Permalänk
Medlem

Finns 4g modem utan router?

Hej! Skulle behöva koppla upp ett system mot nätet så att systemet får den externa IPadressen som annars routern tar...

Finns det någon 4g -> ethernet konverter som inte agerar router?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Hej! Skulle behöva koppla upp ett system mot nätet så att systemet får den externa IPadressen som annars routern tar...

Finns det någon 4g -> ethernet konverter som inte agerar router?

Det vore inte ett alternativ att öppna de portarna i routern som du behöver alternativt sätta upp en DMZ?

Netgear LB2120 kan enligt manualen (sida 26) göra det du efterfrågar.

Lade till produktförslag
Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk

Vet inte exakt hur de USB-donglar som finns fungerar men de borde i princip göra att datorn får den externa IPn.

Visa signatur

Citera om du vill få svar!

Permalänk
Medlem

De flesta donglarna klarar det.

Permalänk
Medlem

Om det är 4G till Ethernet konverter du vill ha så fungerar en router som du ställer i bridge mode.

Permalänk
Medlem

Brukar gå att ställa in routrarna i bridge-mode

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Dracc:

Netgear LB2120 kan enligt manualen (sida 26) göra det du efterfrågar.

Även Teltonika RUT240 klarar det, i Bridge Mode.

Visa signatur

Oh, squiggly line in my eye fluid, I see you there, lurking in the periphery of my vision. But when I try to look at you, you scurry away. Are you shy, squiggly line? Why only when I ignore you do you return to the center of my eye? Oh, squiggly line, it's all right. You are forgiven.

S. Griffin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Det vore inte ett alternativ att öppna de portarna i routern som du behöver alternativt sätta upp en DMZ?

Netgear LB2120 kan enligt manualen (sida 26) göra det du efterfrågar.

Hej! Det vet jag inte faktiskt, jag antar att det skulle kunna fungera, jag är mest osäker på hur det kommer fungera från servern vi har och dess utgående anslutning mot detta system.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

De flesta donglarna klarar det.

Systemen jag ska koppla upp har ingen USBport. Annars hade det såklart varit ett bra alternativ!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Hej! Det vet jag inte faktiskt, jag antar att det skulle kunna fungera, jag är mest osäker på hur det kommer fungera från servern vi har och dess utgående anslutning mot detta system.

En fördel med att ha routern igång framför och bara öppna de portarna som krävs är att det ökar säkerheten. Man kan sätta en accesslista så att bara serverns publika IP-adress kan komma åt de portarna som du har gjort forward på. Ifall det dyker upp säkerhetshål i programvaran så öppnar man inte upp för attacker.