Nvidia lanserar Geforce GTX 1650 med riktpriset 1 749 kronor

Permalänk

Angående uppgradering från 970 så är jag ändå inte så intresserad av det här kortet för jag känner att 1660 ti är det minsta man ska satsa på för att det ska kännas värt det – i avseendet att inte behöva känna om ett år att det blev för lite.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyPie:

Hardware unboxed nämner också om avsaknad av drivare, försöker analysera så gott det går baserad på nvidias spec och jämfört med andra kort. Kanske för den som verkligen är intresserad av kortet och vill ha något att bita på fram tills revyerna kommer upp?
https://www.youtube.com/watch?v=_9AwtwHawkE

Om man går på vad Hardware unboxed tror så skulle det i Sweclockers testsvit ge:

The Division 1920x1080p Ultra TTA Dx 11 : 44 FPS

Far Cry 5 1920x1080p Ultra SMAA Dx 11 : 51 FPS

Assassin's Creed Orgins 1920x1080p Ultra High Dx 11 : 41 FPS

Battlefild 1 Steel on Steel 1920x1080p Ultra TTA Dx 11 : 57 FPS

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem

Ingen vidare prestanda om man kollar på guru3d och deras benchar mot amd 570/gammal nvidia 970.
AMD 570 kostar 1400-1500kr på prisjakt och detta kort har 1749kr som riktpris.
Vet inte vem som kommer köpa detta.
Ok som lågenergi alternativ.

Permalänk
Medlem

@THB: Ett RX 570 kostar lika mycket eller mindre och har betydligt bättre prestanda. TDP är den enda fördelen detta kortet har och då ska man sitta på ett väldigt litet nägagg för att det ska spela in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Hur står det sig mot ett 970? Det är frågan!

GTX 970: 3 494 GFLOPS
GTX 1650: 2 984 GFLOPS

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam

@WCH-sopa: Hur fan hinner Hilbert med allt!
Han har redan tester ute.

Nej GTX 1650 är inte prisvärt, RX570 är ett betydligt bättre köp.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Har Radeon släppt lika många kort under samma tid och inte fått någon uppmärksamhet? Tycker att det är rimligt att det kommer en notis eller artikel om något släpps från AMD eller Nvidia i grafikkorts segmentet - tycker inte du det?

Var inte kritik mot Swec utan ett delsvar på varför Nvidia gör det.

Permalänk
Medlem

tl;dr om man inte är begränsat till att bara kunna köpa ett kort utan pci-e power, köp ett RX 570 istället.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

@gulejan: Varför? För att Nvidia kan. De har höjt priset helt enkelt rakt över linjen och kränger marginellt bättre prestanda till mycket högre pris. 2060 osv är rent "båg" från deras sida på sätt och vis. Visst. Lite högre prestanda med överblivet skräp från deras profesionella kort som de lagt till (Tensorcores) som de funderat över vad de ska göra med (Delvis defekta så de inte fungerar i de profesionella korten).. Då kom de på den ljusa iden! Vi lanserar RTX och tutar i folk att det är superbra och det senaste skriket och såååå suveränt fint och uber.. och så höjer vi priset rakt av hela vägen 2060 blir det nya 1070 osv.. men kostar mer och vi tjänar ruggigt mycket mer pengar på det för folk är så dumma att de köper allt vi säger för vi är Grafikkortens Apple....

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Jahapp...ännu ett skräpkort man kan ignorera .....

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle78:

När livsmedelsproducenter - t ex Coca Cola eller Kalles Kaviar - kommer i en ny smak (Kalles Kaviar med ost eller Cherry Coke) så får man för en period totalt sett mer hyllyta på ICA, man kan köra reklamkampanjer för märket förtäckt som nyheter, man provocerar fram samtal om den nya smaken etc. Totalt leder den här typen av "nya smaken" kampanjer till ökad exponering och ökad försäljning. I livsmedelsbranschen är det dock oftast "orginalsmaken" som får ökad försäljning, men det spelar ju ingen roll för producenten. Poängen med "nya smaken" är inte att den ska vara bättre.

Här pratas det ju om varje ny variant som kommer ut, och det debatteras vilken modell som man ska välja. Det är exponering.

Dessutom vill väl t ex Nvidia täcka upp alla mini-nischer som AMD möjligtvis kan få fotfäste i.

Vad är detta för kätteri? Här kör vi bara liknelser med bilar. Oftast fullständigt felaktiga sådana helst. >:(

Skrivet av kozmos:

Nej det är sant, för allt med körsbärssmak är vedervärdigt ;P

En rättelse. Allt med artificiell körsbärssmak är vedervärdigt. För "Cherry" som oftast existerar i läsk smakar inte i närheten av vad riktiga körsbär smakar.

Skrivet av Överklockad_gasklocka:

970, detta mycket vanligt förekommande kort, verkar numera förbisett i alla jämförelser. Det finns ofta andra, lika gamla eller äldre kort med i olika benchmarks, men 970 verkar förpassat till historiens bortglömda annaler.

Skickades från m.sweclockers.com

Enkelt åtgärdat. Bara att se vad det presterar mot säg GTX 980Ti och sedan jämföra 980Ti mot GTX 970 för att få ett ungefärligt värde. Lite mer sökande sure men ändå inte allt för mycket jobb.

Skrivet av Vasa1:

GTX 970: 3 494 GFLOPS
GTX 1650: 2 984 GFLOPS

Skickades från m.sweclockers.com

Om ändå GFlops på något sätt representerade prestandan i verkligheten. Men ack så..

Skrivet av EvonS:

@gulejan: Varför? För att Nvidia kan. De har höjt priset helt enkelt rakt över linjen och kränger marginellt bättre prestanda till mycket högre pris. 2060 osv är rent "båg" från deras sida på sätt och vis. Visst. Lite högre prestanda med överblivet skräp från deras profesionella kort som de lagt till (Tensorcores) som de funderat över vad de ska göra med (Delvis defekta så de inte fungerar i de profesionella korten).. Då kom de på den ljusa iden! Vi lanserar RTX och tutar i folk att det är superbra och det senaste skriket och såååå suveränt fint och uber.. och så höjer vi priset rakt av hela vägen 2060 blir det nya 1070 osv.. men kostar mer och vi tjänar ruggigt mycket mer pengar på det för folk är så dumma att de köper allt vi säger för vi är Grafikkortens Apple....

Beror väl på vem som uppgraderar. Gick själv från GTX 970 till RTX 2070 och fick någonstans mellan 80-100% mer prestanda i titlar relevanta till mig. Så för mig var det en bra uppgradering. Däremot sitter man på ett kort från Pascal från något av de högre serierna (GTX 1060 och uppåt) så är det självfallet kanske inte värt en uppgradering.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk

Kolla, ett medelmåttigt kort som endast är god för vissa extrema nischer!

Inte för att prestanda runt ett 280/x är dåligt och fortfarande går att spela på om man inte har hög upplösning/refreshrates som krav.

Men jag ser ingen marknad för det egentligen?

försök sätta ett sånt här kort i en OEM dator, HP brukar oftast köra 25W limit på deras SFF datorer så då går ett sånt här kort bort då kortet inte kommer funka ordentligt

ifall dom nu inte ändrat på det på senare tid?

har man ett nätagg med en 6 pin(dvs alla nya 400W nätagg av rimlig kvalité) så kan man lika gärna köpa något annat typ ett 1060 3/6gb som finns hyfsat billigt både nytt och begagnat.

eller ett rx570/580 så man har mer Vram om det är något som tilltalar.

det enda som talar för kortet är att det inte finns en 6 pin, men men priset är helt åt skogen för prestandan...

för priset av ett midrange 1650 får man ett 1060 3gb alternativt ett RX570 billigare.

har man en dator utan 6 pin kanske det endå är dags att uppgradera nätagg eller hoppas att dell och hp inte kvar sina 25 PCI-E power limits.

Permalänk
Snusfri

@Jaramide: 99% av alla OEM-burkar (Dell Optiplex, HP Elite mfl) har INTE 6/8-pins så kort som kräver det är uteslutna.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk

@THB: jag har haft ett gäng HP datorer där kort som drar för mycket över PCI-E porten(över 25W) inte vill fungera, så då går det bort.

finns inte den restriktionen så finns där molex adapterar i vilket fall som funkar ypperligt så där hade ett 570 också fungerat(som drar en del från PCE-e porten)

om inte nätagget är på 200W ish, men det är där nischen jag talade om i mitt inlägg ovan.

tillägg
Permalänk
Avstängd

1650 borde kallats 1630...... Nvidia Flyttar upp alla modeller i prisklass och ger dem namn ifrån vad som i tidigare generationer varit i en högre klass, Nvidia Vill ha sin profit margin.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

En rättelse. Allt med artificiell körsbärssmak är vedervärdigt. För "Cherry" som oftast existerar i läsk smakar inte i närheten av vad riktiga körsbär smakar.

Möjligt men det är en speciell smak som är vedervärdigt i allt som är smaksatt med körsbärssmak gäller till och med snus men jag respekterar om du gillar det! ;P

Nu kom jag på mig själv att jag missförstod dig sorry!
Nygårdas smultronläsk smakar dock smultron och är förträfflig, lika så lindemans äppel öl, där snackar vi färskpressad smak!

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av THB:

@Jaramide: 99% av alla OEM-burkar (Dell Optiplex, HP Elite mfl) har INTE 6/8-pins så kort som kräver det är uteslutna.

Skrivet av SwedenVirre:

@THB: jag har haft ett gäng HP datorer där kort som drar för mycket över PCI-E porten(över 25W) inte vill fungera, så då går det bort.

finns inte den restriktionen så finns där molex adapterar i vilket fall som funkar ypperligt så där hade ett 570 också fungerat(som drar en del från PCE-e porten)

om inte nätagget är på 200W ish, men det är där nischen jag talade om i mitt inlägg ovan.

Kortet ligger på gränsen vad gäller effekt över PCIe-porten (73 W), en extra 6 pins kontakt hade varit att föredra.
https://www.guru3d.com/articles_pages/zotac_geforce_gtx_1650_...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

@Ratatosk: en 6 pin hade absolut varit det bästa!

Permalänk
Medlem

Vem köper detta?

Helt ärligt. Vem är detta kortet till för? Radeon 570 presterar bättre i princip på allt och är dessutom billigare.
Nvidia försöker lura oinformerade köpare återigen.

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon291781:

Verkar bli en rätt vass rival till RX 570, men det hänger på prestandan. Får se hur det står sig helt enkelt.

Skickades från m.sweclockers.com

Presterar sämre än 570 på nästan allt och är något dyrare. Så ingen vass rival om de inte sänker priset mycket.

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Möjligt men det är en speciell smak som är vedervärdigt i allt som är smaksatt med körsbärssmak gäller till och med snus men jag respekterar om du gillar det! ;P

Nu kom jag på mig själv att jag missförstod dig sorry!
Nygårdas smultronläsk smakar dock smultron och är förträfflig, lika så lindemans äppel öl, där snackar vi färskpressad smak!

Som sagt. Det är något med just artificiell körsbärssmak som företagen fullständigt misslyckats med. Vilket gör den vidrig.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

För dem som vill ta stationära in till vardagsrummet så är det kortet utmärkt. Samma strömförbrukning som GTX 1050 Ti men är ca 35% snabbare.

https://www.techpowerup.com/reviews/ASUS/GeForce_GTX_1650_STR...

Permalänk
Medlem

En sak jag inte förstår, dessa kort som Gamers Nexus och Hardware Unboxed recenserade var msi, gigabyte och Evga tror jag, men dessa hade 6pin.
Är alltså denna nisch 1650 utan 6pin sämre än dessa custom som testades med 6pin?
Kommer vi se "original" 1650 utan 6pin vara lika snabb?