Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Fick hem min AC för några veckor sedan, vet att lagrerna kommer ta slut fort i år så lika bra att vara tidig.
Får väl se om 3.5kw räcker för ett lagom stort vardagsrum + hall dock.
https://i.imgur.com/lzuE05p.jpg

Snickrade till en skiva så luften inte kommer in igen också.

Än så länge omöjligt att testa den då det max varit 22 grader ute

Schyst! Vad tycker du om ljudnivån? Skillnad mellan de olika lägena? Är det Electrolux EXP34U338CW eller EXP35U538CW du har?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

vad har du nu?

En Wilfa Sval 12W (https://www.wilfa.se/product/klima-og-varme-sv-2/sval-12w-cop...)

Var svalt och skönt på våra 61 kvadrat men den väsnades som sagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Finns det någon bra portabel sådan för ca 5000 kr? Jag bor i hyresrätt och får inte montera AC tex. Jag får redan nu 24-26 grader i sovrummet så det börjar bli tajt.

Jag har för övrigt tittat på Electrolux (exp34u338cw) men den tog precis slut i beställning. Står som slut i lager.
Vad finns för övriga alternativ?

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag funderar på att skaffa det också, persiennerna är ju fullt neddragna. Jag har både morgon och eftermiddagssol på mina väggar.

Tror ni om något som denna? Kass? Kan skickas till mig och kostar 309 euro. Har ju fått helt ok betyg om man nu ska lyssna på 300 tyskar.
https://www.amazon.de/SUNTEC-mobiles-lokales-Klimager%C3%A4t-...

Skrivet av wille61:

Håller du till inom rikets gränser? "Does not ship to sweden" står det för mig..

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Står "skickas beroende på adress" om man översätter, jag loggade in med mitt konto och den godkänner att skickas till mig i kassan, dock tillbehören jag tittade på kunde inte skickas då det var annat bolag.
https://imgur.com/a/OnoCaXe
Jag har dock inte köpt den, frågan är om jag borde slå till och hoppas.

Äsch, jag slog till. Får fixa tillbehör själv om så behövs. (y)

Lieferung: 30. April 2019 - 6. Mai 2019
Uppdaterar om jag blir nekad

Jag blev nekad.
Något annat tips?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

Kollar precis på de två jag med
Men den ena är väl 2.6kw och andra 3.1kw ?!

EER/SEER är 2.6 vs 3.1, men kollar man den verkliga kylförmågan (som jag har förstått det) så är det 3.4kW mot 3.5kW
Hur som helst slog jag till på 538:an efter mycket velande.

I min värld borde 338:an vara bäst, "bara" 100W klenare samt flera dB tystare <- Om dB värdet stämmer ?? Står som sagt olika info vart man än kollar.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Funderat på en portabel AC men stora takfläktar räcker gott för normal sommar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

skummat igenom tråden nu. Än så länge ingen som testat electrolux EXP34U338CW ? Eller den tyngre motsvarigheten som verkar ha högre DB? Vill veta hur bra den kyler och hur den låter. Även hur deras fönsterkit är på fönster som öppnas utåt med gångjärn på sidorna.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brekker:

Schyst! Vad tycker du om ljudnivån? Skillnad mellan de olika lägena? Är det Electrolux EXP34U338CW eller EXP35U538CW du har?

Skickades från m.sweclockers.com

Ljudnivån med kompressorn igång är inte så illa tycker jag, är ändå ett "lugnt" ljud, märks inte alls om man har en TV eller liknande igång.
Jag köpte EXP35U538CW

Hur som helst, får väl se hur bra den funkar, men 2-3 grader kallare kan ju göra stor skillnad bara det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

skummat igenom tråden nu. Än så länge ingen som testat electrolux EXP34U338CW ? Eller den tyngre motsvarigheten som verkar ha högre DB? Vill veta hur bra den kyler och hur den låter. Även hur deras fönsterkit är på fönster som öppnas utåt med gångjärn på sidorna.

Jag köpte den men har ej testat än.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har försökt grotta lite i DB på EXP34U338CW och både electrolux hemsida samt infobladet på electroluxhome.se säger 64db som ljudnivå medan electroluxhome.se och deras produktblad säger de lägre siffrorna (47/46/45db). Vad det står på prisjakt/pricerunner låter jag vara osagt då det mest troligt är en användarbaserad info från någon av de ovanstående källorna iaf. Ska se om jag hinner ringa electroluxhome imorgon och kolla läget med dem.

Jag resonerar dock såhär, 19db lägre ljudnivå jämfört med en likvärdig produkt ett steg upp i kedjan (EXP35U538CW) är helt orimligt, speciellt när den dyrare produkten är fysiskt större och troligen därför också har större fläkt (vilket generellt ger lägre ljudnivå vid samma mängd flyttad luft) samt attt den är energieffektivare (högre SEER). Om något så bör EXP34U338CW låta en aning mer.

Jag blev dock lite intresserad av SEER värderna på 3 olika Electroluxer, det fungerar såhär:
EXP34U338CW: 3,4KW / 2,6 SEER = 1,31kWh förbrukning
EXP35U538CW: 3,5KW / 3,1 SEER = 1,13kWh förbrukning
EXP26U738CW: 2,6KW / 3,6 SEER = 0,72kWh förbrukning

Kostnad per 1/4/8 h/dag under 30dagar vid 1kr/kwh (avrundat till hela kronor efter uträkning):
EXP34U338CW: 39/157/314
EXP35U538CW: 34/135/271
EXP26U738CW: 22/86/173

Rekommenderad storlek på rum baserat på 70W/kvm:
EXP34U338CW: 48,6 kvm
EXP35U538CW: 50 kvm
EXP26U738CW: 37 kvm

Storlek (i liter):
EXP34U338CW: 130l
EXP35U538CW: 165l
EXP26U738CW: 165l

Så vad vill jag säga med detta... jag vet inte riktigt, försöker lista ut vilken jag själv ska köpa

Det tar runt 10 månader med 8h drift per dag att räkna hem den högre kostnaden på 500:- för EXP35U538CW mot EXP34U338CW, så någonstans mellan 3-8 år beroende på hur mycket man använder den.

Sen bör man titta på storleken på de två, EXP34U338CW är ändå betydligt mindre (35l) än de övriga två.

EXP26U738HW bör man nog bara bara överväga om man har ett mindre rum man vill kyla och/eller om ljudnivå är viktigt (den är ratad till 60db i infobladet jämfört med 64db för de andra).

Enda frågetecknet jag inte redde ut är vad exakt "Sova-läget" på EXP35U538CW ger.

Visa signatur

Errare human est

Permalänk
Medlem

Varken EXP26U758CW eller EXP35U538CW går att beställa från Electrolux sida...

nån som har kollat in de här då:
https://se.trotec.com/produkter-och-tjaenster/maskiner-homeco...

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brekker:

Inte på Electrolux hemsida!

https://www.electroluxhome.se/jamfor/?groupId=1811&products=9...

Och Pricerunner säger att 45 decibel är det tystaste på den mindre och 63 decibel är det tystaste på den större.

Skickades från m.sweclockers.com

Har själv 338CW och några 45 decibel är det inte tal om, snarare 60 dB.

Skrivet av Purrfected:

Personligen kikar jag på AirCool 24.
Fungerar om man ska kyla sig själv vid datorn typ iaf, sängen borde nog också fungera bra.

Kikade några videos förra året på folk som sa att dom inte höll mer än 30 minuter så blev inget köp.
Började nytt jobb efter nyår där jag såg en kollega som hade en, han var mer än nöjd och sa att de håller över 8h.

https://www.aircool24.pro/checkout

Nära 900 kr är den inte värd, hos power.se kostar en motsvarande maskin 299 kr.
https://www.power.se/hem-e-personvaard/inom-och-utomhusklimat...

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Kan man koppla AC:ns utblås till köksfläkten ovanför spisen? Den borde ju vara byggd för att hantera varm och fuktig luft. Vore optimalt för mig... bor i en etta och köket är ljudisolerat från övriga lägenheten. Finns dock inget fönster i köket, bara en stor balkongdörr.

Permalänk
Medlem

köksfläkten har inte kapacitet för luftmängden - det är rätt mycket luft som skall ut precis hela tiden, typ 200 m^3 i timmen - du får nog försöka hitta en lösning med balkongdörren...

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Har själv 338CW och några 45 decibel är det inte tal om, snarare 60 dB.

Nära 900 kr är den inte värd, hos power.se kostar en motsvarande maskin 299 kr.
https://www.power.se/hem-e-personvaard/inom-och-utomhusklimat...

evaporativ kylare... för att de skall ge kyla så måste luften ha anständigt låg Rh-värde, typ max 60% och nedåt, evaporativ kylare fungerar som bäst i torra miljöer som nära ökenklimat och varenda lägenhet i höghusen runt i Iran hade sådana på sina balkonger, väldigt stora saker och en del väldigt rostiga...

Med den lilla storleken är nog mer paceboeffekt än verklig effekt - dessutom kommer de porösa läskpapperskivorna att kalka och salta igen ganska fort samt inte sällan börja lukta gammal disktrasa om dem då en massa gojs i luften sätter sig på ytorna och växer till...

även stora sådana från tex. Honywell måste hela tiden städas och rengöras/byta filt för att inte lukta illa...

frodiga krukväxter är egentligen ett bättre alternativ IMHO

Permalänk
Medlem

Bra tråd för en som mig som inte kan någonting om portabel AC. slog till på en sådan här modell Electrolux Well P7 luftkonditionering WP71-265WT. Antar att jag är super lurad :).

Visa signatur

der8auer Core i9-9900K - delidded @ 5.1 ghz | ASUS ROG Maximus XI Hero | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3090 24GB Gaming OC | Rog Swift PG35VQ && Rog Swift PG27VQ | LPX Black 3200MHz 32gb | Logitech G Pro Wireless | Logitech G915 TKL Tactile | Sennheiser HDV820 | Sennheiser HD 800S | Swedish Match Ettan Orginal Portion | "-DICE please!?"|Min senaste youtube video -> https://youtu.be/OqIq_hh0BI8

Permalänk
Medlem

lurad är du nog inte - vart fall inte mer än de som köper överprisade Apple-prylar typ eller B&O video och ljudprylar bara för designens skull...

Men maskin är rätt dyr och i kapacitet med 2.5 kW/8500 BTU kanske inte räcker riktigt fullt upp till önskade minst 10000 BTU/3 kW - dock fortfarande bättre än maskinerna med bara 7000 BTU/ 2 kW kyleffekt som också säljs drösvis av

Permalänk
Medlem

Nu när jag vet att dom skickat paketet så kan jag tipsa er andra också:
Ni kan få 30% på vissa maskiner på whiteaway med koden Benify30 I kassan. Lägg de maskiner ni är intresserade av i varukorgen o knappa in koden så ser ni tydligt sen vilka som rabattkoden fungerar på

Permalänk
Skrivet av Doorfen:

Bra tråd för en som mig som inte kan någonting om portabel AC. slog till på en sådan här modell Electrolux Well P7 luftkonditionering WP71-265WT. Antar att jag är super lurad :).

Skrivet av xxargs:

lurad är du nog inte - vart fall inte mer än de som köper överprisade Apple-prylar typ eller B&O video och ljudprylar bara för designens skull...

Men maskin är rätt dyr och i kapacitet med 2.5 kW/8500 BTU kanske inte räcker riktigt fullt upp till önskade minst 10000 BTU/3 kW - dock fortfarande bättre än maskinerna med bara 7000 BTU/ 2 kW kyleffekt som också säljs drösvis av

Förra året hette den EXP26V578HW.
Fick reklamera min då den läckte vatten. Samt att den fortfarande krävde utblås för uppvärmning.
Skulle inte rekommendera den fast dem kan ha lanserat den på nytt och tweekat lite. Tog mig drygt 3 månader för att få dem förstå att den läckte och att det inte var kondenserat vatten som bildades på utsidan, Samt att en tekniker skulle hämta den.

Köpte EXP26U758CW under tiden och den är gudomlig om man jämför både kyleffekten och ljudeffekten.
Hade lämnat EXP26V578HW på under några timmar förut och åkt iväg. Ställde in den på 16C men när jag kom hem hade temperaturen stigit med 2C.

Permalänk
Medlem

Bor i lägenhet på första våningen 27 kvm. Behöver hjälp att välja vilken AC jag skall köpa, om jag kan ha en? Eftersom jag bor på första våningen samt nära entré så kan jag inte dumpa slangen ute på något bra sätt, är det kört för mig då?

Jag har fönster mot kvällssol vilket gör att det redan nu bli olidligt varmt i lägenheten, så kylningen är ett måste.

Kan jag ha AC eller måste jag gå på fläkt? Kan man dumpa AC slangen inne på toa?

Budget ca 5k

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Har själv 338CW och några 45 decibel är det inte tal om, snarare 60 dB.

Nära 900 kr är den inte värd, hos power.se kostar en motsvarande maskin 299 kr.
https://www.power.se/hem-e-personvaard/inom-och-utomhusklimat...

Hmm intressant, testat Senz? Står inget hur länge den håller på power's hemsida.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

Nu när jag vet att dom skickat paketet så kan jag tipsa er andra också:
Ni kan få 30% på vissa maskiner på whiteaway med koden Benify30 I kassan. Lägg de maskiner ni är intresserade av i varukorgen o knappa in koden så ser ni tydligt sen vilka som rabattkoden fungerar på

tack för info men jag hittar ingen AC maskin

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av kniven:

Jag har försökt grotta lite i DB på EXP34U338CW och både electrolux hemsida samt infobladet på electroluxhome.se säger 64db som ljudnivå medan electroluxhome.se och deras produktblad säger de lägre siffrorna (47/46/45db). Vad det står på prisjakt/pricerunner låter jag vara osagt då det mest troligt är en användarbaserad info från någon av de ovanstående källorna iaf. Ska se om jag hinner ringa electroluxhome imorgon och kolla läget med dem.

Jag resonerar dock såhär, 19db lägre ljudnivå jämfört med en likvärdig produkt ett steg upp i kedjan (EXP35U538CW) är helt orimligt, speciellt när den dyrare produkten är fysiskt större och troligen därför också har större fläkt (vilket generellt ger lägre ljudnivå vid samma mängd flyttad luft) samt attt den är energieffektivare (högre SEER). Om något så bör EXP34U338CW låta en aning mer.

Jag blev dock lite intresserad av SEER värderna på 3 olika Electroluxer, det fungerar såhär:
EXP34U338CW: 3,4KW / 2,6 SEER = 1,31kWh förbrukning
EXP35U538CW: 3,5KW / 3,1 SEER = 1,13kWh förbrukning
EXP26U738CW: 2,6KW / 3,6 SEER = 0,72kWh förbrukning

Kostnad per 1/4/8 h/dag under 30dagar vid 1kr/kwh (avrundat till hela kronor efter uträkning):
EXP34U338CW: 39/157/314
EXP35U538CW: 34/135/271
EXP26U738CW: 22/86/173

Rekommenderad storlek på rum baserat på 70W/kvm:
EXP34U338CW: 48,6 kvm
EXP35U538CW: 50 kvm
EXP26U738CW: 37 kvm

Storlek (i liter):
EXP34U338CW: 130l
EXP35U538CW: 165l
EXP26U738CW: 165l

Så vad vill jag säga med detta... jag vet inte riktigt, försöker lista ut vilken jag själv ska köpa

Det tar runt 10 månader med 8h drift per dag att räkna hem den högre kostnaden på 500:- för EXP35U538CW mot EXP34U338CW, så någonstans mellan 3-8 år beroende på hur mycket man använder den.

Sen bör man titta på storleken på de två, EXP34U338CW är ändå betydligt mindre (35l) än de övriga två.

EXP26U738HW bör man nog bara bara överväga om man har ett mindre rum man vill kyla och/eller om ljudnivå är viktigt (den är ratad till 60db i infobladet jämfört med 64db för de andra).

Enda frågetecknet jag inte redde ut är vad exakt "Sova-läget" på EXP35U538CW ger.

AC-marknaden är ju lite intressant, hittar mer vettig information i en swec-post än vad jag gör någon annanstans... tack!

Permalänk
Relik 📜

Jag får hem min Hornbach imorgon, så kan bli att testa till helgen om det finns någon värme att tala om.

Skrivet av htbtoma:

lyckades du beställa den med hemleverans? Jag kan inte välja det på någon av modellerna hos hornbach. "Webbköp f.n. ej möjligt" men de finns i lager i diverse butiker. Dessvärre finns inget Hornbach på rimligt avstånd från Norrköping. Stockholm verkar vara närmaste.

Ja, det fanns då! Men de verkar tagit slut rätt snabbt efter jag beställde.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Finns det någon särskild anledning till att många rekommenderar Elextrolux-modellerna? Det verkar vara de som gäller om man utgår från den här tråden?

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Köpte mig en Suntec Wellness 12617 IMPULS 2.6+ i ren desperation en 31 gradig natt ifjol. Funkade utmärkt hela sommaren ut, tänkte bära upp den idag inför säsongen.

https://www.amazon.de/dp/B00GWJLAT8/ref=pe_3044161_185740101_...

Verkar gå att få den levererad till på fredag om ni är sugna. Dock är den 120 Euro dyrare i år.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem
Skrivet av alatan:

Köpte mig en Suntec Wellness 12617 IMPULS 2.6+ i ren desperation en 31 gradig natt ifjol. Funkade utmärkt hela sommaren ut, tänkte bära upp den idag inför säsongen.

https://www.amazon.de/dp/B00GWJLAT8/ref=pe_3044161_185740101_...

Verkar gå att få den levererad till på fredag om ni är sugna. Dock är den 120 Euro dyrare i år.

Intressant!
Har den avfuktare så fukt ångas upp och åker ut genom utluften?

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

tack för info men jag hittar ingen AC maskin

https://www.whiteaway.se/hem-tradgard/klimat-och-ventilation/...

Permalänk
Medlem

Kan ju passa på att fråga här - vad finns det för tänkbara problem med att köra en apparat i ett större utrymme än rekommenderat? Skulle kunna vara intressant med någon form av kylning till sommaren, men med en lägenhet på ca 95m² så känns det lite väl dyrt att köpa in flera apparater för att kyla hela lägenheten. Spontant tänker jag att en apparat för säg 50m² exempelvis klarar av att sänka temperaturen med två grader när en som är dimensionerad för 100m² kan sänka temperaturen med fyra grader. Eller tänker jag helt fel? När det är som värst så skulle det räcka med att få ner temperaturen från ca 30 till 28 grader för att det skulle vara drägligt

Permalänk
Musikälskare

Min jag köpte från förra året, tacka gud.. Katten och jag hade dött här hemma annars, kan inte ha korsdrag och solen gassar som tusan

Om ni tvekar, KÖP

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?