Permalänk
Medlem

Missnöjd köpare.

Hej!

Jag köpte en begagnad laptop för en dryg månad sedan, detta för att spela WoW BfA. Jag ledsnade rätt fort och valde då att sälja den.

Jag hittade en köpare som gav ett skambud men sedan fick pruta totalt 24% på utsatt rimligt pris, för att jag ville bli av med den. (Jag fick den själv för ett bra pris så mig gjorde det inget.)

Datorn hade jag återställt och han fick själv prova den. Vi drack kaffe, snackade lite och hade allmänt trevligt.

Han var dock inte så kunnig inom datorer men jag slog på en youtube-film för han ville höra ljudet.
Jag visade honom systeminformation, GeForce Experience, vi var in på kontrollpanelen och tittade och lite andra grejer. Allt som allt tog det kanske 45-60 minuter.

Han verkade nöjd och valde då att köpa datorn.

Själv har jag också varit nöjd efter lite tweakande, byta av kylpasta och undervoltning med Intel Extreme Tuning Utility. Den har presterat det jag har förväntat mig.

Tre dagar efter köp så fick jag ett sms om att han var missnöjd med skärmen och bifogade en bild på den där man ser ett mörkt område mot Googles vita bakgrund.

Själv har jag inte haft det problemet, jag har med all uppriktighet inte sett det mörka området och tror att jag skulle ha upptäckt det efter en dryg månads användande.

Det här kan ha uppstått efter att han köpte den (kanske tappat datorn) eller så fanns det innan och jag inte har märkt det.

Jag ringde honom och hjälpte honom uppdatera drivrutinerna till skärmen, vilket föga förvånande inte hjälpte.

Sedan lovade jag att googla lite för att finna information för att kunna hjälpa honom, men jag fick intrycket av att han vill häva köpet eller kanske få ett ännu bättre pris.

Vad tycker ni jag bör göra om:

A) Han vill häva köpet?
B) Han vill ha kompensation?

Permalänk
Medlem

@Baptisten: Hade inte gett ett skit.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem

A: inget
B: inget

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Min första tanke: inför köpet hade köparen fått möjlighet att titta på datorn ner på detaljnivå. Att komma flera dagar senare med ett fel som torde vara uppenbart innan köp känns konstigt.

Har ni inte gjort upp några särskilda avtal så finns det inget egentligt konsumentskydd som köparen kan hänvisa till. Mellan privatpersoner råder ordningen bytt-är-bytt, med undantag för direkta lurendrejerier och bristfällig information vid distanshandel. Något som inte är fallet här.

Jag skulle nog ha markerat att köpt är köpt, särskilt när köparen fått goda möjligheter att göra grundlig inspektion inför köpet.

Permalänk
Medlem

Det låter på dig som att ni klart och tydligt gick igenom datorn, och att denne hade chansen att anmärka möjliga problem. Du gav gott om betänketid till personen och förefaller inte på något sätt ha försökt mörka några problem.

Köparen godkände det skick datorn presenterades. Köparen får stå för sitt beslut.

Det ska inte föreligga någon skyldighet på din sida, eller rättighet på deras sida. Med detta sagt anser jag som ovanstående att du ska stå på dig, men undvik att vara otrevlig eller på något sätt skarp. Lugnt och sakligt förklarar du din ståndpunkt och låter sen känsloverket göra sitt på köparens sida--förmodligen heta åsikter och hot.

Permalänk
Medlem

Jag ansluter mig till skaran här och säger samma sak.

Han har fått undersöka datorn i närmare 40 min.
Din del är färdig och inte skyldig något alls.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

absolut ingenting.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 32 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: NZXT GOLD C 1000 W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk
Inaktiv

Instämmer i ovan. Det är inte ditt problem.

Kanske känns hårt, men vissa människor tror att de går till Elgiganten när de köper något begagnat.

Permalänk

ett mörkt område låter som att han ev kan ha tappat den eller något så att bakgrundsbelysningen delvis kanske gått sönder vilket kan ge fläckar där ljuset är dött.

får vi se bilden mer exakt på hur de ser ut.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Beroende på hur defekten ser ut kan det mycket väl dröja innan den upptäcks. Min bärbara har en ljus "fläck" som bara syns på vit bakgrund när det är mörkt i rummet. Tog ganska många timmars användning innan jag märkte det...

Med det sagt tycker jag inte att du måste göra något. Köper man nånting begagnat efter att ha tittat på den i nästan en timme så tycker jag man får stå sitt kast.

Du kan förstås vara snäll och köpa tillbaka datorn från han (eller ge en liten summa tillbaka) men det är i mitt tycke absolut ingenting du ska känna dig tvunget att göra.

Permalänk
Medlem

Sålt är sålt. Det finns inget öppet köp på blocket, han har kollat igenom datorn och tagit ett beslut. Hans fel om han inte kollade nog noggrant efter fel när han köpte den, även fast jag tror att han själv gjort felet. Du ska inte göra någonting.

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Avstängd

Om folk lär sig att skriva köpeavtal som stipulerar att köplagen inte gäller så slipper man dessa dilemman...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lobocut:

Om folk lär sig att skriva köpeavtal som stipulerar att köplagen inte gäller så slipper man dessa dilemman...

Vilken paragraf menar du vore relevant att avtala bort?

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, det är linje med hur jag själv resonerar.

Jag ska försöka få upp bilden under dagen så ni kan se hur det ser ut, för er som är intresserade.

Permalänk
Avstängd

Troligen har köparen klantat sig och skadat datorn och kör nu en rövare för att slippa stå för sin klantighet själv. En säljare med stor (missriktad) empati och/eller samvete kanske kan luras att ta tillbaka datorn eller ge kompensation. Gör för allt i världen inte det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baptisten:

Hej!

Jag köpte en begagnad laptop för en dryg månad sedan, detta för att spela WoW BfA. Jag ledsnade rätt fort och valde då att sälja den.

Jag hittade en köpare som gav ett skambud men sedan fick pruta totalt 24% på utsatt rimligt pris, för att jag ville bli av med den. (Jag fick den själv för ett bra pris så mig gjorde det inget.)

Datorn hade jag återställt och han fick själv prova den. Vi drack kaffe, snackade lite och hade allmänt trevligt.

Han var dock inte så kunnig inom datorer men jag slog på en youtube-film för han ville höra ljudet.
Jag visade honom systeminformation, GeForce Experience, vi var in på kontrollpanelen och tittade och lite andra grejer. Allt som allt tog det kanske 45-60 minuter.

Han verkade nöjd och valde då att köpa datorn.

Själv har jag också varit nöjd efter lite tweakande, byta av kylpasta och undervoltning med Intel Extreme Tuning Utility. Den har presterat det jag har förväntat mig.

Tre dagar efter köp så fick jag ett sms om att han var missnöjd med skärmen och bifogade en bild på den där man ser ett mörkt område mot Googles vita bakgrund.

Själv har jag inte haft det problemet, jag har med all uppriktighet inte sett det mörka området och tror att jag skulle ha upptäckt det efter en dryg månads användande.

Det här kan ha uppstått efter att han köpte den (kanske tappat datorn) eller så fanns det innan och jag inte har märkt det.

Jag ringde honom och hjälpte honom uppdatera drivrutinerna till skärmen, vilket föga förvånande inte hjälpte.

Sedan lovade jag att googla lite för att finna information för att kunna hjälpa honom, men jag fick intrycket av att han vill häva köpet eller kanske få ett ännu bättre pris.

Vad tycker ni jag bör göra om:

A) Han vill häva köpet?
B) Han vill ha kompensation?

Ingenting, han har fått se datorn & testat den innan köp. Låter som att han strulat till det.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem

Visst sålt är sålt men felet som han påpekar fanns nog där från början.
Då han enligt dig var okunnig, verkar det som att du har stått bakom skärmen och klickat för det mesta. Han litade på dig att allt var i sin ordning.
Du är dator kunnig, det är inte något stort problem. Du bör kunna lösa det, återköp, prisavdrag etc.

Klart att alla vill köpa billigt, i de här fallet ser jag inte att han försöker agera oärligt som vissa har nämnt

Om han tappat den bör du kunna se det, kontrollera det när det blir dags.

Permalänk
Medlem

Låter som en dum räv. Uppenbart försöker han bara skinna dig på affären. Inte nog med att han tycker det är rätt att pruta nära 25%, han tycker även han har rätt till någon slags kompensation efteråt?

En del ska man helt enkelt hålla sig borta från när det gäller köp och sälj. Mitt råd är att hålla dig långt borta från och med nu.

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Medlem

Håller med övriga, du måste inte göra någonting. Men man kan ju alltid fråga vad han förväntar sig. Få testa i nästan en timme, få 25% rabatt och sen komma och klaga på ett fel som borde upptäckts redan om det fanns.

Vill man ha säkerhet som köpare får man fan köpa nytt från företag, men då kostar det förstås mer...

Finns något som kallas undersökningsplikt och den verkar många köpare glömma...

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

Han kanske har lyft/flyttat laptopen genom att lyfta den via skärmen, finns tyvärr de som gör det.

Permalänk
Medlem

I hans ställe hade jag inte kontaktat dig utan skämts över att jag fick mellan 30-60 minuter med datorn och inte upptäckte detta. Har en känsla av att han gjort detta själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rasoul:

Visst sålt är sålt men felet som han påpekar fanns nog där från början.
Då han enligt dig var okunnig, verkar det som att du har stått bakom skärmen och klickat för det mesta. Han litade på dig att allt var i sin ordning.
Du är dator kunnig, det är inte något stort problem. Du bör kunna lösa det, återköp, prisavdrag etc.

Klart att alla vill köpa billigt, i de här fallet ser jag inte att han försöker agera oärligt som vissa har nämnt

Om han tappat den bör du kunna se det, kontrollera det när det blir dags.

Finns ingen anledning att kontrollera något överhuvudtaget. Vore otroligt korkat att ens ge sig in i diskussioner kring detta, det leder bara till dåliga kompromisser och missnöje åt alla håll. Bättre att rakt och klart säga att felet inte fanns där när han köpte den och att det är hans problem. Eller har du tänkt dig en "evighetsgaranti" vilket det blir om man mesar sig mot sådana här typer?

Permalänk
Medlem

@Baptisten:
C - Köpet är genomfört du har ingen skyldighet till support eller nånting.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Gratis kaffe och 1 timme genomgång och testande av datorn innan köp. Du har ingen ansvarighet men gör det som du själv känner är rätt så du slipper grubbla

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bellerefon:

Vilken paragraf menar du vore relevant att avtala bort?

Det går att skriva i köpeavtalet att "köplagen gäller ej" då hela köplagen går att avtala bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lobocut:

Det går att skriva i köpeavtalet att "köplagen gäller ej" då hela köplagen går att avtala bort.

Ja, det är jag mycket medveten om.
Det går även att skriva att LAS inte är tillämplig för köpet om man skulle vilja det.
Min fråga var vilken paragraf du ansåg var relevant att komma ifrån, och på vilket vis det skulle påverka TS situation vid en eventuell rättslig tvist.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Iom att han har undersökt varan i förhand så har han accepterat skicket som den är i. Jag hade inte tagit tillbaka den. Han kan ju alltid sälja den vidare om han inte är nöjd, vilket är det normala att göra vid privataffärer.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bellerefon:

Ja, det är jag mycket medveten om.
Det går även att skriva att LAS inte är tillämplig för köpet om man skulle vilja det.
Min fråga var vilken paragraf du ansåg var relevant att komma ifrån, och på vilket vis det skulle påverka TS situation vid en eventuell rättslig tvist.

18 § och 19 §

Finns även rättsfall som berör undersökningsplikten NJA 1996 s. 598, mål nr T 5302/95 Så även fast man har undersökt varan så kan man få rätt mot säljaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lobocut:

18 § och 19 §

Finns även rättsfall som berör undersökningsplikten NJA 1996 s. 598, mål nr T 5302/95 Så även fast man har undersökt varan så kan man få rätt mot säljaren.

Sant, dock så brukar man endast kunna åsidosätta undersökningsplikten vid dolda fel. Med tanke på att personen i fråga satt med och tittade på skärmen i upp till en timme, så kan man rimligen anse att detta borde ha upptäckts, om det nu är så tydligt. Krävs det ett specifikt bakgrundsljus för att felet ska synas, ja då är det ju inte heller osannolikt att säljaren inte heller kände till felet.

Permalänk
Medlem

Svar alla mail med något i stil med;
"Alla dina krav bestrides i sin helhet

Mvh
Säljare av xx xx x x x x x ".

No more no less.

För börjar du hjälpa till så kommer det bara bli värre.

"ge dem fingret och de tar hela handen".

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.