror den kommer göra jobbet till köket samt sovrum i lägenheten iallafall

har själv köpt en sån AirBlock 360, helt värdelöst då den inte sluter tätt runt hela fönster, värme utifrån kommer in ändå. Bygg istället något i typ spånskiva och sätt i fönstret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det lär gå att lösa luftutblåset om du vill men det finns vattenkylda maskiner också.

Gissar att du nog menar AC anslutna till vatten men där vattnet används för att transportera bort värmen, kylningen sker fortfarane på sedvanligt vis. Så är det iaf för min "vattenbaserade AC", som för övrigt fungerar strålande men då är det genast en lite dyrare lösning med fast installation.

Permalänk
Medlem

Öppna fönstret längst in så mycket du kan och mät hur stor öppningen blir. Såga till en skiva av ngt slag till lämplig storlek så att du kan sätta upp den i fönstret och fäst slangen från AC-aggregatet i den skivan. På så vis kan du leda ut värmen högt upp när du behöver det. När det regnar får du ta ner slangen/skivan så att den inte blir förstörd av regnet.

Om persiennerna var neddragna för att undvika solinstrålning så skall du nog passa på att köpa en solfilm också för att det skall se trevligare ut inne. Är de neddragna för att undvika insyn så hjälper ju dock inte det. kom dock ihåg att persiennerna har ett bra skydd mot solinstrålning, så förvänta dig inte någon effekt på värmen med den lösningen, utan det handlar om det rent estetiska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

har själv köpt en sån AirBlock 360, helt värdelöst då den inte sluter tätt runt hela fönster, värme utifrån kommer in ändå. Bygg istället något i typ spånskiva och sätt i fönstret.

Antog lite det, tänkte själv köra spånskiva och lägga för då jag har mindre fönster ovanför dem stora. Om jag inte får till det med att dra röret till ventilationen direkt
Solen går upp på ena sidan av lägenheten o gassar på ca 4-6 timmar och går sedan ner på andra sidan, efter att den stekt på även där 4-6 timmar I vardagsrummet (vart den går upp) kan man överleva hyfsat med fläktar men att sova i +33 (som kallast) var ingen höjdare förra året. Så kommer se till att kök och sovrum är kalla

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

Öppna fönstret längst in så mycket du kan och mät hur stor öppningen blir. Såga till en skiva av ngt slag till lämplig storlek så att du kan sätta upp den i fönstret och fäst slangen från AC-aggregatet i den skivan. På så vis kan du leda ut värmen högt upp när du behöver det. När det regnar får du ta ner slangen/skivan så att den inte blir förstörd av regnet.

Om persiennerna var neddragna för att undvika solinstrålning så skall du nog passa på att köpa en solfilm också för att det skall se trevligare ut inne. Är de neddragna för att undvika insyn så hjälper ju dock inte det. kom dock ihåg att persiennerna har ett bra skydd mot solinstrålning, så förvänta dig inte någon effekt på värmen med den lösningen, utan det handlar om det rent estetiska.

Eftersom jag bor på markplan är de för insyn. Man kan kanske fästa skyddsfilm och sedan ha persienner? Jag kan mycket väl såga dit en bit plywood eller liknade och fästa röret i. Problemet är som du ser på bilden att det är väldigt trångt.

En fast installation är inte något som är aktuellt då det är en hyresrätt. Dock ingår el och vatten i hyran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

Öppna fönstret längst in så mycket du kan och mät hur stor öppningen blir. Såga till en skiva av ngt slag till lämplig storlek så att du kan sätta upp den i fönstret och fäst slangen från AC-aggregatet i den skivan. På så vis kan du leda ut värmen högt upp när du behöver det. När det regnar får du ta ner slangen/skivan så att den inte blir förstörd av regnet.

Om persiennerna var neddragna för att undvika solinstrålning så skall du nog passa på att köpa en solfilm också för att det skall se trevligare ut inne. Är de neddragna för att undvika insyn så hjälper ju dock inte det. kom dock ihåg att persiennerna har ett bra skydd mot solinstrålning, så förvänta dig inte någon effekt på värmen med den lösningen, utan det handlar om det rent estetiska.

Bör dock sägas att i en lägenhet är det ingen självklarhet att man får dra upp vad som helst i fönstret, typ byta ut det mot en spånplatta osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolrazz:

Eftersom jag bor på markplan är de för insyn. Man kan kanske fästa skyddsfilm och sedan ha persienner? Jag kan mycket väl såga dit en bit plywood eller liknade och fästa röret i. Problemet är som du ser på bilden att det är väldigt trångt.

En fast installation är inte något som är aktuellt då det är en hyresrätt. Dock ingår el och vatten i hyran.

Markiser är faktiskt ett ofta underskattat alternativ till AC, det är bättre att försöka förhindra värmen från att komma in än att väl där försöka bli av med den. Det är dock inte en lösning som fungerar i alla lägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Markiser är faktiskt ett ofta underskattat alternativ till AC, det är bättre att försöka förhindra värmen från att komma in än att väl där försöka bli av med den. Det är dock inte en lösning som fungerar i alla lägen.

Så är det ju. Jag tänker skyddsfilm samt AC som lösning. Jag är som sagt orimligt varm och tycker redan det är för varmt i lägenheten.

Permalänk
Medlem

Det finns nog ingen bra lösning. Portabel luftkonditionering med dubbla slangar hade fungerat, men de säljs knappt längre. Fönsterenhet kräver större öppning än 70 x 50 cm. Portabel enhet med kondensor kyld av vatten och värmeväxlare kostar nog 30k.

Billigaste och enklaste lösningen är att få lov av fastighetsägaren att installera riktig luftkonditionering/värmepump med utedel. Det är vad som ligger närmast din budget också.

En portabel AC med frånluft behöver dra in ~300 m3/h färsk luft från din tilluft. Har du bara frånluftsventiler riskerar du att dra in luft från frånluften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolrazz:

Eftersom jag bor på markplan är de för insyn. Man kan kanske fästa skyddsfilm och sedan ha persienner? Jag kan mycket väl såga dit en bit plywood eller liknade och fästa röret i. Problemet är som du ser på bilden att det är väldigt trångt.

En fast installation är inte något som är aktuellt då det är en hyresrätt. Dock ingår el och vatten i hyran.

Jag tänkte inte någon fast installation, utan en som går att ta bort när det blir svalare. Vad gäller det estetiska så är det ju onekligen så att det finns begränsningar, men vad gör man inte om man blir för varm? Vad gäller vattenkylda AC, så finns ofta restriktioner mot sådan användning av tillhandahållet vatten. Kan vara bra att ha ögonen på.

Skrivet av improwise:

Bör dock sägas att i en lägenhet är det ingen självklarhet att man får dra upp vad som helst i fönstret, typ byta ut det mot en spånplatta osv.

Nej, så är det. Det är alltid bäst att prata med hyresvärden först, men då det verkar som att lägenheten blir väldigt varm borde det inte vara några problem om HG vill åtgärda själv utan att göra åverkan på lägenheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det finns nog ingen bra lösning. Portabel luftkonditionering med dubbla slangar hade fungerat, men de säljs knappt längre. Fönsterenhet kräver större öppning än 70 x 50 cm. Portabel enhet med kondensor kyld av vatten och värmeväxlare kostar nog 30k.

Billigaste och enklaste lösningen är att få lov av fastighetsägaren att installera riktig luftkonditionering/värmepump med utedel. Det är vad som ligger närmast din budget också.

En portabel AC med frånluft behöver dra in ~300 m3/h färsk luft från din tilluft. Har du bara frånluftsventiler riskerar du att dra in luft från frånluften.

Hm. Detta förstod jag knappt. En stor med utedel är inget som är intressant för min del.

Får gå på en med slang och såga en skiva för ena fönstret, frågan är då vilken AC man skall välja?

Permalänk
Medlem

@lolrazz jag hade nog börjat med att kolla med din fastighetsvärd vad som är tillåtet, kanske t.o.m att dem kan göra en fast installation emot att hyran kanske höjs lite och att den då tillhör hyresrätten? har hört liknande situationer där det har gått att få till det så.

dumt att köpa och montera för att sen få ett argt samtal

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolrazz:

Hm. Detta förstod jag knappt. En stor med utedel är inget som är intressant för min del.

Får gå på en med slang och såga en skiva för ena fönstret, frågan är då vilken AC man skall välja?

Luften måste komma från någonstans, annars fungerar det inte riktigt att köra portabel AC med frånluftsslang. Du riskerar i värsta fall att störa ventilationen i hela fastigheten. Har du ingen tilluft kommer du förmodligen behöva ha fönstret öppet. Har du för stort undertryck kommer ACn att dra in luft från allt den kan, inkl frånluftsventiler i köket eller badrummet, eller trapphuset. I villa är detta inget riktigt bekymmer då det bara är ett hushåll och man lätt kan öppna upp och ha korsdrag, bara har ditt eget matos o.s.v.

En luftkonditionering/värmepump med utedel tar mindre plats invändigt, då innedelen kan sitta högt upp på väggen och du inte behöver något relativt tjockt rör hänga ner från fönstret framför tvn. Helt klart värt att fråga om lov.

Permalänk
Medlem

@Petterk: Då är jag med på vad du menar. Inte varit införstådd i att den suger i sig sådana mängder luft

Jag har ingen plats för en sådan AC. Lägenheten är för liten och ytan där fönsterna är, är för liten. Vi pratar 2 meter till entrédörr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolrazz:

@Petterk: Då är jag med på vad du menar. Inte varit införstådd i att den suger i sig sådana mängder luft

Jag har ingen plats för en sådan AC. Lägenheten är för liten och ytan där fönsterna är, är för liten. Vi pratar 2 meter till entrédörr.

Vad pratar du om nu? Innedelen för en vanlig luftkonditionering är kanske max 30 x 90 cm, väggmonterad. Har du plats för en golvstående på drygt 80 x 50 x 40 plus frånluftsrör och lämpligt avstånd från väggen har du plats för riktig luftkonditionering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vad pratar du om nu? Innedelen för en vanlig luftkonditionering är kanske max 30 x 90 cm, väggmonterad. Har du plats för en golvstående på drygt 80 x 50 x 40 plus frånluftsrör och lämpligt avstånd från väggen har du plats för riktig luftkonditionering.

Problemet är att det med all sannolikhet är big no att montera en fast värmepump på hyres eller bostadsrätter.

Hade man fått göra det hade de portabla ac varit iskalla på marknaden.

Permalänk
Medlem

@lolrazz: Har du talat med din hyresvärd om det är möjligt att installera ventilation i din lägenhet? Det måste ju vara hemskt att bo där om luften står still året runt. Om ventilationsledningen går genom lägenheten föreslår jag att de tar ett uttag i din lägenhet och ökar trycket lite, för att hålla balansen i resterande fastigheten.

https://www.boverket.se/sv/byggande/halsa-och-inomhusmiljo/ve...

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Problemet är att det med all sannolikhet är big no att montera en fast värmepump på hyres eller bostadsrätter.

Hade man fått göra det hade de portabla ac varit iskalla på marknaden.

De flesta som köper portabel ac bor i villa.

Beror helt på hur stort problemet är hur lätt det är att få med sig fastighetsägare eller föreningen, i princip alla affärslokaler godkänner de installation för och det finns ingen anledning till att de inte skulle tillåta en hyresgäst/delägare i kanske t.o.m. samma fastighet att installera luftkonditionering om det finns anledning att göra så. Krävs tillstånd och att det går att återställa givetvis, men det kan också vara enda sättet att kyla lägenheten på. Fråga kostar inget, att köra flera portabla och byta ut för att man inte är nöjd kostar massor i jämförelse. Folk har inte frågat i regel.

Permalänk
Medlem

Jag hittade denna.

Går det att montera fast röret där tro? Jag har en liknade inne på toaletten samt en inne i köket. Aldrig tänkt på dem.

Jag har inte frågat än. Vill veta vad det finns för möjligheter först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

har själv köpt en sån AirBlock 360, helt värdelöst då den inte sluter tätt runt hela fönster, värme utifrån kommer in ändå. Bygg istället något i typ spånskiva och sätt i fönstret.

Skulle du kunna slänga upp en bild hur det ser ut med AirBlock 360 monterat?
Har själv beställt en sådan men då kanske man ska returnera och kolla på alternativ lösning om det inte sluter tätt runt hela fönstret.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

@lolrazz: Sitter den i rummet så är det väl en tilluftsdon. Eller hur ser det ut på andra sidan väggen, så det inte bara är en övertrycksventil mellan rummen.
Bättre att koppla ACn mot ett utsug i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolrazz:

Jag hittade denna.

https://i.imgur.com/ZNqkgzk.jpg

Går det att montera fast röret där tro? Jag har en liknade inne på toaletten samt en inne i köket. Aldrig tänkt på dem.

Jag har inte frågat än. Vill veta vad det finns för möjligheter först.

Nej, det är troligen självdrag. Även om det inte var självdrag så får du såklart inte modifiera fastighetens ventilationssystem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

@lolrazz: Sitter den i rummet så är det väl en tilluftsdon. Eller hur ser det ut på andra sidan väggen, så det inte bara är en övertrycksventil mellan rummen.
Bättre att koppla ACn mot ett utsug i så fall.

Finns inget på andra sidan.
Kan man se om den tillför luft eller suger? Hålla ett papper framför borde funka?

Skrivet av Petterk:

Nej, det är troligen självdrag. Även om det inte var självdrag så får du såklart inte modifiera fastighetens ventilationssystem.

Alright.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Lägenheten är varm. Men jag är också extremt känslig. Jag trivs i max 20c både inne och ute. Skall jag sova är 10c rimligt för mig. Förstår att en AC inte gör det så kallt, men det påvisar att en AC för mig är nödvändigt.

Skall kolla med hyresvärden samt lösning med rör ur fönstret. Uppskattar dock fortfarande lite mer tips på vilken AC som kan passa mig bäst.