Tråden för oss som gillar Whiskey/Whisky

Permalänk
Medlem

Äntligen kom de efterlängtade ena! Riktigt nöjd med inköpet! Varit inne på Japanska nu och har inte varit annat än helnöjd
Beställdes från Master of Malt.

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk

@Muddyvaines: Är det hemleverans?

Permalänk
Medlem
Skrivet av WhiskeyBent:

@Muddyvaines: Är det hemleverans?

Yes, det kom direkt till dörren

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Muddyvaines:

Äntligen kom de efterlängtade ena! Riktigt nöjd med inköpet! Varit inne på Japanska nu och har inte varit annat än helnöjd
Beställdes från Master of Malt.

https://i.imgur.com/rh3FkTV.jpg

Mycket vackert!

Permalänk
Föredetting

Fick hem lite samples idag - däribland Octomore 1.1 och 3.1.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Var hundvakt åt exet i en månad så fick hon plockade med sig en Japansk en från tax-free i Thailand, ganska annorlunda mot mina vanliga rökiga islay och highlands, men inte dum inte!

Permalänk
Medlem

Om man är lagd åt Bourbon-hållet så har jag hittat en riktig 10-poängare till väldigt bra pris. Kommer för all framtid ha en sån här flaska hemma!
Angel's Envy. Kentucky Straight Bourbon slutlagrad på portvin-fat. Silkeslen vanilj och karamell är det enda jag kan beskriva det som.

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baalex:

Om man är lagd åt Bourbon-hållet så har jag hittat en riktig 10-poängare till väldigt bra pris. Kommer för all framtid ha en sån här flaska hemma!
Angel's Envy.

Defintivt intressant! ... men finns den ens på systemet? Jag hittar den inte.
Skulle högst sannolikt prova om jag kunde få tag på den

Själv blev det Knob Creek Rye Whiskey small batch. Karaktärsfyllt, men lite för starkt/vasst för mig även med någon isbit i.
(många procent blir det...)

Det finns bourbons jag gillar (tex Jim Beam som av någon anledning passar mig) men oftast hamnar man i whiskeyfållan istället

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Tänkte bara tipsa som ett par bra youtube-kanaler som Whisky (ni kanske redan har hittat kanalerna, men drar ett tips ändå)
Kollar varje dag, väldigt underhållande i min mening

The Whiskey Vault, de har även en sekundär kanal då de startat ett eget destilleri i Austin, Texas.

Whisky.com driver en whiskyshop i Tyskland som heter whisky.de

ralfydotcom, har hållit på längst av alla på youtube med whiskyrecensioner (8+ år tror jag)

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Tog just en tur via Skottland på vägen hem för jul, och fick då upp ögonen lite för att verkligen försöka "finsmaka" på whiskyn också. Köpte mig därav ett litet starter-kit. Möjligen inget specielt, men just Glenfiddich och Auchentoshan gav mig bäst intryck på just den här resan, så det fick bli en av varje. Hakushun kanske jag hade en eller nio av sen tidigare..

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muddyvaines:

Äntligen kom de efterlängtade ena! Riktigt nöjd med inköpet! Varit inne på Japanska nu och har inte varit annat än helnöjd
Beställdes från Master of Malt.

https://i.imgur.com/rh3FkTV.jpg

Hur funkar det med leverans och tull etc.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Föredetting

Kvällens lina:

Får se om videoredigeringen blir bättre eller sämre till följd av det här. (Octomore 1.1, 3.1 och 10 Year Old i sampleflaskorna)

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

@Quiki: Jag har beställt från MoM en gång, och då blev det inga tillägg. Utsatta priser, och fraktkostnaden. Ingen tull, moms, osv.
Jag hämtade ut mitt paket på närmsta ombud.

Visa signatur

Om jag skitet pengar, hade jag suttet och krystat i just denna stund.
Asus P8Z68-V || i7 2600K 3,4GHz @ 4,3GHz || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Samsung 830 128GB || Gigabyte GeForce GTX 970 WF 3X OC 4GB || Corsair RM850 850W || Fractal Design Define XL || Antec KÜHLER H2O 620 || Acer 27" Predator XB271HU

Permalänk
Lego Master

Är det nån som vet var man kan få tag i The Glenlivet Nàdurra 16y, originalet, nu för tiden? Oloroso och Peated finns i varje butik, men de smakar knas tycker jag. Vill ha tag i den "första" versionen, cask strength. Idéer?

Masters of Malt och WhiskyExchange har slut.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quiki:

Hur funkar det med leverans och tull etc.

Skickades från m.sweclockers.com

Hej,

ber om ursäkt för sent svar. Men jag betalade ingen tull eller liknande, inga som helst extra påslag!

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk
Medlem

Någon som är lockad?

https://www.gp.se/ekonomi/v%C3%A4rldens-dyraste-whiskyprovnin...

Citat:

Världens dyraste whiskyprovning i Göteborg – så mycket kostar det

Gillar du japansk whisky – och har en rejäl slant till övers? Då kan du vara med när Pye Palm bjuder in till världens dyraste whiskyprovning under några dagar i Göteborg.

Det finns 48 platser vid bordet när den världsunika drycken ska avsmakas på lyxhotellet Upper house i Göteborg i början av november.

Men smakar det så kostar det.

Närmare bestämt 243 750 kronor för en biljett.

Om det möjligen är till någon tröst ska du veta att momsen är inräknad.

Samling värd miljoner
Bakom satsningen står förre piloten Pye Palm, 70, som numera är företagare och bor i Göteborg och på Rörö i Öckerö kommun – och som alltså äger en högst ovanlig samling av japansk whisky.

Enbart den uppges vara värd någonstans mellan sju och åtta miljoner kronor.

De 54 flaskorna som ska provas är oöppnade.. Bild: Revolve
På frågan om varför han tillsammans med en arrangör ställer till med världens dyraste whiskyprovning, svarar han:

– Jag börjar bli gammal.

Han fortsätter och säger att det egentligen var hans barn som födde tanken.

– De började tjata på mig och sa... "den där whiskysamlingen, pappa, det är bättre att du som fattar vad den är värd tar tag i det hela…"

Ska vara spektakulärt
Pye Palm funderade på auktion – men kom snart fram till två saker. Han ville göra något spektakulärt och han ville göra det i Göteborg.

En whiskyprovning där inträdet kostar närmare en kvarts miljon faller onekligen under begreppet "spektakulärt" – men vilka är det då som väntas betala för kalaset?

– Ärligt talat – det vet jag inte. Man jag utgår från att det är personer som är hyfsat förmögna. Men sedan vet jag inte. Får jag däremot önska så är det människor som liksom jag har ett passionerat whiskyintresse. Att köpa en biljett bara för att man kan eller för att man vill skryta om evenemanget är inget som hyllas av mig, säger Pye Palm.

Biljetterna till provningen släpptes så sent som i fredags.

– Vi har redan runt tio skarpa intresseanmälningar, så man får väl säga att det har börjat bra, säger han.

Motsvarar en kortlek
Det som kan få whiskykännare från hela världen att ta sig till Göteborg i november är den unika samlingen: 54 oöppnade flaskor av Ichiro's Malt Card-serie från Hanyu-destilleriet i Japan.

Samlingen motsvarar en komplett standardkortlek, en "full deck”, med 52 flaskor som vardera representerar ett spelkort, plus två jokrar. Samtliga flaskor har originaletiketter och är signerade av Ichiro Akuto, sonson till destilleriets grundare. När destilleriet stängde för 19 år sedan lyckades han rädda 400 fat, och av de bäst bevarade årgångarna mellan 1985 och 2000 buteljerade han sin spelkortssamling.

– Det är oerhört sällan en flaska kommer ut på marknaden. Senast det hände var i höstas då en flaska, Hjärter nio för övrigt, såldes. för 540 000 svenska kronor, berättar Pye Palm.

Flaskan innehöll 72 centiliter och att priserna hela tiden pressas uppåt handlar enligt Palm om utbud och efterfrågan.

Det blir allt svårare att få tag på whiskyn som enligt expertisen har en särpräglad fruktig smak, bland annat efter lagring i fat av japanska trädslaget Minzunara.

Gillade inte whisky
Pye Palm fick smak på whiskyn vid ett besök i Japan och så snart han själv eller någon bekant var på plats fanns en stående order om att köpa minst en flaska.

Kännaren Pye Palm – som från början inte gillade whisky.. Bild: Revolve
Så byggde han upp sin sällsynta samling – inte så illa av en person som från början inte gillade whisky.

– Det var så mitt intresse började. Jag ville lära mig att tycka om whisky, man kan väl säga att det har gått ganska bra, säger han.

Eventet i Göteborg leds av den belgiske författaren och whiskyexperten Stefan Van Eycken som numera bor i Japan.

En centiliter i taget
Provningen delas upp i fyra omgångar, så kallade flighter. Varje provning innehåller 13–14 flaskor och provarna smakar en centiliter av varje flaska, var och en har en egen smak.

Om allt kring provningen i Göteborg går som det ska räknar Pye Palm med att tjäna upp mot fyra miljoner.

– Det vore bra, jag vill gärna dö oskyldig, säger han med ett skratt och fortsätter:

– Skulle jag misslyckas blir det dyrt för mina barn. Fast jag tror på det här, jag tror att vi säljer slut på biljetterna, säger han.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tagert:

10 year old Laphroaig är rätt god
http://www.beerstore.com.au/beerstore/uploads/beerImages/laph...

Tullamore Dew
http://liquorama.biz/images/Tullamore%20Dew%20Ltr.jpg

Grants Whiskey
http://www.tremblantlifestyle.com/wp-content/uploads/grants.g...

Tar med bilderna om du vill beskriva hur dom ser ut

Mina favoriter där.

+1 på Laphroaig, Mycket fin och rökig whiskey 👌

Visa signatur

[i7 8700K@5.4Ghz] [Asus GeForce RTX 2080 Dual OC][3500Mhz@Corsair RGB DDR4][MSI Z390 MEG ACE][Customloop][Sony AF9 65" Oled] [Predator X34A] [Dark Power Pro 1000W][Beyerdynamic 1990 pro] [Sound BlasterX AE-5] [Astro mixamp]{

benchmark http://www.3dmark.com/spy/7331357
8700k@5.4Ghz https://valid.x86.fr/2ff8a4

Permalänk
Föredetting
Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk

Tjena! Jag är desperat att jaga efter Game of thrones whisky. Jag har två av åtta flaskor, det är Nightwatch och Stark whisky. Det är 6 flaskor kvar. Så jag undrar om det finns nånstans att beställa eller något liknande? Jag vet att det finns på Amazon.de men det är faisken dyrt . Jag ha köpt Stark i Amazon.de så jag vet inte om jag vill göra det igen. Nån som vet? Min två kompisar ska resa.. Ena ska till Island, jag ha sagt till honom att kolla om det finns affär där nånstans. Sen andra kompisen ska till Tyskland nästa vecka så jag bad honom att kolla upp om det finns. Kommer dom säljas igen till Systembolaget eller kommer det inte hända igen?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D - Processor: Intel Core i7 8700K 3.7 GHz - Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS Ultra Gaming - Kylning: Corsair H150I RGB PRO - Raminne:Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB - Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC - Nätagg: EVGA Supernova G2 750 - 2 TB Western digital - M2 Corsair Force MP510 960GB - SSD 1 TB Samsung EVO 860

Skärmar: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q G-Sync+Asus TUF Gaming VG27BQ 27 G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Är väl inte superaktiv men tror mina flaskor är någorlunda korrekt. Har köpstopp tills jag tömmer nån öppen flaska.. Hade nog helst bara haft runt fem öppna, har typ 13 nu.

Whiskybase

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 3070 - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Medlem

https://www.systembolaget.se/dryck/sprit/high-coast-dalvve-85... ( High Coast Dálvve )

Någon som testat denna? Är småsugen på att köpa den imorgon! Om någon avråder mig, skriv det här innan 15:18

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyRus:

https://www.systembolaget.se/dryck/sprit/high-coast-dalvve-85... ( High Coast Dálvve )

Någon som testat denna? Är småsugen på att köpa den imorgon! Om någon avråder mig, skriv det här innan 15:18

Den såg intressant ut, ska höra med min goda vän om vi ska ta oss an den där, tack för tipset!

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Föredetting
Skrivet av marukusu:

Är väl inte superaktiv men tror mina flaskor är någorlunda korrekt. Har köpstopp tills jag tömmer nån öppen flaska.. Hade nog helst bara haft runt fem öppna, har typ 13 nu.

Whiskybase

Skickades från m.sweclockers.com

Jag svänger gärna förbi och hjälper dig bli kvitt Supernovan och Springbanken.

Sitter själv just nu och jobbar på min enda öppnade flaska, Br3, och funderar på vad jag ska ersätta den med när den är tom. Möjligen en Nikka from the Barrel, kanske en PC10.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

@MyRus: Jag har en sådan flaska hemma nu och jag kan inte säga annat än att jag är mycket imponerad! Jag bor i Höga Kusten-området, så jag kände mig nästan tvungen att pröva en whisky som tillverkas runt hörnet men jag förväntade mig inte att det skulle vara något speciellt. Jag oroade mig för att det skulle vara en något rå smak av stark sprit men döm av min förvåning vad fel jag hade! Personligen tyckte jag mycket om Dalvve, som hade en något rökig och komplex smak, och var mycket mer rund och... "färdig" än vad jag trodde att den skulle vara. Såklart inte som skotsk whiskey men ett mycket gott svenskt exemplar att vara stolt över!

Tycker garanterat att du skall pröva!

Permalänk
Medlem

Blev ett köp Återkommer ikväll

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

Den såg intressant ut, ska höra med min goda vän om vi ska ta oss an den där, tack för tipset!

Helt klart värd att testa! Om du inte hunnit göra det

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyRus:

Helt klart värd att testa! Om du inte hunnit göra det

Skickades från m.sweclockers.com

Har inte än men ska

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

Jag åker iväg till Japan den 10e och har planer på att ta hem några flaskor whisky.

Har sett att priserna för Hibiki, Yamazaki och Hakushu har dragit iväg en del samt är svåra att få tag i.

Har bara provat Hibiki Harmony tidigare.

Finns det något annat jag bör hålla ögonen öppna för?

Permalänk
Medlem

Släppts några äldre utgåvor av Box Destilleri på Systembolaget idag:

https://www.systembolaget.se/dryck/sprit/box-8516302
Early Days Batch 001 (Aldrig släppt via systemet innan, släpptes 2015 primärt för den internationella marknaden)

https://www.systembolaget.se/dryck/sprit/box-2nd-step-02-8536...
2nd Step 02

https://www.systembolaget.se/dryck/sprit/box-2nd-step-03-8536...
2nd Step 03

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muddyvaines:

Äntligen kom de efterlängtade ena! Riktigt nöjd med inköpet! Varit inne på Japanska nu och har inte varit annat än helnöjd
Beställdes från Master of Malt.

https://i.imgur.com/rh3FkTV.jpg

Hmm ser ut att vara rätt bra påslag på deras priser. Hade gärna fått tag på en Yamaski 12:a finns dock inte att få tag på.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64